Die planning is totaal onleesbaar, dus daar valt geen zinnig woord over te zeggen.quote:Op zondag 23 maart 2014 22:25 schreef NieuweNier het volgende:
Ik weet niet of dit het goede sub-forum is om dit in te posten, maar anders merk ik het wel met een kickje
Ik ben een zware procrestenator. Ik stel alles uit. En doe het vervolgens niet.
Het is eigenlijk best wel een groot probleem in mijn leven. Het zit me vaak in de weg. Het weerhoudt me van het bereiken van mijn potentieel. Het is een tegenwerkende kracht.
Ik heb nu een plan bedacht: ik ga mijn week van te voren uitplannen. Om privacy redenen kan ik natuurlijk niet mijn hele agenda heer nier knallen, maar zo ziet het eruit qua drukte:
[ afbeelding ]
Denken jullie dat dit gaat werken? Dat ik me consequent aan die planning zal houden? Of dit gewoon niet meer dan goede hoop?
Hebben jullie andere tips om uitstelgedrag te voorkomen?
Dat is ook de bedoeling, de vraag is of het helpt om je leven te plannen, ts vraag geen oordeel over de inhoud van zijn planningquote:Op zondag 23 maart 2014 22:33 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Die planning is totaal onleesbaar, dus daar valt geen zinnig woord over te zeggen.
Ik stel eigenlijk alles uit. Het is vrij dramatisch.quote:Op zondag 23 maart 2014 22:31 schreef Musil het volgende:
Goh, lastige dit. Ik heb er zelf namelijk ook extreem veel last van. Wat stel je vooral uit? En dingen waar een harde deadline voor zit waarbij falen verantwoording afleggen impliceert, doe je die ook niet of stel je die lang uit maar doe je ze wel (op het laatste moment)?
Voor mij helpt plannen maar lost het het probleem niet op, maar dat ligt er denk ik aan hoe diepgeworteld je uitstelgedrag is. Ook wellicht handig om te kijken naar de oorzaken van het uitstellen: is het een gebrek aan motivatie (en zo ja, is dat omdat het inhoudelijk niet interessant is, of omdat het te weinig loont, iets anders), of is het meer dat je andere dingen leuker vindt en die voor laat gaan (slecht prioriteiten stellen)? En zo zijn er nog meer vragen die je jezelf kunt stellen.
Ik heb die planning bewust onleesbaar gehouden. Er staat informatie in die ik niet zomaar op Fok kan gooien. Mijn naam, de naam van mijn werkgever, etc. Het diende meer als voorbeeld van hoe vol ik hem gepland heb.quote:Op zondag 23 maart 2014 22:33 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Die planning is totaal onleesbaar, dus daar valt geen zinnig woord over te zeggen.
Het is trouwens niet procrestenator, maar procrastinator.
Heel erg herkenbaar. Ehm, als ik zelf de oplossing heb gevonden dan laat ik het wetenquote:Op zondag 23 maart 2014 22:42 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Ik stel eigenlijk alles uit. Het is vrij dramatisch.Wanneer ik op sta, blijf ik te lang in bed liggen. Vervolgens douche ik te lang, heb ik geen tijd om te ontbijten, en kom ik chronisch te laat. Opdrachten voor mijn werk lever ik minuten voor de deadline af. Op de universiteit is al helemaal drama en mis ik voor ieder vak punten omdat ik te laat ben. En mijn huisgenootjes irriteren zich eraan dat ik te laat ben met de klusjes. Zelfs naar bed gegaan doe ik pas om 3 uur ofzo omdat ik geen zin heb naar bed te gaan.
Het is eigenlijk niet een gebrek aan motivatie. Vooral mijn studie vind ik leuk. Er zijn echter altijd dingen die leuker zijn.
[..]
Ik heb die planning bewust onleesbaar gehouden. Er staat informatie in die ik niet zomaar op Fok kan gooien. Mijn naam, de naam van mijn werkgever, etc. Het diende meer als voorbeeld van hoe vol ik hem gepland heb.
En procrastinator is het Engelse woord. Procrestenator mijn Nederlandse verbastering
Haha ja hopelijk komen we er via dit topic achterquote:Op zondag 23 maart 2014 22:48 schreef Musil het volgende:
Heel erg herkenbaar. Ehm, als ik zelf de oplossing heb gevonden dan laat ik het weten
Een planning kan in elk geval houvast bieden. Maar zie je op tegen dingen, dat je ze uitstelt? Perfectionistisch aangelegd? Of meer slecht in prioriteiten stellen (je zei dat er altijd andere leukere dingen zijn, dus je doet dan leuke dingen ipv wat moet? Of zit je ook wel eens gewoon tijd te verspillen thuis terwijl je aan de slag moet)?
Hoe bedoel je?quote:
Haha ja klopt, ik had alles erin gezet, ook dingen die niet per se tijdsgebonden zijn. Ik dacht dat het misschien een goed alternatief voor todo lijstjes is. Als ik een TODO lijstje maak weet ik zeker dat het niet binnen een half jaar gedaan gaat worden.quote:Op zondag 23 maart 2014 22:55 schreef Zeus1981 het volgende:
Nee, dit gaat niet werken. Je hele week volgepland, zo te zien elk half uurtje. Wat ga je doen als je werk al op maandag of dinsdag uitloopt? Ga je dan alles herplannen?
