abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138618722
Welkom bij Toto's dilemma van de dag topic.
Hier zal ik elke dag twee dilemma's posten, waarop iedereen vervolgens mag reageren met wat hij of zij zou kiezen en waarom. Quote ook even op welk(e) dilemma('s) je reageert.

Dilemma's van vandaag:

1) Je wordt benaderd door een groot bedrijf in de Verenigde Staten. Zij willen jou dolgraag in dienst nemen en zullen zelfs helpen bij allerlei zaken om de VS binnen te komen. Je gaat hierbij goed verdienen en krijgt de kans om een nieuw bestaan op te bouwen, maar je kunt niemand meenemen en laat dus alles en iedereen achter. Natuurlijk kun je familie en vrienden soms nog bezoeken, maar met deze drukke nieuwe baan aan de andere kant van de wereld zal dat niet vaak meer zijn. Wat doe je; blijf je in Nederland of vertrek je?

2) Je loopt op een kerkhof en ziet twee bontkraagjes die tegen allerlei grafdecoraties aan het schoppen zijn. Jij bent alleen en verder is er niemand in de buurt. Spreek je ze aan, bel je de politie, of laat je het voor wat het is, eventueel om problemen te voorkomen?

Dat zijn ze voor vandaag. Probeer serieus te reageren, dit is GC en geen ONZ. Ik ben oprecht benieuwd hoe verschillende mensen zouden handelen bij verschillende situaties. Reacties als "ik zou in die bontkraagjes hun kont plassen" doe je maar in ONZ, niet hier.
  maandag 7 april 2014 @ 18:03:50 #2
409503 awiebo
bûter, brea en griene tsiis...
pi_138618943
quote:
14s.gif Op maandag 7 april 2014 17:56 schreef Toto69 het volgende:
1) Je wordt benaderd door een groot bedrijf in de Verenigde Staten. Zij willen jou dolgraag in dienst nemen en zullen zelfs helpen bij allerlei zaken om de VS binnen te komen. Je gaat hierbij goed verdienen en krijgt de kans om een nieuw bestaan op te bouwen, maar je kunt niemand meenemen en laat dus alles en iedereen achter. Natuurlijk kun je familie en vrienden soms nog bezoeken, maar met deze drukke nieuwe baan aan de andere kant van de wereld zal dat niet vaak meer zijn. Wat doe je; blijf je in Nederland of vertrek je?

Vertrekken. Mensen kun je overal leren kennen. Je kunt altijd een poging doen en mocht het niet bevallen kun je terug. Zou het er niet om over laten gaan. Familie is ook maar relatief ;)

quote:
14s.gif Op maandag 7 april 2014 17:56 schreef Toto69 het volgende:
2) Je loopt op een kerkhof en ziet twee bontkraagjes die tegen allerlei grafdecoraties aan het schoppen zijn. Jij bent alleen en verder is er niemand in de buurt. Spreek je ze aan, bel je de politie, of laat je het voor wat het is, eventueel om problemen te voorkomen?

Spreek ze rustig aan. Zulk soort volk is dan gauw verdwenen. Mochten er problemen van komen waarvan ik denk dat ik ze alleen niet handle, dan terugtrekken en politie bellen.
den Rijn neder quam ... inder wilder Neder Sassen lant ... ende om dattet soo couden lant is, soo dedent die Romeynen Vrieslant hieten
  maandag 7 april 2014 @ 18:04:17 #3
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_138618957
1) Ik zou niet gaan. Niet omdat ik iedereen moet achterlaten, dat heb ik al eerder gedaan, maar omdat ik er gegarandeerd niet meer zou gaan verdienen (of in ieder geval niet meer zou overhouden netto) en de levensstandaard lager is dan waar ik nu woon.
2) Ik loop een stukje er van weg en bel de politie. Mensen die graven vernielen hebben denk ik ook geen problemen met even tegen mij aan trappen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 7 april 2014 @ 18:05:07 #4
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_138618980
1. Gewoon gaan, er is Skype en je kan daar ook genoeg contacten opdoen :D En als het niet bevalt kan je gewoon weer terug naar ons mooie Nederland O+

2. Eerst de sterke arm der wet bellen, en dan bij de poort wachten voor als de bontkraagjes er eventueel vandoor willen gaan.
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
  maandag 7 april 2014 @ 18:05:29 #5
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_138618995
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2014 18:05 schreef SgtPorkbeans het volgende:
1. Gewoon gaan, er is Skype en je kan daar ook genoeg contacten opdoen :D

2. Eerst de sterke arm der wet bellen, en dan bij de poort wachten voor als de bontkraagjes er eventueel vandoor willen gaan.
En wat zou je doen als ze er vandoor zouden gaan dan? In je eentje tegenhouden?
  maandag 7 april 2014 @ 18:06:27 #6
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_138619022
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 18:05 schreef CherryOnTop het volgende:

[..]

