J-Style | zondag 16 maart 2014 @ 13:14 |
Hallo, Mijn autogordel bij de bestuurdersstoel klikt niet meer dicht. 100% zeker iets in het kliksysteem. Ik plaats de autogordel daarom voorlopig in het kliksysteem van de stoel naast me. Ik wil dit echter wel gaan repareren, want: - het zit minder prettig - hoewel ik in principe een gordel om heb, zal het waarschijnlijk niet volgens de regels zijn. Ik hoop dat iemand dit eerder heeft meegemaakt, want ik zou graag willen weten hoeveel dit ongeveer bij jullie gekost heeft, voordat ik naar de garage ga. Bij voorbaat dank | |
Snowballed | zondag 16 maart 2014 @ 13:16 |
Voor ongeveer een tientje haal je er eentje bij een demontagebedrijf.. Wat de rest kost is aan jezelf.. Hij zit meestal met 1 bout vast.... | |
J-Style | zondag 16 maart 2014 @ 13:31 |
Bedankt voor je antwoord. Maar ik ben zelf niet zo handig dus vind het niet erg om dat een garage te laten doen. Binnenkort stuur ik de auto toch langs voor APK. Ik lees dat andere mankementen aan de gordel soms >200 euro kosten. Maar dit probleempje aan het kliksysteem zal dat toch niet gaan worden? Ruim onder de 50 schat ik. Kan iemand dat bevestigen, want ik heb er geen verstand van en ik moet tevens bij een nieuwe garage langs. Die kunnen me alles wijsmaken ![]() | |
Sounddragon | zondag 16 maart 2014 @ 13:32 |
Mwoah, laat dat maar effe doen door een beetje ervaren klussert. Op zich is de sloop een prima plan, maar vergeet niet dat er een gordelspanner onder aan die sluiting zit, dat is een heel naar ding die je vingertjes aan puin knalt als je hem niet goed behandelt. Meestal zit er een zekeringsclip bij- of aan vast die je in de cilinder kunt stoppen en die hem dan blokkeert, en dan is het redelijk 'safe', maar he is niet een 'effe doen' klusje. Het handigste is meestal om de stoel er even uit te halen, dan kun je overal mooi bij zondr dat je een slangenmensch hoeft te zijn. Ding bij de autodemontage of sloperij halen, niet uit een platte pakken dus, want dan is de spanner kapoet, lijkt me duidelijk ![]() | |
Snowballed | zondag 16 maart 2014 @ 13:41 |
Als je het gewoon bij een garage laat doen, dan zit je er niet zover naast met die 200... en het is ook maar de vraag hoeveel bekleding er los moet... Ruim onder de 50 euro... een beetje werkloon zit daar al op, dus dat kun je vergeten... Meestal is enkel het systeem bij de zitting kapot, dus kan de rest vd gordel gewoon blijven zitten... En ik heb geen idee om wat voor auto het gaat, dus ik ga ff niet uit van snufjes aan de zijde van de zitting... | |
J-Style | zondag 16 maart 2014 @ 14:08 |
Dat ik het zelf niet moet gaan proberen, dat is duidelijk. Dat gaat mis. Maar ik hoor nu dus dat het zelfs voor een ervaren iemand niet iets wat 1-2-3 gedaan is. Waarschijnlijk hangt er dan ook een flinker prijskaartje aan, dan ik verwacht. Ik denk dat het voor mij verstandig is om maar even goed te overleggen over de prijs. Zover ik weet, mag ik op deze manier rijden (corrigeer me als ik het mis heb). Nee zeggen kan ik altijd nog. Bedankt voor de antwoorden. | |
Life2.0 | zondag 16 maart 2014 @ 14:20 |
gewoon een van achter losmaken en voor zetten? | |
Kanjer | zondag 16 maart 2014 @ 14:21 |
Het is voor APK afkeur, gordels moeten allemaal goed werken en heel zijn. Zou dus eerst de gordel regelen en daarna pas de APK? En zo moeilijk is het nou ook weer niet om zo'n gordelslot te vervangen. | |
Kanjer | zondag 16 maart 2014 @ 14:22 |
Zal niet passen en ook al zou het wel passen heb je nog steeds een probleem met APK. | |
TheWhiteCowboy | zondag 16 maart 2014 @ 14:56 |
Om wat voor auto gast het eigenlijk hier, kan uiteraard ook zo zijn dat er helemaal geen gordelspanners aanwezig. | |
Life2.0 | zondag 16 maart 2014 @ 15:20 |
goed punt, nee dan toch vervangen | |
Kanjer | zondag 16 maart 2014 @ 15:27 |
Zou ik ook wel willen weten. | |
CoolGuy | zondag 16 maart 2014 @ 18:01 |
Wel een auto willen hebben maar dan over iets belangrijks als een autogordel moeilijk willen doen en willen beknibbelen. ![]() | |
Kanjer | zondag 16 maart 2014 @ 19:37 |
Ach, als je het ook voor een tientje met een slooponderdeel kan oplossen, waarom niet? Als je het nou hebt over distributie, onderhoud, banden o.i.d. dan zeg ik, je hebt gelijk. | |
J-Style | zondag 16 maart 2014 @ 19:57 |
Het gaat om een Opel. Geld is geen probleem, maar begrijp me goed: voor iets als een kliksysteem van 1 autogordel, verwacht ik geen hoge bedragen. Ik noem maar wat: niemand gaat 200 euro betalen, als een andere garage het bijvoorbeeld voor 100 zou doen toch? | |
TheWhiteCowboy | zondag 16 maart 2014 @ 20:11 |
Type en bouwjaar zou ook wel handig zijn. Je hebt ze uit 1950 en uit 2014 en dat maakt nogal wat uit. | |
CoolGuy | zondag 16 maart 2014 @ 20:45 |
Nou, je autogordel lijkt me redelijk belangrijk voor je eigen veiligheid en zo. | |
Kanjer | zondag 16 maart 2014 @ 20:49 |
Dat klopt, maar als ie werkt, werkt ie. Of het nou van de sloop is voor 10 euro of van de dealer voor 200 euro. Je hoeft je geld ook weer niet weg te gooien, toch? | |
CafeRoker | zondag 16 maart 2014 @ 20:50 |
Ik denk dat er best veel garages zullen zijn die geen tweedehands gordelonderdelen voor je gaan monteren. | |
CoolGuy | zondag 16 maart 2014 @ 20:50 |
Helemaal mee eens, maar zo las ik 't topic niet ![]() | |
Kanjer | zondag 16 maart 2014 @ 21:11 |
En dat klopt ook. Maar een gordelclip monteren is nou niet echt hogere wiskunde ofzo. | |
pvdplanet | maandag 17 maart 2014 @ 06:58 |
Kan ook vuil zijn. Kwestie van effe smeren met wat wd-40 en kijken of hij het weer doet. | |
Sounddragon | maandag 17 maart 2014 @ 11:06 |
TS heeft een Opel zegt 'ie, en in mijn Opel Astra uit '94 zat er iig wel een, en in alle andere Opels van die bouwjaren ook. Ik denk ook niet dat dat er weer uit is gegaan na die tijd; volgens mij heeft bijna elke auto dat. | |
Sounddragon | maandag 17 maart 2014 @ 11:09 |
Klopt, maar wel iets waarvoor je wel moet weten wat je doet als je geen vingers kwijt wilt. | |
lipje | dinsdag 18 maart 2014 @ 22:55 |
TS heeft het over het vast zittende gedeelte aan de stoel, niet aan de riem, waar de spanner onderaan zit. Is een kwestie van een M12 bout losdraaien en opnieuw vastzetten. Dit gedeelte dus: ![]() | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 18 maart 2014 @ 23:18 |
Die zijn er ook met spanner. En dan moet je met de tester de airbag module vergrendel voor dat je er aan gaat sleutelen. | |
Sounddragon | dinsdag 18 maart 2014 @ 23:48 |
Klopt, deze; ![]() zitten in mijn Astra ook ![]() Als je dat rode ; stekkertje' hebt wat links op die sticker staat, en je propt dat er effe in (met een tapie eromheen voor de zekerheid), is er niet veel aan de hand. Die kabel zit met 2 of 3 tierapjes vast aan de veren aan de onderkant van de stoel in een mooie S-bocht voor de goede werking. Als je het voorzichtig, netjes en secuur doet is dat best zelf te fiksen, maar de stoel moet er wel effe uit. Voor TS; HIER te verkrijgen dus, voor een geeltje. [ Bericht 8% gewijzigd door Sounddragon op 18-03-2014 23:54:25 ] | |
Anne | dinsdag 18 maart 2014 @ 23:55 |
Helaas: Dit artikel is verkocht / sold. | |
Sounddragon | dinsdag 18 maart 2014 @ 23:55 |
Plofzak zit bij een F alleen in het stuur en evt het dash, heb je niks mee te maken als het goed is. | |
Sounddragon | woensdag 19 maart 2014 @ 00:00 |
qud, niet goed gekeken ![]() ![]() Mwah, effe op de onderdelenlijn zetten, dan bellen ze je plat ![]() | |
lipje | woensdag 19 maart 2014 @ 06:54 |
Er staan zat Opels op de sloop ![]() | |
DS4 | woensdag 19 maart 2014 @ 07:39 |
Dan zouden veel dealers het heel rustig hebben... | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 19 maart 2014 @ 18:14 |
Gordelspanners zijn onderdeel van het Airbag systeem, en bij elke vorm van werkzaamheden hier aan moet de module eerste vergrendeld worden voordat je er aan gaat werken. | |
Sounddragon | woensdag 19 maart 2014 @ 18:45 |
Mijn F heeft geen airbags, maar wel gordelspanners. Niet alle auto's komen uit 2010. Zit niet zo door te drammen. ![]() En ik heb diverse airbags en plofstuurwielen uitgebouwd zonder modules te vergrendelen en laptops of andere computerzooi op een auto aan te sluiten. Accu los, kwartiertje wachten en loshalen die zooi, en ik leef nog steeds, en er is er nog nooit eentje afgegaan. Wel allemaal pre '98 trouwens, nieuwerwetse zooi heb ik geen kaas van gegeten, dat zal best wat lastiger liggen. | |
J-Style | woensdag 19 maart 2014 @ 21:08 |
Zo zit het inderdaad in mijn auto. Het enige probleem is dat het ijzeren stuk van mijn gordel, niet meer in dit kliksysteem vastklikt. Dit leek mij in eerste instantie op iets dat makkelijk is op te lossen. Ik lees tegen mijn verwachtingen in dat er toch veel gedaan moet worden om dit te fixen. Fijn dat er meerdere reacties zijn geweest maar mijn daadwerkelijke vraag was eigenlijk: hoeveel zou een garage vragen om dit te fixen? Ik heb de afspraak al staan en ik wil niet voor de gek gehouden worden door de garage (ik heb er echt weinig verstand van), dus wat is een reëel bedrag voor mijn omschreven probleem? | |
Sounddragon | woensdag 19 maart 2014 @ 21:16 |
Heb je zelf al geprobeerd om er een beetje WD40 ofzo in te spuiten? Als je hem zo neerplempt bij de garage met een briefje erop "fiks mij, en bel maar als het klaar is", kan het wel eens schrikken worden, als in; 200 - 300¤. Als je een gebruikte op de sloop haalt en je klust hem er zelf in, kan het voor denk ik 5 tientjes. Als je het desbetreffende (gebruikte) onderdeel (het hele ding, want het is één geheel) meelevert en je vindt de garagist bereid om het spul in te bouwen voor je, moet het met 100 - 125¤ toch wel gedaan zijn denk ik. |