abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137090070
Hallo allen,

Hoewel het nog even gaat duren voordat het echte verven begint in onze woning, ben ik me alvast wat aan het orienteren in de grote 'wat smeren we op de muren'-wereld.

Na het lezen van veel adviezen ben ik er over uit dat bij muurverf goedkoop duurkoop is, en dat we beter in één keer voor een goed verfmerk kunnen gaan omdat je dan toch wel hetzelfde kwijt bent (dan hoef je niet zo vaak over te schilderen). Mijn oog is daarom gevallen op het merk Sikkens.

Nou heeft Sikkens twee soorten muurverf die het meest geschikt lijken te zijn, Alphatex SF en Alphalux SF (we willen wit en mat). Maar wat is nou het verschil? Welke is het beste voor binnenmuren?

En moet er nog een grondverf aangebracht worden bij deze verfsoorten? Er zit al een laagje verf op de (gladde) muren waar we overheen willen schilderen, de muren zijn nu ook licht (witachtig) van kleur. Kunnen we dit gewoon goed schoonmaken, eventueel wat afschuren(?) en dan direct met de Sikkens verf er overheen? Of komt er wel wat meer bij kijken?
  maandag 24 februari 2014 @ 15:22:48 #2
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_137092193
Muurverf goedkoop duurkoop? Mijn ervaring is dat de goedkoopste tex nog genoeg is.
opgezegd@fok.nl
  maandag 24 februari 2014 @ 15:23:12 #3
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_137092203
Alphatex nemen. Alphalux is het duurdere, meer stootvaste broertje. Die gebruik je in de woningbouw niet vaak.
pi_137092663
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 15:22 schreef FoXje het volgende:
Muurverf goedkoop duurkoop? Mijn ervaring is dat de goedkoopste tex nog genoeg is.
Ook na een paar jaar? We zijn van plan om het te laten zitten totdat er écht weer een vers laagje overheen moet. Wat dus bij voorkeur zo lang mogelijk is (lees vele jaren).
pi_137092681
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 15:23 schreef ueberduitser het volgende:
Alphatex nemen. Alphalux is het duurdere, meer stootvaste broertje. Die gebruik je in de woningbouw niet vaak.
Dank!
Hmm na even nagekeken te hebben, bedoel je het misschien andersom? Alphalux is namelijk de goedkoopste van deze twee (scheelt 20 euro op 10 liter).
  maandag 24 februari 2014 @ 15:39:44 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_137092761
Binnenmuren?
Belangrijk te weten wat er op zit, je kan niet zomaar alles over alles heenzetten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_137092869
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 15:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Binnenmuren?
Belangrijk te weten wat er op zit, je kan niet zomaar alles over alles heenzetten.
Ja klopt, binnenmuren. We weten niet exact wat er nu op zit, we hebben de sleutel nog (lang) niet. We willen wel volgende week vragen aan de makelaar of we nog even het huis binnen mogen om dit soort details te bekijken en de boel even exact op te meten.
Maar, wat ik me van de eerste bezichtigingen herinner is dat er al verf op zit. Weliswaar een oude laag, maar in ieder geval verf. En zeker niet meer dan twee lagen.
  maandag 24 februari 2014 @ 15:47:13 #8
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_137093054
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 15:37 schreef Zwelgje84 het volgende:

[..]

Dank!
Hmm na even nagekeken te hebben, bedoel je het misschien andersom? Alphalux is namelijk de goedkoopste van deze twee (scheelt 20 euro op 10 liter).
Even naar het verbruik kijken... ;)
pi_137093153
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 15:47 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Even naar het verbruik kijken... ;)
Ah!
Met Alphatex kunnen we 20m2 meer muur schilderen :7
Excuus en dank!
  maandag 24 februari 2014 @ 15:51:48 #10
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_137093200
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 15:50 schreef Zwelgje84 het volgende:

[..]

Ah!
Met Alphatex kunnen we 20m2 meer muur schilderen :7
Excuus en dank!
Dat zijn dus de instinkertjes ;)
  maandag 24 februari 2014 @ 15:58:29 #11
45206 Pietverdriet
pi_137093416
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 15:42 schreef Zwelgje84 het volgende:

[..]

Ja klopt, binnenmuren. We weten niet exact wat er nu op zit, we hebben de sleutel nog (lang) niet. We willen wel volgende week vragen aan de makelaar of we nog even het huis binnen mogen om dit soort details te bekijken en de boel even exact op te meten.
Maar, wat ik me van de eerste bezichtigingen herinner is dat er al verf op zit. Weliswaar een oude laag, maar in ieder geval verf. En zeker niet meer dan twee lagen.
Je moet even uitzoeken wat voor een soort verf erop zit.
Had bij mijn huis het plafond in de woonkamer bekeken, leek gewone muurverf, volgens de schilder ook. Daar de vorige bezitter een stevige roker was had ik een laag nicotineblocker opgezet en daarna twee lagen muurverf. Toen het klaar was zat het er zo strak op als een bioscoopscherm, superglad, zelfs met een paar bouwspots erop strakwit.
Na een paar dagen
Pats, een barstje, en het kwam er met vellen af. Wat bleek nu, het was witkalk wat er opzat, helemaal verlijmt met de nicotine. Week werk naar de kloten.

