Ik ben een aantal dagen geleden bij een soort van psycholoog assistent van de huisarts geweest. Zit al langere tijd hiermee en eindelijk gedaan dus, maar toen ik daar zat begon die vrouw heel veel te praten en ik durfde eigenlijk niet meer te vertellen hoe erg het allemaal was, ik schaam me er gewoon voor dat ik tot nu toe alleen maar heb gefaalt in het levenquote:
Ik weet dat het probleem erger maakt dus ik doe het alleen in het weekend, op zaterdagquote:Op woensdag 26 februari 2014 19:56 schreef UIO_AMS het volgende:
Geen drank en drugs gebruiken en eens in gesprek gaan met een psycholoog.
Nou, wat dacht je van gewoon regelmaat in de vorm van een baan ? Gelijk weer de psycholoog erbij halen voor een luie puber...quote:Op woensdag 26 februari 2014 19:56 schreef UIO_AMS het volgende:
Geen drank en drugs gebruiken en eens in gesprek gaan met een psycholoog.
Deze man weet.quote:Op woensdag 26 februari 2014 19:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou, wat dacht je van gewoon regelmaat in de vorm van een baan ? Gelijk weer de psycholoog erbij halen voor een luie puber...
Dat is het niet, ik zoek wel gewoon werk. Ik neem ook alles aan maar als ik daar ben voel ik me ontzettend ellendig en slecht ik weet ook niet wat het isquote:Op woensdag 26 februari 2014 19:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou, wat dacht je van gewoon regelmaat in de vorm van een baan ? Gelijk weer de psycholoog erbij halen voor een luie puber...
Er is wel een verschil tussen lui zijn en een negatieve kijk op het leven hebben.quote:Op woensdag 26 februari 2014 19:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Gewoon op tijd naar bed gaan, je dag vullen met zinvolle dingen en op tijd op staan. Hou dat eens 2 weken vol.quote:Op woensdag 26 februari 2014 20:00 schreef LMLucky het volgende:
[..]
Dat is het niet, ik zoek wel gewoon werk. Ik neem ook alles aan maar als ik daar ben voel ik me ontzettend ellendig en slecht ik weet ook niet wat het is
Ik heb al eerder full time gewerkt en toen had ik dat helemaal niet, ik wil wel gewoon werken
Je kan TS ook dingen aanpraten.quote:Op woensdag 26 februari 2014 20:02 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Er is wel een verschil tussen lui zijn en een negatieve kijk op het leven hebben.
Drinken om alles te vergeten is geen oplossing.quote:Op woensdag 26 februari 2014 19:58 schreef LMLucky het volgende:
[..]
Ik weet dat het probleem erger maakt dus ik doe het alleen in het weekend, op zaterdag
Het is niet dat ik specifiek uitkijk naar de drank en drugs maar meer dat het op zaterdag altijd wel leuk is omdat je door drank alles weer vergeet, dus indirect ook weer wel eigenlijk en ja.. ik weet niet of je me zo begrijpt?
Iedere dag drank en drugs gebruiken zodat iedere dag leuk is ipv alleen het weekend?quote:Op woensdag 26 februari 2014 19:49 schreef LMLucky het volgende:
Het enige wat ik leuk vind is het weekend omdat ik dan veel drank en drugs gebruik.
Je kan ook alles afdoen in termen van lui zijn.quote:
Dan ga je toch mbo doen.quote:Op woensdag 26 februari 2014 19:49 schreef LMLucky het volgende:
Ik weet niet hoe ik hier uit moet komen, wil in september wel iets van een opleiding gaan doen maar ik heb geen een hbo die me leuk lijkt, omdat ik het hbo zelf gewoon niet leuk vindt.
Heeft iemand advies voor me
TS roept zonder zelf iets geprobeerd te hebben. Dat is de essentie van lui zijn ja. Zolang hij zelf geen actieve houding heeft om zijn leven weer op de rit te helpen kan je een heel leger hulpverleners ertegenaan gooien die hem gaan volplakken met labels, het zal hem niet gaan helpen. Wat dat betreft is jouw opmerking dat hij maar gelijk een psycholoog op moet gaan zoeken tekenend voor de huidige maatschappij; zelfverantwoording is vies, iets op eigen kracht bereiken is overbodig en de schuld buiten jezelf leggen is heel normaal.quote:Op woensdag 26 februari 2014 20:07 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Je kan ook alles afdoen in termen van lui zijn.
Wat een volslagen onzin. Hulp zoeken omdat je je realiseert dat je een probleem hebt, wat dus in jezelf zit, hoe is dat de oorzaak buiten jezelf zoeken? Hulp zoeken om je leven op de rit te krijgen is ook een vorm van verantwoordelijkheid nemen. Wat is er mis mee om te proberen je leven op de rit te krijgen en daar wat hulp bij te vragen? En denk je dat een psycholoog alles voor je doet? Die kan je hooguit een beetje helpen, maar je doet het dus wel op eigen kracht.quote:Op woensdag 26 februari 2014 20:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
TS roept zonder zelf iets geprobeerd te hebben. Dat is de essentie van lui zijn ja. Zolang hij zelf geen actieve houding heeft om zijn leven weer op de rit te helpen kan je een heel leger hulpverleners ertegenaan gooien die hem gaan volplakken met labels, het zal hem niet gaan helpen. Wat dat betreft is jouw opmerking dat hij maar gelijk een psycholoog op moet gaan zoeken tekenend voor de huidige maatschappij; zelfverantwoording is vies, iets op eigen kracht bereiken is overbodig en de schuld buiten jezelf leggen is heel normaal.
Als TS nou gewoon eens een paar weken de wekker om 7:30 zet, vervolgens nuttige dingen gaat doen zoals solliciteren, het huis onderhouden of andere klusjes, vervolgens gewoon om een uur of 22:30 weer naar bed gaat en de drank en drugs beperkt, en daarna nog steeds zo laveloos en futloos op de bank hangt, dan mag je wel eens gaan kijken naar andere opties.
Hem gelijk naar een psycholoog sturen omdat meneer in bed ligt te rotten, geen zin in school en werk heeft en vervolgens party hard doet in het weekend lijkt me niet de meest verstandige oplossing.
Kan allemaal best zijn, maar als je TS zijn OP leest dan lees je dat meneer vooral in bed ligt, s'avonds actief wordt en vervolgens in het weekend het doodleuk op een zuipen en snuiffestijn zet. Vervolgens nog een verkapte klaagzang over dat hij met zijn middelbare school diploma alleen maar kutbaantjes kan krijgen en wat geouwel over dat het niet eerlijk is in het leven. TS heeft dus geen 'problemen', maar vooral een gebrek aan motivatie. Die dingen zijn stuk voor stuk aan te pakken als hij het maar zelf wil.quote:Op woensdag 26 februari 2014 20:37 schreef LadyOracle het volgende:
[..]
Wat een volslagen onzin. Hulp zoeken omdat je je realiseert dat je een probleem hebt, wat dus in jezelf zit, hoe is dat de oorzaak buiten jezelf zoeken? Hulp zoeken om je leven op de rit te krijgen is ook een vorm van verantwoordelijkheid nemen. Wat is er mis mee om te proberen je leven op de rit te krijgen en daar wat hulp bij te vragen? En denk je dat een psycholoog alles voor je doet? Die kan je hooguit een beetje helpen, maar je doet het dus wel op eigen kracht.
Bah, beetje iedereen die hulp vraagt afdoen als onverantwoordelijk, lui en iemand die er zelf niks van maakt. Daar word ik nou naar van.
Dan lezen we iets anders. Ik lees namelijk dat TS werkte, dat hij nog steeds wil werken en geld verdienen, dat hij in september een opleiding wil gaan doen en dat hij hulp heeft gezocht. Volgens mij spreekt daar wel degelijk initatief uit.quote:Op woensdag 26 februari 2014 20:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Kan allemaal best zijn, maar als je TS zijn OP leest dan lees je dat meneer vooral in bed ligt, s'avonds actief wordt en vervolgens in het weekend het doodleuk op een zuipen en snuiffestijn zet. Vervolgens nog een verkapte klaagzang over dat hij met zijn middelbare school diploma alleen maar kutbaantjes kan krijgen en wat geouwel over dat het niet eerlijk is in het leven. TS heeft dus geen 'problemen', maar vooral een gebrek aan motivatie. Die dingen zijn stuk voor stuk aan te pakken als hij het maar zelf wil.
Is dat tegenwoordig voer voor psychologen ja? Want dan kan zo ongeveer 75% van de Nederlanders nu per direct naar de psych rennen. TS heeft vooral een mentaliteitsprobleem waar hij zelf geen enkel greintje energie in stopt om het te veranderen, geen geestelijk probleem.
