Uiteraard. Voor mijn zus heb ik vele malen meer over dan voor de buurvrouw, met wie ik een vergelijkbaar contact heb. Maar dat komt idd door het samen opgroeien.quote:Op donderdag 27 februari 2014 11:46 schreef JeMoeder het volgende:
Helemaal met je eens. Vanuit mijn visie ga ik ook geen 'leuke' contacten onderhouden met mensen die mijn iet liggen. Of ze nu familie zijn of niet.
Voor gezinsleden zou ik wel meer moeite doen dan andere familie btw.
Dit doet mij echt heel erg denken aan de relatie met mijn ex!quote:Op donderdag 27 februari 2014 11:47 schreef Isabeau het volgende:
Voor mij zijn familiebanden wel heel belangrijk en ik zou me ook inzetten voor familie als er iets is, ook al spreek ik betreffende persoon weinig. Mijn vriend heeft juist weer niets met het concept familie en dat botst ook nog wel eens
Ik vond het bijvoorbeeld vrij normaal dat je regelmatig op bezoek gaat en hij had daar helemaal geen trek in, Daar had ik eerst moeite mee, maar het is zijn leven en ik hoef hem mijn familie natuurlijk niet op te dringen. Nu ga ik dus gewoon alleen en vind dat prima. Alleen gaat mijn familie dan weer klagen dat hij nooit mee gaat. Tsja.quote:Op donderdag 27 februari 2014 11:55 schreef DeGemiddeldeConsument het volgende:
Dit doet mij echt heel erg denken aan de relatie met mijn ex!
Zij was echt een familiemens, familie op 1 enzovoortUiteindelijk ook mede oorzaak dat het uitging, haar familie mocht mij niet meer zo maar dat terzijde.
Ik was juist veel meer op mezelf wat vaak botste. Overigens was ik soms aan het puberen destijds, waardoor ik tegenwoordig wel weer meer met familie doe.
Ik vind het altijd lastig/vervelend om naar schoonfamilie te gaan, eigen familie niet. Dit is meer omdat mijn schoonfamilie zoveel anders is als die van mij. Ik kom uit de grote stad, waar ook al mijn familieleden wonen. Mijn vriendin komt uit een piepklein dorp. In de 'jonge generatie' merk je nog maar weinig verschil tussen iemand uit een dorp of stad. Maar bij de oudere generatie - zoals haar familieleden - merk je een heel groot verschil in gedrag/mentaliteit/handelingen. Ik voel me dan vaak ongemakkelijk en wil na een uur het liefst weer weg.quote:Op donderdag 27 februari 2014 12:00 schreef Isabeau het volgende:
Ik vond het bijvoorbeeld vrij normaal dat je regelmatig op bezoek gaat en hij had daar helemaal geen trek in, Daar had ik eerst moeite mee, maar het is zijn leven en ik hoef hem mijn familie natuurlijk niet op te dringen. Nu ga ik dus gewoon alleen en vind dat prima. Alleen gaat mijn familie dan weer klagen dat hij nooit mee gaat. Tsja.
Nee hoor, hij heeft ook niets met zijn eigen familie. We hebben geen van beide een tokkiefamilie of rijke familie.quote:Op donderdag 27 februari 2014 12:03 schreef DeGemiddeldeConsument het volgende:
Is dit misschien ook in jouw situatie met jouw vriend van toepassing?
Ik steun vooral op vrienden. en zij op mij, niet op familie. Uiteindelijk maakt het toch niet uit van wie je steun krijgt? Vind het overdreven om te zeggen dat we 'verloren' zijn als de individualisering toeslaat in familierelaties. M.i. is het gewoon een verschuiving van wie je 'naasten' zijn - veel mensen gaan blijkbaar tegenwoordig liever om met personen waar ze het leuk mee hebben dan mensen waar ze door per ongeluk door dna mee verbonden zijn.quote:Op donderdag 27 februari 2014 12:16 schreef zarGon het volgende:
Er is familie en er is familie. Het is nogal een brede term.
Als de individualisering ook toeslaat in familierelaties zijn we verloren. Nogal gechargeerd, maar we denken echt te vaak en te veel aan onszelf, en dat maakt je kapot omdat je als mens altijd kans hebt op verslechtering van omstandigheden. Het is dan wel fijn om te kunnen steunen op je naasten.
En wat als ze je niet steunen?quote:Op donderdag 27 februari 2014 12:17 schreef zarGon het volgende:
Wel of geen contact mee hebben is wat anders dan elkaar steunen in moeilijke tijden, al klikt het niet zo enorm.
Ik weet zeker dat ik altijd op mijn familie kan bouwenquote:Op donderdag 27 februari 2014 12:17 schreef zarGon het volgende:
Wel of geen contact mee hebben is wat anders dan elkaar steunen in moeilijke tijden, al klikt het niet zo enorm.
Dit is precies de houding waar ik het over had... Ik snap dit echt niet. Kun je aan mij uitleggen waar dit vandaan komt? Is het cultureel, opvoeding, of wat?quote:Op donderdag 27 februari 2014 12:31 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik weet zeker dat ik altijd op mijn familie kan bouwenOok op die familieleden waar ik dus helemaal geen klik of hechte band mee heb! En ze kunnen ook altijd bij mij aankloppen voor hulp, dat zou ik dan niet eens heel vreemd vinden.
Ik zie het verschil niet tussen mensen die genetisch verwant aan mij zijn en zij die dit niet zijn. Enkel dezelfde stamboom hebben houdt niet in dat je voor iemand "klaar staat".quote:Op donderdag 27 februari 2014 12:16 schreef zarGon het volgende:
Als de individualisering ook toeslaat in familierelaties zijn we verloren. Nogal gechargeerd, maar we denken echt te vaak en te veel aan onszelf, en dat maakt je kapot omdat je als mens altijd kans hebt op verslechtering van omstandigheden. Het is dan wel fijn om te kunnen steunen op je naasten.
Deze. met mijn broer heb ik intensief contact, we kunnen het goed met elkaar vinden maar met de rest van de verdere familie (ouders en grootoudere leven niet meer) is het contact minimaal. Vaders kant van de familie is al voor het grootste deel verbroken toen ik nog kind was (ik ben de jongste van alle neven en nichten aan die kant en toen ik baby was trouwden ze al) en heb alleen nog incidenteel contact met 1 nicht (10 jaar ouder).quote:Op donderdag 27 februari 2014 12:16 schreef zarGon het volgende:
Maar vind je familiebanden, of het contact met specifiek die mensen (ongeacht de familie connectie) belangrijk?quote:Op donderdag 27 februari 2014 13:49 schreef crossmotor11 het volgende:
Familiebanden vind ik tot zekere hoogte wel belangrijk, en leuk, mijn moeder heeft 3 broers waarvan wij maar met 1 omgaan en daar de kinderen van eigenlijk ook niet. Mijn vader heeft 1 broer en 2 zusjes waar wij ook omgaan en ook veel met mijn neven en nichten van die kant. Maar dat contact zou ook ook nog wel een keer verwateren ben ik bang voor, met broers van mijn oma, neven van me vader e.d. gaan we ook totaal niet mee om, maar dat hoeft voor mij ook niet
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |