abonnement Unibet Coolblue
pi_139255667
Alweer een hele tijd terug dat ik roa moest/mocht slikken, kwam deze topicreeks toevallig weer tegen. Destijds heb ik hier erg veel meegelezen en daar ook veel hulp uit gehaald. Voor eenieder die er nog aan moet beginnen, of er nog mee bezig is, het is een wondermiddel! Het hele traject duurt lang, bijwerkingen zijn naar, maar in the end is het het dubbel en dwars waard.

Zal even kort uitleggen hoe mijn kuur eruit zag, wellicht dat jullie daar dan nog wat uit kunnen halen. Voor het gemak wat kopjes, leest wat makkelijker :)

Aanloop
Zoals elke tiener kreeg ook ik last van jeugdpuistjes rond de puberteit. Aanvankelijk niks bijzonders, maar het bleek toch wel wat serieuzer dan bij de meeste van m'n leeftijdsgenootjes. Zo nu en dan wat naar de huisarts gesukkeld. Aanvankelijk gaf die benzoylperoxide mee, later clindamicine lotion, maar het haalde allemaal weinig uit. In de veronderstelling dat er niks aan te doen was heb ik toen maar besloten te wachten tot de acne over zou gaan. Helaas gebeurde dit niet vanzelf.
Experimenterend met voedsel enz. en de invloed op mn acne ontdekte ik dat snelle suikers (hoge GI waardes) slecht waren. Ik stopte met steeds meer zoetigheden, uiteindelijk ben ik een jaar of 3 vrijwel geheel zonder snacks (taart, chocola, koekjes, frisdrank, ook alcohol) gegaan. Dit hielp, maar niet volledig.
Later kwam ik erachter dat, in tegenstelling tot wat wetenschappers vooralsnog aantoonden, alles m.b.t. sexualiteit bij mij een GROTE invloed had. Gevolg was dat dat alles dus op een laag pitje kwam, en uiteindelijk ben ik een jaar zonder alles gegaan. Niet aan te raden. Dit jaartje monnikenbestaan leidde uiteindelijk weer tot andere complicaties (incl. prostaatontsteking). Doktersadvies: blijf actief. Maar dat was dus lastig.

Roa
Ergens in de tussentijd van het onthouden en de complicatie kreeg ik gigantische acne (omdat ik mijn monnikenbestaan voor een tweetal weken had opgegeven). Bulten zo groot als knikkers op mn voorhoofd. Soms popten ze zomaar open, liepen er straaltjes pus uit, het was een drama. Willekeurige personen in de kassa-rij tikten me op de schouder om te vragen wat er in vredesnaam met mij aan de hand was. Dit was de druppel. Ik ontdekte van het bestaan van roa af. Huisarts stuurde me direct naar de derm en die gaf roa inderdaad mee. Vervolgens ging ik (voor studie) een jaar naar het buitenland, dus de planning liep wat in de soep. Ik heb een groot excelbestand bijgehouden waarin ik alle dagen m'n dosis invulde. Na ongeveer 1/2 jaar (denk ik?) had ik mijn cumulatieve dosis bereikt van ongeveer 130g/kg (ik weeg 80kg). De derm zette me aanvankelijk op 20mg / dag, dit mocht ik later uppen naar 40mg.
Bijwerkingen waren serieus, lippen droog, stukken liepen hingen los, ik kon geen 5 minuten praten zonder een mond vol witte smurrie te hebben, vrij dramatisch. Wat betreft sporten heb ik vrij weinig hinder ondervinden. Ik deed (en doe) aan serieuze fitness / weightlifting en heb me nooit dermate belemmerd gevoeld dat roa hier in de weg zat.
Medische voorzieningen in het buitenland waren voldoende om bloedwaardes te laten controleren, en zonder contact met m'n derm heb ik toen langzamerhand m'n dosis omhoog gegooid tot ruim 120mg / dag (!) (ofwel 1.5mg/kg/dag). De bijwerkingen werden natuurlijk serieuzer, maar het verschil met, zeg, 60mg per dag vond ik klein. Voordeel van hoge dosissen is dat je sneller op je cumulatieve dosis zit. De wetenschappelijke artikelen die ik kon vinden hadden het veelal over de cumulatieve dosis die van belang is, niet zozeer hoe lang iemand daarover doet.