Tuurlijk, een persoon is makkelijk te vloeren
pi_138619037
1. Even aangenomen dat het echt een droombaan is - ja, waarom niet. Het is tenslotte mijn leven, en dus ook mijn levensgeluk. Ik ben niet gebonden aan Nederland, en het zal een leuke uitdaging zijn.

2. Fotootje maken met smartphone, politie bellen, en instructies van de agent opvolgen (waarschijnlijk afzijdig houden en personen in de gaten houden / volgen tot oom agent er is). Geen zin in een eventueel letsel voor zoiets.
Oh.
  maandag 7 april 2014 @ 18:06:56 #8
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_138619043
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2014 18:06 schreef SgtPorkbeans het volgende:

[..]

Tuurlijk, een persoon is makkelijk te vloeren
Maar het zijn twee bontkraagjes :P
  maandag 7 april 2014 @ 18:07:20 #9
409503 awiebo
pi_138619057
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 18:05 schreef CherryOnTop het volgende:

[..]

Hangt er ook vanaf wat voor persoon je bent. Als vrouw zijnde deed ik het niet denk ik. Ik zelf ben gewoon een gezonde hollandse jongen van 1,90 meter en 100 kg ^O^ Ik durfde het nog wel aan geloof ik ;)
den Rijn neder quam ... inder wilder Neder Sassen lant ... ende om dattet soo couden lant is, soo dedent die Romeynen Vrieslant hieten
  maandag 7 april 2014 @ 18:07:39 #10
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_138619069
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 18:06 schreef CherryOnTop het volgende:

[..]

Maar het zijn twee bontkraagjes :P
Gewoon dreigen en eventueel afronselen als hij zijn bondvriendje niet wil verraden :7
pi_138619079
1. Ja, maar alleen in het warme deel van Amerika. LA of Miami oid
2. Politie bellen, en aan de hand van leeftijd tegenhouden of niet .
-XOXO-
  maandag 7 april 2014 @ 18:08:18 #12
409503 awiebo
pi_138619092
leuk idee trouwens Toto. Reeksje? Of was dit er al? :@ :9
  maandag 7 april 2014 @ 18:09:17 #13
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_138619130
quote:
14s.gif Op maandag 7 april 2014 18:08 schreef awiebo het volgende:
leuk idee trouwens Toto.
Eens :Y Ik kom nu elke dag even naar de nieuwe dilemma's kijken :D
pi_138619134
quote:
Goede reacties tot dusverre, blij dat ik hem in GC gezet heb, het is namelijk best interessant om verschillende standpunten te bekijken. Of dit er al was: geen idee. Als deze gewoon zo blijft lopen zit een reeksje er wel in gok ik. Zeker omdat ik elke dag nieuwe dilemma's zal posten, bij animo kan ik er altijd meer per dag doen.
  maandag 7 april 2014 @ 18:10:19 #15
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_138619166
quote:
Dit
pi_138619215
1

Mijn familie zou zelf zeggen neem die baan. Mijn opa heeft zelf meerdere jaren in New York gewerkt en vindt dat iedereen zoiets zou moeten doen.

2
Zou ze eerst aanspreken en als dat niet zou helpen de politie bellen.
pi_138619254
Nou, speciaal voor jullie een tweetal bonusdilemma's voor vandaag:

1) Opsporing Verzocht, wie kent het niet? Totdat je je eigen familie op camera ziet! Je zit de uitzending te bekijken en ziet dat het je neefje is. De zaak betreft een woninginbraak en hij staat vrij goed op beeld. Wat doe je? Geef je je neefje aan, of houd je je afzijdig in de hoop dat hij er mee wegkomt?

2) Je bent een chirurg in een ziekenhuis en er komen om twee uur 's nachts twee mensen met een hartaanval binnen. Een vrouw van 27 met drie kinderen, en een vrouw van 78 met bijna geen familie meer. De vrouw van 78 is licht dementerend en heeft al langer gezondheidsklachten. Je kan maar één patiënt opereren, dus je moet kiezen. Wie kies je, en waarom?
pi_138619314
Okay over die tweede moet ik nadenken.

Kom erop terug
  maandag 7 april 2014 @ 18:14:50 #19
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_138619323
quote:
2s.gif Op maandag 7 april 2014 18:12 schreef Toto69 het volgende:

1) Opsporing Verzocht, wie kent het niet? Totdat je je eigen familie op camera ziet! Je zit de uitzending te bekijken en ziet dat het je neefje is. De zaak betreft een woninginbraak en hij staat vrij goed op beeld. Wat doe je? Geef je je neefje aan, of houd je je afzijdig in de hoop dat hij er mee wegkomt?

