2017 | vrijdag 11 oktober 2002 @ 08:16 |
Mijn vriendin is zelfstandig ondernemer,ze kan een auto leasen (¤250,-) per maand (Seat Arosa). Nu vroeg ik me af, wat fiscaal voordeliger/beter was i.v.m de belasting, kopen of leasen. Per dag zal ze ongeveer 50 KM rijden naar haar werk, niet veel priveKM omdat ik ook een (lease) auto heb en we altijd met deze gaan. We dachten aan een Fiat Punto, die kan je kopen voor rond de ¤ 11.500 en deze dan op haar bedrijfs naam kopen. Wat is de beste keus, iemand een idee? Thanx! | |
kasper | vrijdag 11 oktober 2002 @ 08:32 |
Je vriendin heeft een eigen bedrijf en dat soort simpele analyses kan ze niet zelf? ![]() | |
rembrand20 | vrijdag 11 oktober 2002 @ 08:40 |
ik denk dat lease beter is als je niet te veel prive km rijdt. maar goed dat kan ze zelf zo uitrekenen. | |
Koningin | vrijdag 11 oktober 2002 @ 08:44 |
Volgens mij is kopen dan beter, als je dat dan gewoon op naam van het bedrijf zet. Precies hoe het zit weet ik ook niet . | |
Zeeuwigan | vrijdag 11 oktober 2002 @ 08:45 |
Als je het geld hebt om een auto te kopen zou ik het zeker doen. Ik denk dat je in de loop der tijd een hoop geld bespaard als je langer van plan ben ermee te rijden. Leasen komt toch op een hoog bedrag, ook inclusief bijtelling... | |
D-FENS | vrijdag 11 oktober 2002 @ 08:50 |
't Voordeel van leasen is het gemak. Je hoeft niet na te denken over houderschapsbelasting, verzekering enzo. En je wordt nooit onaangenaam verrast door onderhoudsrekeningen. Voor een auto die door je baas beschikbaar wordt gesteld (bezit van de zaak of lease maakt niet uit) moet je mogelijk bijtelling betalen. Een derde optie is wellicht zelf een auto kopen en een onkostenvergoeding van de baas krijgen. Wanneer je al een auto voor privé-gebruik hebt (jouw lease-auto) is wellicht een auto op grijs kenteken een idee. Niet erg "representatief" maar veel ruimte en stukken goedkoper dan iets mét achterbank | |
2017 | vrijdag 11 oktober 2002 @ 08:51 |
quote:Kan wel, maar een second opinion is ook wel eens goed toch | |
2017 | vrijdag 11 oktober 2002 @ 08:53 |
Ik denk eigenlijk ook eerder aan kopen dan leasen, en je kan 'm weer verkopen na 3 / 4 jaar. Alleen met reparaties en wegenbelasting kan leasen voordeliger zijn, maar met nieuwe auto heb je volgens mij weinig problemen | |
spaceben | vrijdag 11 oktober 2002 @ 08:55 |
als je in de stad woont, dan zou ik leasen ivm de zorg voor je kleine onbeschermde vermogen voor de deur, dan slaap je beter zeg maar. | |
2017 | vrijdag 11 oktober 2002 @ 09:01 |
quote:We wonen in een klein dorp, maar ze gaat wel elke dag naar de stad ( nette buitenwijk van Rdam) | |
Pikkebaas | vrijdag 11 oktober 2002 @ 09:03 |
Altijd leasen. Dan heb je namelijk voor een vast bedrag ook alle onderhouds en reparaties inbegrepen, Moet je natuurlijk wel full maintenance lease. De meeste grote merken hebben daar interessante contracten voor. Ik zou persoonlijk dan geen seat nemen maar misschien een vw. Succes ! | |
Pikkebaas | vrijdag 11 oktober 2002 @ 09:06 |
Zeker als ze niet prive rijdt zou ik leasen. Dan heb je ook de hele bijtelling niet. Grijs rijden kan wel maar dat moet dan wel verband houden met de functie die ze uitoefent. M.a.w. als ze metselaar is dan zou het kunnen maar voor een advocaat wordt een grijs kenteken niet geloofwaardig gevonden. Ook zijn er veel extra regels aan grijs rijden. Ik zou een kleine zuinige diesel leasen. Bijv. een nieuwe vw polo. | |
2017 | vrijdag 11 oktober 2002 @ 09:11 |
quote:HAHAHAH ![]() | |
D-FENS | vrijdag 11 oktober 2002 @ 09:25 |
quote:Onder de 10 en boven de 30 km woon/werkverkeer wordt (een deel) wel als privé-gebruik gezien. Zeker iets om rekening mee te houden. 't maakt trouwens niets uit of de auto bezit is van het bedrijf of geleast. Wanneer je een auto beschikbaar wordt gesteld door je baas gelden altijd de regels voor bijtelling. Alleen wanneer het je eigen auto is die je voor de baas gebruikt geldt dat niet. Maar dan zijn er weer regels voor (onbelaste) reiskostenvergoeding. | |
2017 | vrijdag 11 oktober 2002 @ 09:31 |
quote:Dat is wel een goeie, het is 23 KM naar haar werk | |
Pikkebaas | vrijdag 11 oktober 2002 @ 09:32 |
Misschien is het verstandig als ze even contact opneemt met de belastingdienst. Die hebben workshops voor (startende) ondernemers over dit soort zaken. Als je dit bij de dealer gaat beslissen dan ga je voor de bijl... | |
thumper | vrijdag 11 oktober 2002 @ 09:39 |
Leasen is voor een werknemer altijd voordeliger als je een nieuwe auto wilt kopen; als je ervan uitgaat dat je jaarlijks 25% van de nieuwwaarde moet betalen, duurt het 4 jaar voordat je de aanschafwaarde eruit hebt. Vaak betaalt de werkgever ook nog eens de brandstof etc. voor je, dus reken maar uit... However, in het geval van je vriending, zij moet dus blijkbaar zelf het leasebedrag ophoesten, plus de kosten voor de brandstof, plus de fiscale bijtelling... Ik denk dat het goed is dat ze voor zichzelf een rekenvoorbeeld maakt hoelang ze met de auto wilt rijden, dan pas kun je uitrekenen wat voordeliger is. | |
beauco | vrijdag 11 oktober 2002 @ 09:40 |
Heeft jou vriendin geen accountant dan?!? lijkt het je niet verstandiger deze vragen aan je accountant te stellen dan op het Fok! Forum!!! Hij zal je bv meteen vertellen dat als je hem op de zaak koopt je eigen bijdrage per jaar 25% van de aankoop waarde is. maw. als je hem koopt en je rijdt er 1 km prive in dan betaal je m binnen 4 jaar dubbel aan Uncle Sam (of in ons geval Harry Potter). Leasen dus! ps. doe ik nu ook al 5 jaar met veel plezier ... gewoon lekker auto rijden en geen shit! | |
2017 | vrijdag 11 oktober 2002 @ 09:47 |
quote:Jawel, maar vind het zelf ook inter. om over zulke dingen te denken | |
Zeeuwigan | vrijdag 11 oktober 2002 @ 09:51 |
quote:Het lijkt me zowiezo het goedkoopste als je koopt. Wat je dan namelijk kan doen, is de auto zeg maar "verhuren" aan het bedrijf. Op die manier kan je je reiskosten gewoon terug vorderen van de belasting. Vroeger was dat rond de 60 guldencenten per kilometer. Het is inderdaad zo dat als je meer dan 30km per dag rijd, de belasting deze ziet als privékilometers, bovendien worden de regels voor leaseauto's om de havenklap veranderd/verscherpt. Ik zou voor de zekerheid kiezen, die auto privé aanschaffen. | |
D-FENS | vrijdag 11 oktober 2002 @ 11:08 |
Gezien de 23Km enkele reis lijkt 't me het beste wanneer de auto van het bedrijf is (geen bijtelling tenslotte). Hou er wel rekening mee dat wanneer je meer dan 40 dagen naar een bestemming rijdt die verder weg is, DIE afstand als woon-werkverkeer wordt gezien. Niet leuker en ook niet gemakkelijker...... Anyway, je vraag blijft natuurlijk wel staan: moet het bedrijf kopen of leasen. | |
2017 | vrijdag 11 oktober 2002 @ 11:17 |
Ja ben er nog niet uit, ik laat het wel ff uit dokteren door haar accountant | |
Rekkie | vrijdag 11 oktober 2002 @ 13:37 |
quote:kan ze dat zelf niet aan hem vragen? Ik zou voor leasen gaan.... Geen onderhoudskosten e.d. (mits je een goede lease overeenkomst hebt natuurlijk, is meestal wel zo) Ben zelf assistent-accountant en heb dagelijks met dit soort dingen te maken. De trend bij bedrijven is toch wel leasen.... | |
2017 | vrijdag 11 oktober 2002 @ 15:23 |
quote:Ze werkt voor haarzelf en heeft geen mensen onder haar. Ik zou graag willen weten wat de minste kosten zijn en het meeste "opleverd" Ik denk eigenlijk meer aan kopen, dan krijg je na een paar jaar nog ¤ voor de auto terug | |
Rekkie | vrijdag 11 oktober 2002 @ 16:30 |
quote:Het hangt helemaal van het aantal km's af, gewicht auto, verzekering enz enz onderhoud, niet te vergeten en de afschrijving. Geef eens wat details en dan kunnen we kijken wat voordeliger is.. En over hoe zo'n periode gaat het hier? 1 jaar, 2 jaar etc. |