Zuid-Afrika doet gewoon mee met de Apostille stempels, dat is dus helemaal geen probleem.quote:Op woensdag 12 maart 2014 18:27 schreef dotKoen het volgende:
Volgens mij kunnen Nederlandse advocaten niet een dergelijk document opmaken. Realiseer je dat je in veel gevallen een Nederlandse notariële akte vervolgens weer moet legaliseren voor Zuid-Afrika.
Ja zag het, ik ben beter op de hoogte van hoe dit in Zweden is geregeld en daar is het gelukkig gemakkelijker, even voor twee tientjes 3 minuten bij een advocaat langs en klaar.quote:Op woensdag 12 maart 2014 19:28 schreef Thisbe het volgende:
Een apostille wordt alleen door de rechtbank op de notariële akte gezet. En de akte van proces verbaal moet in het Nederlands worden opgesteld. Een beëdigde verklaring is geen onderhandse akte.
In sommige landen kennen ze geen notariaat, en doet een advocaat inderdaad dit soort dingen. In Nederland is heel duidelijk in de wet opgenomen voor welke zaken je een notariële akte nodig hebt. Een beëdigde verklaring is zo'n akte.quote:Op woensdag 12 maart 2014 19:30 schreef hottentot het volgende:
Ja zag het, ik ben beter op de hoogte van hoe dit in Zweden is geregeld en daar is het gelukkig gemakkelijker, even voor twee tientjes 3 minuten bij een advocaat langs en klaar.
Zweden kent wel een notariaat, maar daar hebben ze alleen openbare door de staat aangestelde onafhankelijke notarissen, die in vergelijking tot Nederland veel minder een zwaar overbetaalde beschermde groep vormen. Speciale notarissen en dergelijke kent het land gelukkig niet.quote:Op woensdag 12 maart 2014 19:32 schreef Thisbe het volgende:
[..]
In sommige landen kennen ze geen notariaat, en doet een advocaat inderdaad dit soort dingen. In Nederland is heel duidelijk in de wet opgenomen voor welke zaken je een notariële akte nodig hebt. Een beëdigde verklaring is zo'n akte.
Ik moet alleen een advocaat of notaris vinden die bereid is een Engelstalig formulier in te vullen en van stempel te voorzien, denk ik.quote:The attached affidavits must be deposed to by Mr xxxx and Ms yyyy. Please note that these affidavits must be duly commissioned by a Commissioner of Oaths such as any police person or any attorney other than ourselves;
Kijk daar word het al gemakkelijker van.quote:Op woensdag 12 maart 2014 19:42 schreef chielt het volgende:
Ik heb van onze advocaat in Zuid Afrika een formulier gekregen van de Zuid Afrikaanse overheid die door iemand die een eed heeft afgelegd moet worden ondertekend. Er is ruimte voor een stempel van die persoon. Volgens mij hoeft er niet eens een apostille op (maar dat moet ik nog aan de advocaat in ZA vragen). Ik heb voor een ander visum aanvraag de afgelopen twee weken vier apostilles moeten halen, dus ik weet inmiddels wel hoe dat gaat (kost overigens 20 euro per stempel bij de rechtbank in Den Haag). Volgens mij hoeft er niet eens formeel een akte opgemaakt te worden, dus in theorie zou een advocaat moeten kunnen stempelen. De advocaat uit ZA zei het volgende:
[..]
Ik moet alleen een advocaat of notaris vinden die bereid is een Engelstalig formulier in te vullen en van stempel te voorzien, denk ik.
Iedere advocaat of notaris zou goed genoeg zijn, maar als je iemand bij de politie kent, zou ik het door hem/haar laten doen. Is ook goed en scheelt weer een hoop geld. Anders ga je even langs t bureau en vraag je of iemand je wil helpen. Moet je het wel goed uitleggen wat je van ze vraagt, want je vraagt ze dus niet een verklaring op te stellen.quote:Op woensdag 12 maart 2014 20:03 schreef chielt het volgende:
Het gaat trouwens om het volgende formulier:
http://www.southafrica-newyork.net/homeaffairs/forms/bi1712a.pdf
Ik woon zelf in Utrecht, dus ik moet op zoek naar een notaris/advocaat in Utrecht die zoiets zou kunnen. Want, klopt mijn vermoeden dat de politie zoiets niet doet? En zou ik op zoek moeten naar een bepaald soort advocaat? Of kan het bij iedere advocaat (of notaris wat dat betreft)?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |