maar niet altijd de goedkoopstequote:Op dinsdag 25 februari 2014 13:24 schreef gianni61 het volgende:
ligt er aan hoe ver het gebogen is..
maar de optie van Burdie is wel het makkelijkste
niet altijd, ligt er natuurlijk een beetje aan hoe duur je wiel is en of je het evt zelf kan.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 13:26 schreef boik het volgende:
[..]
maar niet altijd de goedkoopste![]()
zijn er spaken gebroken? dan is het wiel 9 vand e 10 keer nog wel te richten, zijn er geen spaken gebroken dan wordt het vaak al wat lastiger.
kan je hem beter ff tussen zo'n fietsenrek zetten en dan buigen heb je net iets meer controlequote:Op dinsdag 25 februari 2014 13:28 schreef TR08 het volgende:
Kleine buiging: Laten richten bij de fietsenmaker.
Grote buiging: Wiel eruit, op de straat en stoeprand (oid) leggen met bolling naar boven. Dan er voorzichtig aan 2 kanten op gaan staan (met 1 man) en hopen dat de velg niet breekt. Zorg ervoor dat je ergens steun hebt zodat je niet op je bek gaat.
Daarna alsnog naar de fietsenmaker.
Als het wiel bij deze poging breekt dan was hij sowieso niet te redden.
Zet anders eens een foto online? Ik heb vroeger bij diverse fietsenmakers gewerkt.
klopt helemaal, alleen als het bijv een wiel is met trommelrem/naafversnelling is laten repareren altijd goedkoper dan een nieuw wiel erin laten zettenquote:Op dinsdag 25 februari 2014 13:28 schreef gianni61 het volgende:
[..]
niet altijd, ligt er natuurlijk een beetje aan hoe duur je wiel is en of je het evt zelf kan.
maar door een fietsenmaker laten richten kan ook duurder zijn dan een volledig nieuw wiel..
Hangt er vanaf waar de knik zit. Als die zo rond de plek zit waar het rek de velg raakt heb je gelijk. Vaak zit je echter halverwege het wiel (zeg maar kwart voor 12 en kwart over 12) en dan kun je weer beter de stoeprand methode gebruiken. De sleutel tot succes is dat je op de plek drukt waar de uitbuiging het grootst is.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 13:32 schreef boik het volgende:
[..]
kan je hem beter ff tussen zo'n fietsenrek zetten en dan buigen heb je net iets meer controle
[..]
je moet er natuurlijk niet meteen al je gewicht opzetten hequote:Op dinsdag 25 februari 2014 17:56 schreef hottentot het volgende:
Hoogteslag dan nieuwe velg.
Kleine breedteslag dan als je handig bent zelf eruit draaien (of de fietsenmaker)
Grote breedteslag dan wiel terug in vorm laten klappen daarna weer bij punt 1 beginnen.
Standaard volgorde die ik kan dromen na 20 jaar mountainbiken.
Zelf een slag eruit draaien is ook niet zo moeilijk trouwens als je éénmaal begrijpt hoe het wiel reageert op het vaster of losser draaien van spaken.
Het advies van het fietsenrek zou ik voorzichtig mee zijn trouwens, je moet de druk wel op de goede plekken zetten bij een grote slag, een fietsenrek geeft meestel een punt belasting waar je soms meer schade mee aanricht, gewoon op de grond leggen en erop gaan staan geeft mooiere resultaten.
Als je hem op de grond legt moet het ook met tact, maar je hebt in elk geval geen "scherpe" randen waar je hem overheen buigt, en zolang de band er nog omheen zit beschadig je nog niets op de grond.quote:Op dinsdag 25 februari 2014 20:20 schreef boik het volgende:
[..]
je moet er natuurlijk niet meteen al je gewicht opzetten hegewoon voorzichtig terug buigen precies op de knik.
probleem van het wiel op de grond/stoeprand leggen is dat de velg er nogal van beschadigd
als je hem met lichtelijk terug buigen en daarna met spaken stellen niet recht krijgt is het sws tijd voor vervanging of overspaken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |