Flycoo | zondag 30 maart 2014 @ 14:22 |
Hallo, Wij wonen in een oud huis met souterrain. In deze souterrain zijn de wanden geïsoleerd met isolatiemateriaal en daaroverheen gipsplaat. Vervolgens strak afgewerkt. Het plafond is volgens mij riet met gips erop. Toen dit gedaan is door de vorige bewoner heeft hij geen rekening gehouden met stopcontacten etc. Alles ziet er strak uit, maar ik zou toch wel graag stopcontacten willen aanleggen in de hoeken van de kamer. Nou wil ik niet de gipsplaten verwijderen dan leidingen aanleggen en vervolgens nieuwe gipsplaten aanbrengen. Zoals gezegd is dat een beetje zonde aangezien alles glad gestuukt is en er goed uit ziet. Zijn er andere opties? Ik zat zelf te denken aan een sierlijst tussen plafond en muur, maar dan nog moet je in de hoeken iets verzinnen om de elektra naar beneden te krijgen. Verder wil ik in de toekomst LED spots in het plafond inbouwen, is dit mogelijk denken jullie? Alvast bedankt voor jullie adviezen! Groet, Flycoo | |
arjan1112 | zondag 30 maart 2014 @ 14:34 |
Je kan het opbouwsysteem doen![]() | |
arjan1112 | zondag 30 maart 2014 @ 14:36 |
Een rieten plafond met stuck erop ? Zitten er nu lampen in het plafond ? mja weet niet die inbouwspots word wel moeilijk dan moet je heel dat plafond openfreezen voor de snoeren en alles ofzo, daarna weer dicht smeren ofzo | |
Flycoo | zondag 30 maart 2014 @ 15:00 |
Hoi, dat opbouwsysteem heb ik ook aan gedacht, alleen niet echt handig met deuren en kasten.. kan, en mag je elektriciteitsdraden onder vloerbedekking door laten lopen? er ligt nu sisal met een ondervloer, misschien kan ik daar nog wat mee doen. | |
usernaamvergeten | zondag 30 maart 2014 @ 15:32 |
Aantal gaten maken in de gipsmuur met een gatenzaag, YMVK kabel doorvoeren, uit laten komen in een inbouwdoos. Ander uiteinde in de centraaldoos. uitgezaagde gipsrondjes terug bevestigen met klosje o.i.d. erachter. Dichtsmeren, gladschuren en de muur/plafond opnieuw texen. | |
Ivo1985 | zondag 30 maart 2014 @ 16:30 |
Onder vloerbedekking mag niet, tenzij je de leidingen echt in de vloer legt. Dus infrezen in het beton en dan weer dichtsmeren of het vloerplanken verwijderen, leidingen aanbrengen in of onder de balklaag en vervolgens de vloer weer dichttimmeren. YMVK doorvoeren achter het gips lijkt me een nogal onhaalbare klus in geval van geïsoleerde gipswanden. | |
BartNH | zondag 30 maart 2014 @ 17:47 |
Mooie oplossing! Kan iemand wat merken opnoemen van dit soort opbouwsystemen? Dat zoekt ff handiger. | |
tiho1 | zondag 30 maart 2014 @ 18:15 |
https://www.google.nl/sea(...)nl-NL:IE-ContextMenu | |
BartNH | zondag 30 maart 2014 @ 18:21 |
Dank, die zoekterm had ik nog niet verzonnen. | |
Cybersijp | zondag 30 maart 2014 @ 18:22 |
Attema is er eentje, heeft ook andere plintgootsystemen die op elkaar aangesloten kunnen worden | |
tiho1 | zondag 30 maart 2014 @ 18:46 |
geen dank. Graag gedaan. | |
Vonkenboer | zondag 30 maart 2014 @ 20:22 |
Tehalit van Hager is ook een erg mooi en compleet systeem ![]() https://www.elektroschake(...)sl_plintsysteem.html | |
usernaamvergeten | maandag 31 maart 2014 @ 08:44 |
Dat ziet er tenminste netjes uit i.t.t het Attema opbouw systeem. ![]() Goede oplossing ![]() | |
BartNH | maandag 31 maart 2014 @ 09:08 |
TS vind je dat ik het topic steel? Laat het dan ff weten. Ja, die Thealit is nog veel mooier. Heb je er ervaring mee Vonkie? Mag ik op zo'n goot een stuk of tien dozen aansluiten op één groep of zijn daar regels voor? Mag je meerdere groepen in z'n plint bij elkaar hebben? Is het zo flexibel dat je naderhand er nog een doos tussen kan proppen of zijn dan de draden te kort? Mijn huis is van 1990, naar huidige maatstaven veel te weinig stopcontacten en sowieso vaak zonder randaarde. | |
Vonkenboer | maandag 31 maart 2014 @ 22:21 |
Ik heb in het verleden dit soort materialen/goten verwerkt in een kantoorgebouw en in zorginstellingen ![]() Het maximale aansluitvermogen van een groep bepaald hoeveel vermogen je maximaal kunt aansluiten ![]() Kabelkoker bestaat uit meerdere kanalen, helemaal onderin kun je zwakstroom/data/cai/luidsprekersnoeren e.d. kwijt worden en dan hou je nog twee gescheiden stukken over waar je eventueel twee verschillende groepen in kunt leggen. De groepen moet je natuurlijk wel ten alle tijde strikt gescheiden houden van elkaar ! Dus niet gaan zitten kruisen met de bedrading in de goot. ![]() Het is in een bepaalde mate flexibel ![]() En verkijk je niet op de prijs ! Het is mooi materiaal dat zeker, maar de prijs is er dan ook naar ! ![]() Hier vind je de ontwerp assistent : http://www.hager.nl/produ(...)nassistent/75391.htm De bestelhulp : http://www.hager.nl/produ(...)teemuitleg/20249.htm En de documentatie : http://www.hager.nl/produ(...)cumentatie/75371.htm | |
hottentot | maandag 31 maart 2014 @ 22:58 |
TS: Als je een kruipruimte onder je souterrain hebt zou ik de boel gewoon inbouw maken, als je goed meet dan kun je gewoon door het gat van de muur naar beneden boren, stuit je dan op de fundering dan word het zeer goed meten en dan ook van beneden af wat schuin naar boven boren om in je van bovenaf geboord gat uit te komen. In de kruipruimte tegen de vloer aan een lasdoos waar je de boel met YMVK allemaal op aansluit, dan even een voeding onderlangs naar de meterkast en naar keuze bij een groep opzetten of even een extra automaat inbouwen. En om het netjes te doen kun je de ymvk nog in flexibele buis doen en met spijkerclips tegen de vloer (bovenkant kruipruimte) aan vastzetten. Zo heb ik het laatst nog bij vrienden gedaan, klinkt omslachtig maar is wel het goedkoopste en minste zichtwerk wat mogelijk is. | |
Gieliovd | maandag 31 maart 2014 @ 23:25 |
Precies... vanuit souterrain gewoon je wanden in boren. Daar hollewanddozen inbouwen op je flex PVC en het is helemaal af. Opbouw rommel, met alle respect, maar dat is geen porem. |