abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137928357
Beste Fok!kers,

Na het afronden van mijn VWO ben ik van plan om econometrie in Groningen te gaan studeren. Nu is het zo dat ik het E&M-pakket doe met wiskunde A. Omdat wiskunde B nodig is voor econometrie moet ik over een aantal weken een toelatingstoets doen. Mijn vraag is: lopen de mensen die een dergelijke toets moeten maken om bij de studie binnen te komen tijdens de opleiding ook vaker tegen problemen aan? M.a.w. hebben zij duidelijk meer moeite met de studie? Hoe zou ik volgens jullie me het beste kunnen voorbereiden voor Econometrie, misschien ook nog door wiskunde D er bij te pakken?

Alvast bedankt.
  woensdag 19 maart 2014 @ 16:42:53 #2
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_137928759
Ik kan mij voorstellen hoe minder wiskunde je gehad hebt, hoe minder makkelijk je het gaat krijgen. Dus ik zou zorgen dat heel wiskunde B er goed in zit voor je begint. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan in die kleine 6 maanden die je nog hebt, maar niet onmogelijk. Wiskunde D helpt ook, maar denk niet dat je daar nog tijd voor hebt. Riparius had een aantal goede suggesties om wiskunde B te leren. Ook coursera.com heeft een aantal nuttige cursussen (algebra, pre-calculus, calculus).
pi_137928859
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:31 schreef 7991MJ het volgende:
Beste Fok!kers,

Na het afronden van mijn VWO ben ik van plan om econometrie in Groningen te gaan studeren. Nu is het zo dat ik het E&M-pakket doe met wiskunde A. Omdat wiskunde B nodig is voor econometrie moet ik over een aantal weken een toelatingstoets doen. Mijn vraag is: lopen de mensen die een dergelijke toets moeten maken om bij de studie binnen te komen tijdens de opleiding ook vaker tegen problemen aan? M.a.w. hebben zij duidelijk meer moeite met de studie? Hoe zou ik volgens jullie me het beste kunnen voorbereiden voor Econometrie, misschien ook nog door wiskunde D er bij te pakken?

Alvast bedankt.
Ik denk dat het geen kwaad kan om wiskunde D er ook bij te pakken. Als ik me niet vergis is het wiskunde B van nu minder omvattend dan 8/9 jaar geleden. Mag ik wel vragen waarom je in eerste instantie voor wiskunde A hebt gekozen en niet meteen voor wiskunde B? Veel mensen maken de fout dat ze graag ectrie willen studeren vanwege de baankansen maar zich niet realiseren dat ectrie in feite toegepaste wiskunde is, heb je het curriculum al goed bekeken?
pi_137929006
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:46 schreef Adelovici het volgende:

[..]

Ik denk dat het geen kwaad kan om wiskunde D er ook bij te pakken. Als ik me niet vergis is het wiskunde B van nu minder omvattend dan 8/9 jaar geleden. Mag ik wel vragen waarom je in eerste instantie voor wiskunde A hebt gekozen en niet meteen voor wiskunde B? Veel mensen maken de fout dat ze graag ectrie willen studeren vanwege de baankansen maar zich niet realiseren dat ectrie in feite toegepaste wiskunde is, heb je het curriculum al goed bekeken?
Ik heb destijds de domme keuze gemaakt (deels door mijzelf, deels door in mijn ogen slechte voorlichting) om voor A te gaan. Dit gaat me makkelijk af (gem. rond de 9) en ik begin wiskunde steeds leuker te vinden. Ik zoek een uitdagende studie en ik weet dat econometrie zeer wiskundig is, maar daar kies ik wel bewust voor.

Bedankt voor de reacties.
pi_137930308
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:50 schreef 7991MJ het volgende:

[..]