2) Je bent een chirurg in een ziekenhuis en er komen om twee uur 's nachts twee mensen met een hartaanval binnen. Een vrouw van 27 met drie kinderen, en een vrouw van 78 met bijna geen familie meer. De vrouw van 78 is licht dementerend en heeft al langer gezondheidsklachten. Je kan maar één patiënt opereren, dus je moet kiezen. Wie kies je, en waarom?
1. Aangeven uiteraard,

2. Vrouw van 27 , die heeft nog nabestaanden + langer te leven

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 7 april 2014 @ 18:16:00 #20
409503 awiebo
pi_138619372
quote:

Ik zou hem er eerst mee confronteren. Moeilijken een hoor. Uitgaande van het feit dat het in opsporing verzocht wordt vermeld het verklikken wel waard. Zou hem aangeven. Wel anoniem.

quote:
vrouw van 27 met drie kinderen. Ook al is de vrouw van 78 een vrome non en die van 27 een prostituee en rookt als een ketter, puur op rendement en te behalen resultaat levert de vrouw van 27 het meest op ;)
  maandag 7 april 2014 @ 18:16:39 #21
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_138619391
quote:

Ik ga naar hem toe om hem te vertellen dat hij x dagen de tijd heeft om zichzelf aan te geven en dat ik het anders doe.
quote:
Degene die er het ergste aan toe is, voor de ander zou ik een collega met spoed laten komen. Op zo'n moment weet je natuurlijk nog niet wie wel/geen familie heeft, alleen de leeftijden. Plus ik vind dat het hele familiedeel niet eens van belang zou moeten zijn, maar dat je gewoon degene helpt die het het hardste nodig heeft op dat moment.
pi_138619447
quote:
7s.gif Op maandag 7 april 2014 18:14 schreef SgtPorkbeans het volgende:

[..]

1. Aangeven uiteraard,

2. Vrouw van 27 , die heeft nog nabestaanden + langer te leven

SPOILER
Maar is elk mensenleven, ongeacht leeftijd, niet even veel waard?
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 18:16 schreef awiebo het volgende:

[..]

Ik zou hem er eerst mee confronteren. Moeilijken een hoor. Uitgaande van het feit dat het in opsporing verzocht wordt vermeld het verklikken wel waard. Zou hem aangeven. Wel anoniem.

[..]

vrouw van 27 met drie kinderen. Ook al is de vrouw van 78 een vrome non en die van 27 een prostituee en rookt als een ketter, puur op rendement en te behalen resultaat levert de vrouw van 27 het meest op ;)
Ik ben het met één helemaal eens :+
Met twee hetzelfde als hierboven op Sgtporkbeans zijn reactie.
quote:
0s.gif Op maandag 7 april 2014 18:16 schreef CherryOnTop het volgende:

[..]

Ik ga naar hem toe om hem te vertellen dat hij x dagen de tijd heeft om zichzelf aan te geven en dat ik het anders doe.

[..]

Degene die er het ergste aan toe is, voor de ander zou ik een collega met spoed laten komen.
Ze zijn er beide precies even erg aan toe, en er is niemand anders die de ander nog kan redden. Je moet dus écht één iemand kiezen, de ander overlijdt vlak na je keuze.

Overigens zal ik proberen mij niet té veel in de discussies te mengen als het niet nodig is. Maar soms wil ik ook wel een mening uitspreken. :+

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 07-04-2014 18:18:44 ]
  maandag 7 april 2014 @ 18:19:42 #23
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_138619494
quote:
2s.gif Op maandag 7 april 2014 18:18 schreef Toto69 het volgende:

Ze zijn er beide precies even erg aan toe, en er is niemand anders die de ander nog kan redden. Je moet dus écht één iemand kiezen, de ander overlijdt vlak na je keuze.

O ik had geedit maar dan nog blijft je vraag staan :P Als ik echt moet kiezen de jongste.
  maandag 7 april 2014 @ 18:19:54 #24
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_138619504
quote:
2s.gif Op maandag 7 april 2014 18:18 schreef Toto69 het volgende:

[..]

Maar is elk mensenleven, ongeacht leeftijd, niet even veel waard?
Dat is zeker zo, maar iemand die zijn leven al (bijna) heeft gehad, of iemand die nog een heel leven voor zich heeft en ook nog jonge kinderen en andere familie. Dat zijn toch wel bepalende factoren vind ik :)
pi_138619511
quote:

Zeer onwaarschijnlijk met mijn neefjes, maar OK :P. Ik zou eerst overleggen met een naaste (voor verificatie e.d.) en daarna waarschijnlijk mijn neefje opbellen, het hem vertellen dat hij herkent is en hem de tijd geven om zichzelf aan te geven. Anders doe ik het.

quote:
De vrouw van 27. Grotere kans op overleving (waarschijnlijk dan, he), en waarschijnlijk een langer leven als de operatie slaagt.

Complimenten voor het topic trouwens, erg leuk dit :)
Oh.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')