Ja, bij een kweker en dat beviel meneer niet na een paar dagen. Owja, en het verdiende ook nog eens 'geen tering'.quote:Op woensdag 26 februari 2014 20:42 schreef LadyOracle het volgende:
[..]
Dan lezen we iets anders. Ik lees namelijk dat TS werkte,
Ja, maar meneer kan geen baan krijgen die bij zijn status als schoolverlater past.quote:dat hij nog steeds wil werken en geld verdienen,
Maar er zijn geen leuke hbo opleidingen voor meneer!quote:dat hij in september een opleiding wil gaan doen
Nee, hij heeft op Fok een topic erover geopend. Dat is iets heel anders.quote:en dat hij hulp heeft gezocht.
Nou, ik merk al dat er bij jou niet veel voor nodig is om initiatiefrijk gevonden te worden.quote:Volgens mij spreekt daar wel degelijk initatief uit.
Een beetje tussen de regels door lezen.quote:Dat het leven oneerlijk is, heb ik nergens gelezen.
Alleen lezen wat je wilt lezen, bedoel je.quote:Op woensdag 26 februari 2014 20:45 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, bij een kweker en dat beviel meneer niet na een paar dagen. Owja, en het verdiende ook nog eens 'geen tering'.
[..]
Ja, maar meneer kan geen baan krijgen die bij zijn status als schoolverlater past.
[..]
Maar er zijn geen leuke hbo opleidingen voor meneer!
[..]
Nee, hij heeft op Fok een topic erover geopend. Dat is iets heel anders.
[..]
Nou, ik merk al dat er bij jou niet veel voor nodig is om initiatiefrijk gevonden te worden.
[..]
[b][b]Een beetje tussen de regels door lezen.[/b][/b]
En op de rest ga je maar even niet in? Typisch.quote:Op woensdag 26 februari 2014 20:45 schreef LadyOracle het volgende:
[..]
Alleen lezen wat je wilt lezen, bedoel je.
Heeft weinig zin als je de helft niet leest. TS heeft wel degelijk hulp gezocht en niet alleen een topic geopend, maar dat heb je blijkbaar ook niet gelezen. Kan ik het wel herhalen, maar ik kan je niet dwingen de letters op het scherm daadwerkelijk tot je te nemen. Ik geef het op.quote:Op woensdag 26 februari 2014 20:46 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En op de rest ga je maar even niet in? Typisch.
Geef mij maar letterlijk de quote waarin hij aangeeft dat hij hulp heeft gezocht en ik neem mijn woorden terug.quote:Op woensdag 26 februari 2014 20:49 schreef LadyOracle het volgende:
[..]
Heeft weinig zin als je de helft niet leest. TS heeft wel degelijk hulp gezocht en niet alleen een topic geopend, maar dat heb je blijkbaar ook niet gelezen. Kan ik het wel herhalen, maar ik kan je niet dwingen de letters op het scherm daadwerkelijk tot je te nemen. Ik geef het op.
Dus moet hij naar de psych?quote:En serieus, welke jongere weet er nou welke opleiding hij wil gaan doen?
Het is vooral een teken van desinteresse, dat hij de 7 maanden die hij nu te gaan heeft niet eens voor zichzelf kan besluiten om te achterhalen wat hij wel wil gaan doen met zijn leven is stuitend te noemen.quote:Als dat al een reden is om lui gevonden te worden, dan zijn er heel veel jongeren lui.
Ja, want dat is dan ook precies wat ik zeg als ik aangeef dat meneer lui is omdat hij denkt dat anderen zijn 'issues' wel even kunnen oplossen. Nogmaals, geef mij even aan waar staat dat TS al hulp heeft gezocht voor zijn problemen en ik neem het terug.quote:In het eerste jaar van mijn studie begonnen er 180 mensen, daarvan hebben enkele tientallen het afgemaakt. Allemaal lui? Whatever.
k zit hier al meer dan 2 jaar mee, ik heb heel lang gedacht dat ik het zelf wel op zou lossen maar de laatste tijd heb ik het gevoel het niet meer te kunnenquote:Op woensdag 26 februari 2014 20:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
TS roept zonder zelf iets geprobeerd te hebben. Dat is de essentie van lui zijn ja. Zolang hij zelf geen actieve houding heeft om zijn leven weer op de rit te helpen kan je een heel leger hulpverleners ertegenaan gooien die hem gaan volplakken met labels, het zal hem niet gaan helpen. Wat dat betreft is jouw opmerking dat hij maar gelijk een psycholoog op moet gaan zoeken tekenend voor de huidige maatschappij; zelfverantwoording is vies, iets op eigen kracht bereiken is overbodig en de schuld buiten jezelf leggen is heel normaal.
