Ga maar wat knoeien met virussen zodat het kan muteren.quote:30.000 jaar oud Siberisch virus overleeft permafrost
Franse wetenschappers zijn erin geslaagd een zeker 30.000 jaar oud virus weer tot leven te brengen dat opgesloten zat in permafrost, de het hele jaar door bevroren grond in Siberië. Het tot nu toe onbekende Pithovirus sibericum heeft in het laboratorium amoebes geïnfecteerd, zo meldt de BBC.
Pithovirus sibericum doodt amoebes, maar voor mensen is het nieuwe virus niet schadelijk. De wetenschappers waarschuwen echter dat uit de permafrost, die door de klimaatverandering op steeds meer plaatsen smelt, ook andere ziekteverwekkers vrij kunnen komen die wel gevaarlijk zijn voor de mens. Dat proces zou door menselijk ingrijpen als het delven van grondstoffen kunnen worden versneld, dat door sommigen wordt gezien als 'nieuwe kans' die het broeikaseffect biedt.
'Dit is een blauwdruk voor een ramp. Als je begint met industriële exploratie, worden diepe lagen van de permafrost omgewoeld', aldus prof. Jean-Michel Claverie. Zo zou diep in de permaforst het pokkenvirus overleefd kunnen hebben. Die dodelijke ziekte werd 30 jaar geleden uitgeroeid verklaard. Volgens de wetenschapper is dat echter mogelijk alleen aan de oppervlakte van onze planeet het geval.
Bron: AD
Kan alleen maar goed zijn tegen de overbevolking.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 15:13 schreef Woestijnvos het volgende:
[..]
Ga maar wat knoeien met virussen zodat het kan muteren.
Met een beetje geluk gaan er ook nog wat D'66'ers mee, die hebben toch geen mening over dit virus.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 15:47 schreef Ulx het volgende:
Dit kan inderdaad best wel eens een probleem opleveren als andere virussen ineens opduiken. Kijk, zo'n pandemie die de ovebevolking oplost klinkt leuk, maar het zal natuurlijk niet alleen VVD en PVV stemmers doodmaken. Ook mensen die wèl iets te melden hebben kunnen doodgaan aan zoiets. Je moet daar wel rekening mee houden.
En wat PvdA'ers en SP'ers, die hebben toch geen geld voor een vaccinatie.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 15:52 schreef Specularium het volgende:
[..]
Met een beetje geluk gaan er ook nog wat D'66'ers mee, die hebben toch geen mening over dit virus.
Omdat de mens een nieuwsgierig en zelfdestructief wezen is..quote:Op dinsdag 4 maart 2014 17:13 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Waarom doen ze dit in godsnaam? Levert toch alleen maar gevaar op als ze niet uitkijken...?
Ik kijk denk ik ook teveel zombie films en series aangezien dat ook mijn eerste gedachte was.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 15:20 schreef HSG het volgende:
Misschien dat je hierdoor in een zombie veranderd.
Hoezo? Je weet helemaal niet wat voor virussen er zijn dit dit truukje kunnen en wat de effecten zijn. Dat weet niemand. Kan zomaar een supergriep zijn. Of een Ebola variant die pas weken na infectie symptomen gaat laten zien. In dat geval is de kans dat er veel economische schade is erg groot. Iets lulligs als SARS kostte al miljarden.quote:
Jij vind het redelijk om je druk te maken over iets wat misschien kan gebeuren, maar waar volstrekt geen enkele aanwijzing voor is.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 17:54 schreef Ulx het volgende:
Hoezo? Je weet helemaal niet wat voor virussen er zijn dit dit truukje kunnen en wat de effecten zijn. Dat weet niemand. Kan zomaar een supergriep zijn. Of een Ebola variant die pas weken na infectie symptomen gaat laten zien. In dat geval is de kans dat er veel economische schade is erg groot. Iets lulligs als SARS kostte al miljarden.
Geen aanwijzing? Ik lees net dat een virus gewoon 30K jaar bevroren kan zijn en toch kan blijven werken en dat er nog andere begraven zijn waarvan we de effecten niet weten.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 17:56 schreef DS4 het volgende:
[..]
Jij vind het redelijk om je druk te maken over iets wat misschien kan gebeuren, maar waar volstrekt geen enkele aanwijzing voor is.
Ik niet.
Tot nu toe komen alle echt dodelijke virussen uit de grote oerwouden.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 17:59 schreef Ulx het volgende:
[..]
Geen aanwijzing? Ik lees net dat een virus gewoon 30K jaar bevroren kan zijn en toch kan blijven werken en dat er nog andere begraven zijn waarvan we de effecten niet weten.
Wil je dat risico nemen? Voor hetzelfde geld kost het weer miljarden doordat het auto- en vliegverkeer moet worden gestopt.
Ja, ik wil dat risico wel nemen, want kennelijk overleefde de mensheid dat virus al zonder geneeskunde...quote:Op dinsdag 4 maart 2014 17:59 schreef Ulx het volgende:
Geen aanwijzing? Ik lees net dat een virus gewoon 30K jaar bevroren kan zijn en toch kan blijven werken en dat er nog andere begraven zijn waarvan we de effecten niet weten.
Wil je dat risico nemen? Voor hetzelfde geld kost het weer miljarden doordat het auto- en vliegverkeer moet worden gestopt.
Zowel de pest als de Spaanse griep zijn niet afkomstig uit een oerwoud. De pest kwam vermoedelijk uit Azië en hoewel men bij de Spaanse griep de origine niet heel goed kan achterhalen waren de eerste gevallen terug te herleiden naar de USA.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 18:03 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Tot nu toe komen alle echt dodelijke virussen uit de grote oerwouden.
Over dat ijs maak ik mij niet zo druk. Tegen de tijd dat er daar genoeg ontdooid is om al die millennia ouder virussen vrij te laten ligt Nederland weer op de bodem van de zee.
Oh ja, de mens zal het wel overleven. Dat lijkt me niet het probleem, enkel toen de pest zo rond de 50% van de Europese bevolking omlegde had het wel wat gevolgen natuurlijk. Enkel toen was dat redelijk op te vangen, veel mensen leefde nog op en van het land. Die konden zich vrij makkelijk aanpassen. Onze maatschappij heeft wel wat zwakke punten, met name wat betreft onze energienetwerken, voedselvoorziening etc.quote:Op dinsdag 4 maart 2014 18:33 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja, ik wil dat risico wel nemen, want kennelijk overleefde de mensheid dat virus al zonder geneeskunde...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |