Beste,
Onlangs heb ik 2 antieke fabrieksstoelen verkregen.
Deze waren helaas in een vrij vieze staat. Hiermee konden deze niet onmiddelijk gebruikt worden.
Wat heb ik al gedaan.
1 stoel is reeds volledig ontvet. Momenteel zijn we bezig met het ijzer op te schuren.
Wat moet er nadien nog gebeuren (uiteraard de andere stoel ook), het hout opschuren, vernissen en eventueel was, het ijzer schilderen, en gebruiken.
Maar dit is de eerste maal dat ik antiek hout behandel. We willen graag de natuurlijke kleur wat behouden, iets donkerder mag het hout worden. Welke vernis en/of was gebruik ik het beste, en hoe breng ik deze het beste aan?
Ohja het opschuren van het hout had ik eerst gedacht aan starten met een vrij grove korrel en eindigen met een zo fijn mogelijke korrel.
Vergeet ik nog stappen?
- Ontvetten
-Hout schuren (grove korrel naar fijne korrel)
-vernissen
-was
-Ijzer schuren
-Grondlaag
-verf
En als laatste vraag (veel vragen ineens, excuses), iemand enig idee hou oud deze stoelen zijn? Heb al wat op internet zitten zoeken en kom een jaren 30-40 datering tegen?
Alvast bedankt!
Enkele foto's van voor, na en tijdens het ontvettingsproces van 1 van de stoelen, de 2de stoel op deze foto's moest nog ontvet worden. Beide stoelen zijn op het moment van de foto's nat. De kleur van de lichtste stoel is diegene die we na vernissen ongeveer willen bereiken.
http://s273.photobucket.com/user/Blayllock/slideshow/Stoelen![P3023527_zpsbb5742b9.jpg]()
![P3023526_zps77cce00b.jpg]()
![P3023524_zps5b6cda2e.jpg]()
![P3023523_zps9f172b95.jpg]()
![P3023521_zps45a01251.jpg]()
Groeten
Jeroen
[ Bericht 18% gewijzigd door Blaylock op 02-03-2014 16:54:45 ]