en zij ook niet zijn schuld. Zoals je het zegt, komt het over alsof je er vanuit gaat dat ze liegen.. En wat heeft dat voor nut, na jaren? Hij wordt toch niet meer veroordeeld.quote:Op donderdag 6 maart 2014 23:06 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Ik las ooit in de Psychologie magazine ook een artikel met die strekking. Ook werden er een aantal slachtoffers geintervieuwd.
Opvallend, geen van de dames die zei verkracht te zijn had aangifte gedaan, of het tegen anderen verteld. Lijkt me dan dat je het best sporen-onderzoek kan doen en de dader veroordelen.
Ze kwamen allemaal pas een paar jaar later met hun verhaal op de proppen, toen de verkrachter geen kans meer had om zijn evt onschuld te bewijzen.
Ik snap natuurlijk wel dat er een taboe is, maar dit viel me toch op. Hoogopgeleide dames die een paar jaar hun mond hielden... Dat zou je eerder van onderdrukte moslimmeisjes verwachten.
Nee, ik ga er niet vanuit dat ze liegen. Ik vond het vooral opmerkelijk. Maar ja het is sowieso wat anders dan een inbraak of roofoverval, vaak omdat de dader een bekende is. Dan is de stap naar de politie inderdaad misschien minder vanzelfsprekend.quote:Op vrijdag 7 maart 2014 07:17 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
en zij ook niet zijn schuld. Zoals je het zegt, komt het over alsof je er vanuit gaat dat ze liegen.. En wat heeft dat voor nut, na jaren? Hij wordt toch niet meer veroordeeld.
Je schaamt je, geeft jezelf de schuld (vooral als het een bekende is, hebben mensen daar last van) wil de dader in bescherming nemen ofzo... En dat heeft idd geen zak met opleiding te maken. Over het algemeen gaan mensen er vanuit dat je iemand die je zoiets aandoet wel in de cel wil zien wegrotten, terwijl dat ook vaak genoeg niet zo is, zeker niet als het net gebeurd is en je iemand kent. Dan moet je eerst het vreemde gegeven dat die lieve vriend (bv)tot zoiets in staat is, zien te verwerken, voordat je evt boos wordt en hem veroordeeld wil zien.
En dan heb je ook nog de mensen die roepen dat 'het wel je eigen schuld zal zijn' die er best veel rondlopen helaas, waardoor je niet durft.
Neem de situatie van een eerste date. Kopje koffie op een terras, het klikt en hij/zij vraagt de ander even gezellig mee te gaan naar huis om daar verder te kletsen. Het was niet de bedoeling van de vrouw om seks te hebben. Toch wordt hij daar uiteindelijk handtastelijk en dringt zich op onder het mom van: "Je hebt me mee naar huis genomen/bent mee gegaan, dus mag ik seks verwachten". Uiteindelijk komt het tot een verkrachting (voor de sceptici hier: penetratie onder dwang van fysiek geweld).quote:Op vrijdag 7 maart 2014 07:17 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
en zij ook niet zijn schuld. Zoals je het zegt, komt het over alsof je er vanuit gaat dat ze liegen.. En wat heeft dat voor nut, na jaren? Hij wordt toch niet meer veroordeeld.
Je schaamt je, geeft jezelf de schuld (vooral als het een bekende is, hebben mensen daar last van) wil de dader in bescherming nemen ofzo... En dat heeft idd geen zak met opleiding te maken. Over het algemeen gaan mensen er vanuit dat je iemand die je zoiets aandoet wel in de cel wil zien wegrotten, terwijl dat ook vaak genoeg niet zo is, zeker niet als het net gebeurd is en je iemand kent. Dan moet je eerst het vreemde gegeven dat die lieve vriend (bv)tot zoiets in staat is, zien te verwerken, voordat je evt boos wordt en hem veroordeeld wil zien.
En dan heb je ook nog de mensen die roepen dat 'het wel je eigen schuld zal zijn' die er best veel rondlopen helaas, waardoor je niet durft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |