abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137600592
Ik heb al tijden een boom in pot op mijn vensterbank staan. Hij zou het eigenlijk niet mogen overleven binnen, maar hij schijnt erg gelukkig te zijn met mij in mijn studentenkamertje.

Ik heb een maand terug wat mos van de stoeptegels van de buren geschraapt en als bodembedekker rondom de boom in de pot gebruikt. Sinds een klein weekje is er sprake van plotselinge en onbekende wildgroei van waarschijnlijk sporen of zaadjes afkomstig uit het mos. Daarmee begint het leukste gedeelte: Wat is het?!

De pionier is welkom, maar ik wil zeker weten dat het niet een woekeraar is.

Mijn gok is dat het een Glechoma hederacea (Hondsdraf) is, alleen zeker weet ik het niet; ik heb nog niet eerder een hondsdraf van dichtbij gezien.

De bladeren zijn lichtgroen van kleur. De randen zijn gezaagd (diepte van de zaagranden valt een beetje te vergelijken met een aardbeienblad van dezelfde afmeting) met stompe afrondingen. Het blad is aan beide zijden behaard, niet glimmend. De bladeren zijn tegenoverstaand in paren van twee. Nerfkleur is lichter dan de bladkleuren, neigende lichtgelig (verschil is niet bijzonder opmerkelijk). Belangrijk herkenningsdetail van dit plantje is de distinctieve hartvormig.

Verrassend punt is dat ik twee scheuten zie van pak-hem-beet dezelfde leeftijd, waarbij een van de scheuten de bladeren meer in een punt eindigt en smaller lijkt, en de ander meer een niervorm heeft en breder is. Nerven lijken bij de laatste iets dieper te liggen en iets geler te zijn. Dat hoeft overigens vrij weinig te betekenen; mijn gevoel zegt dat die verschillen later bijtrekken.

Foto foto foto!

Leuk als iemand het toevallig weet!

Informatie over de hondsdraf:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hondsdraf

Opvallend is dat het schijnbaar een plant betreft die goed gedijt in de schaduw, terwijl deze planten gegroeid zijn naar het raam toe, terwijl mijn helleborus al ongelukkig lijkt te zijn met zijn schaduwplekje naast mijn bed...
pi_137600658
:D
pi_137600866
Heeft wel iets weg van een aardbei
pi_137600974
quote:
1s.gif Op maandag 10 maart 2014 22:30 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Heeft wel iets weg van een aardbei
Ik weet niet zeker of je een grapje maakt, maar als het waar zou kunnen zijn zou het wel echt heel vet zijn vanuit dat mos! :D
pi_137602551
Volgens mij gewoon een brandnetel :Y
pi_137604712
quote:
0s.gif Op maandag 10 maart 2014 23:05 schreef Queller het volgende:
Volgens mij gewoon een brandnetel :Y
Die met dat puntige blad lijkt me inderdaad ook gewoon een brandnetel. :Y Zou trouwens ook prima kloppen met dat in de schaduw groeien, de andere zou look zonder look kunnen zijn.

http://landentuinbouw.spi(...)ook-zonder-look.html
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')