Laura zie ik helaas nog wel winnen, maar dan vliegt Estland wat mij betreft niet meteen naar de top van de ranglijst. Met haar hele styling komt ze voor mij wél op de eerste plaats voor de Barbara Dex Award.
Ik vind het wat dubbel, want het is wel gewoon makkelijk verteerbare pop met een duister kantje en het blijft irritant genoeg heel hard hangen, maar als Zweden er mee kwam, zou het misschien met geluk in Andra Chansen raken. Het Engels is ook gewoon zo harig als maar kan zijn, dus dat is dubbel jammer. Geschreven door Sven Lõhmus, blijkbaar dé Estse popsongwriter bij voorsprong (die op het songfestival onder andere voor "Randajad" zorgde in 2009, en voor "Rockefeller Street" in 2011.)
Als het op youtube-views aankomt gaat Cartoon met "Immortality" met de prijs aan de haal. In beide gevallen zou ik het jammer vinden dat een selectie die zo divers en interessant en alternatief is, toch voor de makkelijkst verteerbare rommel kiest. Dat de hele act eigenlijk digitaal is, dat zint me ook niet, vooral als de zangeres die maar tien seconden in beeld komt aan het einde, ook helemaal niet kan zingen. Misschien maken ze er nog iets beters van voor de finale, maar die performance in de voorronde vond ik echt onnoemelijk kut.
Verder vind ik I Wear* Experiment eigenlijk ook nog heel leuk. Hele bizarre tekst, een beetje te hard geprobeerd om poëtisch te zijn terwijl Engels duidelijk niet de eerste taal is, maar tegelijkertijd werkt dat wel. Het blijft zichzelf de hele tijd een beetje voorzichtig opbouwen en afbreken, maar het klinkt wat mij betreft wel heel modern. De frontzangeres vind ik ook gewoon heel erg leuk om naar te kijken, dus dat telt natuurlijk mee.