Aangezien Turkije de afgelopen tijd veel in het nieuws is geweest, leek het me wel leuk om dit samen te volgen. De stemmen worden momenteel geteld.quote:In Turkije wordt vandaag gestemd voor de gemeenteraadsverkiezingen, maar de 52 miljoen Turken kunnen met hun stem ook laten blijken of premier Recep Tayyip Erdogan moet opstappen of niet. De premier heeft de verkiezingen vandaag uitgeroepen tot een referendum voor zijn beleid. Als zijn AK-partij de verkiezingen verliest, vertrekt hij, zo heeft hij eerder gezegd.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)erdogan-mag-blijven/.
Er zijn bewijzen dat 1500 stemmen van de BDP zijn verbrand of weggegooid. Die zouden genoeg zijn geweest voor een overwinning. Volstrekt normaal dat men de straat opgaat, zeker als de AKP-kandidaat banden heeft met Al Qaida terroristen die tegen Koerden in Rojava net over de grens.quote:Op woensdag 2 april 2014 13:29 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Die 99,9% is een aanname op basis van incomplete bronnen. We moeten het onderzoek afwachten.
Is een boze menigte dan wel te vertrouwen?quote:Op woensdag 2 april 2014 13:29 schreef Senor__Chang het volgende:
Dan moeten de rechtbanken wel te vertrouwen zijn en dat lijkt nu net het probleem.
Je kan ook naar bewijzen kijken van fraude...quote:Op woensdag 2 april 2014 13:51 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Is een boze menigte dan wel te vertrouwen?
Niet per definitie nee. Maar dat zeg ik ook niet.quote:Op woensdag 2 april 2014 13:51 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Is een boze menigte dan wel te vertrouwen?
Het punt is nu juist dat men dit niet vertrouwt, zoals Senor__Chang al zei, vanwege de invloed van de regeringspartij hierop. De andere partijen willen daarom het proces geheel begrijpelijk op de voet volgen, zoals Muharrem Ince bijvoorbeeld heeft gedaan in Yalova en de overwinning voor CHP heeft opgeëist.quote:Op woensdag 2 april 2014 13:26 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ja, dat gaat dan via de rechtbank en niet twitter of door de straten op te gaan. Een moderne democratie is ook een rechtstaat. De democratie waar jij het over hebt, is niets meer dan een 'mob-rule'.
Inderdaad. Juist van mensen die islamitische waarden kennelijk hoog in het vaandel dragen, mag je verwachten dat ze niet de ogen sluiten voor het onrecht dat de ander wordt aangedaan en dat ze zelfverrijking niet door de vingers zien (in het verleden heeft men dit afgestraft). Kennelijk zijn ook deze waarden onderhevig aan degeneratie.quote:Op woensdag 2 april 2014 13:18 schreef Eagle_99 het volgende:
[..]
Ik ben het volledig mee eens
Van mensen die diefstal rechtvaardigen met "hij steelt maar werkt", "yaptiysa helal olsun" of "een moslim doet dat niet" kan je niet verwachten dat ze gerechtigheid gaan zoeken.
Als er daadwerkelijk bewezen wordt dat er fraude is gepleegd zullen ze dat ook 'rechtvaardigen'.
"Maar CHP is tegen de Islam", "Liever Akp dan moslimhaters" en ga zo maar door..
Ik denk dat iedereen(ten minste in Turkije of ook andere midden-oosterse landen, zie Egypte) die naar de macht grijpt, ongeacht zijn ideologie, zichzelf als enige en onschendbare heerser van het land ziet. Omdat ze er heilig in geloven dat ze gelijk hebben en dat hun ideologie de enige ware is, rechtvaardigen ze hiermee al hun daden. Anders weet ik niet hoe ik alle (wets-)overtredingen van Erdogan moet verklaren.quote:Op woensdag 2 april 2014 14:29 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Inderdaad. Juist van mensen die islamitische waarden kennelijk hoog in het vaandel dragen, mag je verwachten dat ze niet de ogen sluiten voor het onrecht dat de ander wordt aangedaan en dat ze zelfverrijking niet door de vingers zien (in het verleden heeft men dit afgestraft). Kennelijk zijn ook deze waarden onderhevig aan degeneratie.
Van http://kurdistantribune.com/2014/great-news-from-turkey/quote:There are two examples that the AKP may look at, Brazil and Russia. In Brazil, Lula Da Silva had 80% popularity, and he still had it when he left power. Lula could have asked for a constitutional amendment and extended his reign for another term, but he did not do that. He respected the constitution and another person from his party, the Workers Party replaced him. However in Russia, Mr. Putin ran the country for two terms, then he amended the constitution and ran for another term, after a short break. The Russian example is of a retreat from democracy, and moving toward authoritarian regime. Which direction Turkey is going now? Well amending the constitution, shutting down social media channels, and attacking the independent media are what Mr. Erdogan has done so far, the same strategy as Mr. Putin.
Ja, de oppositie partijen kunnen dat ook gewoon doen. Dus wat is het probleem?quote:Op woensdag 2 april 2014 14:21 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Het punt is nu juist dat men dit niet vertrouwt, zoals Senor__Chang al zei, vanwege de invloed van de regeringspartij hierop. De andere partijen willen daarom het proces geheel begrijpelijk op de voet volgen, zoals Muharrem Ince bijvoorbeeld heeft gedaan in Yalova en de overwinning voor CHP heeft opgeëist.
http://www.cumhuriyet.com(...)a_el_degistirdi.html
Politici kunnen dat doen, maar ik verwacht van hun wel dat ze het fatsoenlijk doen (via de rechtbank en de instanties die ervoor bedoeld zijn). Dus niet de mensen ophitsen om de straten op te gaan.quote:Op woensdag 2 april 2014 14:11 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
Niet per definitie nee. Maar dat zeg ik ook niet.![]()
Verder is het niet enkel een boze menigte. Genoeg gerespecteerde politici die erover berichten.
Is gedaan en verworpen. Dat terwijl er in Agri 16 hertellingen zijn geweest en alle 16 door de BDP gewonnen zijn.quote:Op woensdag 2 april 2014 15:39 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Politici kunnen dat doen, maar ik verwacht van hun wel dat ze het fatsoenlijk doen (via de rechtbank en de instanties die ervoor bedoeld zijn). Dus niet de mensen ophitsen om de straten op te gaan.
Tayyip schreeuwde bij zijn 'overwinningstoespraak' weer dat ze meer democratie zullen brengen; loze woorden wanneer je er als overheid niet eens op kunt toezien dat een van de fundamentele elementen van democratie vlekkeloos verloopt. Natuurlijk kun je dan verwachten dat men de straten opgaat om op te komen voor de eigen stem. Niets mis met betrokken burgers die geweldloos eisen waar ze recht op hebben en de partijen ondersteunen bij hun werk door hun waarnemingen te delen. Partijleden kunnen tenslotte niet overal tegelijk aanwezig zijn.quote:Op woensdag 2 april 2014 15:37 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ja, de oppositie partijen kunnen dat ook gewoon doen. Dus wat is het probleem?
Dat is het verschil tussen leiders en grote leiders.quote:Op woensdag 2 april 2014 15:03 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
Van http://kurdistantribune.com/2014/great-news-from-turkey/
Mooie vergelijking.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |