abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137312555
Beste,

Onlangs heb ik 2 antieke fabrieksstoelen verkregen.
Deze waren helaas in een vrij vieze staat. Hiermee konden deze niet onmiddelijk gebruikt worden.

Wat heb ik al gedaan.
1 stoel is reeds volledig ontvet. Momenteel zijn we bezig met het ijzer op te schuren.
Wat moet er nadien nog gebeuren (uiteraard de andere stoel ook), het hout opschuren, vernissen en eventueel was, het ijzer schilderen, en gebruiken.

Maar dit is de eerste maal dat ik antiek hout behandel. We willen graag de natuurlijke kleur wat behouden, iets donkerder mag het hout worden. Welke vernis en/of was gebruik ik het beste, en hoe breng ik deze het beste aan?

Ohja het opschuren van het hout had ik eerst gedacht aan starten met een vrij grove korrel en eindigen met een zo fijn mogelijke korrel.

Vergeet ik nog stappen?
- Ontvetten
-Hout schuren (grove korrel naar fijne korrel)
-vernissen
-was

-Ijzer schuren
-Grondlaag
-verf

En als laatste vraag (veel vragen ineens, excuses), iemand enig idee hou oud deze stoelen zijn? Heb al wat op internet zitten zoeken en kom een jaren 30-40 datering tegen?

Alvast bedankt!

Enkele foto's van voor, na en tijdens het ontvettingsproces van 1 van de stoelen, de 2de stoel op deze foto's moest nog ontvet worden. Beide stoelen zijn op het moment van de foto's nat. De kleur van de lichtste stoel is diegene die we na vernissen ongeveer willen bereiken.
http://s273.photobucket.com/user/Blayllock/slideshow/Stoelen

Groeten
Jeroen

[ Bericht 18% gewijzigd door Blaylock op 02-03-2014 16:54:45 ]
  zondag 2 maart 2014 @ 17:17:54 #2
267951 FF_Serieus
Nu ff Serieus!
pi_137313835
Niet schuren! Gewoon met afbijtmiddel behandelen.
pi_137313934
FF_Serieus, bedoel je het hout of het ijzer?
  zondag 2 maart 2014 @ 17:43:07 #4
267951 FF_Serieus
Nu ff Serieus!
pi_137314903
Het hout. Het metaal zou ik met staalwol onder handen nemen. Als je hout schuurt met grof schuurpapier is de kans groot dat je onnodig veel hout wegschuurt.
  zondag 2 maart 2014 @ 17:44:00 #5
267951 FF_Serieus
Nu ff Serieus!
pi_137314948
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 17:43 schreef FF_Serieus het volgende:
Het hout. Het metaal zou ik met staalwol onder handen nemen. Eventueel kun je ook een staalborstel op je boormachine zetten.
Als je hout schuurt met grof schuurpapier is de kans groot dat je onnodig veel hout wegschuurt.
pi_137317941
Als je vernis gebruikt dan kan je geen was meer gebruiken. Zo is het ook anders om.

Je begint eerst met het ontvetten van de stoel en dan schuren met korrel 80 dan 120 en je neemt daarna de stoel af. Dan kan je hem de 1e keer lakken en daarna schuren met 240 en dan de 2e laag.

Het metaal schuren en dat met een metaal lak schilderen.
pi_137321038
Ik heb recent 4 oude tuinstoelen, gelijkend hierop maar dan voor buiten, opgekalefterd. Heb goede ervaring met een blanke lak op waterbasis; het lijkt erop dat de natuurlijke hout kleur (na kaalmaken) beter benaderd wordt dan met lak op alkydbasis.

Verder zoals hierboven gemeld is: schuren met grove korrel (80) en eindigen met 240 of zoiets. Eerst ontvetten met thinner (buiten) en goed afstoffen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_137345728
Bedankt voor de reacties allen!
Vandaag de benodigdheden gekocht (vernis, schuurpapier, verf). Op de eerste stoel zit de eerste laag verf al op, vanavond de 2de en dan morgen het hout schuren en vernissen!

Ondertussen heb ik bevestiging gekregen dat de stoelen uit de jaren 40 zijn ;)
pi_137382304
quote:
0s.gif Op zondag 2 maart 2014 19:01 schreef jefmen het volgende:
Als je vernis gebruikt dan kan je geen was meer gebruiken. Zo is het ook anders om.

Je begint eerst met het ontvetten van de stoel en dan schuren met korrel 80 dan 120 en je neemt daarna de stoel af. Dan kan je hem de 1e keer lakken en daarna schuren met 240 en dan de 2e laag.

Het metaal schuren en dat met een metaal lak schilderen.
zonder grondverf ertussen ? :N
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_137383188
Hout afwerken met gekookte lijnzaadolie of olijfolie. Geeft echt een topresultaat. Heb zelf geen voor en na foto's maar gebruik google is en durf ook in het engels te zoeken :)
pi_137411488
Iedereen bedankt voor de antwoorden!

Stoel 1 is zo goed als klaar (nog enkele details). Hij krijgt een nieuw leven als barkruk ;)

pi_137434248
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 15:23 schreef JerryLee het volgende:

[..]

zonder grondverf ertussen ? :N
Waar moet grondverf tussen dan? Ik weet dat er bij het schilderen nog wel een primer/grondverf nodig is, maar wat precies weet ik niet. Bij het aflakken van het hout is niet nodig als je het met blanke lak afwerkt.
pi_137438161
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 23:06 schreef jefmen het volgende:

[..]

Waar moet grondverf tussen dan? Ik weet dat er bij het schilderen nog wel een primer/grondverf nodig is, maar wat precies weet ik niet. Bij het aflakken van het hout is niet nodig als je het met blanke lak afwerkt.
Ik doelde op je laatste zin
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')