abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138116968
Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort een nieuwe woning betrekken, een oude boerderij die grondig gerenoveerd moet worden. O.A. de waterleiding en CV moeten vanaf de meter opnieuw aangelegd worden en uit kostenoverweging wil ik veel zelf gaan doen (ik ben wel handig, maar nog niet zo ervaren)

Nu ben ik me aan het verdiepen in materialen en technieken, maar er komt zoveel info op me af dat er meer vragen bij komen dan er beantwoord worden.

Wat ik op de meeste plekken lees is dat ik het beste Alupex leidingen kan gebruiken, omdat deze makkelijk te leggen zijn. Ik vind echter tal van merken en heb geen idee van verschil in kwaliteit.

Ik kom hier bijvoorbeeld huismerk leiding 16x2mm tegen voor 71 euro per 100 meter, maar ik vind ook uponor of henco leiding die het dubbele kosten

Kan iemand me vertellen wat het verschil in kwaliteit is, en waar ik het beste voor kan kiezen?

Ook kom ik leiding met en zonder mantelbuis tegen. Is zo'n mantelbuis altijd nodig, of alleen bij een leiding in een muur of vloer?

En dan nog een laatste vraag: is het aan te raden om dezelfde leiding voor sanitair en cv te gebruiken, of zijn er voor cv nog goedkopere alternatieven die op dezelfde manier verwerkt kunnen worden?

Bedankt voor het meedenken alvast!
pi_138117564
Ik heb uponor, maar voornamelijk omdat de handel dat hier verkocht.

Let ook op de prijs van de koppelingen, dat kan nogal schelen.
Je kunt geïsoleerde leidingen kopen, heb ik achteraf zelf gedaan maar dat zou ik nu anders doen. Dan zit er een isolerende mantel omheen en zijn mooi blauw/rood :)

Voor cv kun je ook alupex gebruiken, er zijn grotere diameters beschikbaar.

Echt een mantelbuis gebruik je voor gas op plekken waar de leidingen niet meer bereikbaar zijn. Zo krijg je geen gas ophoping in bijvoorbeeld je kruipruimte.

En ohja, koop een tang (eventueel via marktplaats). Kost even geld maar lenen of huren is alleen leuk als je hem een paar uurtjes nodig hebt.

c_/
met een koekje
  maandag 24 maart 2014 @ 18:21:57 #3
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_138123512
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 16:01 schreef koffielepel het volgende:
Ik heb uponor, maar voornamelijk omdat de handel dat hier verkocht.

Let ook op de prijs van de koppelingen, dat kan nogal schelen.
Je kunt geïsoleerde leidingen kopen, heb ik achteraf zelf gedaan maar dat zou ik nu anders doen. Dan zit er een isolerende mantel omheen en zijn mooi blauw/rood :)

Voor cv kun je ook alupex gebruiken, er zijn grotere diameters beschikbaar.

Echt een mantelbuis gebruik je voor gas op plekken waar de leidingen niet meer bereikbaar zijn. Zo krijg je geen gas ophoping in bijvoorbeeld je kruipruimte.

En ohja, koop een tang (eventueel via marktplaats). Kost even geld maar lenen of huren is alleen leuk als je hem een paar uurtjes nodig hebt.

c_/
Uponor kan ook prima voor cv gebruikt worden. (max. 95 graden) Een goed ingeregelde installatie zal max. 65 á 75 graden worden.

Of je gebruikt het als plafond/muurverwarming:
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_138123925
quote:
10s.gif Op maandag 24 maart 2014 18:21 schreef cvboer het volgende:

[..]

Uponor kan ook prima voor cv gebruikt worden. (max. 95 graden) Een goed ingeregelde installatie zal max. 65 á 75 graden worden.

Of je gebruikt het als plafond/muurverwarming: [ afbeelding ]
En de restjes kun je gebruiken om in een boogje over je aardbeien te zetten met een netje tegen de vogels :Y

Zo maak ik mevrouw Koffielepel blij en die maakt mij dan weer blij :P

c_/
met een koekje
  maandag 24 maart 2014 @ 18:31:36 #5
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_138123987
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2014 18:30 schreef koffielepel het volgende:

[..]

En de restjes kun je gebruiken om in een boogje over je aardbeien te zetten met een netje tegen de vogels :Y

Zo maak ik mevrouw Koffielepel blij en die maakt mij dan weer blij :P

c_/
En zo houdt je je relatie in stand :P
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_138128052
quote:
10s.gif Op maandag 24 maart 2014 18:31 schreef cvboer het volgende:

[..]

En zo houdt je je relatie in stand :P
Had ik toch eerder in aardbeien moeten investeren :')

Ik zou zeker alupex doen. Die goedkopere is prima, ik heb zelf ook slang van ¤69 per 100 meter en gebruik APE koppelingen.

Heb, zoals hierboven staat, zelf een hydraulische tang gekocht op accu. Ga NIET met de hand lopen kloten of huren tenzij je alles in één of een paar dagen kunt persen. Ik was onderhand al de hele prijs aan huur kwijt geweest.

Mantel - gas en als je hem in de vloer stort eventueel.
Isolatie - als het door een koude ruimte gaat.

Koppelingen - geen knel, behalve bij je radiatoren en je ketel. Kijk goed rond. Die APE koppelingen die ik heb zijn prachtig. Messing, RVS, O-ringen, check gaatjes, mooie afwerking. Relatief goedkoop. Dure shit van Uponor enzo zou ik boycotten.

Kwaliteit slang ben ik niet bang voor. Die dure rommel van Rehau (¤300!!) of Uponor slaat m.i. nergens op.

Let vooral op 16x2 of 20x2 of 26x3 te nemen en geen maffe 2.2 maten enzo.

Verder zo min mogelijk koppelingen uiteraard.
Laat die handjes wapperen!
pi_138153199
In principe kan je alle merken buizen door elkaar heen gebruiken;
mits de maat inderdaad 16x2mm is (en dus niet 16x2.2mm zoals Rehau!)

Let wel dat je de perstang gebruikt die voor de juiste koppeling bedoeld is (hetzelfde merk),
en dat wanneer je een ander merk buis gebruikt, systeemgarantie niet meer geld.

Zelf ben ik fan van het Viega Pexfit systeem. De koppelingen zijn universeel;
dus geen verschillende types voor gas etc. en geen O-ringen die erin zitten.

Ook heb ik van horen zeggen dat het systeem kwa trekkracht een van de sterkste koppelingen zijn.
De kunststof buis probeert altijd terug te keren naar zijn oorspronkelijke vorm,
en word dus als het ware 'dichtgedrukt' tegen de wand van de koppeling,
de RVS ring die eromheen geperst word zorgt ervoor dat de buis nergens meer heen kan :)
pi_138177292
Kijk, dat is een hoop informatie waar ik wat aan heb. Ik was nog aan het overwegen om misschien knelkoppelingen te gebruiken, maar dat kan ik dus beter niet doen.

Perstang tweedehands kopen en nadien weer verkopen is geen gek idee, ik zal eens kijken of ik er een kan vinden.

Bedankt voor de reacties allemaal!
pi_138198564
Knelkoppelingen zijn leuk voor CV en waterleidingen van koper/dunwandig CV in het zicht.

Absoluut uit den boze als ze weggewerkt worden en niet te bereiken zijn,
en dramatisch als je knelkoppelingen neemt die zogenaamd "bedoeld" zijn voor PEX buis :'(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')