abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137768958
Hee iedereen!

De laatste zat ik erg aan te denken om een huisdier te nemen. Ik zat dus te denken of aan een vogel of aan vissen te denken aangezien ik niet echt een honden/katten mens ben.

Probleem is echter wel dat mijn ouders het niet echt zien zitten aan een huisdier. Ik had er al over vissen gehad en ze hadden er behoorlijk twijfels erover, maar laatst zag ik ook Youtube videos van papegaaien trucjes doen, praten, geluiden maken en dat sprak mij zo erg aan! Ik dacht gewoon: Zo beest wil ik gewoon hebben!

Wat ik wel hoorde is dat papegaaien (meeste papegaai soorten) heel moeilijke huisdieren kunnen zijn. Je moet super veel aandacht aan ze besteden zo niet kunnen ze gauw depri worden of krijsen of veren plukken, maar is papegaai dan wel de juiste keuze? Staat het wel bij mij als persoon? Speelt het überhaupt een rol? Moet een papegaai specifiek bij een bepaalde type mens passen?

Ik zeg nu maar wat natuurlijk maar ik kan namelijk best een geduldig persoon zijn. Ook ben ik een rustige en zorgzaam type is dat verstandig dan om een papegaai aan te schaffen?

Ik zat dus ook te denken aan vissen dat was namelijk mijn eerste gedachte en dan ook zoutwater vissen. Ik had op google hier en daar beetje informatie opgezocht en dat spreekt mij ook wel aan. Plus het onderhoud is wel minder dan bij papegaaien en kan best mooi zijn zo stukje zee in je eigen kamer hebben.

Dus wat is het beste vissen of een vogel? ;)
  zaterdag 15 maart 2014 @ 16:25:36 #2
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_137769008
wacht 6 maanden en kijk of je het dan nog wilt
  zaterdag 15 maart 2014 @ 16:26:06 #3
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_137769025
onderhoud vissen minder?
pi_137769038
'even' een zoutwateraquarium gaat 'm niet worden in ieder geval.
pi_137769216
Dat ouders twijfelen over een hond/kat of papegaai, kan ik goed inkomen. De kans is groot dat zij ermee worden opgezadeld en last van hebben. Maar vissen?? Geef een kind wat goudvissen waar ie voor moet zorgen, gaan ze dood, so what, heeft dat kind weer wat geleerd.

In jouw geval, ik zou voor de vissen gaan. Papegaaien zijn geen solitaire beesten, en het is slecht voor ze om alleen te zijn, plus ze kunnen ook nogal oud worden, dus je verantwoordelijkheid is een stuk groter.
"Als het niet verzamelen van postzegels een hobby is, dan is atheisme een geloof"
"A computer is like airconditioning, as soon as you open Windows, it becomes useless!"
pi_137769234
Sommige vogels kunnen hartstikke oud worden, en zijn soms ook erg eenkennig voor zover ik weet, sta daar ook even bij stil want je woont nu nog thuis, kun je over een aantal jaar nog steeds goed voor zo'n dier zorgen?
  Moderator / Redactie FP zaterdag 15 maart 2014 @ 16:34:20 #7
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_137769290
Probeer het anders met een (gras)parkiet, die beestjes zijn leuk :) Als je echt een tam ding wil hebben moet je een catharinaparkiet nemen, al worden die niet zoveel gekweekt als andere parkietensoorten.
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_137769677
Bij honden en katten mag dit wettelijk niet, maar mag je vissen doodmaken als je er vanaf wil?
Een visser mag dit namelijk ook gewoon.
pindazakje
  zaterdag 15 maart 2014 @ 16:57:22 #9
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_137769997
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 16:32 schreef Holyme het volgende:
Sommige vogels kunnen hartstikke oud worden, en zijn soms ook erg eenkennig voor zover ik weet, sta daar ook even bij stil want je woont nu nog thuis, kun je over een aantal jaar nog steeds goed voor zo'n dier zorgen?
vissen ook

daarom geen impulsaankopen doen qua dieren
  zaterdag 15 maart 2014 @ 16:57:58 #10
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_137770016
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 16:48 schreef Hyaenidae het volgende:
Bij honden en katten mag dit wettelijk niet, maar mag je vissen doodmaken als je er vanaf wil?
Een visser mag dit namelijk ook gewoon.
moet ie wel bovenmaats zijn natuurlijk
pi_137770951

Ik zat gelijk te denken aan de grijze roodstaart, maar door de vele reacties hierzo en verder op het internet gekeken heb ik toch besloten om maar vissen te nemen. :P

Ik wil namelijk niet die risico's nemen en zomaar een papegaai aanschaffen zonder de gevolgen daarvan te weten. Misschien heb ik het namelijk niet in me om zo dier te verzorgen dus beter maar voor de vissen gaan. Ik zat dan te denken aan zeewater aquarium iemand ervaringen met zeewater? Ik hoorde dat mocht je het aanschaffen het verstandigst is om op ze minst 1tje van 1 meter te moeten nemen klopt dat?

Dan moet ik namelijk wel plaats maken bij mijn kamer want ik woon namelijk in een flat en heb niet echt super veel ruimte.
pi_137771614
Koop een uil.
Ура для россии
pi_137772247
Heb zelf 9 jaar een tropisch zeeaquarium gehad.
Fascinerende hobby maar vereist veel tijd én veel geld.
Minimum inhoud van de bak is 250 liter.
Kijk maar ff hier om wat op te steken->http://crystalforce.weebly.com/levend-steen.html
pi_137773507
Ik hoop je nog op andere gedachte te kunnen brengen. Begin bij een vogel, veel leuker dan vissen.

Aquariums neem je niet puur voor de vissen maar alles er om heen.

Begin bij zoetwater, scheelt je een hele hoop centen en teleurstellingen.

Zoutwater is erg leuk en mooi maar kost heel heel veel geld en tijd. Op vakantie gaan ??? Dan zul je iemand moeten hebben die op je vissen gaat passen en weet wat hij moet doen en er tijd in wil steken als er problemen zijn, hoe hij waterwaarden moet meten en hoe hij zoutwater klaar maakt.

Ik zou je nog maar eens goed inlezen voordat je die stap zet, een vogel kun je gerust mee nemen en is makkelijker te verzorgen tijdens de vakantie, vissen niet.
Sommige zoutwatervissen kunnen 15 + jaar worden. Ik heb een annemoonvis van 15 jaar gehad, en lieve nemo was niet lief. ik had gele rubberen handschoenen aan anders beet het kreng mij zo hard dat er bloed uit de bijtwond kwam. Maar ik hield van haar, heb haar zelfs een mannetje gegeven.

Lees je eerst goed in koop een aantal boeken en kijk eerst eens als er wel speciaalzaken in de buurt zitten. En reserveer rond de 500 a 800 euro om te beginnen. ( ja ook als je tweedehands gaat)
pi_137775609
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 18:52 schreef Aloria het volgende:
Ik hoop je nog op andere gedachte te kunnen brengen. Begin bij een vogel, veel leuker dan vissen.

Aquariums neem je niet puur voor de vissen maar alles er om heen.

Begin bij zoetwater, scheelt je een hele hoop centen en teleurstellingen.

Zoutwater is erg leuk en mooi maar kost heel heel veel geld en tijd. Op vakantie gaan ??? Dan zul je iemand moeten hebben die op je vissen gaat passen en weet wat hij moet doen en er tijd in wil steken als er problemen zijn, hoe hij waterwaarden moet meten en hoe hij zoutwater klaar maakt.

Ik zou je nog maar eens goed inlezen voordat je die stap zet, een vogel kun je gerust mee nemen en is makkelijker te verzorgen tijdens de vakantie, vissen niet.
Sommige zoutwatervissen kunnen 15 + jaar worden. Ik heb een annemoonvis van 15 jaar gehad, en lieve nemo was niet lief. ik had gele rubberen handschoenen aan anders beet het kreng mij zo hard dat er bloed uit de bijtwond kwam. Maar ik hield van haar, heb haar zelfs een mannetje gegeven.

Lees je eerst goed in koop een aantal boeken en kijk eerst eens als er wel speciaalzaken in de buurt zitten. En reserveer rond de 500 a 800 euro om te beginnen. ( ja ook als je tweedehands gaat)
Ja vogel lijkt toch leuker inderdaad en het liefst zo 1tje die ook lekker het huis kan rondlopen trucjes kan leren. Praten zou een super leuke pluspunt zijn, maar lang niet alle vogels kunnen dat.

Ik zag bijvoorbeeld deze youtube video werd er letterlijk helemaal weg van en lijkt best wel tam beestje O+

Over het algemeen kunnen vissen ook leuke huisdieren zijn hoor. Je kunt ze dan bewonderen en zie je wat ze allemaal uitspoken en soms kan je dan bijna uren er naar kijken.

Ja daar heb je wel gelijk in, maar toen ik klein was had ik al zoetwater en vind zoutwater veel leuker, mooier en fascinerender en toch interessanter omdat je dan een soort zee in je huiskamer hebt staan. Het lijkt dan levendiger dan zoetwater vind ik dan aangezien de koralen en de steen ook levend zijn. Ik had wel op marktplaats gekeken voor een complete aquarium 1tje daarvan (geschikt voor zoutwater dus) was 400 euro, maar als ik een budget had wil ik liefst niet boven de 500 zitten..

En inderdaad de onderhoud en mocht ik op vakantie zijn of iets dergelijks moet ik wel goed over nadenken ja.

Dus ja twijfel :{
pi_137776733
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 19:38 schreef DeathstrokeGuy92 het volgende:

[..]

Ja vogel lijkt toch leuker inderdaad en het liefst zo 1tje die ook lekker het huis kan rondlopen trucjes kan leren. Praten zou een super leuke pluspunt zijn, maar lang niet alle vogels kunnen dat.

Ik zag bijvoorbeeld deze youtube video werd er letterlijk helemaal weg van en lijkt best wel tam beestje O+

Over het algemeen kunnen vissen ook leuke huisdieren zijn hoor. Je kunt ze dan bewonderen en zie je wat ze allemaal uitspoken en soms kan je dan bijna uren er naar kijken.

Ja daar heb je wel gelijk in, maar toen ik klein was had ik al zoetwater en vind zoutwater veel leuker, mooier en fascinerender en toch interessanter omdat je dan een soort zee in je huiskamer hebt staan. Het lijkt dan levendiger dan zoetwater vind ik dan aangezien de koralen en de steen ook levend zijn. Ik had wel op marktplaats gekeken voor een complete aquarium 1tje daarvan (geschikt voor zoutwater dus) was 400 euro, maar als ik een budget had wil ik liefst niet boven de 500 zitten..

En inderdaad de onderhoud en mocht ik op vakantie zijn of iets dergelijks moet ik wel goed over nadenken ja.

Dus ja twijfel :{
Met 500 ga jij het denk ik niet redden.( tenzij je echt goed gaat zoeken tweedehands )

Je hebt nodig :

Aquarium
verlichting 1 watt per liter
verwarming
stromingspomp
gewoon filter
Afschuimer
Levendsteen ( kosten 10 euro per kg ) dan zit ik erg erg goedkoop
Osmoseapparaat 90+ euro
Zout verschillend van 30+ tot 80+ euro
opvang ton + nog een stromingspomp, zoutwater wat net gemaakt is moet 1 dag staan voordat je ververst.

refractometer of goedkope zoutmeter om te kijken als het zoutgehalte goed is.
Dan kun je nog verschillende testsetjes kopen voor de andere waterwaarden.
Tweedehands koralen 10 a 15 euro per stekje tot 80+ euro
vissen verschillend van 5 euro tot 100+ euro

Daarna de maandelijkse rekening reken ongeveer 30 euro per maand extra.

Met 500 euro kun je tweedehands een komplete bak vinden, misschien zelfs gevult en al.
Als je geluk hebt ;) Maar als je alles nieuw wilt, moet je heel goed zoeken en weten welke webshops het goedkoopste zijn. Ja webshops. :Y

Ik heb zelf dwergpapagaaitjes gehad, daar heb je een mooie grote vogelkooi, eten, drinken en soms apart krachtvoer en kalk etc, maar dat is het. Nagelsknippen kun je zelf en kortwieken vind ik zelf zielig die van mij mochten vliegen. Koop jonge dieren en breng ze zelf groot met de hand en je zult er hele lieve vogels aan over houden. O+

Zout man ik ga terug naar zoet, vanwege de nature scapes. ( scheelt een hoop gedoe, en kind kan de was doen, je moet alleen zorgen dat de co2 goed aangevult is als je op vakantie gaat ) Voor de rest mag een 12 jarige mijn bak onderhouden. ;) ( niet mijn bakken maar zodra ik de tijd en ruimte er weer voor heb komt er een 150 bak met zo'n scape erin )

[ Bericht 3% gewijzigd door Aloria op 15-03-2014 20:16:58 ]
pi_137777675
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 20:05 schreef Aloria het volgende:

[..]

Met 500 ga jij het denk ik niet redden.( tenzij je echt goed gaat zoeken tweedehands )

Je hebt nodig :

Aquarium
verlichting 1 watt per liter
verwarming
stromingspomp
gewoon filter
Afschuimer
Levendsteen ( kosten 10 euro per kg ) dan zit ik erg erg goedkoop
Osmoseapparaat 90+ euro
Zout verschillend van 30+ tot 80+ euro
opvang ton + nog een stromingspomp, zoutwater wat net gemaakt is moet 1 dag staan voordat je ververst.

refractometer of goedkope zoutmeter om te kijken als het zoutgehalte goed is.
Dan kun je nog verschillende testsetjes kopen voor de andere waterwaarden.
Tweedehands koralen 10 a 15 euro per stekje tot 80+ euro
vissen verschillend van 5 euro tot 100+ euro

Daarna de maandelijkse rekening reken ongeveer 30 euro per maand extra.

Met 500 euro kun je tweedehands een komplete bak vinden, misschien zelfs gevult en al.
Als je geluk hebt ;) Maar als je alles nieuw wilt, moet je heel goed zoeken en weten welke webshops het goedkoopste zijn. Ja webshops. :Y

Ik heb zelf dwergpapagaaitjes gehad, daar heb je een mooie grote vogelkooi, eten, drinken en soms apart krachtvoer en kalk etc, maar dat is het. Nagelsknippen kun je zelf en kortwieken vind ik zelf zielig die van mij mochten vliegen. Koop jonge dieren en breng ze zelf groot met de hand en je zult er hele lieve vogels aan over houden. O+

Zout man ik ga terug naar zoet, vanwege de nature scapes. ( scheelt een hoop gedoe, en kind kan de was doen, je moet alleen zorgen dat de co2 goed aangevult is als je op vakantie gaat ) Voor de rest mag een 12 jarige mijn bak onderhouden. ;) ( niet mijn bakken maar zodra ik de tijd en ruimte er weer voor heb komt er een 150 bak met zo'n scape erin )

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wauww.. Toe maar hoor dat is behoorlijk wat inderdaad best jammer het zou leuk zijn namelijk :{

Maar hebben dwergpapegaaien te mogelijkheid om te kunnen praten? Moet je altijd dan 2 aanschaffen? 1tje zou namelijk meer dan genoeg zijn, maar ze zien er wel super leuk uit! Hoe oud kunnen ze worden? Is het verstandig zulke beesten aan te schaffen in een flat?
pi_137793349
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 20:26 schreef DeathstrokeGuy92 het volgende:

[..]

Wauww.. Toe maar hoor dat is behoorlijk wat inderdaad best jammer het zou leuk zijn namelijk :{

Maar hebben dwergpapegaaien te mogelijkheid om te kunnen praten? Moet je altijd dan 2 aanschaffen? 1tje zou namelijk meer dan genoeg zijn, maar ze zien er wel super leuk uit! Hoe oud kunnen ze worden? Is het verstandig zulke beesten aan te schaffen in een flat?
Parkieten kunnen zelfs woordjes leren, als je er maar genoeg tijd en moeite erin stopt. Kraaien kunnen ook praten. De ene vogel heeft meer aaleg dan de andere. Zoek maar op youtube naar vogels die praten, alleen als je echt een pratende vogel wil zou ik voor een roodstaart papagaai gaan. Met klikkermethode en video's die je afspeelt kun je die vogels erg veel leren.

Tijd en moeite is het magische woord voor vogels. Als je echt iets wilt lees je vooral goed in ga naar speciale forums en kijk op youtube, want ik kan je hier wel van alles gaan vertellen maar daar heb je zelf geen bal aan. Zelf uitzoeken ! Zo kom je achter de meeste informatie ;) ^O^
  zondag 16 maart 2014 @ 16:55:32 #19
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_137804425
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 17:32 schreef DeathstrokeGuy92 het volgende:
[ afbeelding ]

Ik zat gelijk te denken aan de grijze roodstaart, maar door de vele reacties hierzo en verder op het internet gekeken heb ik toch besloten om maar vissen te nemen. :P

Ik wil namelijk niet die risico's nemen en zomaar een papegaai aanschaffen zonder de gevolgen daarvan te weten.
Hou er rekening mee dat deze dieren ontzettend oud kunnen worden.

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 17:32 schreef DeathstrokeGuy92 het volgende:
[ afbeelding ]

Misschien heb ik het namelijk niet in me om zo dier te verzorgen dus beter maar voor de vissen gaan. Ik zat dan te denken aan zeewater aquarium iemand ervaringen met zeewater? Ik hoorde dat mocht je het aanschaffen het verstandigst is om op ze minst 1tje van 1 meter te moeten nemen klopt dat?

Dan moet ik namelijk wel plaats maken bij mijn kamer want ik woon namelijk in een flat en heb niet echt super veel ruimte.
Een zeewater aquarium lijkt me, met alle respect, niet iets voor een beginner. In verhouding tot zoetwater aquaria zijn ze echt heel moeilijk te onderhouden.

Als ik jou was zou ik gewoon eens beginnen met een normaal zoetwater aquarium en wat gewone visjes zoals neontetra's ofzo. :P
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_137805556
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 20:26 schreef DeathstrokeGuy92 het volgende:

[..]

Een dwergpapegaai wordt niet voor niets lovebird genoemd. Daarvan zul je er toch echt twee moeten aanschaffen.

In een flat zijn prima vogels te houden, enige waar je eventueel rekening mee moet houden is lawaai. Met voldoende aandacht en zorg ben je al een heel eind, maar de meeste vogelsoorten die ik ken, hebben wel eens een schreeuwmomentje.
Live for now, forget forever
  zondag 16 maart 2014 @ 19:44:59 #21
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_137811271
Dwergpapegaaien maken tyfusherrie, die zou ik niet op mijn slaapkamer willen zetten hoor.
Maar er zijn genoeg kleinere vogels die niet meteen een papegaai zijn en waar je wel heel leuk mee om kan gaan. Catharinaparkietjes, grasparkietjes, kakariki´s, valkparkieten.
Zeeaquarium is echt een dure en ingewikkelde hobby.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_137945458
Haha het is super lastig om te beslissen. Ik ging inderdaad goed opzoeken over zoutwater aquarium en zag allemaal natuurkundig achtige termen en formules enzo. Over nitraat of iets dergelijks dat je moet meten noem maar op :?

Probleem is alleen dat mijn ouders er niet echt op te staan wachten met een huisdier :P

Vissen lijk mij dan wel het *simpelst*, maar dan zou ik toch liever zoutwater willen nemen omdat dat mij gewoon meer aanspreekt dan zoetwater. Als mijn ouders nu al moeilijk over vissen doen dan zouden ze voor een vogel helemaal niet willen gaan. :')
  woensdag 19 maart 2014 @ 22:54:16 #23
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_137947081
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2014 22:26 schreef DeathstrokeGuy92 het volgende:
Haha het is super lastig om te beslissen. Ik ging inderdaad goed opzoeken over zoutwater aquarium en zag allemaal natuurkundig achtige termen en formules enzo. Over nitraat of iets dergelijks dat je moet meten noem maar op :?

Probleem is alleen dat mijn ouders er niet echt op te staan wachten met een huisdier :P

Vissen lijk mij dan wel het *simpelst*, maar dan zou ik toch liever zoutwater willen nemen omdat dat mij gewoon meer aanspreekt dan zoetwater. Als mijn ouders nu al moeilijk over vissen doen dan zouden ze voor een vogel helemaal niet willen gaan. :')
Mijn broer heeft al 20 jaar een amazone papegaai.. (en toen ie haar kreeg was het beest al een jaar of 10..)
Die hebben behoorlijk goede verzorging van iemand met kennis van zaken nodig, en kunnen niet veel langer dan 3 dagen alleen zijn..
Ze verslijten minimaal 1 oude rotanstoel per week, vernielen al je kabels (ook die waar 230v op staat, en als ze broeds is, vreet ze zich door het rooster van een koelkast, om er lekker achter te kruipen en daar fijn agressief te zijn met haar ei naar alles wat beweegt...

Verder zijn ze wel leuk enzo hoor... :')

Neem vissen... :Y
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  woensdag 19 maart 2014 @ 22:55:32 #24
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_137947160
Als je ouders niet willen heb je verder niet veel te willen he, tot je op jezelf woont.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_137947407
quote:
14s.gif Op woensdag 19 maart 2014 22:54 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Mijn broer heeft al 20 jaar een amazone papegaai.. (en toen ie haar kreeg was het beest al een jaar of 10..)
Die hebben behoorlijk goede verzorging van iemand met kennis van zaken nodig, en kunnen niet veel langer dan 3 dagen alleen zijn..
Ze verslijten minimaal 1 oude rotanstoel per week, vernielen al je kabels (ook die waar 230v op staat, en als ze broeds is, vreet ze zich door het rooster van een koelkast, om er lekker achter te kruipen en daar fijn agressief te zijn met haar ei naar alles wat beweegt...

Verder zijn ze wel leuk enzo hoor... :')

Neem vissen... :Y
Ik denk dat het ook afhangt welke soort je dan neemt, maar klopt over algemeen kunnen het wel druktemakers en agressieve beesten zijn, maar denk de wat kleinere zoals een dwergpapegaai zijn wat tammer dan die grotere.

Toch ziet zo papegaai er wel super leuk uit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')