Sinds twee jaar heb ik hulp van een soort maatschappelijk werkster die me helpt om weer in het arbeidsleven te kunnen komen. Twee jaar later is daar eigenlijk nog geen ruk van terecht gekomen. Ik heb twee vrijwilligersbaantjes. De een gaat wel goed: ik doe ergens bardienst een paar keer per maand. Ik ben daar helemaal zelf achteraan gegaan. Het andere baantje heb ik via die maatschappelijk werkster en dat loopt voor geen meter. Ik moet filmen voor een soort centrum waar ze allemaal creatieve cursussen geven zoals dansen, beeldhouwen, schilderen, muziek, etc. Die maatschappelijk werkster had dat gevonden. Ik had zelf contact opgenomen (want ik ben immers geen klein kind die dat die vrouw laat doen), had een gesprek gehad, ze zouden nog laten horen, maar vervolgens hoor ik niks. Ik dacht: duidelijk, hier moet ik geen energie aan besteden! Gaat die maatschappelijk werkster voor mij contact opnemen en vertellen dat ik psychische problemen heb. Die maatschappelijk werkster heeft zo op mij in lopen praten dat ik het toch allemaal een kans moet geven en niet te impulsief nee moet zeggen. Ik ga daarmee overstag en af en toe film ik daar. Maar elke keer als ik met een persoon van dat centrum afspreek, zegt hij mij nog te bellen en vervolgens hoor ik niks.
Ander voorbeeld. Ik ben in behandeling geweest voor borderline-problemathiek. Ook daar heb ik heel veel twijfels over gehad. Ik zie absoluut wel in dat ik er baat bij heb gehad, maar het was eigenlijk niet hetgeen waar ik in eerste instantie naar op zoek was. Ik wilde niet voor de tigste keer over mijn problemen praten en ik zei dat ik juist dingen concreet wil gaan doen. Ik heb anderhalf jaar in een groep gezeten met mensen en daar heel persoonlijke dingen verteld, terwijl de helft dan ongeinteresseerd naar de grond zit te staren, omdat ze alleen zichzelf zielig vinden en geen empathie voor anderen op kunnen brengen. Ik had heel vaak gezegd dat ik met die kutbehandeling wilde stoppen, maar ook dan gaan die psychologen zo enorm op mij inpraten dat ik dat wil omdat ik te impulsief ben en het allemaal nog een kans moet geven bla bla bla. Ik zit nu in het natraject. Half jaar geleden zeiden ze dat het goed voor mij zou zijn dat ik een sociale vaardigheidstraining moet gaan volgen. Waar ik uberhaupt zo'n training moet gaan zoeken, weten ze niet. Het enige wat ik op internet vond waar ik mij enigzins in kon vinden, was helemaal in Groningen, 200 km bij mij vandaan. Uiteindelijk heb ik toch iets gevonden bij mij in de buurt (via die maatschappelijk werkster) en het zag er aantrekkelijk uit. Ik zou begin april ermee starten. Maar nee hoor; degene die de training geeft, heeft een burn-out gekregen en het wordt uitgesteld naar ergens in oktober - als het uberhaupt doorgaat. Toen ik vroeg waarom er dan geen vervanger is, werd ik nog kortaf afgeblaft ook.
Nog een voorbeeld waar ik nu eigenlijk erg door van streek ben. Ik vier vandaag mijn verjaardag, maar heel veel mensen hebben afgezegd, waardoor ik met een zielig klein clubje overblijf. De zoveelste bevestiging voor mij dat niemand mij moet.
Dat ik teveel met mij laat sollen, moeilijk mijn eigen keuzes kan maken en me te afhankelijk voel van hulpverleners, weet ik. Al jarenlang komt de gedachte bij me op: "Waar ben ik mee bezig? Die hulpverlening kleineert me alleen maar. Hulp om je leven op orde te krijgen, bestaat niet; je moet dat soort dingen zelf doen. Ontwikkel je eigen wijsheden in het leven en laat je niet meer vertellen door een stel naieve zweverige zieleknijpers wat goed en niet goed voor je is."
Ik wil niet zeggen dat die gedachte waarheid is en het zal best allemaal genuanceerder zijn. Maar ik denk dat er wel een grote kern van waarheid in zit. Ik voel me eerlijk gezegd eeen grote loser die te slap is om zelf sturing te geven aan zijn leven, aan heeft geklopt bij de psychische hulpverlening en vervolgens nog kleiner is gemaakt met een reeks stoornissen.
Ik wil niet de schuld op hen afschuiven, maar meer op mezelf dat ik het allemaal toelaat, terwijl de meesten om mij heen wel vanalles bereiken in hun leven.
Ik weet het echt niet nu. Als ik op dezelfde manier doorga zoals nu, gaat er denk ik de komende jaren niks veranderen. Ik moet me ook niet aan laten praten dat ik het allemaal zo goed doe en dat het goed gaat; dat kan ik pas zeggen als ik in staat ben mijn eigen inkomen te verdienen en sociale kringen opgebouwd te hebben. Ik ben ook bang dat wanneer ik zeg: "fuck it! Ik doen het allemaal zelf wel. Dat ik dan verder terugval en helemaal in een sociaal isolement terechtkom." Maar daar staat weer de gedachte tegenover: het zelf doen is de énige manier om eruit te komen. Ga keihard op je bek, onderga de teleurstellingen en frustraties, kweek eelt op je ziel. Óf je bent een sterk persoon en je bent in staat om eruit te klauteren. Óf je bent een loser en je zal een zielig leven moeten ondergaan.
Het zal vast allemaal warrig overkomen en ik ben bij voorbaat al voorbereid op een hoop gebash hier van mensen. Maar het is een poging om enigzins wat helderheid te creeren in die chaos in mn kop.