Ik zat gisteren met Mark en twee andere vrienden op het terras. Douwe Bob trad ook op, maar dat was toevallig. Wij dronken halve liters Duits witbier, Mark bestelde een cola. Uit zijn zak haalde hij een flesje bruine rum. 'Ik ben toch niet gek,' zei hij meerdere malen tegen niemand in het bijzonder.
Er zijn mensen die vinden dat je naast elkaar moet kunnen zwijgen, anderen zeggen dat je elkaar dan niets te melden hebt. Wij zwijgen veel, wat vooral betekent dat alle avonden op elkaar lijken.
Om een gesprek op gang te brengen vroeg ik mijn vrienden wat hun favoriete ding aan de zomer is.
'Zomerjurkjes met blote benen,' zei vriend 1.
'Op een plek belanden waar je nog nooit bent geweest met mensen die je nauwelijks kent en dan drinken tot het weer ochtend is,' zei vriend 2.
'De Tour de France,' zei Mark. 'Omdat als iemand vraagt wat je gedaan hebt vandaag, je kunt zeggen dat je de Tour de France hebt gekeken, en dat als een geaccepteerde, belangwekkende dagbesteding wordt gezien.'
Douwe Bob speelde zijn liedjes, wij rookten onze sigaretten, af en toe betrapten we onszelf erop dat hoewel we zwegen, we nergens aan dachten.
Graag op anoniem