#ANONIEM | vrijdag 21 maart 2014 @ 13:22 |
Hij zit te kijken naar een Alfa Romeo 156, geen idee welk model, hij gaf aan dat hij graag een Alfa zou willen als vervangende auto (Nadat hij in een Opel Astra heeft leren rijden ![]() Nou heb je natuurlijk de reputatie van de Alfa`s: Ze zijn onbetrouwbaar. Je staat vaak bij de garage. Zijn niet de sterkste blokken. Italiaans. Maar in hoeverre is het ook waar? Elke auto heft onderhoud nodig lijkt me, en als jij een auto gewoon goed onderhoud, keurig onderhoud uitvoert en dergelijk, dan lijkt het mij niet meer / minder betrouwbaar dan een duitser of dergelijk. (Het enige wat ik weet wat waar is qua italianen is roest) Maargoed, hij heeft een budget van 2200 euro, en hij wilt er een van `98-`02, hij vroeg of ik mee wilde gaan, maar dat lijkt me niet verstandig, dus ik vertelde hem dat ik het op FOK! zou zetten en zou vragen of het verstandig is of niet. Hij rijd veel lange afstanden, 100km per dag naar z`n werk, en hij rijd 2x per jaar naar landen als Frankrijk>Spanje>Italie. Als iemand kan helpen, of met een alternatief voor de Alfa kan komen (Dus hetzelfde qua rijcomfort en looks, maar eventueel betrouwbaarder) dan zou ik dat aan hem doorgeven. Alvast bedankt. | |
5chaap2k | vrijdag 21 maart 2014 @ 13:24 |
anwb met irk+ en het boeit niet meer welke auto hij neemt ![]() | |
Kreator | vrijdag 21 maart 2014 @ 13:27 |
Dat is een probleem. [ Bericht % gewijzigd door Sounddragon op 22-03-2014 12:59:12 ] | |
#ANONIEM | vrijdag 21 maart 2014 @ 13:28 |
Waarom is dat exact een probleem? Je kan voor dat geld toch wel een goede auto aanschaffen? Ik weet niet hoe dat zit met Alfa`s, maar is het echt zo slecht gesteld dan? | |
LittleLady | vrijdag 21 maart 2014 @ 13:29 |
Mijn vriend heeft een Alfa en ding loopt als tierelier, hor hem nooit klagen erover | |
Rev- | vrijdag 21 maart 2014 @ 13:29 |
Heb mijn 156JTD naar 330.000km gereden met alleen regulier onderhoud. Had minder "probleempjes" dan ik met mijn S60 heb gehad. | |
Kreator | vrijdag 21 maart 2014 @ 13:29 |
Ik heb ook wel een 156. Maar dan wel 1 die meer heeft gekost dan een pakje marlboro, uit een bouwjaar van na de depressie. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 maart 2014 @ 13:35 |
Ik heb 0,0 verstand van Alfa`s, en ik weet niet welke modellen goed zijn, en welke absoluut niet (Naja, ik weet dat de Alfasud een drama is, en de 164 juist een hele fijne betrouwbare auto schijnt te zijn, maar daar houd het bij op) Dus jij zegt "Laat hem en Alfa kopen van na 2002" ? Of een ander model Alfa wat betrouwbaarder is voor de 2200 euro?... Of zeg je, koop qua vergelijkbaar comfort een 5 serie, die is veel betrouwbaarder? [ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 21-03-2014 13:38:28 ] | |
Globali | vrijdag 21 maart 2014 @ 13:39 |
Dit lijkt mij echt iets om je heel druk over te maken. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 maart 2014 @ 13:40 |
Ik maak me er niet druk om, ik vraag puur om raad voor hem, hij heeft zelf geen account op FOK! en komt qua internet (als digibeet) amper verder dan Google en WIkipedia ![]() | |
Kreator | vrijdag 21 maart 2014 @ 13:42 |
Ik vind het pré-facelift model persoonlijk een stuk minder mooi/modern. Maar goed, dat ben ik. | |
Globali | vrijdag 21 maart 2014 @ 13:42 |
Op een forum ga je geen raad vragen over de aankoop van een auto over het algemeen. Wat ga je dan tegen hem zeggen? Op FOK.nl vindt men dat....... | |
#ANONIEM | vrijdag 21 maart 2014 @ 13:43 |
Het is of FOK! / Autoweek, of dealers langs gaan die toch onzin verkopen. Dan hoor ik liever ervaringen van gebruikers. | |
Globali | vrijdag 21 maart 2014 @ 13:43 |
Als je dat zo kan verkopen aan je neef.......vind ik het prima. | |
Kreator | vrijdag 21 maart 2014 @ 13:44 |
Oud model:![]() Nieuwer model: ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 21 maart 2014 @ 13:45 |
Het is in mijn ogen gewoon fijner om hem te vertellen wat gebruikers van de 156 nou van die auto vinden dan dat ik met hem een auto bedrijf binnenloop en daar dingen ga vragen over die auto. Dan krijg je het maar van 1 iemand te horen, en nu van meerdere. En ook uitgebreider. | |
Globali | vrijdag 21 maart 2014 @ 13:46 |
Denk je werkelijk, als hij die auto wil, dat hij gaat luisteren naar derden die jij hebt gevonden op een forum? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 maart 2014 @ 13:50 |
Mwa, dat trek ik wel in twijfel, maar het is wel prettig als je ook ervaringen hebt van derden met een bepaald merk/model, en niet alleen de ervaring/verkooppraat van een verkoper. Snap je wat ik bedoel? | |
Globali | vrijdag 21 maart 2014 @ 13:51 |
Ik snap wat je bedoelt. Maar het is niet belangrijk. Laat hem zo'n auto kopen. Klaar. Zijn probleem. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 maart 2014 @ 13:52 |
Hij vroeg mij om het te posten op het internet ![]() En ik wil niet dat hij straks om elk wissewasje bij m`n pa aanklopt "Dit is er mis met de auto, kan je dat maken?" " Dit is óók mis met de auto, kan je dat maken?" | |
Globali | vrijdag 21 maart 2014 @ 14:00 |
Als de man een auto mag en kan kopen kan hij ook zelf onderzoek doen. | |
house_is_a_feeling | vrijdag 21 maart 2014 @ 14:01 |
Jij wilt dus een Alfa? | |
#ANONIEM | vrijdag 21 maart 2014 @ 14:08 |
Nee, ik hoef van m`n levensdagen geen Alfa. Het gaat hier niet om mij, anders had ik wel een topic geopend waarin ik een auto zocht, of niet dan? En dan was het waarschijnlijk iets in de richting geworden van een BX. | |
dick_laurent | vrijdag 21 maart 2014 @ 14:12 |
Mag ik even zeggen dat ik alfa's stiekem wel erg mooi vind ![]() Toen ik maandje terug voor mijn 1e auto ging kijken had ik ook een budget van rond de 2200 euro en voor dat geld kon je hier en daar wel een leuke 147 vinden, maar ja dan was het wel vaak bouwjaar 1999/2000 en dan vaak ook nog eens met 200.000+ kilometer op de teller. Durfde ik niet zo goed aan. Denk overigens niet dat alle alfa's meteen garant staan voor veel problemen, je kan pech hebben, maar dat kan ook met tig andere modellen auto's die misschien nog wel veel nieuwer zijn. | |
Globali | vrijdag 21 maart 2014 @ 14:13 |
Er zijn wat veel mensen met pech uit die tijd. | |
#ANONIEM | vrijdag 21 maart 2014 @ 14:15 |
Ik heb een zwak voor de 1e gen 166, prachtige wagen ![]() Wat heb jij nu zelf voor een auto gekocht? | |
Palomar | vrijdag 21 maart 2014 @ 14:19 |
Waarom mag jouw neef dan geen Alfa kopen? Omdat jij er enge verhalen over hebt gehoord? ![]() De Alfa 156 is gewoon een oudere auto (in die prijsklasse die je noemt al snel zo'n 10 jaar oud) en bij oudere auto's moet je altijd goed opletten voordat je hem koopt. Ik neem aan dat ie voor een diesel gaat. Die motorblokken zijn bijna onverwoestbaar. Wat wel wat aandachtspuntjes zijn bij de Alfa 156 zijn krakende draagarmen, roest in de wielkassen/bodem, thermostaat (tempmeter blijft op 70 graden hangen). En let verder op standaard dingetjes als dat ie recht stuurt, koppeling niet zwaar gaat, geen gekke geluiden etc... Koop ook niet bij een vaag/onbetrouwbaar bedrijf, maar betaal liever iets meer bij een Alfa-specialist of betrouwbare particulier. Let dan op of er een onderhoudshistorie bekend is. Heb zelf ook een paar jaar een 156 gehad en daarna een 147. Heerlijk rijdende auto's die er ook mooi uitzien (van binnen en buiten). Het is echt weer wat anders dan een standaard japanner of duitser. Heb er ook nooit mee stil gestaan ofzo. Gewoon tijdig onderhoud uit laten voeren, altijd netjes warm rijden etc. | |
dick_laurent | vrijdag 21 maart 2014 @ 14:26 |
Really? ... en je kent ze allemaal zeker? ![]() Hehe, nou niks bijzonders, een Opel Astra 1.6 uit 2000. Niet omdat ik hem mooi zo vond (al vind ik 'm ook zeker niet lelijk) maar omdat ie bij een garage stond die bekend was bij mijn vader en een goede vriend van hem, dus goeie betrouwbare service. Plus, de Astra was echt nog netjes onderhouden, bekleding helemaal netjes, alles werkte gewoon naar behoren. 130.000 km gelopen en die motor is gewoon behoorlijk betrouwbaar, weinig poespas. Dus voor nu ben ik tevreden, hij rijdt lekker ![]() | |
Mano_ | vrijdag 21 maart 2014 @ 16:29 |
Volgens mij zijn ze vanaf 1999 verzinkt en zou je geen last van roest meer moeten hebben. De 98-ers willen nog wel eens een rotte bodem hebben en dat wil je echt niet. Ik heb er zelf geen gehad, maar m'n broer 2 (1.6 TS en 2.5 V6 (die laatste had dus geen bodem meer)) en een vriend van me heeft een 1.8 uit 2005, ik hoor ze er alleen maar positief over zijn. De truuk bij Alfa's is tijdig onderhoud. Niet pas dingen gaan vervangen als het echt kapot is maar meer preventief onderhoud. Dat is wat duurder dan bij andere auto's uit het segment, maar je krijgt er een hoop voor terug. | |
fathank | vrijdag 21 maart 2014 @ 18:06 |
De 1.9jtd zijn prima blokken volgens mij. | |
Dromer | vrijdag 21 maart 2014 @ 18:33 |
De exemplaren die nu nog rijden, moeten wel de sterkste zijn. ![]() | |
penny-wise | vrijdag 21 maart 2014 @ 18:53 |
Uiteindelijk blijven ze wel rijden, als het je je geld waard is.... | |
DieselTank | vrijdag 21 maart 2014 @ 20:20 |
Trouwens heb je al je rijbevoegtheidskaartje? | |
Globali | vrijdag 21 maart 2014 @ 21:44 |
Ik heb net een hele oude 164 verkocht aan iemand. | |
lipje | vrijdag 21 maart 2014 @ 22:27 |
op Fok! stuurt men je naar het 156 forum daar vind je pas echte ervaringen. Ik heb zelf een aantal jaren achtereen een 156 JTD gereden, en die blokken zijn zelfs met lomp gedrag moeilijk stuk te krijgen. De benzinemodellen daarentegen gaan een stuk vaker kapot, vooral de 2 liter, welke eigenlijk een te ver opgefokte 1.8 is. Qua betrouwbaarheid: nooit mee stil komen te staan. Wel veel geld aan onderhoud, cq preventief onderhoud kwijt. Maar ja welke lul gaat er dan ook met zijn daily driver rondjes scheuren op circuits ![]() In de tweede helft van de jaren 90 is Alfa begonnen met een kwaliteitsverbetering, die vooral goed terug te vinden is in de 156 en 147. Deze zijn allemaal volledig verzinkt, alleen begint daar na 15 jaar de roestkever ook aan te knabbelen, vooral op de bodem en rond de veertorens. De tip die ik je wel mee wilt geven: reserveer ongeveer het aankoopbedrag nog aan achterstallig onderhoud, want dat zal je ongetwijfeld erbij kopen. Overigens krijg je er wel veel rijgenot voor terug, zeker als je die diesel van de snelweg af haalt en de bergen in duikt, of achter een stel motorrijders aan jakkert over de dijken ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door lipje op 21-03-2014 22:39:42 ] | |
blingbling11 | zaterdag 22 maart 2014 @ 00:12 |
Ik heb zelf een 156 1.8 TS en ik kan je er dit over vertellen: Ja het zijn goede en fijne auto's mits: je een model van 2001-> neemt, deze hebben veel minder last van roest. De oudere rotten echt onder je kont weg. Mocht ie een benzine willen (JTS/TS), niet doen, tenzij je je blok direct laat modificeren bij een Alfa specialist voor rond de 2000 euro. Anders gaan ze gegarandeerd buitensporig veel olie verbruiken als ze dat nog niet deden. (spreek uit ervaring). Als je met een TS met een klein beetje te weinig olie staat, kan je direct je drijfstanglagers vervangen anders draait binnen korte tijd je complete blok aan gort. Een V6 kan ik wel aanraden, zijn supersterk maar zuipt als een gek. Mocht ie een diesel willen (JTD), oersterke blokken! Als je een goede hebt en je onderhoud hem goed, dus op tijd distributieset wisselen en olie e.d. ieder jaar verversen, dan heb je echt een superfijne auto, waar het een genot is om in te rijden ![]() Een veelvoorkomend euvel zijn wel de krakende draagarmen. Een set TRW draagarmen monteren lost dit op. Zelf doen kost ongeveer 90 euro. | |
eRKa | zaterdag 22 maart 2014 @ 11:35 |
Ik heb een halfjaar met een 156JTD gereden als voorloop auto op het nieuwe leasecontract. Dat was de auto van boekhouder, die werd vader en wilde snel een grotere wagen. Met die 156 is dus netjes mee gereden en fatsoenlijk onderhouden. Toch wel veel problemen mee gehad en diverse keren mee stil gestaan. Ergste was dat ineens de nokkenas brak, op de snelweg bij 120km/h. Gevaarlijk is dat niet, wel lastig in de linkerbaan op een vierbaans snelweg. Ik zou nooit meer een Alfa nemen, al was het wel een gaaf ding met super rijgedrag. | |
NoComment | maandag 24 maart 2014 @ 20:34 |
Met een goed onderhouden 156 van rond 2002 (dat bouwjaar zou ik wel kiezen, die hebben het facelift interieur) heb je echt wel een goede auto. Probleem zit alleen in het feit dat je een goed onderhouden 156 moet vinden, voor 2200 euro heb je kans dat je de problemen van de vorige eigenaar koopt.. Een JTD is redelijk onverwoestbaar, maar waar je wel eens stil mee kan komen te staan is de BDP sensor. Bosch onderdeeltje van ik geloof 30 euro, maar als ie stuk is ga je echt nergens meer heen ![]() En roest, tsja.. Ik moet toegeven dat de 156 niet best is in dat opzicht, maar tussen 2001 en 2003 zijn ze zo'n beetje het best. Vanaf de facelift (2004) zijn ze duidelijk gaan bezuinigen op de antiroestbehandeling. Van te voren dus goed (laten) checken door iemand die weet waar ie moet zoeken, dat de beschermingslaag intact is, is geen garantie dat de bodem eronder niet rot is! Mijn vorige 156: ![]() Jawel, vorige.. Heb nu een facelift ![]() Grootste kosten gaan bij mij overigens toch wel in dingen zitten die niet echt nodig zijn.. De oude heb ik gekocht zoals ie hierboven was maar is wel een goede schroefset onder gekomen, katvervanger, en gechipt. Met m'n nieuwe zou ik 'gewoon gaan rijden' maar die heeft ondertussen ook een goede schroefset en GTA stabi's voor en achter, volledige (nogal open, maar nog steeds best stil) uitlaatlijn, twee sets 17"wielen en verder komen er nog 330mm remmen en een chipbeurt aan ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 24 maart 2014 @ 22:08 |
hoe je t ook wend of keert het blijft mijn smaak niet ![]() | |
Geralt | maandag 24 maart 2014 @ 22:21 |
Alfa maakt de mooiste stations. Period. ![]() |