abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137690576
Een vraagje.
Wij hebben een tijd geleden een hoekhuis gekocht met daarin een kelder. Entree via de keuken, trapje omlaag en doorlopend onder de trap naar boven. Het rechthoekige deel zal zo een meter breed en 2,5 meter lang zijn.
Het is aan de zijkant van het huis op het westen, dus daar waar de hoek vrij is van bebouwing.
Er loopt een oude asbest pijp van naar schatting 25 cm breedte vanuit de grond (ongeveer halve meter diep) omhoog als ventilatie. Deze pijp steek dan weer een cm of 30 boven de grond uit.. Hier bovenop ligt een stoeptegel voor het inregenen en vuil neem ik aan dat die vorige eigenaar dat gedaan had.
Maar goed zoals jullie zullen begrijpen ventileert dat niet en is het geen zicht als zoiets uit de grond in je tuin komt.
Het ventileert sowieso niet daar de vorige eigenaar het gat in de zijmuur van de kelder, waar de buis begint, heeft dicht gemaakt. Dit laatste is makkelijk weer open te slaan, maar zoals gezegd is dit geen zicht en allemaal veel te groot naar mijn idee ook.

Het gat in de keldermuur kan ik wel makkelijk gebruiken om een andere buis of iets op aan te sluiten. Een optie is misschien ook, open kappen en toch de buis laten zitten, maar op grond hoogte of net eronder afzagen en iets fraaiers erin of erop monteren.
Heeft iemand tips hoe of wat ik daarvoor kan gebruiken. Of een link naar een plek waar goede materialen hiervoor te vinden zijn?

De buis mag ook in zijn geheel weg, maar ik zou graag wel de opening gebruiken die er al onder de grond zit. De kelder is nu slecht geventileerd en enorm vochtig. Ik ga binnenkort de tuin veranderen dus nu is het moment om de ventilatie te veranderen.
  donderdag 13 maart 2014 @ 13:26:21 #2
423873 FuryOverkill
Go hard or go home.
pi_137691487
pauperventilatie problemen, gewoon afzagen die handel en kap erover
  donderdag 13 maart 2014 @ 14:10:00 #3
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_137692825
Heb je een toe- en afvoer? Als je je kelder goed wil ventileren heb je dat wel nodig en het liefst ook nog de toe- en afvoer tegenover elkaar, hiermee creëer je namelijk dwarsventilatie.
Ik zou sowieso de asbest buis verwijderen en een andere buis plaatsen, eventueel met pijpventilator erin/erop voor een geforceerde ventilatie.

De buizen buiten kun je vlak boven het maaiveld afdekken met zo'n soort kap:
http://www.e-tra.nl/buite(...)al-rvs-kleur-rvs.htm

Die had ik ook voor de toevoer van m'n verbrandingslucht van de haard.
pi_137693218
Is het geen afvoer voor een oude verwarmingsketel? Die heeft bij ons ook in de kelder gestaan.

Wij ventileren onze kelder met een raampje (koekoek) dat altijd openstaat. Wij hebben niet echt vocht daar.

c_/
met een koekje
pi_137795257
Maak er zo'n oudrtwetse brandweer waterpaal van of zet er een vogelhuis boven (camouflage) tegen inregenen. Niet in asbest zagen iig.
pi_137806618
PVC buis 110 mm of 125 mm.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_137806731
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 13:26 schreef FuryOverkill het volgende:
pauperventilatie problemen, gewoon afzagen die handel en kap erover
zagen in asbest pijp?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')