Als TS nou gewoon eens een paar weken de wekker om 7:30 zet, vervolgens nuttige dingen gaat doen zoals solliciteren, het huis onderhouden of andere klusjes, vervolgens gewoon om een uur of 22:30 weer naar bed gaat en de drank en drugs beperkt, en daarna nog steeds zo laveloos en futloos op de bank hangt, dan mag je wel eens gaan kijken naar andere opties.
Hem gelijk naar een psycholoog sturen omdat meneer in bed ligt te rotten, geen zin in school en werk heeft en vervolgens party hard doet in het weekend lijkt me niet de meest verstandige oplossing.
quote:Op woensdag 26 februari 2014 20:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Geef mij maar letterlijk de quote waarin hij aangeeft dat hij hulp heeft gezocht en ik neem mijn woorden terug.
[..]
Dus moet hij naar de psych?
[..]
Het is vooral een teken van desinteresse, dat hij de 7 maanden die hij nu te gaan heeft niet eens voor zichzelf kan besluiten om te achterhalen wat hij wel wil gaan doen met zijn leven is stuitend te noemen.
[..]
Ja, want dat is dan ook precies wat ik zeg als ik aangeef dat meneer lui is omdat hij denkt dat anderen zijn 'issues' wel even kunnen oplossen. Nogmaals, geef mij even aan waar staat dat TS al hulp heeft gezocht voor zijn problemen en ik neem het terug.
Het is echt belachelijk dat jij dit kan zeggen van zo'n afstand, het is gewoon niet mogelijk.quote:Op woensdag 26 februari 2014 20:45 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, bij een kweker en dat beviel meneer niet na een paar dagen. Owja, en het verdiende ook nog eens 'geen tering'.
[..]
Ja, maar meneer kan geen baan krijgen die bij zijn status als schoolverlater past.
[..]
Maar er zijn geen leuke hbo opleidingen voor meneer!
[..]
Nee, hij heeft op Fok een topic erover geopend. Dat is iets heel anders.
[..]
Nou, ik merk al dat er bij jou niet veel voor nodig is om initiatiefrijk gevonden te worden.
[..]
Een beetje tussen de regels door lezen.
Bedankt, je hebt hier gelijk mee. Ik blijf ook inderdaad helemaal niet lang liggen, ik word gewoon wakker en wil dat het zo snel mogelijk weer avond is, dat is iets anders inderaad, ik kom wel mijn bed uit en probeer dingen te doen maar ik ben het plezier er in verloren. Het lukt me gewoon niet om nog maar ergens plezier uit te halenquote:Op woensdag 26 februari 2014 20:42 schreef LadyOracle het volgende:
[..]
Dan lezen we iets anders. Ik lees namelijk dat TS werkte, dat hij nog steeds wil werken en geld verdienen, dat hij in september een opleiding wil gaan doen en dat hij hulp heeft gezocht. Volgens mij spreekt daar wel degelijk initatief uit.
Dat het leven oneerlijk is, heb ik nergens gelezen. Verder staat er ook niet dat ie overdag in bed ligt, er staat 'ik blijf het liefst zo lang mogelijk liggen'. Daar staat niet bij dat TS dat daadwerkelijk doet noch tot hoe laat.
Als het probleem bij jou ligt, en neemt het initiatief om naar de psycholoog te gaan om dat probleem aan te pakken, dat vind ik nou niet per sé een initiatiefloze houding.quote:Op woensdag 26 februari 2014 20:21 schreef Scorpie het volgende:
. Wat dat betreft is jouw opmerking dat hij maar gelijk een psycholoog op moet gaan zoeken tekenend voor de huidige maatschappij; zelfverantwoording is vies, iets op eigen kracht bereiken is overbodig en de schuld buiten jezelf leggen is heel normaal.
Kijk, daarvoor kan je naar een psycholoog gaan, die jeugdtrauma's, maar ik denk niet dat het veel te maken heeft met je problemen nu.quote:Op woensdag 26 februari 2014 23:19 schreef LMLucky het volgende:
Ik heb er gewoon geen zin meer in, ik kan alleen maar hopen op verbetering, ik wil het zelf ook verbeteren maar weet niet hoe. het is echt lastiger dan het lijkt.
