abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137243025
Ik heb ooit een oepsnestje gehad bij mijn eigen hond en toen heb ik me wat meer in fokken verdiept. Onvermijdelijk kom je de term broodfokkerij tegen en lees je wat het betekent. Maar ik had altijd zoiets van 'dat gebeurt in Tsjechië en Polen en zo maar niet in Nederland'. Nu kom ik er steeds meer achter dat het wel degelijk hier in NL zit. En Friesland ('de Wouden, streek in het oostelijke deel) staat er kennelijk zelfs om bekend...

Ik heb al heel wat verhalen over broodfok gelezen maar ik had het idee dat het voornamelijk verhalen waren van horen en zeggen (en het zo erg mogelijk maken)dus ik ben eigenlijk wel benieuwd wie echt persoonlijk ervaring heeft met zo'n Friese fokker... Wie kan me meer vertellen hierover?
pi_137275681
Geen ervaring mee (want ik koop alleen een hond bij fatsoenlijke fokkers) maar Marktplaats staat er vol mee. Even zoeken op puppy en dan de adverteerders die meerdere advertenties met meerdere rassen hebben staan zijn zo'n beetje per definitie broodfokkers. In België zijn ook veel broodfokkers actief, woefkesranch is bijvoorbeeld een bekende. Ik denk dat je misschien meer mensen met persoonlijke ervaring treft op de fora van Kassa of Radar of zo, waar mensen met zieke hondjes zich melden.

Maar wat wil je precies horen eigenlijk? Hoe erg het is en wat er mis kan gaan met zo'n puppy? Of dat het soms mee kan vallen? Of wil je adressen of zo?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_137288024
Ik kom uit die buurt dus dan komt het ook ineens een heel stuk dichter bij huis... En ik hoor de gekste verhalen maar ik ben wel benieuwd wat voor ervaringen iemand heeft die echt uit de eerste hand weet hoe het gegaan is omdat ze zelf daar een pup gekocht hebben...

Ik heb zelf overigens geen pup uit de broodfokkerij maar van een ongetest hobbynestje (indertijd wist ik nog niks van honden, laat staan van erfelijke aandoeningen en zo).
pi_137288898
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2014 22:20 schreef Dobberleafhawwer het volgende:
Ik kom uit die buurt dus dan komt het ook ineens een heel stuk dichter bij huis... En ik hoor de gekste verhalen maar ik ben wel benieuwd wat voor ervaringen iemand heeft die echt uit de eerste hand weet hoe het gegaan is omdat ze zelf daar een pup gekocht hebben...

Ik heb zelf overigens geen pup uit de broodfokkerij maar van een ongetest hobbynestje (indertijd wist ik nog niks van honden, laat staan van erfelijke aandoeningen en zo).
Ik heb er eentje gehad van familie v/d West uit Twijzelerheide.
Ze adverteren expres met andere namen en dorpsnamen (Wâldnet, Marktplaats etc).
Er had al een alarmbelletje moeten ringelen toen.. Hondje was waarschijnlijk doorgefokt en had chronische oorproblemen.
pi_137385362
Die naam kom ik vaker tegen moet ik zeggen maar het fijne weet ik er ook niet van... Wanneer heb je je hondje gekocht daar en wat voor ras was het? Ik begrijp ook dat je hondje al overleden is, wat erg... Hoe oud is hij/zij geworden?
pi_137385523
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2014 17:01 schreef Dobberleafhawwer het volgende:
Die naam kom ik vaker tegen moet ik zeggen maar het fijne weet ik er ook niet van... Wanneer heb je je hondje gekocht daar en wat voor ras was het? Ik begrijp ook dat je hondje al overleden is, wat erg... Hoe oud is hij/zij geworden?
Hondje is gelukkig niet overleden, maar herplaatst voor niet nader te noemen redenen ;)

Het was een kruising Malthezer-Shitsu, Boomerhondje zeg maar.

Maar laat die mensen maar links liggen ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')