abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162970047
Geld is een middel is om schaarste te beheren door middel van vertrouwen (jij levert mij een goed product) en waarde (de hoeveelheid moeite die ervoor gedaan is) meetbaar te maken. Kan iemand mij een serieus soort product noemen dat nu schaars is en ook daadwerkelijk waarde heeft en van waarde en schaars zou blijven in een maatschappij waar geld afgeschaft is?

De nieuwste iPhone? Je bedoelt dus de smartphone? Lang niet schaars en op het moment betaal je voor het logo op de buitenkant.
Handgemaakte Ferrari? Je bedoelt dus een mooie, snelle auto? Overbodig, vervuilt, maakt herrie, is gevaarlijk. Openbaar vervoer is een betere optie. Voor diegene die dat toch wilt, die kan samen met een groepje mensen (die dat ook willen) snelle auto X gaan bouwen en hem delen.

O. De eerste levensbehoeften. We hebben nu landbouwtechnieken die van woestijn landbouwgrond maken. Dus voedsel is geen probleem meer. Schoon drinkwater hoeft ook geen probleem te zijn, het word alleen een probleem gemaakt (en toevallig komt dan weer geld boven water). We kunnen ook makkelijk iedereen op deze aardkloot voorzien van kleding (als die persoon dat wenst) en transport hoeft al lang en breed geen probleem meer te zijn. Ook kunnen we voor iedereen een dak boven het hoofd regelen.

Laat ik een stapje verder gaan: landbouw valt volledig te automatiseren. Productie van electronica is al helemaal geautomatiseerd.

Nee, de enige reden dat geld er nog is, is omdat het kunstmatig belangrijk gehouden wordt. De realiteit is achter dat we nu op een punt zitten dat we de productie van zowat alles kunnen automatiseren en die paar dingen die we niet kunnen, of willen, automatiseren die kunnen nog steeds gedaan worden door mensen, niet omdat het moet, maar omdat ze het leuk vinden.

Over die mensen die hun passie niet navolgen:
Dit zijn vaak mensen die afgestompt zijn. Het zijn van 9 tot 5 mensen die het idee hebben dat alles zo hoort. Overdag's werken ze en 's avonds kijken ze voetbal om vervolgens naar bed te gaan. Een keer per jaar gaan ze naar Frankrijk op vakantie met hun caravan en daarmee heb je het wel gehad.
Ga je echter doorvragen bij deze mensen, dan kom je al snel tot de ontdekking dat deze mensen 's avonds gewoon moe zijn van het werk dat ze nodig hebben om te overleven en dat ze daardoor geen energie meer hebben voor een hobby (oftewel passie).
Niet iedereen maakt van zijn passie zijn werk, dat zijn er op het moment maar bar weinig. Meestal omdat men bang is dat het mis gaat (zou geld hier de schuldige zijn?).

Maar ja, laten we het monetair stelsel maar in stand houden, ook al dient het op dit punt slechts om ons op onze mars naar de ondergang te houden en ons van ons volledig potentieel af te houden.

Nog iets: overvloed en oneindig zijn twee totaal verschillende woorden.
pi_162987740
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2016 08:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja. Het idee dat als je het aan de marktwerking overlaat, dat het dan automatisch goedkomt.
Wat bedoel je met 'goedkomt'?
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_163045393
Momenteel niet mogelijk, lijkt me, maar niet onmogelijk om te bereiken, o.a. door automatisering en verdere technologische ontwikkelingen die directe recycling van materie/energie mogelijk maken. Vrije transmutatie van materie/deeltjes is de oplossing. Ik betwijfel echter dat het idee van een 'geldloze maatschappij' een streven is van de huidige politiek, corporaties en andere machten.
pi_163503424
Heb niet het hele topic gelezen maar dit komt in principe overeen met het idee van Jacque Fresco, een inmiddels 100-jarige vent die een idee heeft bedacht wat heet de "Resource Based Economy". Het gaat er in principe om dat alle resources/grondstoffen globaal eigendom verklaard moeten worden, en er dan een nieuwe samenleving opgebouwd moet worden - er is genoeg ruimte en er zijn genoeg grondstoffen om dit opnieuw te doen, nįįst wat er al bestaat.

Uiteindelijk zou dan maar een klein percentage (meen 3%) van de wereldbevolking tegelijk hoeven werken. Dit betekent dat je in de beste jaren van je leven een aantal jaar aan het werk bent, en daar blijft het bij.

Het gaat er dan niet om dat iedereen in de rij voor een Ferrari staat, zulke dingen zouden niet bestaan - een heleboel wordt een stuk uniformer, dus je zou kunnen zeggen saaier maar er blijft veel meer tijd en mogelijkheid over voor persoonlijke ontwikkeling, wat dat weer opheft.

Ik raad zijn documentaires Future By Design en The Venus Project aan, maar zou ook zeker zijn lectures niet overslaan. De beste man is enorm interessant, en ik zie zeker een belangrijk punt in zijn visie.
pi_163648778
TS: ga eens Adam Smith lezen, vergelijk dat met onze maatschappij en vraag je dan af of je idee kans van slagen heeft.
I wander in my time...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')