abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137200088
Een van mijn katten heeft volgens de dierenarts een lichte vorm van patella luxactie.
Als ze verkeerd springt of te snel loopt dan schiet haar knieschijfje er even uit.
(http://www.dkst.nl/prakti(...)ella-luxatie/kat/631)
Vaak gaat het vanzelf over door dat ze met de been schud of na een even rusten en dan weer lopen.
Volgens de dierenarts niet dusdanig ernstig dat ze geopereerd moet worden en het schijnt heel vaak voor te komen bij honden en katten blijkbaar.
Het nadeel wat ze er nu van ondervindt is dat het springen wat minder makkelijk gaat, maar zeker niet onmogelijk. Tevens lijkt ze er geen pijn aan te hebben aldus de dierenarts.
Zelf had ik die indruk ook al niet.

Tot nu toe heeft ze het alleen overdag gehad. Stel ze krijgt zoiets nu na sluitingstijd van de dierenarts, is dit dan iets om de dierenambulance of het dierenarts spoednummer te bellen?
Of is dit iets wat je een dag kan aanzien en dan overdag kan bellen?
M.a.w heeft ze hier pijn aan of is het altijd pijnloos en alleen erg vervelend.
pi_137200393
- De dierenarts zegt dat het geen pijn doet, jij denkt dat het geen pijn doet
- Het gaat vaak vanzelf over na rust

Daaruit zou ik de conclusie trekken dat het zou kunnen wachten tot de volgende dag, is het echt heel erg kan je toch dan nog besluiten om een dierenarts te bellen?
XBox gamertag:NLGoliath
pi_137201067
Klopt, maar ik weet ook dat katten blijkbaar heel goed pijn kunnen verdoezelen
  donderdag 27 februari 2014 @ 15:43:27 #4
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_137201761
Ik zou de dierenarts vragen of hij/zij jou kan leren hoe zo'n pootje dan weer gezet moet worden.
Het kan vaker voorkomen zeg je en als je dan ook regelmatig naar de DA moet met je kat dan kunnen de rekeningen aandig opstapelen.
Het zou dan makkelijker zijn als je zelf je kat kan helpen.
pi_137201862
Veelal lukt het zelf als ze rust en het los schud. Maar ik weet niet in welke mate dit een ergere vorm kan krijgen.
Geld maakt me opzich niks uit, als het beestje de zorg nodig heeft dan krijgt ze die. Al moet ik 10x er heen. Maar als het tevaak gaat voorkomen wordt ze wel geholpen btw
  donderdag 27 februari 2014 @ 15:55:48 #6
45 SiGNe
pi_137202336
Hoe oud is de kat oveirgens, als het een jong beestjes (jonger dan 2 jaar) dan zijn ze nog in de groei, dan kan het zelfs weer overgaan als de botten groeien.
Als het beestje ouder is dan kan het steeds wat erger worden doordat spieren uitgerekt worden en bot kan slijten.

Ik heb gister toevallig een artikel gelezen over knakkende vingers, kan he hiermee wel een beetje vergelijken.
Het knakken was opzich niet erg, da's vrijkomen van CO² dat in de vloeistof tussen de botten opgeslagen wordt.
Maar het overstrekken van de vinger kon wel voor langere spieren zorgen.
Ook schouder uit de kom halen stond in het artikel, da's schadelijker omdat de kom steeds ondieper wordt.
Ze maakten de vergelijking dat het een stuk makkelijker is om een sinaasappel in een fruitschaal te balanceren dan een ei op een theelepeltje, de arm zal dus steeds vaker uit de schouderkom gaan.
pi_137203540
Ze is net 2 jaar.
Lijkt dus niet zo heel erg. Althans niet iets war je met spoed mee naar de arts moet
  donderdag 27 februari 2014 @ 16:48:50 #8
45 SiGNe
pi_137204477
Ik zou 'r op die leeftijd proberen af te leren dat ze op dingen springt, nu is het geen probleem maar over 10-15 jaar kan het erger zijn geworden.
Als ze dan van jong af aan neergens opsrping hoeft ze ook nergens af te springen en ontlast ze haar pootje.

Is ze overigens een binnen- of buitenkat?
Buitenkat valt natuurlijk minder te controleren, m'n vorige kat klom binnen niet veel maar buiten zat ie rustig 15 meter hoog in een boom op vogels te jagen :D
pi_137222214
Binnenkat is ze. Springt ook niet zoveel.
Best lui
pi_137243191
Lichte vorm hoeft niet pijnlijk te zijn maar ik zou toch voorzichtig zijn hoor... Ook al springt ze niet zo veel het geeft toch een bepaalde mate van slijtage.

Het komt inderdaad veel voor, in elk geval bij honden (daar zit ik wat meer in dan bij katten ;)) maar dat maakt het niet minder vervelend natuurlijk. Hoe vaak je tegenwoordig wel niet een hondje voorbij ziet komen huppelen is gewoon niet leuk meer...

Enfin, zou je kat niet te veel laten springen en als het 'luxeren' vaker begint te gebeuren dan nu zou ik er wel iets aan doen... Want de kom holt wel steeds meer uit dan...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')