Ik heb destijds de domme keuze gemaakt (deels door mijzelf, deels door in mijn ogen slechte voorlichting) om voor A te gaan. Dit gaat me makkelijk af (gem. rond de 9) en ik begin wiskunde steeds leuker te vinden. Ik zoek een uitdagende studie en ik weet dat econometrie zeer wiskundig is, maar daar kies ik wel bewust voor.

Bedankt voor de reacties.
Succes!
pi_137933358
Naar mijn mening is het vooral belangrijk dat je goed bent in algebraische manipulatie. Als je goed bent in het o.a. snel handmatig integreren van functies en omschrijven van functies moet het wel goed komen als je al je huiswerk gewoon elke week maakt (en je een beetje gevoel hebt).
Beneath the gold, bitter steel
pi_137957064
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 19:00 schreef Fingon het volgende:
Naar mijn mening is het vooral belangrijk dat je goed bent in algebraische manipulatie. Als je goed bent in het o.a. snel handmatig integreren van functies en omschrijven van functies moet het wel goed komen als je al je huiswerk gewoon elke week maakt (en je een beetje gevoel hebt).
Het is niet zozeer het uitwerken van functies en integreren etc, maar de gedachte erachter. Waarom wordt het zo gedaan etc? Je moet het echt snappen ipv kunnen. Wiskunde bij bijvoorbeeld een BE opleiding (het blijft lastig, begrijp me niet verkeerd), is vooral veel oefenen en herhalen. Econometrie is toch echt begrijpen en verantwoorden waarom een bepaalde berekening gemaakt wordt.

Tenminste, zo werd het mij verteld door mijn huisgenoot (econometrie student aan de UVT)
pi_137966727
Ik kan wel vertellen dat een goede basis van functies, differentiaalrekening en algebraïsche manipulatie wel bijna een vereiste is.

Belangrijk detail is ook dat je het leuk vind en gemotiveerd bent, dat is eigenlijk zelfs het belangrijkst.

Ik als middelmatige middelbare scholier sta nu wel gewoon 7,5 gemiddeld voor eerste jaar ectrie in Rotterdam. Terwijl er genoeg mensen afgevallen zijn die voor meerdere examenvakken een 10 gemiddeld hadden... Dat verschil komt dus door motivatie.
Nope
pi_137967876
Ik zou zorgen dat je minimaal wiskunde B beheerst op het niveau van eindexamen vwo, en goed beheerst ook, het is namelijk absoluut essentieel voor econometrie.
pi_137972857
keesbanaan, dat is een addiotionele vereiste. Maar als je niet in staat bent om (complexere) integralen en functiemanipulatie slapend te kunnen uitwerken, zul je nooit de ideeen achter complexere methoden kunnen afleiden (en het dus snappen. Op het moment dat je een theorie zelf kan opbouwen en bewijzen kun je zeggen dat je iets daadwerkelijk snapt, en dat houdt heel vaak bepaalde functiemanipulatie en herschrijving in).
Ik studeer trouwens ook econometrie, dit is iig mijn ervaring.
pi_137986795
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 14:46 schreef MrRiot het volgende:
Ik kan wel vertellen dat een goede basis van functies, differentiaalrekening en algebraïsche manipulatie wel bijna een vereiste is.

Belangrijk detail is ook dat je het leuk vind en gemotiveerd bent, dat is eigenlijk zelfs het belangrijkst.

Ik als middelmatige middelbare scholier sta nu wel gewoon 7,5 gemiddeld voor eerste jaar ectrie in Rotterdam. Terwijl er genoeg mensen afgevallen zijn die voor meerdere examenvakken een 10 gemiddeld hadden... Dat verschil komt dus door motivatie.
Bedankt. Dit geeft me wel vertrouwen, ik ben echt bereid om er hard voor te werken.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 18:23 schreef Fingon het volgende:
keesbanaan, dat is een addiotionele vereiste. Maar als je niet in staat bent om (complexere) integralen en functiemanipulatie slapend te kunnen uitwerken, zul je nooit de ideeen achter complexere methoden kunnen afleiden (en het dus snappen. Op het moment dat je een theorie zelf kan opbouwen en bewijzen kun je zeggen dat je iets daadwerkelijk snapt, en dat houdt heel vaak bepaalde functiemanipulatie en herschrijving in).
Ik studeer trouwens ook econometrie, dit is iig mijn ervaring.
Denk je dat ik de echte handigheid met wiskunde gedurende de studie nog kan ontwikkelen of moet je voordat je begint al een uitblinker in de wiskunde zijn?
pi_137989457
Ik zag mezelf nooit als een uitblinker in wiskunde, ik had i.i.g. niet het inzicht wat sommige mensen in de onderbouw hebben en overal 9's op halen, ik was blij als ik daar een 7 had.
Op de universiteit gaat het echter een stuk beter, deze wiskunde blijkt me goed te liggen en ik sta nu zo'n 8 gemiddeld, en hoef daar echt niet dag en nacht voor te studeren.
Naar mijn idee is die handigheid dus best nog te ontwikkelen, maar je zult echt wel moeten werken.
Juist het eerste jaar vond ik het moeilijkst, de vakken in het 2e en zeker 3e jaar waren gewoon goed te doen, hoewel er daar ook wel lastige dingen tussen zaten.
pi_137991475
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2014 23:50 schreef Fingon het volgende:
Juist het eerste jaar vond ik het moeilijkst, de vakken in het 2e en zeker 3e jaar waren gewoon goed te doen, hoewel er daar ook wel lastige dingen tussen zaten.
Econometrie 1 van Heij ;)
pi_137994031
De wiskunde die nodig is voor econometrie wordt vaak behoorlijk overschat op dit forum. Ja het is zeker meer dan bij economie, maar niet meer dan bij een TU-studie of natuurkunde of een gewone universiteit.

Ik raad inderdaad ook wiskunde B aan, ook omdat je daarbij ook beter analytisch leert denken. Je hoeft echt geen 8 te hebben op het VWO om econometrie te kunnen studeren. Er zijn mensen die een 9 hadden op het VWO die meer moeite hebben met wiskunde op de universiteit dan mensen die een 7 hadden op het VWO.

Het gaat er vooral om hoeveel inzet en motivatie je toont op de universiteit. Econometrie is wel hard werken, flink doorzetten en er voor gaan. Proberen bij te blijven etc. Trouwens veel wiskunde-onderwerpen van wiskunde B worden in het eerste semester nog eens herhaalt
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_137995907
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 00:46 schreef Adelovici het volgende:

[..]

Econometrie 1 van Heij ;)
Ik kijk er nu al naar uit. Inleiding statistiek: noteer op je tentamen waar ik nog even naar moet kijken maar let op je cijfer kan ook omlaag gaan :')
Nope
pi_137996050
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 05:03 schreef Shreyas het volgende:
De wiskunde die nodig is voor econometrie wordt vaak behoorlijk overschat op dit forum. Ja het is zeker meer dan bij economie, maar niet meer dan bij een TU-studie of natuurkunde of een gewone universiteit.

Ik raad inderdaad ook wiskunde B aan, ook omdat je daarbij ook beter analytisch leert denken. Je hoeft echt geen 8 te hebben op het VWO om econometrie te kunnen studeren. Er zijn mensen die een 9 hadden op het VWO die meer moeite hebben met wiskunde op de universiteit dan mensen die een 7 hadden op het VWO.

Het gaat er vooral om hoeveel inzet en motivatie je toont op de universiteit. Econometrie is wel hard werken, flink doorzetten en er voor gaan. Proberen bij te blijven etc. Trouwens veel wiskunde-onderwerpen van wiskunde B worden in het eerste semester nog eens herhaalt
Ook als je als niet-ectrie student toch inhoudelijk wat over de studie probeert te zeggen, verkondig dan wel waarheden aub.

Ik zal voor de VU spreken want ik weet niet hoe het op andere universiteiten zit, maar in het eerste semester wordt de VWO wiskunde B herhaald stel je? In mijn tijd werd bij Calculus I in je eerste blok slechts de eerste anderhalve week besteed aan herhaling van de stof, daarna werd deze kennis uitgebreid.

(Technische) informatica, technische bedrijfskunde, civiele techniek, bouwkunde, technische aardwetenschappen en wellicht werktuigbouwkunde, zijn nogal wat technische studies die in ieder geval niet aan je eerste stelling voldoen.

Ik denk dat je met een redelijk gevoel voor wiskunde en een goede inzet de studie zeer zeker kunt halen. Maar als je weinig affiniteit hebt met wiskunde dan loop je bij Kansrekening I & II (en wellicht al bij Basisbegrippen wiskunde) toch echt tegen de lamp, ook omdat de werkdruk gewoon al direct vrij hoog ligt. Daarnaast zit er nog steeds een gekke studieadviseur die er een sport van maakt om zoveel mogelijk mensen af te laten vallen in het eerste jaar :P

p.s. Theoretische natuurkunde en wiskunde zijn natuurlijk gewoon de echte bazen studies, uiteindelijk is ectrie naar mijn mening een wiskunde light variant.

[ Bericht 6% gewijzigd door Adelovici op 21-03-2014 10:09:12 ]
pi_138008825
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 09:47 schreef Adelovici het volgende:

[..]

Ook als je als niet-ectrie student toch inhoudelijk wat over de studie probeert te zeggen, verkondig dan wel waarheden aub.

Ik zal voor de VU spreken want ik weet niet hoe het op andere universiteiten zit, maar in het eerste semester wordt de VWO wiskunde B herhaald stel je? In mijn tijd werd bij Calculus I in je eerste blok slechts de eerste anderhalve week besteed aan herhaling van de stof, daarna werd deze kennis uitgebreid.

(Technische) informatica, technische bedrijfskunde, civiele techniek, bouwkunde, technische aardwetenschappen en wellicht werktuigbouwkunde, zijn nogal wat technische studies die in ieder geval niet aan je eerste stelling voldoen.

Ik denk dat je met een redelijk gevoel voor wiskunde en een goede inzet de studie zeer zeker kunt halen. Maar als je weinig affiniteit hebt met wiskunde dan loop je bij Kansrekening I & II (en wellicht al bij Basisbegrippen wiskunde) toch echt tegen de lamp, ook omdat de werkdruk gewoon al direct vrij hoog ligt. Daarnaast zit er nog steeds een gekke studieadviseur die er een sport van maakt om zoveel mogelijk mensen af te laten vallen in het eerste jaar :P

p.s. Theoretische natuurkunde en wiskunde zijn natuurlijk gewoon de echte bazen studies, uiteindelijk is ectrie naar mijn mening een wiskunde light variant.
Jij studeert econometrie wellicht en wil de studie zo zwaar mogelijk laten lijken?
Tja ik ga niet mee in een welles-nietes, als jij wiskunde zodanig zwaar hebt gevonden geloof ik dat meteen. Maar goed ik heb wel begrepen dat op de VU de wiskunde zwaarder is dan aan de EUR, UvT en UM
pi_138010342
quote:

[..]

Werktuigbouwkunde, Civiele Techniek en Technische Aardewetenschappen hebben allemaal ongeveer dezelfde wiskunde:

- 1D/3D calculus
- lineaire algebra
- differentiaalvergelijkingen
- numerieke wiskunde
- kansrekening en statistiek
- risicoanalyse

Volgens mij is dit zeker niet minder dan econometrie. Daarnaast zijn wiskundevakken veruit de makkelijkste vakken. Ik heb zelf een minor (technische) wiskunde gedaan en ik had de periode een aannemelijk lagere studiebelasting. Bij wiskundevakken is altijd 1 antwoord correct, bij echte techniekvakken zijn er 1001 goede antwoorden. Je moet een stuk dieper graven om te laten zien dat de door jouw gekozen antwoord de beste is.
pi_138011114
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 16:08 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Jij studeert econometrie wellicht en wil de studie zo zwaar mogelijk laten lijken?
Tja ik ga niet mee in een welles-nietes, als jij wiskunde zodanig zwaar hebt gevonden geloof ik dat meteen. Maar goed ik heb wel begrepen dat op de VU de wiskunde zwaarder is dan aan de EUR, UvT en UM
wil het zeker niet zo zwaar mogelijk laten lijken, daarom noem ik het ook wiskunde light, maar ik geloof niet dat mensen die weinig tot geen affiniteit met wiskunde hebben met een goede werkhouding toch de studie kunnen halen.
pi_138011194
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 16:56 schreef eee23 het volgende:

[..]

Werktuigbouwkunde, Civiele Techniek en Technische Aardewetenschappen hebben allemaal ongeveer dezelfde wiskunde:

- 1D/3D calculus
- lineaire algebra
- numerieke wiskunde
- risicoanalyse

Volgens mij is dit zeker niet minder dan econometrie. Daarnaast zijn wiskundevakken veruit de makkelijkste vakken. Ik heb zelf een minor (technische) wiskunde gedaan en ik had de periode een aannemelijk lagere studiebelasting. Bij wiskundevakken is altijd 1 antwoord correct, bij echte techniekvakken zijn er 1001 goede antwoorden. Je moet een stuk dieper graven om te laten zien dat de door jouw gekozen antwoord de beste is.
Jep, technische wiskunde is minder zwaar dan aardwetenschappen en civiele techniek.
pi_138011256
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2014 16:56 schreef eee23 het volgende:

[..]

- 1D/3D calculus
- lineaire algebra
- numerieke wiskunde
- risicoanalyse

Dat is bijna net zoveel als bij (technische) informatica, daarbij krijg je calculus, lineaire algebra, differentiaalvergelijkingen, discrete wiskunde (algebra+grafentheorie), kansrekening&statistiek en besliskunde.

Alleen geen numerieke wiskunde en risicoanalyse dus, maar wel discrete wiskunde en besliskunde daar voor in de plaats.
pi_138065881
Op dit moment ben ik bezig het boekje Samengevat voor wiskunde B door te werken, om een beeld te krijgen van de theorie en een beetje te kunnen oefenen met de stof (later zal ik nog meer oefenen met de boeken van Getal en Ruimte). Ik vroeg me af in hoeverre de hoofdstukken goniometrie en bewijzen in de vlakke meetkunde belangrijk zijn voor de studie Econometrie. Wat moet ik hier van weten? Het lijkt mij dat ik bewijzen in de vlakke meetkunde niet hoef te doen, maar wat ik van goniometrie precies moet weten...?
pi_138068038
Volgensmij komen beide onderwerpen niet terug. Echter is het inzicht wat je krijgt met meetkunde belangrijk. Ook het ombouwen van formules met sinus en cosinus is belangrijk. Ik zou het wel oefenen als ik jou was.
pi_138068295
Hier in Groningen is Ectrie op zijn minst gelijk aan (Technische) Natuurkunde en (Technische) Wiskunde. Sterker nog, sommige, in mijn ogen, fundamentele onderwerpen in de wiskunde zoals continuïteit/differentiatie van functies in één en meerdere dimensies met de (epsilon,delta)-definitie, open, gesloten en compacte verzamelingen krijgen wij al in het eerste jaar terwijl bij Wiskunde krijg je dat pas in het tweede jaar. Maar die 'achterstand' wordt ruim ingehaald het tweede jaar.

En als ik zo kijk op Studeersnel naar de oude tentamens Analyse 1 en 2 van Technische Informatica op de TU Delft dan moet ik toch concluderen dat het niveau bij ons toch nog wel een stukje hoger ligt. Sowieso zeggen onderwerpen vrij weinig over het niveau. Mijn vrienden die Economie studeren krijgen ook de methode van Lagrange, betekent dit dat het niveau gelijk is omdat ze dezelfde onderwerpen doen?

OT: Gonio moet je gewoon kunnen en kennen. Primitiveren, differentiëren en een shitload aan identiteiten kennen. Bewijzen in de vlakke meetkunde komt niet expliciet terug, maar de technieken die je daar leert zijn wel handig. Dus je dat dingen systematisch opschrijft. Hier in Groningen doen/deden (nu wat minder) eigenlijk niks anders dan stellingen bewijzen.
  zondag 23 maart 2014 @ 13:21:21 #25
369021 tfors
pi_138070659
Plus dat sommige dingen van meetkunde echt wel gebruikt worden in bv. sommige bewijzen van goniometrie identiteiten.
pi_138071299
Ik heb het ook wel eens uitgezocht door tentamens te vergelijken en mijn conclusie was dat de wiskunde in de eerste twee jaar nauwelijks verschilde tussen natuurkunde, wiskunde en econometrie.

Verder zou ik niet te veel aandacht aan wiskunde B besteden. Je moet inderdaad de algebra regels heel goed kennen en dus ook met sinus en cosinus kunnen werken.

[ Bericht 15% gewijzigd door hattricker op 23-03-2014 14:17:11 ]
pi_138072167
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 13:42 schreef hattricker het volgende:
Ik heb het ook wel eens uitgezocht door tentamens te vergelijken en mijn conclusie was dat de wiskunde in de eerste twee jaar nauwelijks verschilde tussen natuurkunde, wiskunde en econometrie.

Verder zou ik niet te veel aandacht aan wiskunde B besteden. Je moet inderdaad de algebra regels heel kennen en dus ook met sinus en cosinus kunnen werken.
dat viel mij inderdaad ook op maar sommige mensen (lees: Shreyas) willen dat nu eenmaal niet onderkennen, so be it :)
pi_138080128
Bedankt. Goniometrie dus wel en bewijzen in de vlakke meetkunde niet (want: misschien handig, maar niet noodzakelijk).
  zondag 23 maart 2014 @ 17:56:13 #29
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_138080371
Is voor mij al weer heel lang geleden, maar ben blij dat ik goed wiskundeonderwijs heb gehad
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_138080418
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 14:09 schreef Adelovici het volgende:

[..]

dat viel mij inderdaad ook op maar sommige mensen (lees: Shreyas) willen dat nu eenmaal niet onderkennen, so be it :)
Het verschilt per universiteit. In de tijd dat in studeerde bestond nog Wiskunde B1 en B12.
Voor econometrie was toen B1 vereist, voor (technische) wiskunde, (technische) natuurkunde, (technische) informatica, werktuigbouw, L&R, elektrotechniek, civiele techniek en maritieme techniek was B12 vereist.
pi_138080755
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 17:48 schreef 7991MJ het volgende:
Bedankt. Goniometrie dus wel en bewijzen in de vlakke meetkunde niet (want: misschien handig, maar niet noodzakelijk).
Kijk eens naar het boek Wiskundige basisvaardigheden. Dat vind ik een stuk beter dan het boek van Van de Craats. Het Vlaamse boek is wat formeler en veel meer een echt leerboek, met opgaven aan het eind van elk hoofdstuk. De klassieke vlakke meetkunde komt hier niet aan bod, wel wat lineaire algebra (werken met matrices en vectoren e.d.). Er zijn weliswaar twee hoofdstukken in het boek getiteld Meetkunde en Ruimtemeetkunde, maar die gaan niet over de klassieke planimetrie en stereometrie, maar meer over wat ook wel analytische meetkunde heet (cartesische vergelijkingen en parametervoorstellingen resp. vectorvoorstellingen van lijnen en vlakken e.d.). M.i. precies de stof die je zoekt.
  zondag 23 maart 2014 @ 18:09:58 #32
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_138080837
TS zou aanvullend bijles kunnen nemen om zich gaar, euh, klaar te stomen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_138082564
quote:

[..]

p.s. Theoretische natuurkunde en wiskunde zijn natuurlijk gewoon de echte bazen studies,
uiteindelijk is ectrie naar mijn mening een wiskunde light variant.
Dit
One day the poor will have nothing left to eat but the rich..
pi_138082617
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 17:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Is voor mij al weer heel lang geleden, maar ben blij dat ik goed wiskundeonderwijs heb gehad
Wat is goed?
One day the poor will have nothing left to eat but the rich..
pi_138082741
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 17:57 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Het verschilt per universiteit. In de tijd dat in studeerde bestond nog Wiskunde B1 en B12.
Voor econometrie was toen B1 vereist, voor (technische) wiskunde, (technische) natuurkunde, (technische) informatica, werktuigbouw, L&R, elektrotechniek, civiele techniek en maritieme techniek was B12 vereist.
Ja, uit die tijd kom ik ook. Kerel je hebt gelijk, alle technische studies bevatten meer en zwaardere wiskunde dan ectrie, ook jouw geliefde informatica.
pi_138085633
quote:
0s.gif Op zondag 23 maart 2014 18:58 schreef Adelovici het volgende:

[..]

Ja, uit die tijd kom ik ook. Kerel je hebt gelijk, alle technische studies bevatten meer en zwaardere wiskunde dan ectrie, ook jouw geliefde informatica.
Informatica is geenszins geliefd door mij :D
pi_138122982
Ja, studenten die geen wiskunde B of slecht in wiskunde B zijn blijven hier vaak moeite mee houden. Sowieso is wiskunde voor velen het lastigste gedeelte van een opleiding.

Of econometrie echt zo moeilijk is als de wiskunde en natuurkunde-studies, geen idee.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 01:19:25 #38
400209 Martin-Ssempa
Pearl of Africa's Crown
pi_138144390
Hoeveel uur per week besteden jullie technische studenten in totaal aan je studie? Incl les/contacturen
Chairman of taskforce against 'omosexuality in Uganda.
pi_138153574
Aan econometrie ben ik 25-30 uurtjes per week kwijt.
  dinsdag 25 maart 2014 @ 14:08:50 #40
369021 tfors
pi_138154784
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2014 01:19 schreef Martin-Ssempa het volgende:
Hoeveel uur per week besteden jullie technische studenten in totaal aan je studie? Incl les/contacturen
Te veel, ik snap niet dat je niet informatiekunde gaat doen.
pi_150995644
Precies een jaar geleden dit topic :)

Korte samenvatting van hoe het mij vergaan is/vergaat:
Haalde mijn toelatingstoets met een 7-tje en het eerste wiskundevak ging ook niet geweldig, toen kreeg ik de smaak te pakken en sta nu boven de acht gemiddeld en ben erg blij met mijn keuze. Moraal van het verhaal: gewoon proberen, als je er hard genoeg voor werkt lukt er veel.

En nog bedankt voor de adviezen van toen ^O^
pi_151000788
quote:
10s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 19:55 schreef 7991MJ het volgende:

Haalde mijn toelatingstoets met een 7-tje en het eerste wiskundevak ging ook niet geweldig, toen kreeg ik de smaak te pakken en sta nu boven de acht gemiddeld en ben erg blij met mijn keuze. Moraal van het verhaal: gewoon proberen, als je er hard genoeg voor werkt lukt er veel.

Waar doe je ectrie?
pi_151014313
quote:

Mooi man! Naar mijn mening wordt econometrie ook een beetje overschat. Ik studeer het zelf ook en van tevoren was ik oprecht bang dat ik het niet ging halen en was ik al scenario's aan het bedenken wat ik zou gaan doen volgend jaar. Maar nadat ik even moest wennen in het begin gaat het me nu vrij makkelijk af. Tip dus voor de mensen die twijfelen over de moeilijkheidsgraad van de wiskunde: probeer het gewoon. Als je gewoon goed je best doet komt het waarschijnlijk allemaal wel goed. Of je moet echt totaal geen feeling hebben voor wiskunde.
  donderdag 26 maart 2015 @ 21:37:32 #44
433555 CaryAgos
graag verwijderen
pi_151072515
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:46 schreef Adelovici het volgende:

[..]

Waaruit bestaat de wiskunde bij econometrie vooral? Ik heb namelijk in een ander topic vernomen dat econometrie in feite toegepaste statistiek en kansrekening is. Ik wil ook econometrie doen maar ik heb al drie jaar geen wiskunde gehad, hoe haalbaar is het als je zonder voorkennis binnen 1,5 jaar je goed voor wil bereiden voor econometrie?
pi_151233887
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 21:37 schreef CaryAgos het volgende:

[..]

Waaruit bestaat de wiskunde bij econometrie vooral? Ik heb namelijk in een ander topic vernomen dat econometrie in feite toegepaste statistiek en kansrekening is. Ik wil ook econometrie doen maar ik heb al drie jaar geen wiskunde gehad, hoe haalbaar is het als je zonder voorkennis binnen 1,5 jaar je goed voor wil bereiden voor econometrie?
bekijk het curriculum eens zou ik zeggen. Het is moeilijk om een advies te geven: het is een combinatie van talent en hard werken.
pi_151288841
quote:

Hoe heb jij je voorbereid op die toets? Ik moet namelijk binnenkort ook een wis B toelatingstoets maken voor mijn vervolgopleiding.
pi_151309717
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2015 11:33 schreef forzamilaaan het volgende:

[..]

Hoe heb jij je voorbereid op die toets? Ik moet namelijk binnenkort ook een wis B toelatingstoets maken voor mijn vervolgopleiding.
Vraag je school of je de Getal en Ruimte boeken (of welke methode ze dan ook maar gebruiken) en doorloop gewoon alle boeken (bewijzen kan je wel overslaan, leer je wel op de uni). Het niveau van die toelatingstoetsen is best laag, dus als je een beetje je best doet en voorbereid met oefentoetsen die je kan vinden op de sites van de universiteiten moet je die kunnen halen. Het belangrijkste is dat je een goede basis legt voor de studie zelf, dus beter wat te veel doen dan te weinig.

Sowieso een goede test om te kijken of je wiskunde wel echt leuk vindt om dagelijks mee te werken.
  zondag 5 april 2015 @ 15:05:16 #48
405616 BlueJeans
I'm feelin' eletric
pi_151388148
Doe je trouwens ook niet mee met loting, econometrie is volgens mij loting sinds dit jaar bij RuG? :o

Oooh, wacht, dit topique is al een jaar oud....
Want ik wil gezellig met je neutronenbommenstickers op m'n nieuwe tas gaan plakken!
pi_151389587
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2015 15:05 schreef BlueJeans het volgende:
Doe je trouwens ook niet mee met loting, econometrie is volgens mij loting sinds dit jaar bij RuG? :o

Oooh, wacht, dit topique is al een jaar oud....
Klopt, dit hoorde ik ook van de student-assistent. Max 100, bijna iedereen wordt dus ingeloot.
  zondag 5 april 2015 @ 23:54:16 #50
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_151407488
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 16:31 schreef 7991MJ het volgende:
Beste Fok!kers,

Alvast bedankt.
Deze vraag wordt hier volgens mij de laatste jaren steeds vaker gesteld, het geeft te denken over het motief om econometrie te willen studeren. :)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor anderen die dezelfde vraag hebben.
Het antwoord is simpel, als je wiskunde B leuk vindt en je leert het gemakkelijk dan kan je econometrie proberen, als je hard moet werken voor wiskunde B en dan nog niet alles begrijpt wat je leert of je vindt wiskunde niet leuk dan moet je niet beginnen aan econometrie. Idem voor veel andere bèta-opleidingen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')