Hallo allemaal,
Ik ga binnenkort een nieuwe woning betrekken, een oude boerderij die grondig gerenoveerd moet worden. O.A. de waterleiding en CV moeten vanaf de meter opnieuw aangelegd worden en uit kostenoverweging wil ik veel zelf gaan doen (ik ben wel handig, maar nog niet zo ervaren)
Nu ben ik me aan het verdiepen in materialen en technieken, maar er komt zoveel info op me af dat er meer vragen bij komen dan er beantwoord worden.
Wat ik op de meeste plekken lees is dat ik het beste Alupex leidingen kan gebruiken, omdat deze makkelijk te leggen zijn. Ik vind echter tal van merken en heb geen idee van verschil in kwaliteit.
Ik kom
hier bijvoorbeeld huismerk leiding 16x2mm tegen voor 71 euro per 100 meter, maar ik vind ook uponor of henco leiding die het dubbele kosten
Kan iemand me vertellen wat het verschil in kwaliteit is, en waar ik het beste voor kan kiezen?
Ook kom ik leiding met en zonder mantelbuis tegen. Is zo'n mantelbuis altijd nodig, of alleen bij een leiding in een muur of vloer?
En dan nog een laatste vraag: is het aan te raden om dezelfde leiding voor sanitair en cv te gebruiken, of zijn er voor cv nog goedkopere alternatieven die op dezelfde manier verwerkt kunnen worden?
Bedankt voor het meedenken alvast!