abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137461439
Ik heb een nieuwbouw 2 kamer benedenwoning gekocht en ben bezig met het uitzoeken van een keuken.Ik ga er alleen wonen maar zit een beetje te zoeken wat een handige indeling is. Heeft er iemand zin om mee te denken, of ervaringen wat wel en niet handig is om te doen??

Onderstaande schetsen heb ik gemaakt met wat ik nu in gedachte heb, maar ben daar nog niet helemaal tevreden over.
Het is een open keuken in de woonkamer van 6x5 meter. De woonkamer grenst aan de tuin met open slaande deuren een veel glasoppervlak. Verder heb ik geen ramen in de woonkamer. Dus ik mijn schets sta ik bij de wasbak met me rug naar de ramen toe.

Wat ik mooi vind is een ruime open (en lichte) keuken, met niet de veel hoge kasten die het light blokkeren.

Er zijn wat punten waar ik niet helemaal tevreden over ben:
- Ik twijfel of ik voldoende ruimte heb naast de wasbak (20 cm tot de koelkast).
- Is het raar om in de onderkasten een plint van 10cm te zetten tussen de koelkast en de kast onder de wasbak? Dan heb ik 10cm meer aanrecht ruimte naast de wasbak. Anders zit er een plint van 10cm in de hoek van de keuken, of aan de rechterkant van de koelkast.
- Standaard vaatwassers zijn 60cm, 45cm is voor iemand alleen voldoende lijkt mij. Iemand ervaring met 45 cm vaatwassers? De meeste vaatwassers die ik bekijk zitten rond de 47-49 dB geluid maar is dat storend? iemand ervaring hoe veel dat is?
- Ik vind een achterwand of tegeltjes niet mooi, dus wil eigenlijk een gestucte muur hebben. Maar ben wel wat bang dat dat vlek gevoelig is, en ik ieder jaar opnieuw moet verven.
- Is het handig om de kookplaat op het uiteinde van de keuken te zetten?
- Wat is een handige hoogte van het werkblad? heb nu 96cm thuis maar vind dat eigenlijk al te laag. (ben zelf 1,88). Een keukenzaak adviseerde mij max. 95cm voor mijn lengte. Zelf denk ik aan 1 meter, maar wil ook niet de fout maken om de keuken te hoog te kiezen, je moet er toch jaren lang mee doen.
- De hoekkast vind ik echt super handig een "le mans" systeem. Dus die wil ik er zeker in hebben.
- Brede lades vind ik mooi, en ook praktisch. Dus dat wil ik er eigenlijk ook in.
- Er zit 2 meter aanrecht tussen kookplaat en hoek, Dat lijkt me wat lang, maar als ik alle apparatuur en kasten er in wil kan het niet kleiner.

Wie wil er even met me meedenken?
pi_137462496
Die 2 meter werkblad heb je zo vol. Vlak naast de kraan zet je nooit iets... in het hoekje een koffiezetter/waterkoker/weetikveel...
wat ga je met de ruimte boven je kraan doen? Blijft dat open?
pi_137462927
Boven de kraan houd ik het liefst open.
Ik heb een schetsje gemaakt waarbij daar kasten hangen, maar dan vind ik het zo vol en hoog worden.
En stoot je je hoofd niet snel aan het kastje als je in de wasbak bezig bent?
pi_137466611
Wij hebben een smalle vaatwasser nu, en dat is op zich voor ons ook wel voldoende. Pannen kunnen er niet in, maar die worden toch nooit goed schoon in de vaatwasser. We zijn met drieën, trouwens, twee volwassenen, een kind. Geen idee hoeveel db hij is qua geluid, maar storend vind ik het niet.

Ik vind de afstand tussen gootsteen en kookplaat vrij groot. Dat is niet handig met pannen afgieten, bijvoorbeeld. Is er geen mogelijkheid om de gootsteen op het lange stuk te plaatsen?

Qua hoogte denk ik dat 1 meter echt wat hoog is, ook al ben je zelf lang.

De gestuukte muur kun je met een coating bewerken, zodat je het gemakkelijk kunt afwassen. Werkt goed, als je goede coating hebt. Achter de kookplaat zou ik wel een plaat maken, van RvS of van hetzelfde materiaal als je aanrechtblad. Wat voor aanrechtblad neem je?

Laden zijn goed!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_137468109
Pannen passen dus niet altijd in een 45cm vaatwasser? Ik zou ook nog voor een 60cm kunnen kiezen, dan wordt het aanrechtblad wel 15cm langer.

Gootsteen op het lange stuk is wel een goede tip. Heb het meteen even geschetst. Dan is ook dat lange aanrecht wat onderbroken

Die coating is een goede tip, Ik zal ook al te kijken naar een opstaand randje langs het aanrechtblad. Een RVS plaat is wel makkelijk schoon te houden, maar vind ik weer niet zo mooi staan.
pi_137468735
Wij hebben in de nieuwe keuken een kompostenen aanrechtblad en we hebben inderdaad een veegplint tegen de muur van 6 cm hoogte. Achter de kookplaat hebben wee van hetzelfde materiaal een plaat.

Ik denk dat de gootsteen daar handiger werkt. Bovendien hou je voldoende weekblad over aan beide kanten en je kunt met pannen gemakkelijk bij de gootsteen. Je zou kunnen overwegen om de kastjes naast de koelkast te vervangen voor laden. Wij hebben in de nieuwe keuken alleen maar laden, is veel handiger dan kastjes.

Pannen passen niet goed in een 45 cm vaatwasser. Het is voor pannen, zeker met een antiaanbaklaag, niet goed om in de vaatwasser gewassen te worden. 60 cm is wel net nog iets ruimer, dat kan wel fijn zijn. We redden het nu net met de 45 cm, maar ik moet soms wel even proppen ;)
pi_137468766
De bovenkastjes zou je misschien iets uit de muur kunnen hangen? Kun je er ook gemakkelijker bij.
pi_137469166
Als je budget het toelaat, gaan voor meer laden in plaats van kastjes!

Is een glasplaat tegen je wand niets voor je? Beschikbaar in allerlei kleuren uiteraard.
pi_137469421
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 22:57 schreef Appelkoek13 het volgende:
Pannen passen dus niet altijd in een 45cm vaatwasser? Ik zou ook nog voor een 60cm kunnen kiezen, dan wordt het aanrechtblad wel 15cm langer.

Gootsteen op het lange stuk is wel een goede tip. Heb het meteen even geschetst. Dan is ook dat lange aanrecht wat onderbroken
Ik ben ook bezig met een keuken, maar bij mij is juist min. 120cm aaneengesloten vrij keukenblad een eis/wens, ivm werkruimte.
pi_137474516
Ik zou -wat al genoemd is- de wasbak op de lange kant doen, 20 cm tussen wasbak en koelkast is echt te weinig. Verder heb ik zelf de muur geschilderd met verf die je kunt afnemen (ook achter het kookgedeelte, maar kook elektrisch). Werkt prima, zit er nu al een aantal jaar op en heb het nog niet over hoeven schilderen.

Geen idee of je het mooi vindt maar je kunt ook een hoekkast als bovenkast plaatsen en dan een plank tussen de hoekkast en de koelkast. Dan hou je dat gevoel van ruimte, maar breng je ook eenheid en je kunt er nog weer spullen op kwijt (of leuke kookboeken).
pi_137475402
Even reagerend op vaatwasser; ik heb er ook een van 45 cm en pannen passen daar wél. Als je voor jezelf kookt heb je ook maar één bord etc. en hierdoor ontstaat ruimte voor de pannen :)
Kook je vaak voor meerdere mensen dan raad ik je een grote vaatwasser aan, tenzij je het geen probleem vindt om in twee shifts de vaatwasser te laten draaien.
Zo ik iets ben, ben ik een Hagenaar
pi_137476383
Kun je zonder dat kastje boven de koelkast? Dat lijkt me mooier.
En wat denk je van andere bovenkastjes? Wat bredere maar minder hoog, met een klepdeurtje?
Met een meidenkwartet
pi_137476409
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 10:37 schreef Cathmar het volgende:
Kun je zonder dat kastje boven de koelkast? Dat lijkt me mooier.
En wat denk je van andere bovenkastjes? Wat bredere maar minder hoog, met een klepdeurtje?
De bergruimte wordt dan wel heel erg beperkt denk ik..
  Moderator vrijdag 7 maart 2014 @ 10:41:13 #14
5428 crew  miss_sly
pi_137476459
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 23:20 schreef JantinaGr het volgende:

Is een glasplaat tegen je wand niets voor je? Beschikbaar in allerlei kleuren uiteraard.
[ afbeelding ]
Glasplaat wordt achter de kookplaat afgeraden ivm risico op barsten.
  vrijdag 7 maart 2014 @ 11:21:55 #15
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_137477585
hersenspinseltje:
  vrijdag 7 maart 2014 @ 12:27:29 #16
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_137479665
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 21:05 schreef Appelkoek13 het volgende:

Er zijn wat punten waar ik niet helemaal tevreden over ben:
- Ik twijfel of ik voldoende ruimte heb naast de wasbak (20 cm tot de koelkast).
Is krap, niet heel praktisch, maar niet onwerkbaar.
- Is het raar om in de onderkasten een plint van 10cm te zetten tussen de koelkast en de kast onder de wasbak? Dan heb ik 10cm meer aanrecht ruimte naast de wasbak. Anders zit er een plint van 10cm in de hoek van de keuken, of aan de rechterkant van de koelkast.
Ik zou er een bredere kast in zetten. Waarom 2x 10cm weggooien als je daar ook kastruimte van kan maken?
- Standaard vaatwassers zijn 60cm, 45cm is voor iemand alleen voldoende lijkt mij. Iemand ervaring met 45 cm vaatwassers? De meeste vaatwassers die ik bekijk zitten rond de 47-49 dB geluid maar is dat storend? iemand ervaring hoe veel dat is?
Valt best mee, is al vrij stil, zoek anders een VW met uitgestelde start, laat je het snachts draaien.
- Ik vind een achterwand of tegeltjes niet mooi, dus wil eigenlijk een gestucte muur hebben. Maar ben wel wat bang dat dat vlek gevoelig is, en ik ieder jaar opnieuw moet verven.
Van die afwasbare tex kan. Sta je alleen wel om de 2 tot 4 jaar te texen. Eventueel kun je een opstaand randje van bladmateriaal maken van ongeveer 10 tot 15cm hoog. Houdt het meeste vuil wel tegen. Ervaring leert dat juist de onderste 10cm muur bij je blad vies wordt (doekje erlangs etc).
- Is het handig om de kookplaat op het uiteinde van de keuken te zetten?
Absoluut niet!
- Wat is een handige hoogte van het werkblad? heb nu 96cm thuis maar vind dat eigenlijk al te laag. (ben zelf 1,88). Een keukenzaak adviseerde mij max. 95cm voor mijn lengte. Zelf denk ik aan 1 meter, maar wil ook niet de fout maken om de keuken te hoog te kiezen, je moet er toch jaren lang mee doen.
Daar is geen goed of fout in of een "vuistregel" dat is puur persoonlijk.
Tip: hoog je werkhoogte nu eens op met boeken/tijdschriften/snijplank. en gewoon door ervaren leren wat voor jou de fijnste hoogte is. Let wel: nu was je wellicht met de hand af. Dit geeft indirect een wens voor een hogere keuken (je duikt elke keer in de spoelbak), je meestgebruikte werkhoogte word namelijk de bodem van je spoelbak. Als je niet meer met de hand afwast ga je je werkblad meer gebruiken en ga je dus meer van die hoogte gebruik maken.

- De hoekkast vind ik echt super handig een "le mans" systeem. Dus die wil ik er zeker in hebben.
Goed idee, niet heel goedkoop maar wel praktisch.
- Brede lades vind ik mooi, en ook praktisch. Dus dat wil ik er eigenlijk ook in.
Zelfde antwoord als hierboven

- Er zit 2 meter aanrecht tussen kookplaat en hoek, Dat lijkt me wat lang, maar als ik alle apparatuur en kasten er in wil kan het niet kleiner.
Hier zie ik juist een mogelijkheid, anders pb me even je mailadres, stuur ik je een tekening door hoe het ook kan.

Wie wil er even met me meedenken?
Bij deze, ik ben zelf namelijk zon enge keukenagrarier (met 2 puntjes op de E)
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_137479831
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 maart 2014 11:21 schreef ueberduitser het volgende:
hersenspinseltje:
[ afbeelding ]
Dit, en dan kun je aanrechtblad breder maken en daar een tafel van maken.
  vrijdag 7 maart 2014 @ 12:48:43 #18
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_137480390
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 23:20 schreef JantinaGr het volgende:

^O^ ^O^ ^O^ ^O^ ^O^ ^O^

Beste tip die is gegeven!
  vrijdag 7 maart 2014 @ 15:10:48 #19
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_137484795
Persoonlijk vind ik het fijn om aan twee kanten van mn kookplaat ruimte te hebben, net als bij de wasbak.

Is de kookplaat in de hoek een optie?
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
pi_137496476
Bedankt voor het meedenken allemaal!

Glasplaat vind ik wel mooi, maar ik ga op gas koken, dus een glasplaat wordt dan afgeraden, tenzij je een extra diep aanrechtblad van 80cm maakt schijnt het wel te kunnen. Ik ga voor een 10cm randje, en dan een gestucte muur met tex. Als ik zo de reacties zie moet het wel kunnen. Als ik na 3 jaar een keertje moet verven vind ik het wel te overzien.

Werkblad wordt composiet, kan je dat ook op de zijkant van de keuken zetten? Vind het wel mooi om het blad door te laten lopen tot de grond.

Bergruimte is inderdaad ook wel een puntje, het is maar een twee kamer appartement, dus servies en alle keukengerei wil ik kwijt kunnen in de kastjes. De bovenkasten zijn meer uit praktisch oogpunt, dan dat ik het echt mooi vind. (Vind het ook niet lelijk hoor).

Hersenspinseltjes komen vaak de mooiste ideeën uit, dit wordt dan een soort bar. Dan is wel de keuken volledig bij het interieur betrokken. maar ik wil de woonkamer wat open houden. Het is tenslotte maar 5x6.

De 45 vaatwasser moet ook wel kunnen als ik het zo hoor. Ik vind het geen ramp om een pan soms met de hand te doen.

Heb nog even twee schetsen gemaakt:
Hierbij kan ik dat handige systeem in de hoekkast niet meer kwijt:

Even een wat kale versie. Met de kookplaat opgeschoven, en de wasbak meer richting de hoek van de keuken:
pi_137496911
Heb je eigenlijk, behalve je keukenkasten nog andere kasten voor voorraad,servies ect?

als ik naar mezelf kijk zou ik echt die bovenkastjes nodig hebben :)
pi_137497208
quote:
Heb je eigenlijk, behalve je keukenkasten nog andere kasten voor voorraad,servies ect?
Die versie zonder bovenkasten was meer om even te kijken of dat ook mooi staat. Verder wil ik een dressoir van ongeveer 1,5 meter lang in de woonkamer, daar zou nog wat servies in als het moet. Maar de bedoeling is om het meeste van kookgerei in de keuken te kunnen zetten. Ik woon nu nog bij mijn ouders, dus heb ook nog niet zo veel spullen.
De praktische kant (opbergruimte) van een keuken onderschat ik misschien wat?
pi_137498608
Qua bergruimte: bij de tekening van uberduitser hierboven...dan maak je inderdaad de (laden)kasten met spoelbak ( die de kamer insteekt) breder...
het waterspatten ( de kamer in) bij handafwas is minimaal.

Aan de kamerkant kun je dan oók kasten plaatsen voor berging.
Mestal zijn dat ondiepe bovenkasten, die op de plint staan.
In de hoge kasten kun je vriezer/ koelkast kwijt en oven.
Bovenkasten zou je niet nodig hebben dan.

Plan de serviesopslag in de buurt van de vaatwasser.
( Anders heb je het drie keer in je handen) .

En als je in de kamer zit, kijk je niet de keuken in.

Tegen het advies in van onze eerste keukenboer, is het bij ons 99 cm hoog.
Heerlijk werken: hakken en snijden.
  vrijdag 7 maart 2014 @ 22:21:10 #24
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_137499965
Er al eens aan gedacht het hoge gedeelte, met daar aansluitend bovenkastjes aan de lange wand? Onder de bovenkastjes spoelen en dan tegen de korte kant koken?
  vrijdag 7 maart 2014 @ 22:24:17 #25
3185 Adelante
To let it go now
pi_137500065
Hoge kasten met inbouwapparatuur en bergruimte tegen de wand en dan een (schier)eiland daar voor. ^O^
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')