abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137193488
FF geen idee in welk subforum dit thuis hoort, dus dat laat ik maar aan de modjes :+

Voor de verandering eens een topic zonder problemen met de familie, maar een vraag naar jullie mening. Ik merk in vele topics hier, op tv en in films dat de maatschappij nogal wat waarde hecht aan familiebanden. Ikzelf doe dat totaal niet.

Mijn visie op mijn familie is een pragmatische. Puur en alleen het feit dat we wat genen delen, maakt nog niet dat ik wel of geen contact wens met die mensen. Ik vind de genetisch afkomst van die mensen totaal niet relevant daarvoor.

Situatieschets: Mijn oom en tante van m'n vaders kant hebben 2 dochters. 1 kan ik niet uitstaan, de ander kan ik het goed mee vinden. Met de 1 zal ik dus geen vrijwillig contact hebben (familiefeestjes kom je niet onder uit, helaas) en met de ander wel. Niet dat ik die ander ooit spreek maar dat ligt meer aan mijn onvermogen tot het onderhouden van sociale contacten :+.

Hetzelfde ongeveer binnen mijn gezin. Mijn zus en ik hebben weinig met elkaar. Er is gewoon geen band, afgezien van het feit dat we samen zijn opgegroeid. Zodoende hebben we dus zelden contact en vinden we dat beide prima. De band met m'n vader is de laatste paar jaar flink verbetert en hem spreek ik dus wel met enige regelmaat.

Samenvattend; voor mij zijn familiebanden totaal niet relevant voor relaties. De persoonlijkheid en of ik een klik heb met die persoon is wat telt. Wat vinden jullie er van?
  Redactie Frontpage donderdag 27 februari 2014 @ 11:46:47 #2
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_137193540
Helemaal met je eens. Vanuit mijn visie ga ik ook geen 'leuke' contacten onderhouden met mensen die mijn iet liggen. Of ze nu familie zijn of niet.

Voor gezinsleden zou ik wel meer moeite doen dan andere familie btw.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_137193570
Voor mij zijn familiebanden wel heel belangrijk en ik zou me ook inzetten voor familie als er iets is, ook al spreek ik betreffende persoon weinig. Mijn vriend heeft juist weer niets met het concept familie en dat botst ook nog wel eens :D
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_137193587
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2014 11:46 schreef JeMoeder het volgende:
Helemaal met je eens. Vanuit mijn visie ga ik ook geen 'leuke' contacten onderhouden met mensen die mijn iet liggen. Of ze nu familie zijn of niet.

Voor gezinsleden zou ik wel meer moeite doen dan andere familie btw.
Uiteraard. Voor mijn zus heb ik vele malen meer over dan voor de buurvrouw, met wie ik een vergelijkbaar contact heb. Maar dat komt idd door het samen opgroeien.
pi_137193597
Ik denk er net zo over als jij. Ik kan het met al m'n (stief)broers en (stief)zussen goed vinden, op eentje na en daar heb ik dan ook totaal geen contact mee tenzij ik diegene een keer tegenkom op een verjaardag. Maar zelfs dan ga ik er eigenlijk niet verder mee in gesprek dan een "hoi, alles goed?".
pi_137193652
Zo denk ik er ook over.
pi_137193726
Tot mijn vijftiende levensjaar was ik enig kind, waardoor ik vaak alleen moest spelen. Mijn neefje was maar vijf maanden jonger dan mij, waardoor ik hem soms als 'vervangend' broertje ging zien. We mochten regelmatig bij elkaar spelen en in vakanties sliepen we samen. Er was niemand die innerlijk zoveel op mij leek als hij. Zelfde humor, smaak enz.

Vandaag de dag - we zijn nu twintig - zijn we bijna volledig uit elkaar gegroeid. Hij ging flink puberen en kreeg net als mij zijn eigen leven. We zien elkaar nog op verjaardagen enzovoort, als hij komt. We kunnen nog steeds samen lachen om bepaalde dingen/gebeurtenissen, maar de band zoals vroeger is volledig verdwenen. Als hij niet mijn neefje was zag ik hem waarschijnlijk nooit meer.
pi_137193798
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2014 11:47 schreef Isabeau het volgende:
Voor mij zijn familiebanden wel heel belangrijk en ik zou me ook inzetten voor familie als er iets is, ook al spreek ik betreffende persoon weinig. Mijn vriend heeft juist weer niets met het concept familie en dat botst ook nog wel eens
Dit doet mij echt heel erg denken aan de relatie met mijn ex!
Zij was echt een familiemens, familie op 1 enzovoort :P Uiteindelijk ook mede oorzaak dat het uitging, haar familie mocht mij niet meer zo maar dat terzijde.
Ik was juist veel meer op mezelf wat vaak botste. Overigens was ik soms aan het puberen destijds, waardoor ik tegenwoordig wel weer meer met familie doe.
pi_137193998
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2014 11:55 schreef DeGemiddeldeConsument het volgende:
Dit doet mij echt heel erg denken aan de relatie met mijn ex!
Zij was echt een familiemens, familie op 1 enzovoort :P Uiteindelijk ook mede oorzaak dat het uitging, haar familie mocht mij niet meer zo maar dat terzijde.
Ik was juist veel meer op mezelf wat vaak botste. Overigens was ik soms aan het puberen destijds, waardoor ik tegenwoordig wel weer meer met familie doe.
Ik vond het bijvoorbeeld vrij normaal dat je regelmatig op bezoek gaat en hij had daar helemaal geen trek in, Daar had ik eerst moeite mee, maar het is zijn leven en ik hoef hem mijn familie natuurlijk niet op te dringen. Nu ga ik dus gewoon alleen en vind dat prima. Alleen gaat mijn familie dan weer klagen dat hij nooit mee gaat. Tsja.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_137194115
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2014 12:00 schreef Isabeau het volgende:
Ik vond het bijvoorbeeld vrij normaal dat je regelmatig op bezoek gaat en hij had daar helemaal geen trek in, Daar had ik eerst moeite mee, maar het is zijn leven en ik hoef hem mijn familie natuurlijk niet op te dringen. Nu ga ik dus gewoon alleen en vind dat prima. Alleen gaat mijn familie dan weer klagen dat hij nooit mee gaat. Tsja.
Ik vind het altijd lastig/vervelend om naar schoonfamilie te gaan, eigen familie niet. Dit is meer omdat mijn schoonfamilie zoveel anders is als die van mij. Ik kom uit de grote stad, waar ook al mijn familieleden wonen. Mijn vriendin komt uit een piepklein dorp. In de 'jonge generatie' merk je nog maar weinig verschil tussen iemand uit een dorp of stad. Maar bij de oudere generatie - zoals haar familieleden - merk je een heel groot verschil in gedrag/mentaliteit/handelingen. Ik voel me dan vaak ongemakkelijk en wil na een uur het liefst weer weg.

Mijn ex kwam wel uit mijn eigen stad, maar haar familie was ook weer zoveel anders dan die van mij. Haar familie neigde vaak naar 'kamperig' terwijl mijn familie netter is. Bracht soms ook lastige situaties met zich mee.

Is dit misschien ook in jouw situatie met jouw vriend van toepassing? :P
pi_137194272
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2014 12:03 schreef DeGemiddeldeConsument het volgende:

Is dit misschien ook in jouw situatie met jouw vriend van toepassing? :P
Nee hoor, hij heeft ook niets met zijn eigen familie. We hebben geen van beide een tokkiefamilie of rijke familie.
pi_137194397
Er is familie en er is familie. Het is nogal een brede term.

Als de individualisering ook toeslaat in familierelaties zijn we verloren. Nogal gechargeerd, maar we denken echt te vaak en te veel aan onszelf, en dat maakt je kapot omdat je als mens altijd kans hebt op verslechtering van omstandigheden. Het is dan wel fijn om te kunnen steunen op je naasten.
pi_137194403
Ik deel dat zeker met je.

Ik ben opgegroeid met 1 broertje een broer en een stiefbroer en stiefzus.

Mijn broertje is een topvent! Dagelijks contact mee. Mijn stiefbroer is ook een topvent! Woont iets verder weg maar proberen regelmatig af te spreken.

