abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137785102
Mijn man en ik hebben besloten om voor een hond uit het asiel te gaan zorgen. Nu zijn we beiden niet met honden opgegroeid en hebben ook nooit eerder een hond in huis gehad. We vinden het dus nog wel spannend wat ons allemaal te wachten staat. Qua huis en omgeving is alles prima geschikt voor een hond. We hebben ook ruime opvoedervaring met kinderen, maar verder nog erg weinig ervaring met honden. Natuurlijk hebben we er al wel het een en ander over gelezen en we proberen ons nu zo goed mogelijk voor te bereiden.
De hond waar we kennis mee hebben gemaakt en waarvan we ook al 95% zeker van zijn dat hij bij ons mag komen is een 9 maand oude reu. Heel lief, maar wel schuw en heeft hoogstwaarschijnlijk wel de nodige klappen en schoppen gehad. Nu vraag ik me de volgende dingen af:
- is het slim om een bench te kopen? Hoor daar heel verschillende meningen over. En zo ja, voor welke momenten gebruik je zo'n bench?
- het is een vuilnisbakkenras, maar ze zeiden dat hij wel iets van jachtbloed in zich heeft. Wat voor problemen/uitdagingen kan dat geven? En wat zijn de leuke kanten daarvan?
- de hond heeft een halflange vacht met enigszins krullend haar. Is dat moeilijk om te verzorgen?
- ik lees wel veel over de opvoeding van een pup, maar kan niet zo veel vinden over hoe je een hond moet opvoeden die geen pup meer is. Kan iemand iets van zijn/haar ervaringen vertellen?

Dat zijn zo even wat vragen die bij me opkomen. Ik zou het heel fijn vinden om hier iets over te horen, zodat we een weloverwogen keuze kunnen maken of we het doen en als we het doen, dat we zo min mogelijk beginnersfouten zullen maken.
  zondag 16 maart 2014 @ 00:06:11 #2
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_137786743
Als de hond is opgegroeid met een bench en daar aan gewend is kun je hier mee doorgaan. Heeft de hond nooit in een bench gezeten dan zou ik daar ook niet aan beginnen. Zeker niet nu hij 9 maanden is.

Jachtbloed betekent vaak een actieve hond die graag mee naar buiten gaat. Waarschijnlijk heeft hij ook heel veel oog voor zijn omgeving.

Rest van je vragen heb ik geen antwoord op, maar iig super dat jullie een asielhond een kans geven ^O^

Heel veel plezier en succes
pi_137791631
Gewoon contact op nemen met een hondenclub. Best kans dat ie gewoon aan de puppiecursus mee mag doen en anders hebben ze misschien een ander klasje dat geschikt voor hem is. Heb je een foto van de bofkont?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_137792055
hondencursusje met hem doen. leert hij dingen en jij ook.
en je gaat je hond toch niet in een kooi doen...
  zondag 16 maart 2014 @ 10:05:52 #5
277627 Seven.
We are Borg.
pi_137792232
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2014 09:52 schreef pokkerdepok het volgende:
hondencursusje met hem doen. leert hij dingen en jij ook.
en je gaat je hond toch niet in een kooi doen...
Een bench is een comfort dingetje als het eenmaal aangeleerd is. Het is voor een hond wat je eigen bed voor jou is: comfortabel, veilig, knus.
Resistance is futile.
pi_137792468
quote:
2s.gif Op zondag 16 maart 2014 10:05 schreef Seven. het volgende:

[..]

Een bench is een comfort dingetje als het eenmaal aangeleerd is. Het is voor een hond wat je eigen bed voor jou is: comfortabel, veilig, knus.
kan dat niet met een mand? of een huisje. een kooi staat zo opsluiterig.
  zondag 16 maart 2014 @ 10:25:59 #7
277627 Seven.
We are Borg.
pi_137792522
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2014 10:22 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

kan dat niet met een mand? of een huisje. een kooi staat zo opsluiterig.
Het zal de hond de reet roesten of het een mand of een kooi is. Als het maar knus en comfortabel is, mand moeten ze ook aan wennen. Dat een kooi 'opsluiterig' staat is iets waar alleen een mens zich aan kan storen. Het is gewoon handig, geen hond die knaagt aan je keuken of weet ik wat. Ik wou dat ik de benchtraining doorgezet had, ik heb een gat in de muur van 30cm doorsnee en 5cm diep omdat ze het niet kunnen laten als ze langer dan 6 uur alleen zijn.
Resistance is futile.
  zondag 16 maart 2014 @ 10:29:58 #8
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_137792592
Ik zou juist gewoon wat puppy boeken gaan lezen, je hond zal de basis toch nog moeten leren. Verder idd op hondencursus :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_137795562
Bedankt voor het meedenken en de tips. In het asiel zeiden ze dat een cursus nu misschien nog wat teveel van het goede was voor hem, omdat hij eerst nog moet wennen aan het leven met mensen ipv honden om hem heen. Als hij zich dan daar wat relaxter bij voelt, kan hij na een paar maanden wel naar een cursus. Ze adviseerden om eerst iemand van de hondenschool een paar keer bij ons thuis te laten komen die ons dan wat tips kan geven waar we met hem aan kunnen werken.
Ik moet nog informeren bij de hondenschool hier in de buurt of dat wat hun betreft ook kan.
Bench twijfel ik dus nog over. Ik vind het ook zo ongezellig staan in de huiskamer. Dus ik denk dat we het dan eerst zonder proberen. Er is hier toch bijna altijd wel iemand thuis en als er niemand is, is dat nooit langer dan voor 3-4 uur. Als het niet gaat is er altijd nog snel genoeg een gekocht.
Foto wil ik wel erbij doen, alleen ik ben niet alleen met honden nog een dummie, maar ook met foto's bij een bericht doen... Als ik op het icoontje klik van afbeelding toevoegen moet ik een url invoeren??
  zondag 16 maart 2014 @ 13:53:51 #10
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_137797754
Ja de url moet wel vanaf internet komen dus als je een afbeelding op je pc hebt staan dan kun je hem uploaden via een uploaddienst zoals imgur.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
pi_137801522
Ok, ik denk dat ik nu weet hoe het werkt met een foto. Maar ik denk dat ik nog even wacht met de foto tot hij ook echt zeker weten bij ons is. Een heel klein kansje dat we ons nog bedenken, maar toch... Beetje raar als die andere eigenaars hem dan later hier terug zien.
  zondag 16 maart 2014 @ 16:40:05 #12
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_137803915
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 23:23 schreef koosje456 het volgende:
- is het slim om een bench te kopen? Hoor daar heel verschillende meningen over. En zo ja, voor welke momenten gebruik je zo'n bench?
Zelf ben ik er geen groot voorstander van. Het betekent wel dat je de eerste tijd zo'n beetje ogen in je achterhoofd moet hebben en streng en consequent moet optreden. Het grote voordeel is wel dat je hond heel snel leert wat hij wel en wat hij niet mag doen in huis.

Ik zou zeggen: probeer het eerst zonder. Het vergt de eerste tijd wat extra aandacht, maar dat is sowieso de moeite waard.

quote:
- het is een vuilnisbakkenras, maar ze zeiden dat hij wel iets van jachtbloed in zich heeft. Wat voor problemen/uitdagingen kan dat geven? En wat zijn de leuke kanten daarvan?
Het betekent dat als je hem los laten lopen in een natuurgebied en hij daar konijnen of gevogelte ziet dat je een grote kans hebt dat ie er achteraan gaat. :D

Ik verwacht verder geen grote problemen daarmee.

quote:

- de hond heeft een halflange vacht met enigszins krullend haar. Is dat moeilijk om te verzorgen?
Nee. Zoals met alle honden: goed kammen als ze in de rui zijn.

quote:

- ik lees wel veel over de opvoeding van een pup, maar kan niet zo veel vinden over hoe je een hond moet opvoeden die geen pup meer is. Kan iemand iets van zijn/haar ervaringen vertellen?
Volgens mij kun je met een 9 maanden oude hond nog prima terecht bij een puppycursus / hondentraining. Iets dat ik sowieso van harte kan aanraden, aangezien jullie weinig ervaring hebben met honden. (Dit soort cursussen zijn sowieso meer bedoeld als baasjes-training dan als honden-training.)

Hoe dan ook, veel succes!

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 16-03-2014 17:03:36 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 16 maart 2014 @ 20:08:50 #13
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_137812612
Wat tof dat jullie een hond een tweede kans geven!

Bij asielhonden die schuw zijn moet je vooral de kans gunnen om alles op zijn eigen tempo te ontdekken. Wij hebben een onwijs schuw hondje binnengehaald een halfjaar geleden die haar leventje is gestart in een dodingstation in Roemenië. Ze was voor alles en iedereen bang. Toch als je zo een beestje de tijd geeft veranderen ze vaak in vriendjes voor het leven, ze voelen gewoon dat ze eindelijk op hun plekje zijn en dat ze hond kunnen zijn. Dit begint met een veilig plekje thuis. De onze was een bench gewenst vanuit de stichting waar ze komt en wijn hebben er daarom dus wel een gekocht.
Dit voelde voor haar heel vertrouwd, en vnaf daar is ze gaan onderzoeken.

Belangrijk is dus een eigen veilige plek als start. Als de hond geen bench gewend is kan iets anders ook! Een mand, kussen of kleed kan ook.
Maak duidelijk dat dit zijn plekje is, dat is ook handig voor als hij even rustig moet liggen (bijv met bezoek wat er minder blij mee is)

Wat verder heel belabgrijk is: wees consequent! Als je niet wil dat hij op de bank of op bed komt, dan ook de eerste paar dagen niet. Dit geldt voor elke hond, maar zeker voor schuwe hondjes is het moeilijk te verwerken alsnje boos wordt op iets wat soms wel mag.

Kijk verder wat hij echt leuk vindt. Cheetah (de mijne) doet alles voor eten (logisxh als je vd straat komt) en onbekenden in huis zijn nog altijd eng maar als ze af en toe met een klein brokje komen vallen ze best mee.
Andere honden hebben bijv een favoriet speeltje.

Je komt er pas achter of er echt jachtinstinct in zit als je er mee naar buiten gaat. Daar valt weinig over te zeggen nu. Als het er wel in zit moet je misschien uimijken. Er zijn honden die over omheiningen van een meter of meer komen. Maar meestal vakt t wel mee. In het begin kan hij toch niet los,
Met een flexlijn leer je ook snel genoeg hoe hij is.

Verder: veel succes en veel plezier! Ik ga altijd voor tweedekanshondjes en elke stap die zo'n beestje maakt is goud waard!
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
pi_138060135
Nou, we hebben de knoop doorgehakt. Volgende week komt hij bij ons wonen! Ik heb inmiddels een boek gekocht over je hond trainen en opvoeden en heb daar ook al veel tips uitgehaald. Ook in het asiel staan ze ons graag te woord en helpen ze ons goed. Het is ook fijn dat het asiel heel dicht bij ons is, dus als ik ergens geen raad mee weet, kan ik ook zo even langs gaan.
We hebben er heel veel zin in en zijn erg benieuwd hoe het de komende periode zal gaan.
We hebben gehoord dat hij in het asiel gewend is aan een bench en dat ook prettig vindt, dus die zullen we toch aanschaffen en dan maar kijken hoe lang hij die bij ons nodig heeft. Hij is nu nog erg bang en schuw door zijn verleden, maar we hopen dat het over een tijdje met de juiste hulp een blije hond wordt die lekker kan genieten van zijn leven.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_138060355
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 maart 2014 23:22 schreef koosje456 het volgende:
Nou, we hebben de knoop doorgehakt. Volgende week komt hij bij ons wonen! Ik heb inmiddels een boek gekocht over je hond trainen en opvoeden en heb daar ook al veel tips uitgehaald. Ook in het asiel staan ze ons graag te woord en helpen ze ons goed. Het is ook fijn dat het asiel heel dicht bij ons is, dus als ik ergens geen raad mee weet, kan ik ook zo even langs gaan.
We hebben er heel veel zin in en zijn erg benieuwd hoe het de komende periode zal gaan.
We hebben gehoord dat hij in het asiel gewend is aan een bench en dat ook prettig vindt, dus die zullen we toch aanschaffen en dan maar kijken hoe lang hij die bij ons nodig heeft. Hij is nu nog erg bang en schuw door zijn verleden, maar we hopen dat het over een tijdje met de juiste hulp een blije hond wordt die lekker kan genieten van zijn leven.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kijk de bofkont kijken O+

Veel plezier met jullie huisgenoot :)
I solemnly swear i'm up to no good
  zondag 23 maart 2014 @ 00:01:37 #16
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_138061402
Mooie hond! Veel plezier ermee :D
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
pi_138254273
Hier is de bench een veilig plekje. Ze was er blijkbaar mee opgegroeid en raakt in het begin in de war als ik het deurtje niet dicht deed. Dan kwam ze achter me aanlopen van "he, vergeet je niet wat? " O+ Kleine structuurneuroot .
. Ze was ook niks gewend, want sjokte elke avond rond 9 uur uit zichzelf naar de bench. Dat er dan midden in de nacht nog eens een rondje gelopen werd.... Zodra ze in de tuin kwam werd er onmiddelijk gepoept want je weet maar nooit wanneer je weer kunt'. Spelen snapte ze niet, een bot moest eerst voorgekauwd worden door een andere hond.We hebben haar moeten leren "hond"te worden

Nu heeft ze de keus uit mand of bench, en als ze het te druk vind, of serieus wil slapen of ze zich niet lekker voelt gaat ze naar de bench. Heilige regel ook hier in huis dat als catootje in de bench ligt iedereen er ook met zijn hoofd uit blijft. (kinderen, bezoekhonden, en zo.)
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_138261652
Veel plezier met de hond :)

Als hij gewend is aan jullie omgeving idd een cursus meepakken. Heb ook een hondje in huis welke we toen hij een jaar was weg hebben gehaald bij een familie wat hem mishandelde. Na een half jaar een cursus met hem gedaan (ook hij moest wennen, was nog nooit buiten geweest ed) en gaat nu supergoed!

Zelf nooit voor een bench gekozen, mijn honden kunnen zelfs naar buiten als we niet thuis zijn door middel van een luik in de deur. Vind vrijheid voor de honden belangrijker dan een meubelstuk wat zou sneuvelen. Ze hebben ooit 1x iets kapot gemaakt en daarna nooit meer. Vind het zielig als mensen hun honden opsluiten als ze gaan werken, krijg dan een beetje het idee dat de hond een leuk speeltje is voor de eigenaar in de avonduren.
pi_138303011
Hond is hier nu 4 dagen en hij is erg lief, maar ook nog wel erg schuw. Het begint nu wel iets beter te worden, maar de eerste dag rende hij gelijk weg als je hem aanhaalde. Heel zielig om te zien. En inderdaad weet hij ook niet hoe hij moet spelen. Hij is alleen nog maar alles aan het observeren. Uitlaten vindt hij wel leuk, maar aan alles moet gesnuffeld worden en hij trekt veel aan de lijn. Dat vind ik nog wel lastig wat ik daarmee moet. Ik snap dat hij zijn nieuwe omgeving graag wil verkennen en daarom overal aan wil ruiken, maar hij moet ook leren om niet steeds aan de lijn te trekken. Dus tips zijn welkom.
Ook heeft hij nog helemaal niet geblaft. Wel lekker rustig, maar is dat wel normaal?
Verder heeft hij natuurlijk een super start met dit prachtige weer. Hij ligt lekker de hele dag in de tuin in het zonnetje te soezen. Het lijkt me dat het voor hem een soort 'van de hel in de hemel' ervaring moet zijn als ik hem zo lekker tevreden in het zonnetje zie liggen en als ik me dan bedenk uit wat voor ontzettende drukte in het asiel hij komt met de hele dag blaffende honden om hem heen...
pi_138303687
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2014 18:35 schreef koosje456 het volgende:
Hond is hier nu 4 dagen en hij is erg lief, maar ook nog wel erg schuw. Het begint nu wel iets beter te worden, maar de eerste dag rende hij gelijk weg als je hem aanhaalde. Heel zielig om te zien. En inderdaad weet hij ook niet hoe hij moet spelen. Hij is alleen nog maar alles aan het observeren.
Die schuwheid wordt vanzelf minder. Veel aandacht aan hem besteden, niet forceren en niet (teveel) recht aanstaren. :)

quote:
Uitlaten vindt hij wel leuk, maar aan alles moet gesnuffeld worden en hij trekt veel aan de lijn. Dat vind ik nog wel lastig wat ik daarmee moet. Ik snap dat hij zijn nieuwe omgeving graag wil verkennen en daarom overal aan wil ruiken, maar hij moet ook leren om niet steeds aan de lijn te trekken. Dus tips zijn welkom.
Dit is typisch iets dat je leert bij hondencursussen. De meest effectieve manier om dat trekken af te leren is door gewoon stil te gaan staan als hij trekt, en pas verder te lopen op het moment dat de spanning op de lijn verslapt. In het begin kost dat heel erg veel geduld, en je moet er consequent mee zijn. Maar uiteindelijk leert hij dan dat hij alleen vooruit komt als hij niet trekt.

quote:

Ook heeft hij nog helemaal niet geblaft. Wel lekker rustig, maar is dat wel normaal?
Niet alle honden zijn erg blafferig, bovendien moet hij nog wennen aan zijn nieuwe omgeving. Het is (nog) niet zijn omgeving. Naarmate hij langer bij jullie is en zich meer op zijn gemak voelt zal hij het huis meer gaan zien als zijn huis, en jullie gezelschap als zijn roedel. Je zal dan zien dat ie ook wel blaft als er bijvoorbeeld wordt aangebeld. ;) Maar dat kan nog wel even duren.

quote:

Verder heeft hij natuurlijk een super start met dit prachtige weer. Hij ligt lekker de hele dag in de tuin in het zonnetje te soezen. Het lijkt me dat het voor hem een soort 'van de hel in de hemel' ervaring moet zijn als ik hem zo lekker tevreden in het zonnetje zie liggen en als ik me dan bedenk uit wat voor ontzettende drukte in het asiel hij komt met de hele dag blaffende honden om hem heen...
Dit is inderdaad heerlijk hondenweer. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')