abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137365634
Binnenkort start de bouw van onze nieuwbouwwoning (jeeh!). Nu hebben we een keuze van de aannemer, namelijk of wij alleen in de woonkamer of ook in alle (5) slaapkamers een CO2-sensor willen laten plaatsen.

De sensoren sturen de mechanische ventilatie aan (als 't CO2-niveau boven een zeker niveau komt, schakelt de mv een tandje bij).

Het prijsverschil is ¤400.

We twijfelen. In iedere ruimte een sensor lijkt beter, maar voegt het ook echt wat toe? Je kan redeneren dat alleen in de woonkamer het CO2-gehalte tot hoge(re) waardes zal stijgen, bijv omdat er meer mensen komen. In je slaapkamer ben je zelden met meer dan twee mensen (bij ons wel, iig :P) en heb je vaak een raam of rooster open staan. Daarnaast kan de mv niet per ruimte de afzuiging regelen.

Iemand een advies of ervaring?
Eens een Tinus, altijd een Tinus.(Frollo, 5-2-04)
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid.
pi_137366711
De meeste mensen zullen gewoon zo;n knop hebben in de keuken denk ik.
.
pi_137366981
Laat ik mijn boeren verstand maar eens los hierop, vraag die aannemer dan ook eens of die afzuiging als hij sneller of een tandje bijzet ook een deur openzet zodat je ook aanvoer hebt.
pi_137367107
Als je door teveel mensen in een woonruimte al een verhoogde CO2-concentratie hebt is de ventilatie écht knudde en zit je kamer écht te vol. Over het algemeen krijg je de melding van een CO2-melder alleen bij brand.
Mijn UI is:
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
  dinsdag 4 maart 2014 @ 06:58:11 #5
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_137370855
Ik zou alleen een sensor plaatsen in elke ruimte waar afzuiging is.

Vraag jezelf gewoon af: Neemt de ventilatie van je slaapkamer toe als de sensor daar een verhoogd CO2 ziet?

Als je ja denkt: Dan doen.
Denk je nee: Dan lekker die 400,- in je eigen zak steken.
pi_137371435
quote:
99s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 06:58 schreef TR08 het volgende:
Ik zou alleen een sensor plaatsen in elke ruimte waar afzuiging is.

Vraag jezelf gewoon af: Neemt de ventilatie van je slaapkamer toe als de sensor daar een verhoogd CO2 ziet?

Als je ja denkt: Dan doen.
Denk je nee: Dan lekker die 400,- in je eigen zak steken.
Dat zijn ook een beetje onze gedachten. Sowieso lijkt het ons sterk dat de CO2 in de slaapkamer dermate toeneemt als je er slaapt dat de ventilatie omhoog moet.

@Destrovel: het is een CO2-sensor, geen CO-melder (koolmonoxide)...
pi_137371552
Een en ander zal wel aan een systeem gebonden zijn met die CO2 sensoren. Ik neem aan dat als de lucht in de slaapkamer verslechterd en de afzuigventilator op een hogere stand gaat werken, ook meer verse lucht word toegevoerd om alles weer in balans te brengen. Ik zou zeker nog even bij de aannemer gaan navragen hoe alles nu precies in het werk gaat.
pi_137371605
Het is eigenlijk een heel rechtoe-rechtaan mv-systeem, zoals je tegenwoordig in de meeste/alle nieuwbouwhuizen ziet. Alleen ipv de standaard 1-2-3-switch heb je een extra "auto"-stand, waarbij de mv varieert obv de input van die sensor(en). Er is geen extra instroom, geen extra afzuiging (gewoon keuken/wasemkap/toilet/badkamer) in vergelijking met het "klassieke" mv-systeem.
  dinsdag 4 maart 2014 @ 10:02:21 #9
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_137373050
Als de sensors draadloos zijn zou ik ze naderhand bijkopen naar behoefte. Mochten ze bedraad zijn dan zou ik het wel meteen doen. Inbouwen gaat dan bijna niet meer (netjes). En als zou je over tien jaar het draadje (of buisje) voor wat anders nodig hebben ben je blij dat het er al zit.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')