Ik weet nog dat ik mooie kastelen tekende, maar uiteindelijk een simpel kasteel met 2 torens tekende omdat iedereen dat deed.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 22:13 schreef p_iglet het volgende:
Of dat je een dictee na bespreekt vol fouten. Ja ik heb gubouw opgeschreven want dat doet A. ook. En mijsje want zo schrijft B. En melluk want dat doet C. Ook altijd.
Meneer had voor ieder woord de spelfouten van klasgenoten bedacht en opgeschreven.
Tsja dat is toch niet helemaal de bedoeling en bij je cito zeker niet.
Ow, dan ben ik blijkbaar ook hoogbegaafd en veel autisten met mij. Dit soort dingen verkeerd opvatten is namelijk iets wat ik zelf regelmatig heb en wat ik ook vaak hoor van andere mensen met ASS.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 18:47 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Tsja, dat is lastig zo en eigenlijk ook weer per kind verschillend. Je moet iets zoeken om te motiveren en dat inzetten als beloning; bij sommige kinderen werkt het goed om af te spreken dat ze het 20 minuten zelfstandig doen en dat je daarna aanschuift om samen te kijken hoe ver hij is gekomen (de aandacht die jij geeft is dan een beloning voor het zelfstandig werken).
Opdrachten waarbij het vooral gaat om het " doen" en minder om het eindresultaat zijn ook goed; creatieve taken zijn daarom meestal ook al goed voor slimme kinderen.
Ik snap het onderscheid zoals het gebruikt wordt tussen hoogintelligent en hoogbegaafd wel hoor, maar de scheidslijn is dun; ik gebruik die termen daarom niet los van elkaar. Het zit 'm ook een stukje in het leerproces ansicht: echt hoogbegaafde kinderen leggen andere verbanden dan het gemiddelde kind, waardoor ze soms onbedoeld ook fouten maken. Voorbeeld: Een meisje kreeg de vraag " welke letter komt er naar de i in het woord " e-mail". Dat meisje antwoordde met de M, maar bij doorvragen was haar antwoord niet fout; zij dacht gewoon aan de Engelstalige uitspraak van de E. Juist dat " anders" denken lijdt tot faalangst; je kunt immers wel bij alles gaan twijfelen wat er nu van je gevraagd wordt..
dat Hansje ook best slim is en helemaal geen last heeft van 'leren-leren' lastig vinden.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 20:53 schreef Noordsestern het volgende:
Voor de ouders hier: wat zijn de meest irritante vooroordelen waar je tegenop moet boksen?
Het 'eigen schuld dikke bult' verhaal. Irritant lijkt me. En lomp ook, om het zo te zeggen tegen iemand.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 21:06 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
dat Hansje ook best slim is en helemaal geen last heeft van 'leren-leren' lastig vinden.
Dat je opvoeding vast faalt als je kind zelfbewust is en faalangstig.
Dus.
ik weet inmiddels dat het zo gaat. Zo nu en dan raakt het me nog op onverwachte momenten.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 21:09 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Het 'eigen schuld dikke bult' verhaal. Irritant lijkt me. En lomp ook, om het zo te zeggen tegen iemand.
Ontwetendheid, geen kift denk ik.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 21:12 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
ik weet inmiddels dat het zo gaat. Zo nu en dan raakt het me nog op onverwachte momenten.
Over het algemeen kies ik de mensen waarmee ik over dit soort dingen praat zorgvuldig. (Ervarings)deskundigen over het algemeen.
Voor de rest hou ik gewoon mijn mond maar steeds meer. Ik weet niet of het kift is of gewoon alleen onwetendheid. Maar ja, je hebt het ermee te doen.
zo had ik het nog niet bekeken! dankjewel voor dit inzicht.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 21:17 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Ontwetendheid, geen kift denk ik.
Ook mensen die iets hebben waar echt geen 'kift' over kan ontstaan (handicap, werkloos) krijgen vaak te horen dat het hun eigen schuld is, dat ze niet hard genoeg proberen. Op de een of andere manier hebben mensen dan het idee dat de wereld veilig en rechtvaardig is of zo.
Problemen overkomen alleen die mensen die hun best niet doen. En zij doen natuurlijk wél hun best, dus hen zal niks gebeuren.
quote:Op zaterdag 1 maart 2014 21:21 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
zo had ik het nog niet bekeken! dankjewel voor dit inzicht.
(Serieus!)
Daarvan is wel bewezen dat dat een heel gezonde instelling is. Sterker nog, die instelling blijkt zelfs heel erg gunstig te zijn voor diverse copingmechanismen. Daar hoort dan wel weer bij dat narigheid juist niet wordt gezien als iets wat je in de hand hebt, maar als vette pech.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 21:17 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Ontwetendheid, geen kift denk ik.
