Wat is het toch met sommige onwetende autochtone Nederlanders die alle getinte mensen op een hoopje gooien en vervolgens verbaasd of zelfs bijna boos reageren wanneer een Turk of Marokkaan de autochtoon in kwestie probeert duidelijk te maken dat Marokkanen en Turken echt niet een en dezelfde cultuur delen?
Echt zo’n houding van 'Je mag blij zijn dat ik interesse toon in jouw cultuur, dat het verder niet jouw cultuur is kan mij niks schelen, je speelt maar mooi mee, ondankbaar stuk vreten. Je mag blij zijn dat je hier woont’
Ik heb dus een collega die het verschil tussen Marokkanen en Turken totaal niet kent en mij regelmatig opzadelt met vragen over de Arabische taal en Marokkaanse cultuur. Ik probeer altijd beleefd te blijven en hem keer op keer duidelijk te maken dat wat hij mij vraagt niet Turks is maar Arabisch/Marokkaans en ik het antwoord niet weet - waarop hij altijd met lompe opmerkingen komt of mij stom blijft aanstaren (wat nou Marokkanen en Turken spreken niet dezelfde taal

). Maar nu is het tot een punt gekomen dat meneer boos en geïrriteerd begint te reageren OP MIJ wanneer ik zijn vragen niet kan beantwoorden.

Toppunt:
Hoe maak je eigenlijk couscous?
- Ik heb eigenlijk geen idee
Wat raar, je zou toch verwachten dat je dat wel een beetje weet. Is toch jullie eten?
- Nee? Couscous is Marokkaans. Ik ben Turks.
Dus dat je Turks bent betekent dat je geen Couscous zou kunnen maken?
Uh wat..
En een half uur later begint hij weer met 'Een Turk die niet eens weet hoe ze Couscous moet maken, wat is dat nou weer’
Ik weet even niet meer wat ik met deze collega aan moet. Moet ik dingen in zijn gezicht gaan schreeuwen of wat?