Afwikkeling
Bij het bereiken van m'n cumulatieve dosis ben ik gestopt. Sindsdien nooit meer een dermatoloog gezien. Los van een aantal fikse littekens op m'n voorhoofd (zowel 'omhoog' als 'naar binnen') ben ik acne vrij. Slecht eten is nog steeds van invloed, rampetampen ook, maar lang niet zo erg als dat het was. Bovendien is het goed onder controle te houden. Alle nsaid medicijnen (d.w.z., aspirine, ibuprofen, alles dat ontstekingsremmend werkt) zijn haast voldoende om geen last te hebben van opkomende puistjes. In een extreem geval wil ik wel eens een roa pilletje nemen (20mg). Hoewel de kuur dus al lang voorbij is (twee jaar terug afgerond) werkt een pilletje op z'n tijd nog steeds.
Aangezien zomaar ontstekingsremmers slikken vermoedelijk niet heel gezond is zit ik eraan te denken om, in overleg met de derm, nog een roa kuur te doen, maar dan op een bijzonder lage dosis (zeg 20 of 40mg / week). Bijwerkingen zouden dan minimaal moeten zijn, evenals verdere acne (en litteken-!)vorming.
Wat me tegenhoudt is dat ik graag van m'n littekens af kom. Bij de meeste technieken daarvoor vereisen ze dat je minstens een jaar roa-vrij bent om verdere littekens te voorkomen. Laseren op een nog dunne huid (van de roa) kan bijv. extra schade veroorzaken.

Hoe dan ook, vergeleken met hoe het was ben ik echt ontzettend blij met de huidige situatie. De acneperiode was verschrikkelijk, de roa kuur was ook geen pretje, maar het was het zeker waard. Absoluut. Het is doorbijten en zelfs voor mij gaf de acne + roakuur een fikse ego-deuk, maar ik heb wel ontdekt dat het maar net is hoe jij ermee omgaat dat het al dan niet dragelijk maakt. Of dat alles het waard is hangt denk ik van de ernst van je acne af, in mijn geval ben ik er in ieder geval een stuk beter uitgekomen.

Succes en sterkte voor allen die de roa kuur gaan volgen of nu nog volgen. Uiteindelijk is het het waard :)

[ Bericht 0% gewijzigd door gekkewiebel op 25-04-2014 17:41:51 ]
pi_139260122
Heftig verhaal Gekkewiebel. Jij komt duidelijker van verder dan mij (qua heftigheid voor de kuur). Goed om te zien dat het je heeft geholpen en respect voor je "monnikenbestaan'!

quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 21:49 schreef LittlemanNL het volgende:
Hallo allemaal, ik kom ook gezellig meedoen in het topic. Ik ben gisteren begonnen met mijn kuur. Eerste maand 30mg per dag daarna 40mg per dag. Nu al zin in de bijwerkingen!
Hoe lang nog voordat er roa pilletjes worden uitgedeeld op illegale housefeesten? XD
Succes!
pi_139263478
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 april 2014 20:14 schreef Monolythix het volgende:
Heftig verhaal Gekkewiebel. Jij komt duidelijker van verder dan mij (qua heftigheid voor de kuur). Goed om te zien dat het je heeft geholpen en respect voor je "monnikenbestaan'!

[..]

Hoe lang nog voordat er roa pilletjes worden uitgedeeld op illegale housefeesten? XD
Succes!
Hard trippen met gescheurde lippen!
  zaterdag 26 april 2014 @ 14:08:30 #154
379064 Dumpafval
Gooi jezelf weg
pi_139277828
Slik nu 2 maanden roaccutane (40mg/dag),

Ik ben tegen het advies in toch twee keer gaan drinken.
Een keer een biertje of 15 (was kapot volgende dag), maar ik vond dat ik het ''verdiend'' had, en een keer 7 biertjes. Van de week bloed laten prikken en er was niks aan de hand, het is misschien niet goed voor me maar je leeft maar één keer.

Verder gaat het qua vooruitgang erg goed, geen puist meer te zien, alleen veel rode vlekjes die ook al weg beginnen te trekken. Gisteren nog een examenuitje gehad met mooi weer dus heb goed moeten smeren tegen de zon (factor 50), ben zelfs iets bruiner geworden dus je merkt wel dat je huid al snel reageert op uv-licht.

Over een maand ga ik op examenreis dus ik neem dan (tegen advies in van dermataloog) een pauze van twee weken, maar dit is voor mij een ones in a lifetime dus ik ga het tóch doen. Twijfel nog wel een beetje of ik het moet doen.

Verder heb ik alleen last van droge lippen, meer niet.
pi_139365140
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 april 2014 14:08 schreef Dumpafval het volgende:
Slik nu 2 maanden roaccutane (40mg/dag),

Ik ben tegen het advies in toch twee keer gaan drinken.
Een keer een biertje of 15 (was kapot volgende dag), maar ik vond dat ik het ''verdiend'' had, en een keer 7 biertjes. Van de week bloed laten prikken en er was niks aan de hand, het is misschien niet goed voor me maar je leeft maar één keer.

Verder gaat het qua vooruitgang erg goed, geen puist meer te zien, alleen veel rode vlekjes die ook al weg beginnen te trekken. Gisteren nog een examenuitje gehad met mooi weer dus heb goed moeten smeren tegen de zon (factor 50), ben zelfs iets bruiner geworden dus je merkt wel dat je huid al snel reageert op uv-licht.

Over een maand ga ik op examenreis dus ik neem dan (tegen advies in van dermataloog) een pauze van twee weken, maar dit is voor mij een ones in a lifetime dus ik ga het tóch doen. Twijfel nog wel een beetje of ik het moet doen.

Verder heb ik alleen last van droge lippen, meer niet.
Hoezo zou je een pauze van 2 weken doen? Die bijwerkingen verdwijnen toch zo snel niet?

Ik heb met Kingsland festival helaas twee biertjes gedronken omdat ik van gekkigheid niet wist wat ik ermee moest. Ik kon geen kant meer op, vrienden nergens te bekennen en hem leeggieten op de grond leek me ook geen optie.
Ik had me om 11 uur netjes ingesmeerd met zonnebrand maar helaas heeft het me niet beschermd tot 4 uur dus lichtelijk verbrand in m'n gezicht.
  dinsdag 29 april 2014 @ 09:27:43 #156
420190 Purrrp
Sip, sip, motherfucker.
pi_139365700
Mijn medicatie werkt ineens heel goed. :o Ben een beetje sceptisch of dit lang aanblijft -het gaat nogal in pieken en dalen- maar voor nu ben ik fucking blij met het resultaat. FUCK YEAH!

Btw: ik drink ook gewoon een redelijke hoeveelheid. Minder dan vóór de roa, maar genoeg om in the zone te komen. Niks mis met mijn bloedwaarden.
pi_139369131
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 april 2014 09:27 schreef Purrrp het volgende:
Mijn medicatie werkt ineens heel goed. :o Ben een beetje sceptisch of dit lang aanblijft -het gaat nogal in pieken en dalen- maar voor nu ben ik fucking blij met het resultaat. FUCK YEAH!

Btw: ik drink ook gewoon een redelijke hoeveelheid. Minder dan vóór de roa, maar genoeg om in the zone te komen. Niks mis met mijn bloedwaarden.
Haha dat had ik gedurende mn kuur ook.
De pieken worden steeds hoger en de dalen steeds minder laag.
Uiteindelijk kom je dan op een mooi resultaat :)
  dinsdag 29 april 2014 @ 20:11:10 #158
406326 jvo91
Impossible is nothing
pi_139386994
@Gekkewiebel
interessant verhaal! ''Schrik'' er toch wel van dat je door sexueel actief te zijn meer last van hebt?! Dat staat overal altijd in de boekjes enzo van kinders als jullie maar weten dat het niets met sexualiteit te maken heeft blabla. Maarja goed kan ook bij iedereen verschillend zijn!

Goed dat het iig voor jou ook als wondermiddel heeft kunnen dienen!!
  dinsdag 29 april 2014 @ 20:15:12 #159
406326 jvo91
Impossible is nothing
pi_139387161
Even update ik ben ondertussen 4 weken gestopt met ROA! en heb tot nu toe nog maar 2x een puistJE gehad. 2 weken geleden laatste controle bij derma gehad en die was erg tevreden. Nog een fijn gesprek daar gehad ook beetje nog over ''emotionele'' kant van het verhaal, dat was erg fijn!

Ik ben constant wel bang voor dat het gewoon dalijk boem bats terug komt, maarja goed tot nu toe ben ik zelf super tevreden met het resultaat en zijn de rode vlekken ook al heeeel veeel minder geworden sinds het stoppen met de ROA dus ben ik wel blij om dat dat ook sneller gaat nu. Hopelijk blijft het nu gewoon weg, lekker de zon er over en heb ik weer een hele mooie huid!

Succes iedereen allemaal verder weer!!! Houd de moed er in want het is het (bij mij) echt waard geweest ook!!
pi_139451779
Bij mij lijkt de roaccutane nog niet echt aan te slaan.. Ben nu bijna 3 maanden bezig en mijn gezicht zit nog steeds vol puisten. Afgelopen week nog 5 grote erbij gekregen en mijn rechterwang zit nog vol met grote rode vlekken en een aantal kleine puistjes.. :( Ik zit echt in een dip.. Heb niet echt het idee dat de roaccutane gaat werken bij mij :( Het lijkt wel of ik nooit meer van die kut acne af kom..
  donderdag 1 mei 2014 @ 14:50:00 #161
420190 Purrrp
Sip, sip, motherfucker.
pi_139452424
quote:
0s.gif Op donderdag 1 mei 2014 14:29 schreef Gdin26 het volgende:
Bij mij lijkt de roaccutane nog niet echt aan te slaan.. Ben nu bijna 3 maanden bezig en mijn gezicht zit nog steeds vol puisten. Afgelopen week nog 5 grote erbij gekregen en mijn rechterwang zit nog vol met grote rode vlekken en een aantal kleine puistjes.. :( Ik zit echt in een dip.. Heb niet echt het idee dat de roaccutane gaat werken bij mij :( Het lijkt wel of ik nooit meer van die kut acne af kom..
Doorzetten!!! Een vriend van mij heeft 9 maanden geslikt voordat hij er klaar mee was!!
pi_139481229
Goedemorgen,

Ben nu 3 maanden en 2 weken bezig met het slikken van 60 mg per dag.
Naast de bijwerkingen waar iedereen last van heeft, zie ik nog welis wazig of krijg een knal rood gezicht. Niet erg prettig maarja je doet het ergens voor. En pluspunt is dat je er niet dood aan gaat. Acne is zo goed als verdwenen, krijg heel af en toe nog een puistje. Maar lang niet wat het was. Mensen in mn omgeving zeggen. Over die puistjes ben je ook eindelijk heen gegroeid. Ze moesten is weten. Verder drink ik vrijdags en zaterdags nog net zoveel als daarvoor, en een festivalletje of koningsdag afgesloten met een paar pretpilletjes. Ik heb nergens last van en bloedwaardes zijn altijd goed. Of het goed voor me is, dat zal zeker niet zo zijn. Maar dat heb ik dan aan mezelf te danken!

Wil iedereen veel succes wensen die met een kuur bezig is. En ik zou zeggen hou vol, hoe zwaar het ook is voor sommige, denk aan het onzekere gevoel dat je hebt als je last hebt van acne!

En geloof me bij 95% van de personen die deze medicatie slikken helpt het!

GR.
pi_139481443
Hou vol! Wil je niet ontmoedigen, maar ik ben ook al ruim 4,5 maand bezig zonder enig resultaat.. maar ik blijf vertrouwen hebben! Al is dat verrekte lastig als je weer wakker word met een tennisbal op je wang...

good luck!
pi_139511131
Hee iedereen, ik las dit topic en wat een herkenbare verhalen allemaal! ik wou dat ik dit topic gezien had toen ik nog roaccutane slikte, zou misschien wel geholpen hebben. Ik zal mijn verhaal wel even vertellen om jullie een hart onder de riem te steken en nog een succesverhaal te doen, het komt goed!:)

Ik ben begonnen met de roacccutane toen ik 15 was, nadat ik al heel veel andere middelen van de huisarts had gebruikt en niks hielp (en heeel veel geld had uitgegeven aan middelen van drogist). Ik weet het niet precies meer, maar de eerste drie maanden ongeveer denk ik, deed het niet zoveel, wel droge lippen enzo maar ik had niet echt resultaat. Na die drie maanden werd de acne veeel erger dan het ooit geweest was, ik zat echt letterlijk elke dag helemaal onder de bulten. Dat het zo'n 2 maanden geduurd denk ik. Maar opeens, na ongeveer 6 maanden slikken, werd het opeens veel beter. Ik heb het uiteindelijk ongeveer 9 maanden geslikt denk ik. En nu ben ik echt vrijwel van alle acne af! Dat is zo ontzettend fijn, het is gewoon zo goed voor je zelfvertrouwen. Vroeger was ik er echt de hele dag mee bezig en ik voelde me er ook echt niet gemakkelijk bij om mensen aan te kijken of om dicht bij mensen te zitten, nu zit ik echt beter in mij vel. Af en toe heb ik nog wel wat kleine puistjes, vooral als ik ongesteld moet worden, maar het is echt niks vergeleken met eerst.Ik vergeet soms nog wel eens hoe erg het vroeger was, ik zag laatst een foto van ongeveer een jaar geleden, toen ik nog roaccutane slikte, en daar schrok ik wel een beetje van, echt vreselijk zag ik er toen uit. Ik zou eigenlijk nog wel iets willen doen aan de littekens misschien, maar voor nu ben ik al heel blij met mijn huid zonder heel veel puisten.

Bij mij duurde het dus best een tijdje voordat het hielp, en het maakte het eerst veel erger, maar het is toch goed gekomen uiteindelijk, gewoon voorhouden!
pi_139515375
Pfff echt heel fijn dat jullie deze verhalen hier neerzetten! Ontzettend bedankt! Bij mij ging het super goed tot de afgelopen week. En vanmorgen werd ik wakker met een grote pijnlijke bult op de plek waar ik echt maandenlang een pijnlijke ontsteking heb gehad, die was eindelijk bijna weg maar niet dus :( Ik kan wel janken nu maar daar ik natuurlijk helemaal niets aan, gewoon doorzetten.
pi_139515803
En mijn dermatoloog vertelde dat het, normaal gesproken, alleen gedurende de eerste paar weken (iets) erger kan worden. :')
pi_139516213
quote:
10s.gif Op zaterdag 3 mei 2014 10:00 schreef TvhN het volgende:
En mijn dermatoloog vertelde dat het, normaal gesproken, alleen gedurende de eerste paar weken (iets) erger kan worden. :')
Is je dermatoloog ook je tandarts :')?
  zaterdag 3 mei 2014 @ 14:57:10 #168
379064 Dumpafval
Gooi jezelf weg
pi_139521174
Ik slik sinds eind februari, al m'n puistjes zijn weg (40 mg/dag) maar heb nog veel rode vlekken. Is het ook zo dat met Roaccutane die rode vlekken sneller wegtrekken (of juist langzamer zoals ik veel lees op het internet)? Ik moet nog 4 maanden dus ik hoop van wel...

Ik lees ook dat het nadat je gestopt bent met Roaccutane juist wegtrekt..

Kan er iemand duidelijkheid geven hierover?
  zondag 4 mei 2014 @ 11:24:52 #169
427143 Claire34
34 jaar
pi_139545186
Hallo iedereen,
Na 20 jaar Diane35 en meerdere antibioticakuren per jaar eindelijk de stap gezet naar Roaccutane (20mg om te starten). Laatste antibioticakuur achter de rug ... Roaccutane gestart met mooie huid, met als reden om er definitief vanaf te geraken en niet na 2 maanden opnieuw antibiotica te moeten gaan nemen.
De bijwerkingen laat ik gewoon op me afkomen.
Enkel van de eventuele uitbarsting in het begin van de kuur ben ik wel bang ... Mijn vraag naar jullie: zijn er ook mensen die hier geen last van hadden ?
pi_139545996
Claire34, natuurlijk zijn er ook mensen die daar geen last van hebben, je kan alleen nooit van tevoren weten of jij dat geluk hebt. Ik had lang niet zulke erge acne als ik soms op foto's online zie en bij mij hielp de roa heel goed in de eerste paar weken, ik was echt super blij met de vooruitgang! Ik ging er stiekem al een beetje vanuit dat ik geen uitbraak meer zou krijgen.

Afgelopen week heb ik er helaas wel weer wat ontstekingen bijgekregen. Anderen zeggen dat mijn huid er nog steeds beter uit ziet dan voor de roa maar zelf vind ik die terugval best moeilijk en ben ik nu inderdaad bang dat het weer erger gaat worden. (En die bulten zijn gewoon pijnlijk/vervelend)

Zoals je schrijft moet je het allemaal een beetje op je af laten komen en vasthouden aan de verhalen hierboven, uiteindelijk gaat het weg.
  zondag 4 mei 2014 @ 16:32:07 #171
420190 Purrrp
Sip, sip, motherfucker.
pi_139552077
Holy shit, na weer een kleine terugval kan ik eindelijk zeggen dat mijn huid er nog nooit zo nice uit heeft gezien. O+ Het zijn deze momenten dat ik zeker weet dat ik uiteindelijk compleet vrij van puistjes zal zijn.
pi_139556888
Purrrp, wat fijn! En heel goed om te horen :D
pi_139571915
Ik ben net klaar met mijn roaccutanekuur, mijn huid is echter zeer rimpelig, komt dit door de droogte en wordt het dan beter met een hydraterende creme????
  maandag 5 mei 2014 @ 00:00:52 #174
119225 Poison-Ivy
Poison-Ivy
pi_139573130
quote:
0s.gif Op zondag 4 mei 2014 11:24 schreef Claire34 het volgende:
Hallo iedereen,
Na 20 jaar Diane35 en meerdere antibioticakuren per jaar eindelijk de stap gezet naar Roaccutane (20mg om te starten). Laatste antibioticakuur achter de rug ... Roaccutane gestart met mooie huid, met als reden om er definitief vanaf te geraken en niet na 2 maanden opnieuw antibiotica te moeten gaan nemen.
De bijwerkingen laat ik gewoon op me afkomen.
Enkel van de eventuele uitbarsting in het begin van de kuur ben ik wel bang ... Mijn vraag naar jullie: zijn er ook mensen die hier geen last van hadden ?
succes! Ik hoop dat het voor je gaat werken
The secret of getting ahead is getting started
pi_139669772
Vraagje aan de mensen die al klaar zijn met Roa en die last hadden van vermoeidheid of neerslachtigheid: gaat dat na de kuur weer snel over?

Ik ben nu bijna 4 maanden onderweg en voel me moe, alsof ik iedere dag met een kater opsta en kijk tegen de kleinste dingen vaak op als een berg. Komt misschien ook omdat het druk is op m'n werk, dan komt de bijwerking van Roa er natuurlijk extra bovenop.

Gelukkig gaat het super met m'n huid nu, maar net nu ik de bloemetjes eens flink buiten zou kunnen gaan zetten zonder schaamte voor m'n huid houdt iets me tegen. Herkenbaar?

Nouja misschien ben ik ook maar een beetje aan het zeiken, ik weet waar ik het allemaal voor doe dus dat houdt me op de been!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')