Ik ben net verhuisd, en naast mij woont een wat oudere buitenlandse vrouw die niet kan schrijven/lezen. Ze heeft zelf geen gezin maar haar tantezegger/neef komt regelmatig met z'n gezin langs om te helpen met het 1 en ander.
Nu stond neef laatst zonder benzine, dus heb ik hem maar met m'n goed fatsoen naar de pomp gereden. Buurvrouw zelf stond al 3x aan de deur met de vraag of ik even een ''internet briefje'' voor haar wou versturen.
Later nog eens de neef aan de deur gehad of hij mijn telefoon mocht gebruiken om een bedrijf te bellen waar buurvrouw achter loopt met de betalingen (verzekering was stop gezet.)
Allemaal goed en prima, ik ben niet te beroerd om te helpen.
Maar nu..
Stond neef zondagavond bij me aan de deur, of ik de vrieskist van tante wou kopen, want ze had geen geld meer om bij het ziekenhuis te komen.. Ehh.. nee dankjewel. En voor hij kon vragen of ik ze geld kon lenen heb ik het gesprek afgekapt.
Zonet stond neef wéér aan de deur. Let op;

Hij zit onder bewindvoering (gezin met vrouw en 3 kleine kinderen) en had geen geld meer. Toen heeft hij z'n contactpersoon gezegd dat z'n wasmachine stuk is en dat hij geld voor een nieuwe wou. Geld ontvangen daarvoor en contactpersoon verteld dat hij een wasmachine via Marktplaats heeft gekocht. Maar nu wil die contactpersoon bewijs, dus heeft hij het telefoonnummer van buurvrouw/tante doorgegeven en kwam hij MIJ vragen of IK dan de telefoon wou opnemen om te bevestigen dat hij daadwerkelijk een wasmachine bij MIJ heeft gekocht.
Ik heb hem een

gegeven en verteld dat dat fraude is en dat ik daar niet aan meewerk. Ik vroeg hem nog hoe hij dit ging oplossen, aangezien hij het telefoonnummer al had doorgegeven. Ja dat wist ie nog niet. Heuyy doei succes ermee.

Tl;dr : Buitenlandse tokkies vallen mij lastig met hun frauderende praktijken.