abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 15 mei 2014 @ 12:29:50 #176
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_139979820
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 12:27 schreef Claudia_x het volgende:
Niet iedereen heeft dat inzicht, thabit. Dat het voor jou vanzelfsprekend is, wil niet zeggen dat het voor anderen vanzelfsprekend is.

Maar goed, zulk inzicht kan tot op zekere hoogte getraind worden. Dat begint bij een leraar die begrijpt wat de beperkingen van zijn of haar leerlingen zijn.
Mongool zijn lijkt me wel een typisch geval van een beperking.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_139980937
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 12:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Mongool zijn lijkt me wel een typisch geval van een beperking.
:Y)

Ik heb een paar dagen met een groep (bovengemiddeld goede) pabo-studenten een training gehad voor de beruchte rekentoets die zij krijgen (en die ik ook heb gemaakt). Het was eerder regel dan uitzondering dat zij het inzicht niet hadden dat thabit hierboven omschrijft. En dat zijn dan de leerkrachten die kinderen rekenkennis en -inzicht bij mogen brengen.

Nu is mijn cijfermatig inzicht ook niet belachelijk groot. Dat inzicht is vast wel groter dan dat van de gemiddelde Nederlander, maar blijft erg achter bij mijn talige vermogens. Ik houd gewoon niet zo van cijfers en daardoor denk ik bij een rekenkundig probleem al te gemakkelijk: heb ik geen zin in. Ik haak dus gauw af en daardoor ebt veel van mijn kennis weg. Tegelijkertijd merk ik dat ik wat veel mensen als een kwestie van inzicht zien prima bij mezelf kan trainen, bijvoorbeeld voor een iq-test. En ik merk ook dat ik best veel kan en weet als ik met problemen bezig ben die ik leuk vind omdat ze betekenisvol zijn, bijvoorbeeld als ik met de statistiek in mijn onderzoek bezig ben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_139981131
Het aardige is dat mijn zoontje van 4 geobsedeerd is door cijfers. Als hij een naam ziet, telt hij liever uit hoeveel letters die bestaat dan dat hij probeert de letters te herkennen (al kan hij dat laatste ook). Het valt me met name op dat hij al veel in zijn hoofd vasthoudt. Als ik hem vraag hoeveel 7 + 4 is, dan weet hij zonder zijn vingers te gebruiken dat dat 11 is.

En wat doen ze er op school mee? Niets, zo lijkt het. De interesse is er wel, maar in de les moeten hangers voor moederdag geknutseld worden. :{w
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 15 mei 2014 @ 17:42:01 #179
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139989783
quote:
Sorry hoor, maar iedere mongool hoort te weten dat 17 x 23 = (20-3)(20+3) = 202 - 32 = 400 - 9 = 391 en sin(pi/4)2 = 1/wortel(2)2 = 1/2. Ik kan zelf ook totaal niet hoofdrekenen, maar dit is gewoon puur kennis en inzicht; met rekenen hebben die sommetjes niets te maken.
Inderdaad. Heel het probleem met ons rekenonderwijs is dat er te weinig wordt geautomatiseerd. Rekenen leer je alleen maar door voldoende te oefenen, hoe meer je dezelfde methode gebruikt om hetzelfde probleem op te lossen hoe beter je automatismes worden en hoe gemakkelijker je inzicht ontwikkelt, juist dankzij de steun van het kunnnen terugvallen op een vaste methode en het veelvuldig hiermee oefenen. Met het realistische rekenen wat enkele tientallen jaren lang de mode is geweest in Nederland moesten leerlingen ineens tig methodes gebruiken voor een en hetzelfde probleem waardoor de zwakkere rekenaars het spoor bijster raakten en geen automatismes of zelfs verkeerde automatismes ontwikkelden. Zie voor een deskundigere uitleg het document "waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen".
http://staff.science.uva.nl/~craats/CraatsRekenenNAW.pdf
http://staff.science.uva.nl/~craats/zwartboek.pdf
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 15 mei 2014 @ 18:01:07 #180
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_139990401
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2014 09:35 schreef thabit het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar iedere mongool hoort te weten dat 17 x 23 = (20-3)(20+3) = 202 - 32 = 400 - 9 = 391 en sin(pi/4)2 = 1/wortel(2)2 = 1/2. Ik kan zelf ook totaal niet hoofdrekenen, maar dit is gewoon puur kennis en inzicht; met rekenen hebben die sommetjes niets te maken.
:') sorry schat, maar dat "inzicht" heb ik niet, en ik heb er ook nooit les in gehad, terwijl ik toch in de "ouderwetse" jaren onderwijs heb genoten. daarnaast ben ik alles behalve dom, en haalde ik voor mijn ouderwetse wiskunde A examen een 8,6. wiskunde B had ik gekund als ik er ook maar énige interesse in had.