Op witkalk en op keimverf (minerale verf) kan je geen veegvaste muurverf of latex zetten. Komt er weer vanaf en dat is zonde van je werk
pi_137095650
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2014 15:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je moet even uitzoeken wat voor een soort verf erop zit.
Had bij mijn huis het plafond in de woonkamer bekeken, leek gewone muurverf, volgens de schilder ook. Daar de vorige bezitter een stevige roker was had ik een laag nicotineblocker opgezet en daarna twee lagen muurverf. Toen het klaar was zat het er zo strak op als een bioscoopscherm, superglad, zelfs met een paar bouwspots erop strakwit.
Na een paar dagen
Pats, een barstje, en het kwam er met vellen af. Wat bleek nu, het was witkalk wat er opzat, helemaal verlijmt met de nicotine. Week werk naar de kloten.

Op witkalk en op keimverf (minerale verf) kan je geen veegvaste muurverf of latex zetten. Komt er weer vanaf en dat is zonde van je werk
Jeetje wat een drama :( we zullen eens even gaan kijken of we kunnen achterhalen wat er op zit... wanneer er kalk in zit geeft het af aan de vingers toch?
  maandag 24 februari 2014 @ 17:12:26 #13
45206 Pietverdriet
pi_137095815
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2014 17:07 schreef Zwelgje84 het volgende:

[..]

Jeetje wat een drama :( we zullen eens even gaan kijken of we kunnen achterhalen wat er op zit... wanneer er kalk in zit geeft het af aan de vingers toch?
Idd, en dat gun ik niemand eigenlijk, vandaar.
Ja, klopt. Witkalk geeft af.
Is het een koophuis?
Vraag anders de vorige bewoner/eigenaar.
Een minerale verf geeft niet af (wordt weinig gebruikt) maar daar hecht ook geen latex of muurverf op.
  maandag 24 februari 2014 @ 17:14:44 #14
45206 Pietverdriet
pi_137095886
Met een natte spons erop wrijven en als het dan erg melkachtig wordt en de verf zacht en slijmerig is het ook witkalk. Sommige idoten mengen witkalk met behangplaksel omdat het dan niet afgeeft. Hecht ook helemaal niets meer op daarna.
pi_137096205
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 17:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Met een natte spons erop wrijven en als het dan erg melkachtig wordt en de verf zacht en slijmerig is het ook witkalk. Sommige idoten mengen witkalk met behangplaksel omdat het dan niet afgeeft. Hecht ook helemaal niets meer op daarna.
Goeie tips, dankjewel. We zullen het zeker eens goed gaan bekijken wanneer we weer in het huis zijn. Het is inderdaad een koophuis, helaas is de eigenaar ervan overleden. Misschien weten de nabestaanden het, maar dat denk ik niet.
We nemen in ieder geval een natte spons mee ;)
  maandag 24 februari 2014 @ 17:31:01 #16
45206 Pietverdriet
pi_137096407
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2014 17:24 schreef Zwelgje84 het volgende:

[..]

Goeie tips, dankjewel. We zullen het zeker eens goed gaan bekijken wanneer we weer in het huis zijn. Het is inderdaad een koophuis, helaas is de eigenaar ervan overleden. Misschien weten de nabestaanden het, maar dat denk ik niet.
We nemen in ieder geval een natte spons mee ;)
Had hier geen zin de plafonds af te slijpen, dus heb er pannelatten tegenaan gezet, gipsplaat er op, afgewerkt en die geverfd, was minder werk als met een slijpmachine de boel kaal te slijpen.
pi_137101224
Het viel mij trouwens op dat vorig jaar de 'duurdere' latexen maanden achter elkaar in de aanbieding waren bij verschillende bouwmarkten. En dan niet 10% of zo, maar van 80 voor 35 voor een emmer, zoiets.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 24 februari 2014 @ 20:03:26 #18
45206 Pietverdriet
pi_137102403
Als je een vochtmeter hebt, of koop er eentje, ding kost een tientje of twee, meet dan de vochtigheid in de muren. Veel oudere huizen hebben een vochtprobleem. Dit kan voor schimmel gaan zorgen, als je wat vocht in de muren hebt is het verstandig een ademende verf er op te zetten, geen latex want dat sluit af en krijg je ellende.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')