Valt juist erg mee, daarnaast is Salesforce perfect om aan te sluiten op je maatwerk omdat je direct een SOAP interface kunt genereren, ik had het binnen een dag aangesloten op een bestaand CMS voor een woningcorporatie.quote:Op donderdag 8 mei 2014 11:11 schreef Tijn het volgende:
[..]
Vooral op lange termijn is in-house natuurlijk veel goedkoper, als je het goed doet. Voor zo'n Salesforce mag je voor een klein team al snel 30K per jaar neerleggen, dus als je dat 10 jaar gebruikt heb je 3 ton verbrand.
Mwah, 135,- euro per gebruiker per jaar is met een klein clubje van 20 man toch een slordige 32.400 euro, toch?quote:
Ga jij maar een maatwerk CRM systeem maken voor een club van 20 man, en ga het ook maar eens supporten en onderhouden de komende 10 jaar. Het is algemeen bekend dat het bouwen van maatwerk nooit opweegt tegen licentie kosten.quote:Op donderdag 8 mei 2014 11:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Mwah, 135,- euro per gebruiker per jaar is met een klein clubje van 20 man toch een slordige 32.400 euro, toch?
Zal ongetwijfeld in de meeste gevallen zo zijn, maar dan nog is het erg duur, ongetwijfeld nog duurder als je het zelf gaat ontwikkelen maar goed...quote:Op donderdag 8 mei 2014 11:29 schreef raptorix het volgende:
Ga jij maar een maatwerk CRM systeem maken voor een club van 20 man, en ga het ook maar eens supporten en onderhouden de komende 10 jaar. Het is algemeen bekend dat het bouwen van maatwerk nooit opweegt tegen licentie kosten.
Ik doe dat al. Eenmalig is het een investering voor zo'n club, maar daarna zijn de kosten per jaar om het in de lucht te houden veel lager, waarop het op termijn zichzelf makkelijk terugbetaalt voor een organisatie.quote:Op donderdag 8 mei 2014 11:29 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ga jij maar een maatwerk CRM systeem maken voor een club van 20 man, en ga het ook maar eens supporten en onderhouden de komende 10 jaar. Het is algemeen bekend dat het bouwen van maatwerk nooit opweegt tegen licentie kosten.
Ik denk niet dat jouw productje ook maar in de buurt komt wat Salesforce bied.quote:Op donderdag 8 mei 2014 11:32 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik doe dat al. Eenmalig is het een investering voor zo'n club, maar daarna zijn de kosten per jaar om het in de lucht te houden veel lager, waarop het op termijn zichzelf makkelijk terugbetaalt voor een organisatie.
Nee, zeker niet. Ik denk ook wel dat er organisaties zijn waarvoor zoiets als Salesforce een goede uitkomst is, hoor. Maar ik zie een heleboel simpele, kleine clubs in Nederland waar minder dan 30 mensen werken die wel behoefte hebben aan IT, maar niet aan heel uitgebreide systemen. Die willen gewoon een telefoongesprekje invoeren op een webpagina zodat hun collega's ervan op de hoogte zijn of een reminder krijgen 2 maanden voordat een abonnement van een klant afloopt en that's it. Voor zulke simpele eisen is een maatwerkoplossing helemaal geen gek idee, want dan heb je nauwelijks lopende kosten.quote:Op donderdag 8 mei 2014 11:43 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik denk niet dat jouw productje ook maar in de buurt komt wat Salesforce bied.
Oh daar ben ik wel mee eens, ik had het meer over wat uitgebreide CRM oplossingen. Het punt wat ik wil maken is dat je je organisatie moet inrichten op product ontwikkeling, en dat dat een hele andere tak van sport is.quote:Op donderdag 8 mei 2014 11:47 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, zeker niet. Ik denk ook wel dat er organisaties zijn waarvoor zoiets als Salfesforce een goede uitkomst is, hoor. Maar ik zie een heleboel simpele, kleine clubs in Nederland waar minder dan 30 mensen werken die wel behoefte hebben aan IT, maar niet aan heel uitgebreide systemen. Die willen gewoon een telefoongesprekje invoeren op een webpagina zodat hun collega's ervan op de hoogte zijn of een reminder krijgen 2 maanden voordat een abonnement van een klant afloopt en that's it. Voor zulke simpele eisen is een maatwerkoplossing helemaal geen gek idee, want dan heb je nauwelijks lopende kosten.
Ik weet ook niet of het slim is om het écht in-house te doen als je geen IT-bedrijf bent. Ik zou denken dat bedrijven zich beter kunnen richten op hun core business en voor IT-maatwerk eenmalig een bureau of een competente freelancer kunnen inschakelen.quote:Op donderdag 8 mei 2014 11:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het punt wat ik wil maken is dat je je organisatie moet inrichten op product ontwikkeling, en dat dat een hele andere tak van sport is.
Dat is wel waar we hier aan zouden zitten ja.quote:Op donderdag 8 mei 2014 11:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Mwah, 135,- euro per gebruiker per jaar is met een klein clubje van 20 man toch een slordige 32.400 euro, toch?
Dat hoeft ook helemaal niet. Waarschijnlijk zouden we 90% van de functies nieteens gebruiken en moeten er alsnog heel veel functies bijgeschreven worden. En dat is een handicap die veel kant-en-klaar pakketten hebben. Ze zijn zo uitgebreid mogelijk om een zo breed mogelijke markt te bedienen, maar een maatwerkoplossing hoeft vaak maar een fractie van die functionaliteit te bevatten. En is daardoor ook veel sneller te ontwikkelen en makkelijker te onderhouden.quote:Op donderdag 8 mei 2014 11:43 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik denk niet dat jouw productje ook maar in de buurt komt wat Salesforce bied.
Precies. Kleine bedrijven doen over het algemeen maar 1 ding en willen daarom een IT-product dat goed aansluit bij dat ene ding. Dat vind je zelden bij generieke software, terwijl het vaak wel goed te doen is om die ene functie op maat te maken.quote:Op donderdag 8 mei 2014 12:05 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Dat hoeft ook helemaal niet. Waarschijnlijk zouden we 90% van de functies nieteens gebruiken en moeten er alsnog heel veel functies bijgeschreven worden. En dat is een handicap die veel kant-en-klaar pakketten hebben. Ze zijn zo uitgebreid mogelijk om een zo breed mogelijke markt te bedienen, maar een maatwerkoplossing hoeft vaak maar een fractie van die functionaliteit te bevatten. En is daardoor ook veel sneller te ontwikkelen en makkelijker te onderhouden.
Ik ben genoeg van dit soort software gedrochten tegengekomen, en mijn ervaring is dat men er substantieel geld mee verliest omdat de software niet naar behoren werkt of niet aangepast kan worden.quote:Op donderdag 8 mei 2014 12:10 schreef Tijn het volgende:
[..]
Precies. Kleine bedrijven doen over het algemeen maar 1 ding en willen daarom een IT-product dat goed aansluit bij dat ene ding. Dat vind je zelden bij generieke software, terwijl het vaak wel goed te doen is om die ene functie op maat te maken.
Tsja, uitvoering is alles. Natuurlijk wordt er een hoop rommel geschreven, maar dat wil niet zeggen dat het per se een slecht idee is om een maatwerkoplossing te laten maken.quote:Op donderdag 8 mei 2014 12:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik ben genoeg van dit soort software gedrochten tegengekomen, en mijn ervaring is dat men er substantieel geld mee verliest omdat de software niet naar behoren werkt of niet aangepast kan worden.
"met mensen als jou"quote:Op donderdag 8 mei 2014 08:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ehm, wij werken met een team van een man of 10 ongeveer een jaar aan 1 webshop, en dan gebruiken we ook nog eens een enterprise product, maar goed als jij denkt dat een webshop iets simpels is....
Vandaar dat met mensen als jou de kwaliteit van 99 procent van de webshops bedroevend is.
Het probleem is dat ze qua structuur volledig vrij willen zijn en toch een MySQL database willen gebruiken. Dat komt waarschijnlijk omdat OpenCart en Magento al een poosje bestaan en er toen niet echt alternatieven waren. Als je nu een webshop gaat schrijven, zou ik serieus kijken naar een NoSQL database (bijvoorbeeld MongoDB of ArangoDB) gebruiken om de producten in op te slaan. En waarschijnlijk ook voor de rest van de data.quote:Op donderdag 8 mei 2014 08:33 schreef mstx het volgende:
Zolang de tabellen en kolommen maar logische namen hebben. Opencart heeft bijv. ook 115 tabellen maar daar heb ik de documentatie nog nooit voor nodig gehad. Veel simpeler kan het ook niet:
[ code verwijderd ]
Al vaak importscriptjes gemaakt om producten te importeren vanuit csv/xml/db en dat was zo gedaan.
Ter vergelijking, Magento:
[ code verwijderd ]
Op die manier doorzoek je de array wel twee keer, eerst voor in_array en daarna voor array_search.quote:Op donderdag 8 mei 2014 10:56 schreef Robuustheid het volgende:
[..]
Je zou bijvoorbeeld in PHP een library kunnen oproepen met daarin de kleuren. Maar voor de overzichtelijkheid, stop ik de kleuren in een array.
Dat zou bijv. kunnen uitzien:
[ code verwijderd ]
1 2 3 4 5 6 7 | <?php $colors = array("red", "blue", "yellow"); $index = array_search('blue', $colors); if ($index !== false) { echo $index; } ?> |
NoSQL is een prima ontsluiting van je data, maar ik zou er echt geen klant of transactie gegevens in gaan opslaan, overigens kun je binnen een magento of Opencart of welk ander product ook prima noSQL inzetten, het is gewoon een questie van je data pushen naar je noSQL server, kun je zowel realtime als in batch doen.quote:Op donderdag 8 mei 2014 21:00 schreef Light het volgende:
[..]
Het probleem is dat ze qua structuur volledig vrij willen zijn en toch een MySQL database willen gebruiken. Dat komt waarschijnlijk omdat OpenCart en Magento al een poosje bestaan en er toen niet echt alternatieven waren. Als je nu een webshop gaat schrijven, zou ik serieus kijken naar een NoSQL database (bijvoorbeeld MongoDB of ArangoDB) gebruiken om de producten in op te slaan. En waarschijnlijk ook voor de rest van de data.
Waarom geen klantgegevens en transacties in NoSQL?quote:Op vrijdag 9 mei 2014 06:45 schreef raptorix het volgende:
[..]
NoSQL is een prima ontsluiting van je data, maar ik zou er echt geen klant of transactie gegevens in gaan opslaan, overigens kun je binnen een magento of Opencart of welk ander product ook prima noSQL inzetten, het is gewoon een questie van je data pushen naar je noSQL server, kun je zowel realtime als in batch doen.
Omdat je klantegevens en andere business relationeel wilt indelen, en daar ook je queries op kunnen doen, dat gaat je bij noSQL databases niet op een makkelijke manier lukken, daarnaast heeft het ook eigenlijk helemaal niet zoveel zin omdat je juist noSQL gebruikt vanwege performance en losse structuur. Alles kan natuurlijk, maar of het slim is, is een tweede.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 07:55 schreef Light het volgende:
[..]
Waarom geen klantgegevens en transacties in NoSQL?
En Magento en OpenCart bieden nu (voor zover ik weet) geen mogelijkheid om productgegevens in NoSQL op te slaan. In plaats daarvan komen ze met een mega-hoeveelheid tabellen in MySQL om maar een flexibele structuur aan te kunnen bieden.
quote:Op donderdag 8 mei 2014 10:31 schreef raptorix het volgende:
[..]
Naja het is alweer tijd geleden dat ik er wat mee gedaan heb, ik had veel problemen met configuratie onder windows.
Ter voorbeeld, hoe zou je dit in bijvoorbeeld PHP aanpakken?
[ code verwijderd ]
1 | $colors = preg_grep('~blue~i', $colors); |
quote:Op vrijdag 9 mei 2014 10:12 schreef Tijn het volgende:
Het gaat vooral om de eigenachappen van producten waarin je flexibel wilt zijn, toch? Dus waarom niet een column "properties" in de product tabel waar je gewoon JSON in zet?
Gewoon alles met nodejs dit datquote:Op vrijdag 9 mei 2014 10:12 schreef Tijn het volgende:
Het gaat vooral om de eigenachappen van producten waarin je flexibel wilt zijn, toch? Dus waarom niet een column "properties" in de product tabel waar je gewoon JSON in zet?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |