Dus al die mensen die stoer roepen dat niemand te vertrouwen is, zijn gewoon dom.quote:Mensen met hoog IQ zijn eerder geneigd om naasten te vertrouwen. Dat beweren althans wetenschappers van de Universiteit van Oxford op basis van onderzoek.
De resultaten van het onderzoek worden deze week gepubliceerd in in PLOS ONE.
De onderzoekers noemen twee mogelijke oorzaken voor hun bevinding. Het zou kunnen zijn dat slimme mensen beter in staat zijn om betrouwbare mensen om zich heen te verzamelen, waardoor ze vanzelf beter van vertrouwen worden.
Ook kan het zijn dat mensen met een hoge intelligentie sneller doorzien wanneer een situatie tot een teleurstelling in vertrouwen leidt, waardoor ze minder snel hun basisvertrouwen verliezen.
Geluk
Volgens de Engelsen is het belangrijk om inzicht te krijgen in de parameters die het vertrouwen tussen mensen beïnvloeden. Zo functioneren samenlevingen beter als er een hoge mate van vertrouwen is tussen burgers. Bovendien is er een verband tussen iemands mate van vertrouwen en zijn geluk en gezondheid.
Voor het onderzoek gebruikten de wetenschappers gegevens uit het Amerikaanse General Social Survey, een database met vraaggesprekken met meer dan 55.000 mensen over allerhande sociologische vraagstukken.
En hoe kan dit in de praktijk worden ingezet? Juist... geef het geld liever weg, dan doe je nog iets zinnigs ermee.quote:Op maandag 17 maart 2014 10:37 schreef KingKloon het volgende:
Volgens de Engelsen is het belangrijk om inzicht te krijgen in de parameters die het vertrouwen tussen mensen beïnvloeden. Zo functioneren samenlevingen beter als er een hoge mate van vertrouwen is tussen burgers.
omg een onderzoek dat we niet direct in de praktijk kunnen gebruiken!!@! snel ban het uit!!!11einssquote:Op maandag 17 maart 2014 10:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik ben benieuwd hoeveel geld dit onderzoek gekost heeft....
[..]
En hoe kan dit in de praktijk worden ingezet? Juist... geef het geld liever weg, dan doe je nog iets zinnigs ermee.
mooi zo, gelukkig ben je het ermee eens.quote:Op maandag 17 maart 2014 10:53 schreef Waterdrinker het volgende:
[..]
omg een onderzoek dat we niet direct in de praktijk kunnen gebruiken!!@! snel ban het uit!!!11einss
Heb je het onderzoek gelezen dan dat je zo stellig lijkt te beweren dat we alles al wisten wat er in staat?quote:Op maandag 17 maart 2014 10:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
mooi zo, gelukkig ben je het ermee eens.
Ik ga ook niet onderzoeken dat gras groen is wat tienduizenden of honderdduizenden euros kost.
Het doet er niet toe of de conclusie al bekend is of niet.quote:Op maandag 17 maart 2014 10:59 schreef Waterdrinker het volgende:
[..]
Heb je het onderzoek gelezen dan dat je zo stellig lijkt te beweren dat we alles al wisten wat er in staat?
Bij met name onderzoeken uit de sociale hoek plaats ik ook vaak mijn vraagtekens. M.i. mag een onderzoek best enig nut hebben, er wordt immers geld aan besteed.quote:Op maandag 17 maart 2014 10:53 schreef Waterdrinker het volgende:
[..]
omg een onderzoek dat we niet direct in de praktijk kunnen gebruiken!!@! snel ban het uit!!!11einss
Oh, alle onderzoeken moeten gewoon afgeschaft worden?quote:Op maandag 17 maart 2014 10:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het doet er niet toe of de conclusie al bekend is of niet.
Ik wil ook niet verkondigen dat alle onderzoeken nut hebben, maar om nou onderzoeken waarbij dat praktische nut niet direct zichtbaar is direct af te schuiven als 'gras is groen'-onderzoeken dat gaat me wat ver.quote:Op maandag 17 maart 2014 11:00 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Bij met name onderzoeken uit de sociale hoek plaats ik ook vaak mijn vraagtekens. M.i. mag een onderzoek best enig nut hebben, er wordt immers geld aan besteed.
True, true. Er zijn echter wel degelijk gras is groen onderzoeken in de psychologie. Dat vind ik nogal zonde van het geld.quote:Op maandag 17 maart 2014 11:04 schreef Waterdrinker het volgende:
Ik wil ook niet verkondigen dat alle onderzoeken nut hebben, maar om nou onderzoeken waarbij dat praktische nut niet direct zichtbaar is direct af te schuiven als 'gras is groen'-onderzoeken dat gaat me wat ver.
Je krijgt niet zomaar geld voor een onderzoek hoor. Vaak moet je eerst een voorstel schrijven dat wordt beoordeeld, en dan kan er eventueel geld voor vrij gemaakt worden vanuit het bedrijfsleven of universiteit.quote:Op maandag 17 maart 2014 11:06 schreef Richestorags het volgende:
[..]
True, true. Er zijn echter wel degelijk gras is groen onderzoeken in de psychologie. Dat vind ik nogal zonde van het geld.
Die zijn er zeker, maar vaker is het de media die één enkele kop pakt zonder daarbij de context, nuance of probleemstelling te vermelden. Doordat verreweg het grootste deel van alle lezers toch het originele onderzoek (of slechts de abstract) er niet bij pakt, ontstaat dan ook een scheef beeld.quote:Op maandag 17 maart 2014 11:06 schreef Richestorags het volgende:
[..]
True, true. Er zijn echter wel degelijk gras is groen onderzoeken in de psychologie. Dat vind ik nogal zonde van het geld.
Ja zolang je wel schrijft in het voordeel van de bedrijven die jou financieren.quote:Je krijgt niet zomaar geld voor een onderzoek hoor. Vaak moet je eerst een voorstel schrijven dat wordt beoordeeld, en dan kan er eventueel geld voor vrij gemaakt worden vanuit het bedrijfsleven of universiteit.
Bijvoorbeeld als je schrijft dat vleeseters hufters zijnquote:Op maandag 17 maart 2014 11:09 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Je krijgt niet zomaar geld voor een onderzoek hoor. Vaak moet je eerst een voorstel schrijven dat wordt beoordeeld, en dan kan er eventueel geld voor vrij gemaakt worden vanuit het bedrijfsleven of universiteit.
Goede conclusie. Jij hoort niet bij de intelligente lui.quote:Op maandag 17 maart 2014 10:37 schreef KingKloon het volgende:
http://www.nu.nl/wetensch(...)-van-vertrouwen.html
[..]
Dus al die mensen die stoer roepen dat niemand te vertrouwen zijn, zijn gewoon dom.
Je bent verdwaalt, NuJij is ergens anders,quote:Op maandag 17 maart 2014 10:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik ben benieuwd hoeveel geld dit onderzoek gekost heeft....
[..]
En hoe kan dit in de praktijk worden ingezet? Juist... geef het geld liever weg, dan doe je nog iets zinnigs ermee.
En de derde mogelijke oorzaak... mensen met een hogere intelligentie hebben vaak veel meer maatschappelijke zekerheden en veiligheid.quote:De onderzoekers noemen twee mogelijke oorzaken voor hun bevinding. Het zou kunnen zijn dat slimme mensen beter in staat zijn om betrouwbare mensen om zich heen te verzamelen, waardoor ze vanzelf beter van vertrouwen worden.
Ook kan het zijn dat mensen met een hoge intelligentie sneller doorzien wanneer een situatie tot een teleurstelling in vertrouwen leidt, waardoor ze minder snel hun basisvertrouwen verliezen.
Nogal logisch, intelligente mensen hebben wel wat beters te doen dan hangen op de straat met hun matties. Werken bijvoorbeeld.quote:Op maandag 17 maart 2014 11:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Dus mensen met een hoger IQ zijn minder streetwise.
Dat blijkt er niet uit.quote:Op maandag 17 maart 2014 11:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Dus mensen met een hoger IQ zijn minder streetwise.
Blijkbaar niet alleen hun naasten, duidelijk ook politici. De almaar lagere opkomsten.quote:Mensen met hoog IQ zijn eerder geneigd om naasten te vertrouwen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |