abonnement Unibet Coolblue
pi_137821613
Goedendag!

Ik hád een hele mooie mooie motor, een donkergroene Suzuki Bandit 600n uit '95 O+ Mijn droommotor, want al zo lang als ik me voorgenomen had motor te gaan rijden, stond al min of meer vast dat er zo'n motor moest komen. Twee jaar in bezit, 107.000km op de klok waarvan 40.000 met mij op het zadel. Allemaal leuk, totdat ik hem op 9 januari dit jaar horizontaal geparkeerd heb op de uitvoegstrook van de N65 :|W



Beetje jammer. Wat er gebeurde weet ik niet precies meer, behalve dat het voorwiel om welke reden dan ook begon te slippen. En als het voorwiel van een motor gaat slippen, heb je niks meer te vertellen :W Motor op de grond, ik een stukkie gevlogen. N65 afgezet, file tot de A2, twee ambulances, veel politie, brandweer, rijkswaterstaat, bergers, het hele circus.

En toen was er ineens dit ongeplande project. Het plan was aanvankelijk om de schade even snel op te lappen. Carter dicht maken, nieuw (recht) stuurtje, beetje roestbeschermer op de schaafplekken en gaan. Deze Bandit is (was) immers mijn dagelijks vervoer en ik hou niet van fietsen :N

Maar dan komt de perfectionist in mij naar boven.
SPOILER: Blablabla
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En zo verandert 'even weer rijklaar maken' in 'compleet herstellen en opnieuw opbouwen'.

Leuk? Jazeker. Leerzaam, en straks een fiets die compleet naar mijn smaak is. Nadelen? Zat. De reparatie heeft inmiddels net zoveel gekost als de motor mij twee jaar en 40.000km geleden in aanschaf kostte. Zeg maar de overtreffende trap van total loss. Maar goed, we zijn nu al zo ver w/

Genoeg geleuterd, ik ben al een tijd bezig en heb eigenlijk laatst pas besloten het geheel in een projecttopic te zetten. Zag dat er pas één motor projecttopic was, en dat was een BMW. Dat kan natuurlijk niet dus vandaar. Maar nu moet ik dus het hele proces even reconstrueren. Laten we maar eens beginnen met de schade dan. :Y


Deuk in de tank, en het frame geschaafd



Tellerset, stuur, koplamp, spiegels, allemaal scheef. Ik heb er geen foto van, maar zelfs de sleutel was krom :')


De scheur in het carterdeksel, waardoor de olie ontsnapte. Na het ongeluk werd ik meteen ingeladen in de ambulance en heb ik de motor niet meer gezien. De politie had het over een 'gescheurd carter'. Dan zou het einde motorblok zijn geweest. Gelukkig was het 'maar' een carterdeksel. Blijft zuur, maar een nieuwe zit er zo op.

Beeldmateriaal van de lichamelijke schade zal ik jullie niet aandoen, is niet smakelijk allemaal. Maar we zijn inmiddels ruim twee maanden verder en ik kan mijn linkerarm nog steeds niet fatsoenlijk gebruiken, en ik slik nog steeds pillen. Om een indicatie te geven :{

Zoals gezegd ben ik hier al een tijdje mee bezig, ik zal de komende tijd steeds wat posten tot ik weer een beetje bij ben :)
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_137822542
leuk project! beterschap ^O^
nee echt niet !
  zondag 16 maart 2014 @ 22:21:59 #3
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_137822703
Baas _O_ er komt toch wel een rit als dat ding weer rolt?
pi_137822824
Liefde voor zijn brommer O+
It's funny
But not ha-ha funny.
  zondag 16 maart 2014 @ 22:26:05 #5
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_137823073
Veel succes. ^O^
Weet je al waar je de nieuwe onderdelen gaat halen?
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_137823481
quote:
1s.gif Op zondag 16 maart 2014 22:20 schreef HighVolume het volgende:
leuk project! beterschap ^O^
Thanks!

quote:
14s.gif Op zondag 16 maart 2014 22:21 schreef Dekatria het volgende:
Baas _O_ er komt toch wel een rit als dat ding weer rolt?
Ik zal tegen die tijd eens een mooi ritje in elkaar draaien rond Den Bosch, als jullie willen :Y

quote:
14s.gif Op zondag 16 maart 2014 22:26 schreef PandaDrop het volgende:
Veel succes. ^O^
Weet je al waar je de nieuwe onderdelen gaat halen?
Bijna alles is inmiddels binnen, maar het overgrote deel komt uit Duitsland en China/Japan. Nu ik er zo over nadenk heb ik eigenlijk niks in Nederland gekocht. Ik betaal hier al meer dan genoeg belasting en accijns voor dat ding :W

Moet nog een paar kleine pruts onderdeeltjes hebben, die haal ik bij MC Rijen, een Suzuki dealer hier niet ver vandaan. Prima lui, kunnen snel en redelijk geprijsd aan vrijwel alle onderdelen komen :)
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  zondag 16 maart 2014 @ 22:35:59 #7
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_137823836
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2014 22:30 schreef BlackLining het volgende:
Ik zal tegen die tijd eens een mooi ritje in elkaar draaien rond Den Bosch, als jullie willen :Y
Als het in het weekend is moet dat zeker goedkomen.
pi_137823971
Euwja, nog twee schades vergeten. Wat (gelukkig lichte) schade op de cilinders:



Al is die toch wel jammer, want dit is de enige schade waarbij ik geen mogelijkheid zie om hem te repareren. Een oplossing zou zijn het fixen met hittebestendige polyesterplamuur en dan een deel van de cilinders overspuiten met hittebestendige lak, maar ik vrees dat dat hem niet gaat worden. Ben er nog niet over uit, en wellicht komt de perfectionist in mij nog een keer terug.



En er miste wat daar. Wellicht een beetje een inside joke, maar toch. :')

De motor is destijds daags na het ongeluk bij mijn ouders afgeleverd, omdat ik midden in de stad woon en hier geen plaats heb om te sleutelen. Ik kon toen nog niet normaal lopen, dus ben pas een paar dagen later gaan kijken. Met beperkte krachten in mijn linker arm toch vast een deel van de motor uit elkaar kunnen halen toen. Het is in ieder geval een begin.



Heel de voorkant was fubar'ed, dus die moest er sowieso af. Zoals eerder te zien was het stuur krom, de tellerset naar god, de koplamp in zes stukken en uiteindelijk bleek ook de vork (licht) ontwicht te zijn. Dat was een beetje jammer, want op dit moment was ik nog van plan me er snel vanaf te maken.

Ik was al een tijdje van plan progressieve veren te monteren, en dit was daar dus het uitgelezen moment voor. Tweedehands heb ik toen meteen een set nieuwe vorkpoten met progressieve Wilbers veren, en een schokbreker uit een Suzuki GSX-R750 besteld. Die laatste is van nature al stukken beter dan de Bandit schrokbreker, da's een echte springstok en word je gewoon niet vrolijk van.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_137825923
tvp
pi_137852556
Waar waren we gebleven? Hier dus.



Voorvork en wielen eruit. Voorvork is krom, en ik had dus al een nieuwe besteld. Lullige van dit punt is dat je steeds meer dingen komt die kapot zijn. Kabelboom weggehaald, blijkt het dashboard ook kapot te zijn aan de achterkant. Heb je de handvaten eraf, blijkt de bediening ook kapot te zijn.



Evenals de boutjes van de linker knoppenset. Allevier waren dol :') Waar dat ineens vandaan komt, geen idee. Waarschijnljk te hard vastgezet toen ik eind vorig jaar handvatverwarming installeerde. DIe is overigens ook genseuveld. Uiteindelijk met den dremelt sleufjes erin kunnen draaien om ze er dan met een flathead schroevendraaier eruit te draaien. Werkt veel beter dan die H4 imbus dingen in van dat flutstaal.

Anyway, ik ben op mijn bek gegaan tijdens het remmen. Niet remmen om te stoppen, maar remmen omdat iemand voor me minder snel optrok dan ik dacht. Op de banden, remschijven en weg waren geen sporen te vinden van het blokkeren van de wielen, maar toch wil ik de voorremmen helemaal reviseren en nieuw rubber erop leggen. Gewoon voor de zekerheid, en voor het eigen vertrouwen.


Remmen maar eens los en min of meer schoon gemaakt, en meteen het wiel weg gebracht voor nieuw rubber :7 Oud en nieuw naast elkaar, het werd voort tijd :+



Remzuigers schoon aan het maken. Zijn wel érg vies. Daarnaast heb ik er één met een tang uit de klauw moeten trekken waardoor de wand iets beschadigd is. Misschien dus maar beter gewoon nieuwe kopen. Dan weet ik zeker dat de keerringen niet kapot getrokken worden, en het zijn toch je remmen.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_137872260
Wow...
Verwachte kosten?
Of kan je niet ergens een donormotor ofzo regelen?
Beterschap :)
nooit koekjes van vreemden aannemen...
Op woensdag 18 december 2013 05:46 schreef Frank_Drebin het volgende:
Nóg zo'n hilarisch topic. Jeetje, je zult met ts samenleven, dan lig je heel de dag in een deuk.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 08:35:57 #12
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_137872868
Compleet nieuwe brommert straks _O_ w/
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_137876505
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 07:23 schreef trommelkoek het volgende:
Wow...
Verwachte kosten?
Of kan je niet ergens een donormotor ofzo regelen?
Beterschap :)
Die laat ik liever even in het midden, maar ongeveer net zoveel als dat de motor me in aanschaf gekost heeft dus. Een donormotor had gekund maar dan had ik weer eenzelfde motor gehad als dat ik had. Nu daarentegen;

quote:
6s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 08:35 schreef Sounddragon het volgende:
Compleet nieuwe brommert straks _O_ w/
dit dus. Maar dan wel een betere. Alle parts die ik moet vervangen krijgen meteen een dikke upgrade. Bijvoorbeeld de vering, van ongedempte springstokken, maar Wilbers progressieve veren. Van het (gescheurde) stock zadel, naar een beter gevormd gel exemplaar. Van het (inmiddels kromme) stock stuurtje naar een ABM Sbk stuur. Kost extra, maar het is wel allemaal toegevoegde waarde :)

Als ik, met andere woorden, een nieuwe Bandit had gekocht van dat geld, had ik er alsnog een aanzienlijk bedrag tegenaan moeten gooien om hem zo te krijgen.


Net een stuur, stuurgewichten, handvaten, handels, spiegels, kettingset, distributieketting en een kentekenplaathouder besteld :Z En dan nu nog even naar de winkel, vragen of ze nog een stukje droog brood voor me hebben }:|

[ Bericht 9% gewijzigd door BlackLining op 18-03-2014 11:53:18 ]
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  dinsdag 18 maart 2014 @ 20:03:05 #14
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_137896891
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 11:13 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Die laat ik liever even in het midden, maar ongeveer net zoveel als dat de motor me in aanschaf gekost heeft dus. Een donormotor had gekund maar dan had ik weer eenzelfde motor gehad als dat ik had. Nu daarentegen;

[..]

dit dus. Maar dan wel een betere. Alle parts die ik moet vervangen krijgen meteen een dikke upgrade. Bijvoorbeeld de vering, van ongedempte springstokken, maar Wilbers progressieve veren. Van het (gescheurde) stock zadel, naar een beter gevormd gel exemplaar. Van het (inmiddels kromme) stock stuurtje naar een ABM Sbk stuur. Kost extra, maar het is wel allemaal toegevoegde waarde :)

Als ik, met andere woorden, een nieuwe Bandit had gekocht van dat geld, had ik er alsnog een aanzienlijk bedrag tegenaan moeten gooien om hem zo te krijgen.

Net een stuur, stuurgewichten, handvaten, handels, spiegels, kettingset, distributieketting en een kentekenplaathouder besteld :Z En dan nu nog even naar de winkel, vragen of ze nog een stukje droog brood voor me hebben }:|
Mooi lijstje, en als je in de tussentijd nou een paar kilootjes afvalt wegens geldgebrek, lijkt 'ie straks nog sneller ook :+

Je kunt tussen de bedrijven door die slekt passende CB-koplamp ook nog verpatsen O-) B-)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_137957913
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 maart 2014 20:03 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Mooi lijstje, en als je in de tussentijd nou een paar kilootjes afvalt wegens geldgebrek, lijkt 'ie straks nog sneller ook :+

Je kunt tussen de bedrijven door die slekt passende CB-koplamp ook nog verpatsen O-) B-)
Dat zou ik kunnen doen ja, maar ik weet hoe dat gaat :+ Als ik dat doe voor ik een nieuwe koplamp heb, heb ik straks heel de fiets af en kan ik nog steeds niks omdat ik jou die koplamp heb opgestuurd :* Eerst een nieuwe, dan gaat deze eraf. De CB lamp heeft te weinig ruimte over, en bij de Bandit huist het grootste deel van de elektra nou net in de koplamp.

Tevens, spulletjes *O*

Er moet natuurlijk het nodige gesmeerd, gespoten en schoon gemaakt worden. Wat lak, remmenreiniger, busje kettingspray, DOT4 remvloeistof en een kannetje Castrol semisyntheet.


Er komt natuurlijk ook een paintjob aan, en daarbij hooren neie stickers. Maar gewone stickers zijn saai, daarom decal badges!


Nieuwe tellerset, de mijne was nogal busted. Komt van een Inazuma 750, een motor die in Nederland niet in de handel is geweest. Kom heir later nog wel op terug, want de tellerset kwam kapot aan en had nog wat TLC nodig..


D'n kijkert! Die misschien dus naar SD gaat verhuizen, maar pas als ik een vervanger binnen heb.


En nog wat allerhande zooi. U ziet van links naar rechts ene van boven naar beneden allereerst speakers voor in de helm, te koppelen aan mijn bluetooth ontvanger. Dan, jazeker, nieuwe knipperlichten mét glaasjes. Een oliefilter, pakkingen voor de carterdeksels, pakkingen voor het klepdeksel, een nieuw carterdeksel omdat de oude gescheurd was, een remrevisie kitje met bijbehorende nieuwe remblokjes en een balhoofdlagerset.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_138049433
Nog flink wat te doen dus! Succes ;)
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_138123891
Goed, we hadden dus de voorkant grotendeels uit elkaar gehaald. Echter heeft mijn motor ook een achterkant en die moet ook uit elkaar. Zal het kort houden, want het uit elkaar halen van een motor is niet zo interessant. Althans, niet als ie daarna ook weer in elkaar moet kunnen :+



Stiekem toch een hoop zooi wat er aan zo'n ding zit. Daarnaast heb ik steeds in de winter gereden. Daarom heb ik de motor nooit schoon gemaakt. Immers, waar vet zit komt geen roest. Daar heb ik nu dus gruwelijk spijt van, want ik moet nu ook alles schoon maken. Een beste kutklus, met de achterbrug ben ik serieus een dik uur bezig geweest voor hij enigszins schoon te noemen viel.



Weg met dat ding :W Wat er nu nog in zit, zit allemaal vrij vast. Gelukkig kwam Salatrel even langsrijden op zijn Tenere en aangezien hij ervaring heeft met het lostrillen van dingen die vast horen te zitten hebben we de brug en de ophanging daarvan los gekregen. En de heg nog even genoeid, maar da's een ander project.

Voor de oplettende kijker, nee, ik sta niet midden in de jungle te sleutelen. Dit is de carpot van mijn ouders die verder geen wanden heeft, 'want dan bleef het lekker licht'. En koud, winderig en nat dus. Maar goed, ik woon zelf midden in de stad en hier voor op de stoep sleutelen is ook geen optie bij zo'n project. In die carport, of eigenlijk liever gezegd dat stuk overdekte buitenlucht, heeft zich inmiddels wel een flinke stapel onderdelen verzameld, tot groot ongenoegen van Blacklining Senior trouwens.



Het motorblok heeft ook de nodige klappen gehad, onder andere het carterdeksel door midden. Even inspecteren of er achter alles goed zit en of alles nog rond gaat. Meteen de clutchplate eraf, want de kettingset moest toch los en dan kon ik daar achter even schoonmaken. Op deze foto zijn er alleen al tegen deze kant van het motorblok minstens 3 flessen Dasty en 5 bussen remmenreiniger tegenaan gegaan :')



Links natuurlijk de krukas met startmotormechanisme, bovenin de aansluiting op de dynamo en onderin het schakelwerk.

En dan zijn we nu dus ook klaar met het uit elkaar halen van het hok, op het motorblok na. Dat blijft nog even zitten, omdat het eerst nog even moet draaien en dat doe ik liever in het frame. In de volgende posts ga ik alles wat kapot is repareren, spuiten en opknappen *O*
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_138217820
Tijd om wat constructiever te worden :Y Er zat dus een deuk in de tank, schaafplekken op het frame en de kuipen, kortom alles moest gespoten worden. Na wat Photoshoppen had ik een drietal opties. Alledrie met een matzwart frame, omdat dat heerst. Kleur opties? Donker turquise, candy orange of antraciet. Hij was al donkergroen, dus die eerste optie valt af. Moet wel een beetje verandering in komen. Het oranje is een beetje afgekeken van een andere Bandit dit ik ken die in die kleur gespoten is. Machtig mooi, maar wel erg lastig om goed te krijgen en daarbij heeft die andere Bandit een mooi contrasterend zwart motorblok, en het mijne is alu kleurig. Dus die valt ook af vanwege een te hoog risico op lelijkheid. Blijft antraciet over. Mooi.

Het geheel wordt dan alleen wel wat te grijs. Dus besloten om de nieuwe voorvork, de kroonplaten, de achterbrug en het hart van de remschijven dan ook maar zwart te maken. En dus:


We begonnen hiermee

.. En ik had nog ergens foto's van tijdens het spuiten maar die ben ik kwijt. Gelukkig niet zo heel interessant, dus komen we al snel hier ..


Stuk beter 8-) Meteen maar even weer in elkaar gezet


Dat is zo ongeveer wat ik wilde ja. Dit is nog wel met de oude (kromme) voorvork, de nieuwe hangt nog te drogen:


Voor de scherpe kijkers is links een druiper te zien :( Mooi balen, maar gelukkig zit die wel aan de binnenkant van de vork, en dan ook nog aan de achterkant. Dus je zult hem praktisch niet zien. Fijn zo laten dus.


En eenzelfde behandeling voor de achterbrug. Die was echt goed gaar. Gecorrodeerd aluminium, bekrast, roestplekken, etcetera. Zag er niet uit. Nu weer als nieuw!
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_138249830
Ik was dus van plan dit topic enigszins chronologisch te maken. Maar inmiddels ben ik bijna klaar met dit project, en een sneak preview kan geen kwaad natuurlijk :9

Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  zaterdag 29 maart 2014 @ 16:59:42 #20
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_138300206
Ik wist trouwens niet dat Hammerite ook in een spuitbus te kopen was. Meteen zelf ook gebruikt om m'n bagagerek mee te doen, resultaat is erg strak ^O^
  zaterdag 29 maart 2014 @ 20:40:04 #21
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_138307228
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 16:59 schreef Dekatria het volgende:
Ik wist trouwens niet dat Hammerite ook in een spuitbus te kopen was. Meteen zelf ook gebruikt om m'n bagagerek mee te doen, resultaat is erg strak ^O^
wel goed op de bus lezen heah; 2e laag binnen 3 uur of 8 weken wachten, anders lazert het er zo weer vanaf.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 29 maart 2014 @ 20:52:13 #22
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_138307700
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 20:40 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

wel goed op de bus lezen heah; 2e laag binnen 3 uur of 8 weken wachten, anders lazert het er zo weer vanaf.
Ben niet gister geboren hea ;) zitten nu 5 lagen op, aangebracht in een ochtendje spuiten.
pi_138308435
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 20:40 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

wel goed op de bus lezen heah; 2e laag binnen 3 uur of 8 weken wachten, anders lazert het er zo weer vanaf.
Yep, en niet eigenwijs zijn. Heb het eens op een klein stukje getest en het loopt er daadwerkelijk als een soort stroop vanaf als je na twee dagen nog een laagje doet :')

Ook niet opschuren trouwens.. Wordt ook niks
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_138442347
Veel beterschap, mooi project. :Y
pi_138756141
Hoe staat het er ondertussen mee BL?
Al bijna klaar hoop ik :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')