Vanaf maandag kijk ik alweer uit naar zaterdag omdat dat de enige dag is waarbij ik "normaal" kan zijn
Er zijn ook dingen in mijn jeugd gebeurt die weer naar boven schieten, ik weet niet wat het is. Heb altijd het idee gehad een normale jeugd te hebben maar het besef komt steeds meer dat er dingen zijn gebeurd die niet horen te gebeuren, ik probeer het achter me te laten maar steeds komen er nieuwe herinneringen weer naar boven.
denk je dat het komt omdat je denkt dat ik lui ben? of iets andersquote:Op donderdag 27 februari 2014 09:11 schreef kristalhelder het volgende:
[..]
Kijk, daarvoor kan je naar een psycholoog gaan, die jeugdtrauma's, maar ik denk niet dat het veel te maken heeft met je problemen nu.
Je kunt altijd nog MBO doen. Je zal niet de enige zijn.quote:Op woensdag 26 februari 2014 19:49 schreef LMLucky het volgende:
Ik heb nergens meer zin in. Ben pas gestopt met school omdat ik het verschikkelijk vond en nu doe ik de hele dag niks.
Heb ook nergens zin in, wil wel werken en geld verdienen maar het enige wat ik kan doen is bij een kwekerij werken )
verder kan ik nergens werk vinden, heb alleen middelbare school gedaan.
Ik heb ook geen zin om iets te doen, 's avonds kom ik wel in mijn element maar overdag voel ik me verschikkelijk. Als ik wakker wordt blijf ik het liefst zo lang mogelijk in bed liggen zodat de dag snel voorbij is. Een negatieve spiraal is het geworden.
Het enige wat ik leuk vind is het weekend omdat ik dan veel drank en drugs gebruik.
Ik weet niet hoe ik hier uit moet komen, wil in september wel iets van een opleiding gaan doen maar ik heb geen een hbo die me leuk lijkt, omdat ik het hbo zelf gewoon niet leuk vindt.
Mijn eigen ervaring is dat dingen naar boven komen op het moment dat je 'klaar' bent om ze te gaan verwerken. Er is een reden dat iets naar boven komt en ook dat het niet allemaal tegelijk komt, denk ik.quote:Op woensdag 26 februari 2014 23:19 schreef LMLucky het volgende:
Ik heb er gewoon geen zin meer in, ik kan alleen maar hopen op verbetering, ik wil het zelf ook verbeteren maar weet niet hoe. het is echt lastiger dan het lijkt.
Vanaf maandag kijk ik alweer uit naar zaterdag omdat dat de enige dag is waarbij ik "normaal" kan zijn
Er zijn ook dingen in mijn jeugd gebeurt die weer naar boven schieten, ik weet niet wat het is. Heb altijd het idee gehad een normale jeugd te hebben maar het besef komt steeds meer dat er dingen zijn gebeurd die niet horen te gebeuren, ik probeer het achter me te laten maar steeds komen er nieuwe herinneringen weer naar boven.
Ik zeg niet meteen dat het komt omdat je lui bent, maar als het door je jeugd zou komen, zou je de gevolgen wel eerder gemerkt hebben.quote:Op donderdag 27 februari 2014 16:04 schreef LMLucky het volgende:
[..]
denk je dat het komt omdat je denkt dat ik lui ben? of iets anders
Ik ben het niet vaak met je eens, maar hier wel.quote:Op woensdag 26 februari 2014 20:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Mijn eerste advies is je eigen OP eens goed te lezen en tot je door te laten dringen wat je hier nu feitelijk zegt.quote:Op woensdag 26 februari 2014 19:49 schreef LMLucky het volgende:
Ik heb nergens meer zin in. Ben pas gestopt met school omdat ik het verschikkelijk vond en nu doe ik de hele dag niks.
Heb ook nergens zin in, wil wel werken en geld verdienen maar het enige wat ik kan doen is bij een kwekerij werken )
verder kan ik nergens werk vinden, heb alleen middelbare school gedaan.
Ik heb ook geen zin om iets te doen, 's avonds kom ik wel in mijn element maar overdag voel ik me verschikkelijk. Als ik wakker wordt blijf ik het liefst zo lang mogelijk in bed liggen zodat de dag snel voorbij is. Een negatieve spiraal is het geworden.
Hier begin je mee. Hier zit dus ook de kern van je probleem. Je wilt alles 'leuk' vinden en kunt niet dealen met situaties die je 'niet leuk' vindt. En van de hele dag niets doen wordt iedereen ellendig en depressief; dat is een vaststaand gegeven.quote:Ben pas gestopt met school omdat ik het verschikkelijk vond en nu doe ik de hele dag niks.
Dit kan je dus doen maar vind je niet 'leuk'. Tja..quote:maar het enige wat ik kan doen is bij een kwekerij werken
Waar je dus tegenaan loopt is dat je je ritme kwijt bent. Je hebt geen zin in school, geen zin in werk en dus voel je je kut in de uren dat je op school had moeten zitten of had moeten werken.quote:'s avonds kom ik wel in mijn element maar overdag voel ik me verschikkelijk.
En weer komt hier het 'leuk' naar voren. Het leven is niet alleen 'leuk'.quote:wil in september wel iets van een opleiding gaan doen maar ik heb geen een hbo die me leuk lijkt, omdat ik het hbo zelf gewoon niet leuk vindt.
Er zijn verschillende dingen die je zou kunnen doen aan je situatie en aan het je kut voelen.quote:Heeft iemand advies voor me
Naast de structuur/ regelmaat van een dag is er ook nog zo iets als balans. Maak niet alles te afhankelijk van 1 ding wat je leven overheersd. Een bijbaan, deeltijdstudie, tijd voor sporten en sociale activiteiten. Staar je niet blind op anderen maar ga op ontdekkingstocht wat echt belangrijk voor je is, en je hebt er een leven lang plezier van. Beperk je tot de dingen waar je aanleg voor hebt en goed in bent. Life is more fun wanneer je inzicht hebt in je eigen denken!quote:Op woensdag 26 februari 2014 23:19 schreef LMLucky het volgende:
Wat is dat voor onzin? Het is echt niet ongebruikelijk dat mensen pas op latere leeftijd vastlopen door dingen van vroeger. Ik ken mensen die na meer dan twintig jaar pas bij de psychiater terecht kwamen.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 09:09 schreef kristalhelder het volgende:
[..]
Ik zeg niet meteen dat het komt omdat je lui bent, maar als het door je jeugd zou komen, zou je de gevolgen wel eerder gemerkt hebben.
Tevens zou ik wel naar de psycholoog gaan, want als je vroeger wel ambities had, maar nu nergens meer zin hebt, kan dat een teken van een beginnende depressie zijn.
Het leven is niet alleen maar leuk, maar ik lees hier dat iemand NIETS meer leuk vindt. Dat is heel wat anders.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 11:10 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Mijn eerste advies is je eigen OP eens goed te lezen en tot je door te laten dringen wat je hier nu feitelijk zegt.
[..]
Hier begin je mee. Hier zit dus ook de kern van je probleem. Je wilt alles 'leuk' vinden en kunt niet dealen met situaties die je 'niet leuk' vindt. En van de hele dag niets doen wordt iedereen ellendig en depressief; dat is een vaststaand gegeven.
[..]
Dit kan je dus doen maar vind je niet 'leuk'. Tja..
[..]
Waar je dus tegenaan loopt is dat je je ritme kwijt bent. Je hebt geen zin in school, geen zin in werk en dus voel je je kut in de uren dat je op school had moeten zitten of had moeten werken.
[..]
En weer komt hier het 'leuk' naar voren. Het leven is niet alleen 'leuk'.
[..]
Er zijn verschillende dingen die je zou kunnen doen aan je situatie en aan het je kut voelen.
Voor al die dingen is echter 1ding van belang:
Geef jezelf een schop onder je hol en ga iets doen. Oók als je het 'niet leuk' vindt want van niets doen word je ellendiger dan van iets doen wat je 'niet leuk' vindt.
1. Ga bij die kwekerij werken; dan heb je tenminste ritme, geld en de voldoening dat je tenminste iets nuttigs doet, hoe klein dan ook.
2. Ga vrijwilligerswerk doen. In verzorgings en verpleeghuizen kunnen ze altijd wel iemand gebruiken, of de lokale kinderboerderij of weet ik veel wat. Als je maar ritme krijgt.
3. Tip van de eeuw maar kost wel doorzettingsvermogen: Probeer een 'meekijk/meeloop' plek te vinden in een baan die je wat lijkt. Gratis en voor niets. Heb je ritme én kan je kijken of de baan je wel echt past zodat je weet waarvoor je die opleiding gaat doen, ookal vind je die opleiding zelf 'net leuk'.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |