abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137385552
Beste hovenier,

Mijn buurvrouw, waarmee ik een boom deel maar in haar tuint staat, vraagt of ik niet meer mijn waslijn om haar (afgezaagde) tak wil spannen. Ze zegt dat dat niet goed is voor de boom.
Het is een oude meidoorn, grenst precies aan mijn tuin, waar aan de afgezaagde tak een nieuwe scheut komt. Ik hoef die hele scheut niet aan te raken, dus geen probleem. Zij wil het niet meer hebben.

Kan een waslijn een boom beschadigen? Wat is jullie advies in deze?

Groet, Duif
pi_137385574
Lol ja na tig jaar kan die der in groeien maar gaat de boom niet dood van, die plaatjes ken je toch??

https://www.google.nl/sea(...)nr%253D5%3B799%3B532
Ik zwaai naar dieren.
  dinsdag 4 maart 2014 @ 17:27:00 #3
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_137386161
Groeit erin en kan, als je het touw weer weghaalt, lelijke littekens achterlaten.
Ik heb hier een aantal bonsaibomen waarbij ik ook de takken met draad buig, als dat draad te lang blijft zitten krijg je dus wonden.
In een goed groeiseizoen kan dat na 2-3 maanden al gebeuren.

Om het te voorkomen kan je de tak inbinden met rafia, dat is een soort stro, dat vermindert de wrijving tussen draad en stam.
Ook kan je een stuk rubber tussen draad en boom gebruiken, de boom drukt dan tegen het zachtere rubber aan ipv tegen het draad.
En wat je ook nog kan doen is een dikke band gebruiken zoals de gemeente ook bij jonge bomen doet als ze net aangeplant zijn.
Dat snijdt ook minder snel in de boom dan een dunnere band/draad.
pi_137386227
De boom heeft er geen last van. Eventuele ingroei kun je voorkomen door 2 keer per jaar de waslijn even opnieuw vast te maken, een paar cm 'verderop.' Wat ik wel eens doe om levende takken te ontzien als ik er een strakke (ijzer)draad aan bind, is dat ik een stukje dood hout neem en dat tussen de boombast en de draad klem. Dat geeft nog weer wat extra bescherming voor de boomtak zelf. Maar dat doe ik eigenlijk alleen om er geen omkijken naar te hebben, als je de draad elk jaar opnieuw spant is het niet echt nodig.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_137395749
Het kan een boom beschadigen op lange termijn maar het is ook niet echt mooi om een waslijn aan een boom te bevestigen.
pi_137396187
Wat een gezeik om niks weer. Ik zou pardoes die boom omspaaien. Dat zal haar leren met haar dom geneuzel :r
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_137404318
Koop of huur? Basisvraag is natuurlijk: "in wiens bezit staat de boom en staat hij daar legaal?" Als het haar boom is en hij staat oké dan mag je helemaal niks met die boom. Gesprek en overleg kan leiden tot een oplossing, maar blijft het een twistpunt dan val je terug op bovenstaand...
A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
~Douglas Adams~
pi_137404319
Persoonlijk zou ik het behoorlijk asociaal vinden als iemand zonder overleg een wasdraad aan 'mijn' boom zou bevestigen, hoewel ik niet zeg dat dit hier is gebeurt
A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
~Douglas Adams~
  woensdag 5 maart 2014 @ 04:29:53 #9
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_137404336
En waslijn om een boom.... :')
Ja dat vind een boom niet leuk... zeker omdat de lijn en boom bewegen... bij wind wil er al snel iets beschadigen...
en ziet er binnen notime (1..1,5 jaar) zo uit:

Een dunne lijn schuurt erg snel.... een brede band (autogordel oid), is minder snel schadelijk...

Verder:
Je zet je fiets toch ook niet tegen een boom... 8-)
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
  Moderator woensdag 5 maart 2014 @ 09:16:25 #10
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_137405797
quote:
14s.gif Op woensdag 5 maart 2014 04:29 schreef Snowballed het volgende:
En waslijn om een boom.... :')
Ja dat vind een boom niet leuk... zeker omdat de lijn en boom bewegen... bij wind wil er al snel iets beschadigen...
en ziet er binnen notime (1..1,5 jaar) zo uit:
[ afbeelding ]
Een dunne lijn schuurt erg snel.... een brede band (autogordel oid), is minder snel schadelijk...

Verder:
Je zet je fiets toch ook niet tegen een boom... 8-)
[ afbeelding ]
:o Gave foto's!
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_137406431
we are the boom

prepare to be assimilated

resistance is futile
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_137409387
Dit lijkt mij een zaak voor:

pi_137446448
Wij doen er op scouting altijd een stuk jute tussen, maar dat is altijd voor korte tijd op kamp ofzo (weekje hooguit)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')