Ik gebruik dit recept (eens van internet geplukt, met dank aan de originele bedenker/poster)
Rode kool
Ingrediënten voor 8 personen
1 rode kool (ruim 1 kilo), of 800 gr. gesneden rode kool, 200 gr. suiker, 60 gr. boter, 1 flinke ui, 1 appel, 1 groot laurier-blad, 2 kruidnagels, 1 dl. rode bessensap, 1,5 dl. water, 30 gr. rijst, 1 dl. azijn, zout, peper, 1 theel. gemalen kaneel.
Voorbereiding
Rode kool schoonmaken (buitenste bladeren verwijderen, in 4-en snijden en hart verwijderen), fijnsnijden en in een kom of schaal met de suiker omschudden. Met de borden verzwaren. 30/60 min. laten staan. Ui schoonmaken en in halve ringen snijden. Appel schillen en in blokjes snijden.
Bereidingswijze
In kookpan ui met boter aanfruiten, ui mag niet kleuren. Rode kool en sap toevoegen. Appel, water, laurier, kruidnagels (steek ze door de laurierbladen, scheelt je straks een hoop gezoek!) en rijst (vindt je straks niets meer van terug) toevoegen en mengen. Aan de kook brengen (niet roeren,deksel gesloten houden), en op klein vuur zachtjes gaar laten worden (ca. 20/40 min.).Azijn, bessensap, kaneel, zout en peper toevoegen en verder gaarstoven.
Rijst gooi ik er niet in (geen idee waarom niet eigenlijk) en als ik geen appel in huis heb gebruik ik appelmoes.