Ook mensen die iets hebben waar echt geen 'kift' over kan ontstaan (handicap, werkloos) krijgen vaak te horen dat het hun eigen schuld is, dat ze niet hard genoeg proberen. Op de een of andere manier hebben mensen dan het idee dat de wereld veilig en rechtvaardig is of zo.
Problemen overkomen alleen die mensen die hun best niet doen. En zij doen natuurlijk wél hun best, dus hen zal niks gebeuren.
Nou, wie weet.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 20:59 schreef Troel het volgende:
[..]
Ow, dan ben ik blijkbaar ook hoogbegaafd en veel autisten met mij. Dit soort dingen verkeerd opvatten is namelijk iets wat ik zelf regelmatig heb en wat ik ook vaak hoor van andere mensen met ASS.
Dikke kans dat er ook in dit geval weer raakvlakken zijn tussen het een en het ander, net zoals je tussen ASS en ADHD ook weer raakvlakken hebt.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 22:56 schreef snoopy het volgende:
[..]
Nou, wie weet.
Ik ken toevallig een jongetje dat in groep 3 door zijn juf als 'lastig' werd gezien want ze begreep hem niet. Ze liet zelfs de term autisme vallen.
Na een intelligentieonderzoek van een orthopedagoog bleek het jongetje gewoon heel slim te zijn maar niet autistisch. Met een aantal eenvoudige ingrepen en tips gaat het prima met hem.
Wat de juf eigenlijk het liefste had was een klas met 'gemiddelde' kinderen.
Bedankt voor je link! Ik denk dat dat hem is.quote:Op zondag 2 maart 2014 11:43 schreef snoopy het volgende:
Dit misschien?
http://dspace.library.uu.(...)36833.pdf?sequence=1
Als jij weet welke eenvoudige ingrepen die juf pleegt houd ik mij aanbevolen.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 22:56 schreef snoopy het volgende:
Met een aantal eenvoudige ingrepen en tips gaat het prima met hem.
Ja dit! Ik moet daar zó aan wennen in mijn onderwijs. Het is een compleet andere benadering.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 18:33 schreef p_iglet het volgende:
Slimme kinderen kunnen vaak wel met grotere stappen naar het geheel toe, maar het blijft van kleiner naar groter. Terwijl hoogbegaafde kinderen (en volwassenen) vaak veel minder met de stapjes kunnen, maar eerst het grote geheel moeten zien.
Er zit veel overlap in gedrag tussen ASS en meerbegaafdheid. Ik kan uitleggen hoe ik (als psycholoog) diagnostisch het onderscheid maak tussen ASS en hoogbegaafdheid of een combi van die twee, maar dan ben ik even bezig.quote:Op zaterdag 1 maart 2014 20:59 schreef Troel het volgende:
[..]
Ow, dan ben ik blijkbaar ook hoogbegaafd en veel autisten met mij. Dit soort dingen verkeerd opvatten is namelijk iets wat ik zelf regelmatig heb en wat ik ook vaak hoor van andere mensen met ASS.
Ja dat. Dat klinkt heel bekend. En helaas is het hele onderwijs, van basisschool tot middelbare school tot hbo wel op die manier ingericht. Sterker nog, degene die het "prachtige" competentiegerichte onderwijs bedacht heeft op hbo, heeft daarin absoluut geen plek gezien voor hoogbegaafde leerlingen/studenten. Voor iedere scheet een plan van aanpak moeten schrijven waarin ieder leerdoel in meer kleinere doelen opgehakt moet worden "want dan bereik je je doel sneller/beter". Ehrm. Niet dus. Práchtig voor gemiddelde studenten denk, maar er is ook een groep die niets kan met die manier van onderwijs maar die zich er wel naar moet conformeren.quote:Op vrijdag 28 februari 2014 18:33 schreef p_iglet het volgende:
Volgens mij is dat een van de grote verschillen tussen hoogintelligent en hoogbegaafd. Het van beneden naar boven leren, dus met kleine stapjes naar het geheel zoals het reguliere onderwijs meestal is of top down leren. Vanuit het grote geheel. Slimme kinderen kunnen vaak wel met grotere stappen naar het geheel toe, maar het blijft van kleiner naar groter. Terwijl hoogbegaafde kinderen (en volwassenen) vaak veel minder met de stapjes kunnen, maar eerst het grote geheel moeten zien.
Misschien vind je dit ook interessant:quote:Op zondag 2 maart 2014 13:23 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Bedankt voor je link! Ik denk dat dat hem is.
Uit dit onderzoek blijk dat Leonardo kinderen zich op sociaal geboied niet inadequater voelen/zijn dan gewone kinderen.
Ik dacht dat ik gelezen had dat ze ook daadwerkelijk vaker met andere kinderen speelden. maar dat is in dit onderzoek niet vermeld.
Dank je!quote:Op zondag 2 maart 2014 20:05 schreef snoopy het volgende:
[..]
Misschien vind je dit ook interessant:
http://www.hetabc.nl/site(...)en/article%20DWS.pdf
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |