Hallo allemaal,
gisteren is onze liefste kat doodgereden en vandaag hebben we hem laten cremeren. Op zich een zeer treurige gebeurtenis natuurlijk, maar ik als 17-jarige jongen kan er gewoon moeilijk mee omgaan. In tegen stelling tot de rest van mijn familie, die natuurlijk ook verdriet heeft, ben ik echt helemaal van slag. Ik kan vrijwel ieder moment in huilen uitbarsten en kamp met hoofdpijn. Ik kan me maar moeilijk concentreren op schoolwerk en ik voel me dus kortom gewoon niet goed.
Nu weet ik van me zelf dat ik altijd zo ben in zaken die met de 'dood' te maken hebben. Ik klap snel dicht en ik voel me soms zo apart als ik dat doe, want ik zie andere dat nooit doen. Toen mij opa overleed in 2010 was ik zelfs zo van slag af dat ik aan de valium moest om maar een beetje rustig te worden.
Echter word ik steeds ouder en me familie vindt eigenlijk dat ik vrij apart - gewoon kinderachtig - reageer. Natuurlijk is de dood een moeilijk onderwerp en is het lastig en triest om een dierbaar iemand of dier te verliezen, zoals nu het geval is, maar je moet ook doorgaan met het leven en ik blijf juist een lange tijd stil staan.
Ik vind het moeilijk om over te praten, want ik heb ook het gevoel dat echt niemand me begrijpt. Ik heb er ook al over gepraat met de kindertelefoon, maar die namen me niet serieus. Het kwam er eigenlijk op neer dat ik maar zo snel mogelijk hun chat moest afsluiten, toen ik zei dat ik me niet kon concentreren op me leerwerk door het overlijden van m'n dierbare kat.
Hebben sommige van jullie hier ook last van bij dit zware onderwerp? Hoe lossen jullie dit op en hebben jullie tips?
Alvast bedankt voor jullie hopelijk serieuze hulp.
- Jeffrey