Mijn broer en stiefzus... tja. Wat moet ik daar van zeggen... ik mag ze gewoon niet! Heb er dus geen contact mee!

Typisch is... dat ik mijn broertje en stiefbroer een drieeenheid zijn wij hebben geen van drieen contact met het duo broer en stiefzus...
pi_137194437
Wel of geen contact mee hebben is wat anders dan elkaar steunen in moeilijke tijden, al klikt het niet zo enorm.
pi_137194467
Familie zijn is geen garantie voor een band. Natuurlijk zal je elkaar soms treffen met familiedingen, maar dat is niet hetzelfde. Ik heb geen band met mijn opa, bijvoorbeeld. Al zie ik hem wel regelmatig en is het een van de weinige familieleden die ik regelmatig zie.
  donderdag 27 februari 2014 @ 12:21:05 #16
396818 CherryOnTop
of whipped cream
pi_137194517
quote:
1s.gif Op donderdag 27 februari 2014 12:16 schreef zarGon het volgende:

Als de individualisering ook toeslaat in familierelaties zijn we verloren. Nogal gechargeerd, maar we denken echt te vaak en te veel aan onszelf, en dat maakt je kapot omdat je als mens altijd kans hebt op verslechtering van omstandigheden. Het is dan wel fijn om te kunnen steunen op je naasten.
Ik steun vooral op vrienden. en zij op mij, niet op familie. Uiteindelijk maakt het toch niet uit van wie je steun krijgt? Vind het overdreven om te zeggen dat we 'verloren' zijn als de individualisering toeslaat in familierelaties. M.i. is het gewoon een verschuiving van wie je 'naasten' zijn - veel mensen gaan blijkbaar tegenwoordig liever om met personen waar ze het leuk mee hebben dan mensen waar ze door per ongeluk door dna mee verbonden zijn.
pi_137194657
quote:
1s.gif Op donderdag 27 februari 2014 12:17 schreef zarGon het volgende:
Wel of geen contact mee hebben is wat anders dan elkaar steunen in moeilijke tijden, al klikt het niet zo enorm.
En wat als ze je niet steunen?
pi_137194825
quote:
1s.gif Op donderdag 27 februari 2014 12:17 schreef zarGon het volgende:
Ik weet zeker dat ik altijd op mijn familie kan bouwen :Y Ook op die familieleden waar ik dus helemaal geen klik of hechte band mee heb! En ze kunnen ook altijd bij mij aankloppen voor hulp, dat zou ik dan niet eens heel vreemd vinden.
  donderdag 27 februari 2014 @ 12:43:34 #19
379794 thats_meh
Wil je een koekje?
pi_137195213
Ik heb door verschillende pijnlijke redenen met enkele familieleden gebroken, en er zijn een paar die haat ik zo erg, ik schrik ervan dat ik iemand zo gigantisch kan haten.
Er zijn dan mensen die zeggen, ja maar het blijft toch familie. Familie of niet, sommige dingen flik je niet, sowieso niet.
Wat ik dan wel weer grappig vind, familieleden die van het hele drama niks mee hebben gekregen, maar wel wat horen via via gaan je ineens heel toevallig je toevoegen op facebook.

Ik ben het met je eens. Familie krijg je, vrienden kies je uit en ga je vrijwillig mee om.
Dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?
pi_137195601
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2014 12:31 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik weet zeker dat ik altijd op mijn familie kan bouwen :Y Ook op die familieleden waar ik dus helemaal geen klik of hechte band mee heb! En ze kunnen ook altijd bij mij aankloppen voor hulp, dat zou ik dan niet eens heel vreemd vinden.
Dit is precies de houding waar ik het over had... Ik snap dit echt niet. Kun je aan mij uitleggen waar dit vandaan komt? Is het cultureel, opvoeding, of wat?

Ik ben serieus erg nieuwsgierig.
quote:

Ik zie het verschil niet tussen mensen die genetisch verwant aan mij zijn en zij die dit niet zijn. Enkel dezelfde stamboom hebben houdt niet in dat je voor iemand "klaar staat".

En aan jou dezelfde vraag als aan Isabeau; kun je mij jouw houding/mening uitleggen? Vooral waar deze vandaan komt?
pi_137196598
quote:

Deze. met mijn broer heb ik intensief contact, we kunnen het goed met elkaar vinden maar met de rest van de verdere familie (ouders en grootoudere leven niet meer) is het contact minimaal. Vaders kant van de familie is al voor het grootste deel verbroken toen ik nog kind was (ik ben de jongste van alle neven en nichten aan die kant en toen ik baby was trouwden ze al) en heb alleen nog incidenteel contact met 1 nicht (10 jaar ouder).

Aan de moeders kant is het verwaterd nadat de laatste schakel daar overleed (mijn oma). Familie van mijn oma zelf hadden we behoorlijk contact mee toen ik kind was maar die generatie is nu overleden en met achterneven en nichten is gewoon geen band. Enige waar ik nog heel af en toe contact mee heb is met de broer van mijn moeder maar met de neef en nicht daaruit weer totaal niet, heb pogingen gedaan maar blijkbaar willen ze geen contact want ik hoorde niets terug.

Prima allemaal, blijkbaar moest het zo zijn. ;) Enige wat ik aan familie zou missen als het contact tussen mijn broer en mij verstoord zou raken, van de rest lig ik niet wakker, genoeg mensen op wie ik kan vertrouwen als het wat moeilijker gaat worden in het leven.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  donderdag 27 februari 2014 @ 13:49:56 #22
415542 crossmotor11
Hardstyle liefhebber!
pi_137197452
Familiebanden vind ik tot zekere hoogte wel belangrijk, en leuk, mijn moeder heeft 3 broers waarvan wij maar met 1 omgaan en daar de kinderen van eigenlijk ook niet. Mijn vader heeft 1 broer en 2 zusjes waar wij ook omgaan en ook veel met mijn neven en nichten van die kant. Maar dat contact zou ook ook nog wel een keer verwateren ben ik bang voor, met broers van mijn oma, neven van me vader e.d. gaan we ook totaal niet mee om, maar dat hoeft voor mij ook niet
pi_137199812
Ik zie maar enkele leden van mijn familie, rest heb ik geen contact mee. Was vroeger wel meer, maar omdat iedereen over het gehele land verspreid woont verwatert het heel snel natuurlijk. En omdat mijn vader automonteur is was het op een gegeven moment zo dat we familie alleen zagen of hoorden als er iets aan de auto moest gebeuren :') De tyfus dan maar als het zo moet. Zie nu alleen nog mijn ouders, opa en oma en een achterneef die altijd in de vriendengroep is blijven hangen. Ik vind het prima zo. Heb ook geen behoefte aan contact met de rest van de familie. Voor mij is het allemaal niet zo belangrijk.
pi_137199886
quote:
0s.gif Op donderdag 27 februari 2014 13:49 schreef crossmotor11 het volgende:
Familiebanden vind ik tot zekere hoogte wel belangrijk, en leuk, mijn moeder heeft 3 broers waarvan wij maar met 1 omgaan en daar de kinderen van eigenlijk ook niet. Mijn vader heeft 1 broer en 2 zusjes waar wij ook omgaan en ook veel met mijn neven en nichten van die kant. Maar dat contact zou ook ook nog wel een keer verwateren ben ik bang voor, met broers van mijn oma, neven van me vader e.d. gaan we ook totaal niet mee om, maar dat hoeft voor mij ook niet
Maar vind je familiebanden, of het contact met specifiek die mensen (ongeacht de familie connectie) belangrijk?
pi_137202302
Aangezien ik niet in Nederland woon zie ik mijn familie ook niet. En daar kan ik goed mee leven. Ik weet dat als ik ze nodig heb, dat ze er voor mij zijn. De familieband is sterk. Er zijn familieleden die ik jaren niet heb gesproken maar mocht ik ze nodig hebben dan staan ze voor mij klaar.

Ik spreek mijn ouders regeltmatig maar het is niet zo dat ik ze elke dag hoef te spreken. Het is lastiger voor hen dan voor mij, aangezien ik enig kind ben.
Huh? Cause I can't keep track of your professions honey! Last month you were a wine connoisseur, and now you're an aspiring landscape architect, Isn't that right?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')