overigens zou ik 17x23 in mijn hoofd uitrekenen als:
10x 23 = 230
3x 23=69
230+230-70+1=391
Kwak
  donderdag 15 mei 2014 @ 18:02:38 #181
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_139990455
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 18:01 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

:') sorry schat, maar dat "inzicht" heb ik niet, en ik heb er ook nooit les in gehad, terwijl ik toch in de "ouderwetse" jaren onderwijs heb genoten. daarnaast ben ik alles behalve dom, en haalde ik voor mijn ouderwetse wiskunde A examen een 8,6. wiskunde B had ik gekund als ik er ook maar énige interesse in had.

overigens zou ik 17x23 in mijn hoofd uitrekenen als:
10x 23 = 230
3x 23=69
230+230-70+1=391
Heel goed, dan val je terug op de vaste methode in plaats van een van de tig verschillende, zoals het merkwaardige product.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 15 mei 2014 @ 18:05:32 #182
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_139990522
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 18:02 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Heel goed, dan val je terug op de vaste methode in plaats van een van de tig verschillende, zoals het merkwaardige product.
eigenlijk deed ik t nog anders, wel meteen 20x23 (2x23 met een 0 erbij), zo heb ik het geleerd althans op school.
Kwak
  donderdag 15 mei 2014 @ 21:31:50 #183
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_139999271
Kwakzor, Thabit zijn punt was natuurlijk dat je dankzij het merkwaardige product niet zo moeilijk hoeft te doen. ;)
Ja Janneke, er is niets mis mee om ook eens iets anders te doen, alleen moet je die ene goede methode die altijd werkt wel goed er in krijgen en dat gebeurt niet als daar te weinig mee wordt geoefend.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_140000694
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 17:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Inderdaad. Heel het probleem met ons rekenonderwijs is dat er te weinig wordt geautomatiseerd. Rekenen leer je alleen maar door voldoende te oefenen, hoe meer je dezelfde methode gebruikt om hetzelfde probleem op te lossen hoe beter je automatismes worden en hoe gemakkelijker je inzicht ontwikkelt, juist dankzij de steun van het kunnnen terugvallen op een vaste methode en het veelvuldig hiermee oefenen. Met het realistische rekenen wat enkele tientallen jaren lang de mode is geweest in Nederland moesten leerlingen ineens tig methodes gebruiken voor een en hetzelfde probleem waardoor de zwakkere rekenaars het spoor bijster raakten en geen automatismes of zelfs verkeerde automatismes ontwikkelden. Zie voor een deskundigere uitleg het document "waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen".
http://staff.science.uva.nl/~craats/CraatsRekenenNAW.pdf
http://staff.science.uva.nl/~craats/zwartboek.pdf
En lees Henks praatjes op http://www.henkshoekje.com/
pi_140001598
Even over iets heel anders dat mij opvalt (en stoort): op de basisschool spelen de kinderen voluit, ze wiebelplanken, voetballen, rennen, gooien, springen, skaten.... óók de leerlingen van groep 8. Komen ze in het voortgezet onderwijs dan is daar helemaal geen plaats meer voor. Er kan alleen wat gehangen worden.
Ik werk op het Leerpark in Dordrecht, en bij de bouw van scholen stond een schoolplein of sport-speelgelegenheid duidelijk niet op de agenda. Als ik mijn rondje hardloop kom ik langs een school waar het plein is omgebouwd tot één grote fietsenstalling, maar aan de overkant is een piepklein skateparkje met en kleine voetbalkooi, waar altijd wel wat leerlingen in actie zijn. Idem bij het gymnasium: leerlingen steken over naar een basketbalveldje en sporten daar in de pauze en niet alleen de brugpiepers.

Er wordt steen en been geklaagd over het gebrek aan beweging bij de jeugd enover toenemende obisitas, maar waarom zijn er bij scholen voor voortgezet onderwijs zelden ruime en goede speelruimtes? Zouden al die 11-jarigen die ik nu zo fanatiek op het schoolplein zie ronddraven,voetballen en wiebelplanken na de zomervakantie ineens die behoefte kwijt zijn?
pi_140004963
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 13:18 schreef Claudia_x het volgende:
Het aardige is dat mijn zoontje van 4 geobsedeerd is door cijfers. Als hij een naam ziet, telt hij liever uit hoeveel letters die bestaat dan dat hij probeert de letters te herkennen (al kan hij dat laatste ook). Het valt me met name op dat hij al veel in zijn hoofd vasthoudt. Als ik hem vraag hoeveel 7 + 4 is, dan weet hij zonder zijn vingers te gebruiken dat dat 11 is.

En wat doen ze er op school mee? Niets, zo lijkt het. De interesse is er wel, maar in de les moeten hangers voor moederdag geknutseld worden. :{w
Doen ze niet aan differentiëren? :P .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  donderdag 15 mei 2014 @ 23:39:22 #187
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140005207
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef la_perle_rouge het volgende:
Even over iets heel anders dat mij opvalt (en stoort): op de basisschool spelen de kinderen voluit, ze wiebelplanken, voetballen, rennen, gooien, springen, skaten.... óók de leerlingen van groep 8. Komen ze in het voortgezet onderwijs dan is daar helemaal geen plaats meer voor. Er kan alleen wat gehangen worden.
Ik werk op het Leerpark in Dordrecht, en bij de bouw van scholen stond een schoolplein of sport-speelgelegenheid duidelijk niet op de agenda. Als ik mijn rondje hardloop kom ik langs een school waar het plein is omgebouwd tot één grote fietsenstalling, maar aan de overkant is een piepklein skateparkje met en kleine voetbalkooi, waar altijd wel wat leerlingen in actie zijn. Idem bij het gymnasium: leerlingen steken over naar een basketbalveldje en sporten daar in de pauze en niet alleen de brugpiepers.

Er wordt steen en been geklaagd over het gebrek aan beweging bij de jeugd enover toenemende obisitas, maar waarom zijn er bij scholen voor voortgezet onderwijs zelden ruime en goede speelruimtes? Zouden al die 11-jarigen die ik nu zo fanatiek op het schoolplein zie ronddraven,voetballen en wiebelplanken na de zomervakantie ineens die behoefte kwijt zijn?
Goed punt, de vraag is alleen wat de beste oplossing is die financiëel ook te verantwoorden is. Ik ken in Eindhoven een school die langs een redelijk groot park ligt (Genneperpark), gezien de leerlingenpopulatie vermoed ik dat het een gymnasiumschool of VWO-afdeling is maar dat weet ik niet zeker. Je kan daar naar hartelust wandelen, voetballen etc. wat ze dan ook doen als het 'goed' weer is.
Ik zie meer in een slimme locatie van een school dan in dure infrastructuur, gebruik ruimtes die er al zijn en bouw daar een school in die buurt. Zijn die ruimtes er te weinig in een gemeente? Bouw dan meer van die ruimtes aangezien iedereen daar baat bij heeft, niets verbetert zo goed en gemakkelijk de leefbaarheid van een buurt als goede parken en wat groen.

Maar goed, ik ben het volledig met je eens dat bewegen gestimuleerd moet worden. Of dat LO-onderwijs hiervoor het juiste middel is trek ik sterk in twijfel. De nadruk bij LO-onderwijs ligt erg op turnen en vaak krijg je een cijfer - want dat moet gegeven worden (wat mij betreft niet in het geval van LO, pass/fail is voldoende!) - sterk in functie van hoe goed je kan turnen en hoe goed of slecht je coördinatie is. Dat werkt voor veel mensen die hier slecht in zijn - veelal langere kinderen - ontmoedigend. Als je kinderen verplicht zou laten sporten bij een gewone sportvereniging - als verplichte extracurriculaire activiteit - dan zouden die mensen bijv. wel kunnen uitblinken in een conditiesport of dansen of zo. Anderzijds zou i khet LO-onderwijs nu ook niet willen afschaffen. Hoe vervelend dat verplichte turnen ook is voor de kinderen die het echt niet kunnen leren, juist op de leeftijd van pak hem beet 5-15 kan je je coördinatie sterk verbeteren en juist op die leeftijd moet daar dus ook veel aandacht aan worden besteed.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 15 mei 2014 @ 23:40:25 #188
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_140005240
quote:
2s.gif Op donderdag 15 mei 2014 23:32 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Doen ze niet aan differentiëren? :P .
Hoe mooi zou het niet zijn als de talentvolle leerlingen via hun school met 15 jaar klaar kunnen zijn met multivariabele calculus? Alleen hoe het te organiseren? :{
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 16 mei 2014 @ 07:17:45 #189
360073 la_perle_rouge
Slava Ukraini
pi_140008947
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 23:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Goed punt, de vraag is alleen wat de beste oplossing is die financiëel ook te verantwoorden is. Ik ken in Eindhoven een school die langs een redelijk groot park ligt (Genneperpark), gezien de leerlingenpopulatie vermoed ik dat het een gymnasiumschool of VWO-afdeling is maar dat weet ik niet zeker. Je kan daar naar hartelust wandelen, voetballen etc. wat ze dan ook doen als het 'goed' weer is.
Ik zie meer in een slimme locatie van een school dan in dure infrastructuur, gebruik ruimtes die er al zijn en bouw daar een school in die buurt. Zijn die ruimtes er te weinig in een gemeente? Bouw dan meer van die ruimtes aangezien iedereen daar baat bij heeft, niets verbetert zo goed en gemakkelijk de leefbaarheid van een buurt als goede parken en wat groen.

Als we met "financiëel verantwoord" of "economisch" beginnen, kunnen we direct ook -zeker bij ons in de binnenstad- van de bestaande schoolpleinen bij basisscholen betaalde parkeerplaatsen maken.
Kinderen hebben beweging nodig, niet in de vorm van een les, maar vrij bewegen, naar eigen keuze op een schaatsplank, rolschaatsen, of rennend achter een bal. Daar hebben ze ruimte voor nodig. En op die ruimte hebben ze recht, financiëel verantwoord of niet. Als ze de ruimte "pakken" op straat wordt er al snel door de buurt geklaagd. Dan mogen ze het plein niet meer verlaten in de pauzes, wordt school een soort gevangenis.
pi_140010297
quote:
0s.gif Op donderdag 15 mei 2014 12:27 schreef Claudia_x het volgende:
Niet iedereen heeft dat inzicht, thabit. Dat het voor jou vanzelfsprekend is, wil niet zeggen dat het voor anderen vanzelfsprekend is.

Maar goed, zulk inzicht kan tot op zekere hoogte getraind worden. Dat begint bij een leraar die begrijpt wat de beperkingen van zijn of haar leerlingen zijn.
Het punt was nu juist om de bewering te ontkrachten dat deze rekensommen geen inzicht zouden toetsen. Dat je ze ook zonder inzicht kan oplossen is natuurlijk prima, maar juist omdat inzicht hier wel degelijk helpt, is de rekenmachine totaal overbodig.
pi_140015480
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 09:18 schreef thabit het volgende:

[..]

Het punt was nu juist om de bewering te ontkrachten dat deze rekensommen geen inzicht zouden toetsen. Dat je ze ook zonder inzicht kan oplossen is natuurlijk prima, maar juist omdat inzicht hier wel degelijk helpt, is de rekenmachine totaal overbodig.
En ik reageerde op 'elke mongool hoort te weten dat...'.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_140015543
quote:
2s.gif Op donderdag 15 mei 2014 23:32 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Doen ze niet aan differentiëren? :P .
Ze mogen wat mij betreft ook de hele klas drillen op rekenvaardigheden. :Y)

Vanochtend heb ik samen met Ivan oneven reeksen behandeld. Hij vertelde een getal waarmee ik moest beginnen (bijv. 101), ik noemde alleen de oneven getallen (101, 103, 105...) , en hij vertelde me welke getallen ik over had geslagen (toegegeven, daar was hij niet erg compleet in). Ik moest hem beloven dat we vanavond bij het avondeten verder zouden gaan. O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 16 mei 2014 @ 12:41:33 #193
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_140015691
quote:
3s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 12:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

En ik reageerde op 'elke mongool hoort te weten dat...'.
In de qua rekenonderwijs door sommigen zo geromantiseerde jaren '50 wist ook niet iedere mongool dat. En zes maanden na einde schooltijd al helemaal niet meer.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 16 mei 2014 @ 12:55:51 #194
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_140016119
Zitten hier eigenlijk nog aanstaande docenten? Als ik de discussie een beetje volg van de laatste pagina's is iedereen al docent?

Zelf begin ik na de zomervakantie aan de deeltijdopleiding docent algemene economie/bedrijfseconomie. Ik heb al een hbo opleiding afgerond in economische richting, dus ik hoop dat ik deze opleiding binnen één jaar kan afronden.
Bedankt Hans.
pi_140016244
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 12:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

In de qua rekenonderwijs door sommigen zo geromantiseerde jaren '50 wist ook niet iedere mongool dat. En zes maanden na einde schooltijd al helemaal niet meer.
In mijn ogen wordt die discussie over realistisch rekenen op een volkomen verkeerde manier gevoerd. Als je ervan uitgaat dat kinderen bepaalde toetsen of opgaven moeten kunnen maken, dan is het misschien wel het beste om kinderen één methode bij te brengen. Maar als je vraagtekens gaat zetten bij dat leerdoel - meten we wat we belangrijk vinden of vinden we belangrijk wat we meten? - dan ligt het leren rekenen in een betekenisvolle context veel meer voor de hand.

Dat wil trouwens niet zeggen dat ik geen kritiek heb op realistisch rekenen, maar mij zul je het methodedrillen niet horen verheerlijken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_140016626
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 12:55 schreef bascross het volgende:
Zitten hier eigenlijk nog aanstaande docenten? Als ik de discussie een beetje volg van de laatste pagina's is iedereen al docent?

Zelf begin ik na de zomervakantie aan de deeltijdopleiding docent algemene economie/bedrijfseconomie. Ik heb al een hbo opleiding afgerond in economische richting, dus ik hoop dat ik deze opleiding binnen één jaar kan afronden.
Klopt, er zitten voornamelijk docenten en mensen die niet in het onderwijs werkzaam zijn, maar er een mening over hebben.
Er komt af en toe een vraag voorbij over de twijfels om over te stappen naar werken in het onderwijs, maar dat is sporadisch.

Alvast welkom in het onderwijs ^O^
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_140018741
Ik ben nog bezig met mijn opleiding. Voor komend schooljaar zoek ik trouwens nog een functie van 6-8 uur om o.a. die opleiding af te maken.
Dus als iemand nog een school weet die wat uren beschikbaar heeft bij aardrijkskunde of tips om die te vinden, graag..
  vrijdag 16 mei 2014 @ 14:39:29 #198
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_140019538
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 13:12 schreef -J-D- het volgende:
Klopt, er zitten voornamelijk docenten en mensen die niet in het onderwijs werkzaam zijn, maar er een mening over hebben.
:D
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 16 mei 2014 @ 15:45:37 #199
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_140021986
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 14:16 schreef Dragonberry het volgende:
Ik ben nog bezig met mijn opleiding. Voor komend schooljaar zoek ik trouwens nog een functie van 6-8 uur om o.a. die opleiding af te maken.
Dus als iemand nog een school weet die wat uren beschikbaar heeft bij aardrijkskunde of tips om die te vinden, graag..
wij hebben een eerstegraads vacature!
Kwak
pi_140022327
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 15:45 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

wij hebben een eerstegraads vacature!
helaas, ik zoek tweedegraads. Had ik erbij moeten zeggen ;)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')