abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 17 maart 2014 @ 10:37:37 #1
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_137833400
http://www.nu.nl/wetensch(...)-van-vertrouwen.html

quote:
Mensen met hoog IQ zijn eerder geneigd om naasten te vertrouwen. Dat beweren althans wetenschappers van de Universiteit van Oxford op basis van onderzoek.

De resultaten van het onderzoek worden deze week gepubliceerd in in PLOS ONE.

De onderzoekers noemen twee mogelijke oorzaken voor hun bevinding. Het zou kunnen zijn dat slimme mensen beter in staat zijn om betrouwbare mensen om zich heen te verzamelen, waardoor ze vanzelf beter van vertrouwen worden.

Ook kan het zijn dat mensen met een hoge intelligentie sneller doorzien wanneer een situatie tot een teleurstelling in vertrouwen leidt, waardoor ze minder snel hun basisvertrouwen verliezen.
Geluk

Volgens de Engelsen is het belangrijk om inzicht te krijgen in de parameters die het vertrouwen tussen mensen beïnvloeden. Zo functioneren samenlevingen beter als er een hoge mate van vertrouwen is tussen burgers. Bovendien is er een verband tussen iemands mate van vertrouwen en zijn geluk en gezondheid.

Voor het onderzoek gebruikten de wetenschappers gegevens uit het Amerikaanse General Social Survey, een database met vraaggesprekken met meer dan 55.000 mensen over allerhande sociologische vraagstukken.
Dus al die mensen die stoer roepen dat niemand te vertrouwen is, zijn gewoon dom.

[ Bericht 0% gewijzigd door KingKloon op 17-03-2014 11:44:08 ]
pi_137833427
Ik ben benieuwd hoeveel geld dit onderzoek gekost heeft.... :N

quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 10:37 schreef KingKloon het volgende:
Volgens de Engelsen is het belangrijk om inzicht te krijgen in de parameters die het vertrouwen tussen mensen beïnvloeden. Zo functioneren samenlevingen beter als er een hoge mate van vertrouwen is tussen burgers.
En hoe kan dit in de praktijk worden ingezet? Juist... geef het geld liever weg, dan doe je nog iets zinnigs ermee.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_137833839
Volgens mij klopt dat wel, ik vertrouw heel veel mensen.
pi_137833892
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 10:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

En hoe kan dit in de praktijk worden ingezet? Juist... geef het geld liever weg, dan doe je nog iets zinnigs ermee.
omg een onderzoek dat we niet direct in de praktijk kunnen gebruiken!!@! snel ban het uit!!!11einss
pi_137833918
quote:
9s.gif Op maandag 17 maart 2014 10:53 schreef Waterdrinker het volgende:

[..]

omg een onderzoek dat we niet direct in de praktijk kunnen gebruiken!!@! snel ban het uit!!!11einss
mooi zo, gelukkig ben je het ermee eens.
Ik ga ook niet onderzoeken dat gras groen is wat tienduizenden of honderdduizenden euros kost.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_137833989
quote:
dat niemand te vertrouwen zijn
JIj bent in ieder geval niet intelligent.
pi_137834040
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 10:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

mooi zo, gelukkig ben je het ermee eens.
Ik ga ook niet onderzoeken dat gras groen is wat tienduizenden of honderdduizenden euros kost.
Heb je het onderzoek gelezen dan dat je zo stellig lijkt te beweren dat we alles al wisten wat er in staat?
pi_137834064
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 10:59 schreef Waterdrinker het volgende:

[..]

Heb je het onderzoek gelezen dan dat je zo stellig lijkt te beweren dat we alles al wisten wat er in staat?
Het doet er niet toe of de conclusie al bekend is of niet.
  maandag 17 maart 2014 @ 11:00:26 #9
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_137834091
quote:
9s.gif Op maandag 17 maart 2014 10:53 schreef Waterdrinker het volgende:

[..]

Bij met name onderzoeken uit de sociale hoek plaats ik ook vaak mijn vraagtekens. M.i. mag een onderzoek best enig nut hebben, er wordt immers geld aan besteed.
pi_137834203
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 10:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Het doet er niet toe of de conclusie al bekend is of niet.
Oh, alle onderzoeken moeten gewoon afgeschaft worden?

quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2014 11:00 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Bij met name onderzoeken uit de sociale hoek plaats ik ook vaak mijn vraagtekens. M.i. mag een onderzoek best enig nut hebben, er wordt immers geld aan besteed.
Ik wil ook niet verkondigen dat alle onderzoeken nut hebben, maar om nou onderzoeken waarbij dat praktische nut niet direct zichtbaar is direct af te schuiven als 'gras is groen'-onderzoeken dat gaat me wat ver.
  maandag 17 maart 2014 @ 11:06:18 #11
396550 Richestorags
pi_137834265
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 11:04 schreef Waterdrinker het volgende:

Ik wil ook niet verkondigen dat alle onderzoeken nut hebben, maar om nou onderzoeken waarbij dat praktische nut niet direct zichtbaar is direct af te schuiven als 'gras is groen'-onderzoeken dat gaat me wat ver.
True, true. Er zijn echter wel degelijk gras is groen onderzoeken in de psychologie. Dat vind ik nogal zonde van het geld.
  maandag 17 maart 2014 @ 11:09:18 #12
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_137834362
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 11:06 schreef Richestorags het volgende:

[..]

True, true. Er zijn echter wel degelijk gras is groen onderzoeken in de psychologie. Dat vind ik nogal zonde van het geld.
Je krijgt niet zomaar geld voor een onderzoek hoor. Vaak moet je eerst een voorstel schrijven dat wordt beoordeeld, en dan kan er eventueel geld voor vrij gemaakt worden vanuit het bedrijfsleven of universiteit.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_137834395
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 11:06 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Die zijn er zeker, maar vaker is het de media die één enkele kop pakt zonder daarbij de context, nuance of probleemstelling te vermelden. Doordat verreweg het grootste deel van alle lezers toch het originele onderzoek (of slechts de abstract) er niet bij pakt, ontstaat dan ook een scheef beeld.
  maandag 17 maart 2014 @ 11:11:27 #14
419639 jupisama
Als je maar wilt!
pi_137834428
quote:
Je krijgt niet zomaar geld voor een onderzoek hoor. Vaak moet je eerst een voorstel schrijven dat wordt beoordeeld, en dan kan er eventueel geld voor vrij gemaakt worden vanuit het bedrijfsleven of universiteit.
Ja zolang je wel schrijft in het voordeel van de bedrijven die jou financieren.
  maandag 17 maart 2014 @ 11:14:28 #15
396550 Richestorags
pi_137834519
quote:
2s.gif Op maandag 17 maart 2014 11:09 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld als je schrijft dat vleeseters hufters zijn ;)? Bovendien worden in mijn eigen vakgebied (hydrologie) ook veel papers geschreven die gewoon herkauwd eigen onderzoek zijn, of herkauwd onderzoek van een ander. Dat noemt men dan ook wel "kringschrijven". Als jij dit schrijft, schrijf ik het daarna nog een keer op en als jij het dan ook nog een keer doet en we allemaal naar elkaar refereren, lijkt het net alsof er heel wat onafhankelijke onderzoeken hetzelfde zeggen.
pi_137835330
quote:
http://www.nu.nl/wetensch(...)-van-vertrouwen.html

[..]

Dus al die mensen die stoer roepen dat niemand te vertrouwen zijn, zijn gewoon dom.
Goede conclusie. Jij hoort niet bij de intelligente lui.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_137835452
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 10:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Je bent verdwaalt, NuJij is ergens anders,
  maandag 17 maart 2014 @ 11:45:22 #18
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_137835526
Het gemiddelde IQ van TRU en BNW is zojuist gehalveerd...
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  maandag 17 maart 2014 @ 11:53:02 #19
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_137835810
Ik denk dat de conclusie van het onderzoek wel klopt, maar met een nuance. Wanneer je niet goed in staat bent oorzaak en gevolg te zien, of niet goed in staat bent in te schatten wat gewoon pech is en wat veroorzaakt door malversaties, of niet in staat bent om mensen in te schatten op aspecten als empathie en emotionele volwassenheid, dan is de wereld een enge plaats.
  maandag 17 maart 2014 @ 11:54:08 #20
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_137835854
Dus mensen met een hoger IQ zijn minder streetwise.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_137835945
quote:
De onderzoekers noemen twee mogelijke oorzaken voor hun bevinding. Het zou kunnen zijn dat slimme mensen beter in staat zijn om betrouwbare mensen om zich heen te verzamelen, waardoor ze vanzelf beter van vertrouwen worden.

Ook kan het zijn dat mensen met een hoge intelligentie sneller doorzien wanneer een situatie tot een teleurstelling in vertrouwen leidt, waardoor ze minder snel hun basisvertrouwen verliezen.
En de derde mogelijke oorzaak... mensen met een hogere intelligentie hebben vaak veel meer maatschappelijke zekerheden en veiligheid.
Ze wonen in betere buurten en zijn minder vaak het slachtoffer van criminaliteit (juist armeren en mensen die in sociaal zwakkere buurten wonen, hebben meer last van criminaliteit en zijn er vaker slachtoffer van, en kunnen zich slechter hiertegen verweren) .

Oftewel, een groter vertrouwen bij mensen met een betere positie, komt ook doordat deze minder negatieve ervaringen hebben en ook ondere en minder grote dreiging staan en dus ook minder behoefte aan wantrouwen hebben.
Tevens hebben ze domweg minder ervaring met de 'hardere onderkant' van de samenleving.

Laat iemand met een hoge intelligentie twee maanden in een achterstandsbuurt wonen, en zijn vertouwen in de mens neemt sterk af.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_137836029
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 11:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Nogal logisch, intelligente mensen hebben wel wat beters te doen dan hangen op de straat met hun matties. Werken bijvoorbeeld.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_137836067
Ik vertrouw dit onderzoek niet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_137836319
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 11:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat blijkt er niet uit.
pi_137836495
quote:
Mensen met hoog IQ zijn eerder geneigd om naasten te vertrouwen.
Blijkbaar niet alleen hun naasten, duidelijk ook politici. De almaar lagere opkomsten.
Het 'domme' klootjesvolk vertrouwt de politiek steeds minder, alleen heeft niet het intellect om in te zien dat een almaar langere opkomst hen richting een revolutie aan het brengen is. En de intelligensia ziet door hun sterkere vertrouwen dit net zo min.
Dit soort onderzoeken is van groot belang voor de macht, afgespitst op sociologie, dus hoe een bevolking of maatschappij zich gedraagt, en dan weet je wel waarom (om er controle over te krijgen)
Onderzoeken naar de dingen die hard nodig zijn lijken niet meer te bestaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')