In je agenda zet je alleen datum- of tijdgebonden afspraken. Bijvoorbeeld een overleg met je collega of klant of een belafspraak die echt op dat moment dient te gebeuren. De rest van de dingen die je wilt/moet doen staan op een takenlijst.
Klopt inderdaad. De stap wordt steeds groter naar mate je het verder uitsteld.quote:Op maandag 24 maart 2014 00:36 schreef mitahuma het volgende:
Wat ook weleens wil helpen is dingen direct doen indien mogelijk, dan kan je het niet meer uitstellen.
Als je het boek "De 7 eigenschappen van effectief leiderschap" (7 habits of highly effective people) interessant vindt, dan kan ik je ook "Prioriteiten" (First things first) van hem aanraden. Dat is een heel boek over dat stuk wat in 7 eigenschappen slechts een paar hoofdstukken is.quote:Op maandag 24 maart 2014 09:49 schreef Tom_Poes het volgende:
Ha ik ken 't. Ben ook wat boeken en sites aan het lezen, en wat voor mij werkt is het besef dat het een soort gewoonte(s) is/zijn die doorbroken moet worden.
Wakker worden om 12 uur, beetje gamen. Om 2 uur wat te eten zoeken, balen dat ik nog niet aan m'n huiswerk ben begonnen. Nog wat gamen want ik heb toch genoeg tijd om huiswerk te doen. Serie kijken (minstens 2 afleveringen, het is net zo spannend) kan ook nog wel, paper schrijf ik vanavond wel. Of in ieder geval een begin en dan maak ik hem morgen af!
O shit gezellig eten met huisgenoten maakt het 22 uur. Ik begin morgen wel aan die paper want nu is het toch te laat om nog iets te doen, voordat ik begonnen ben ga ik alweer naar bed. O wacht nog 1 aflevering.
Eindresultaat: Niets gedaan en om 03.00 in bed. Rinse Repeat.
Wat me nu een beetje helpt is een studie die ik echt leuk vind en waar ik met meer plezier voor werk. Wat me ook helpt is dingen doen.
Dingen doen is alleen moeilijk (het is immers het probleem) dus ik ben begonnen met weinig kleine dingen doen, om maar in het ritme van dingen doen te komen. Avond van tevoren een todo list voor morgen maken:
• Opstaan
• ontbijten
• douchen
• vuilnisbak leegmaken
• volle vuilniszak weggooien
• bed opmaken
• artikel lezen als voorbereiding op paper
• 10 regels schrijven voor paper
Hele basic dingen, maar wel op een lijst die ik af kan vinken. Het idee erachter is voor mij dat ik eraan gewend raak om dingen te doen. Het afvinken van dingen die gedaan zijn is een voldoening die me stimuleert meer dingen te doen. De punten op de lijst worden steeds moeilijker en nuttiger uiteraard.
Vandaag ben ik om half 8 opgestaan (voor mij redelijk bizar op een vrije dag) en ben ik aan het huiswerken. Er wordt nog steeds onzin gedaan (ik ben nu immers dit aan het schrijven) maar er komt schot in de zaak.
Ben ook bezig in een boek van Covey (7 eigenschappen) en het eerste hoofdstuk sprak me al aan. Daarover later meer.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, en ik denk met je mee!
Ik zie nu dat ik "De 7 eigenschappen voor succes in je leven" heb. Effectief leiderschap heb ik een hele tijd terug geskimmed, maar toen was ik nog niet gemotiveerd genoeg om het toe te passen, ofzo.quote:Op maandag 24 maart 2014 11:55 schreef Zeus1981 het volgende:
[..]
Als je het boek "De 7 eigenschappen van effectief leiderschap" (7 habits of highly effective people) interessant vindt, dan kan ik je ook "Prioriteiten" (First things first) van hem aanraden. Dat is een heel boek over dat stuk wat in 7 eigenschappen slechts een paar hoofdstukken is.
Ik vind het (nog) te moeilijk (of eng) om echt lange-termijn doelen te maken (ik weet niet echt wat ik wil, en erover nadenken heeft tot nu toe alleen frustratie opgeleverd. Wel ben ik tevreden met wat ik nu doe, en het interesseert me niet echt waar dat eindigt, als ik het maar naar m'n zin heb). Mede door die frustratie in 'wat wil ik nu eigenlijk' (en 'waarom ben ik zo'n slome donder') heb ik "De 7 eigenschappen voor succes in je leven" gekocht, en het lezen van het hoofdstuk over de eerste eigenschap (Wees pro-actief) heeft al voor een kentering in mijn levensaanpak gezorgd. Hopelijk niet tijdelijk, want ik heb wel vaker van die opvlammingen gehad.quote:Ik probeer het nu zelf ook. Leven vanuit principes en van daaruit ook mijn doelen te bepalen. Alles wat je doet koppelen aan een lange termijn doel zorgt ervoor dat je intrinsiek gemotiveerd raakt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |