Buiten dat om wil ik de vergelijking die Mevrouw Zooey trok natuurlijk met liefde tegenspreken! Ik heb the Catcher and the Rye helemaal niet gelezen (tenminste, in 2008 logeerde ik een weekend in Arnhem en toen ben ik er eens aan begonnen maar afgehaakt nadat hoofdfiguur ergens in een bar in New York drankjes aan het drinken was die hij eigenlijk niet betalen kon -- vrij vroeg in de vertelling),- maar ik stel me er zo bij voor dat het daadwerkelijke cultuurkritiek is. Die muzikant bestaat echt, die heeft echt een ijdel publiek. In mijn vertelling waar men op restaurant kak eet is er helemaal geen God. Zulks is ook de grote ontdekking! Buiten dat om schrijf ik natuurlijk veel mooier en beter dan Salinger, dus, om kort te gaan, lik m'n bolle reet maar! Ha!
Je kan je natuurlijk ook afvragen hoeveel originele vertellingen er überhaupt mogelijk zijn. Ik ken een vent die van een boek eerst de eerste twintig á dertig pagina's leeft - dan heeft hij wel door welk verhaal het is - dan leest hij het einde en, als dat inderdaad het verhaal blijkt te zijn dat hij denkt dat het is, dan leest hij de rest niet. Daar valt iets voor te zeggen.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."