abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_137009750
Ik ben nu mijn hbo-bachelor Bedrijfskundige Informatica aan het afronden. Ik ben me aan het orienteren om hier een master achteraan te plakken. Nu is het mij niet geheel duidelijk of ik gedurende mijn pre-master en master recht heb op studiefinanciering.

Sowieso heb ik mijn hbo verkort gedaan, dus in 3 jaar in plaats van 4, weet niet of dat invloed heeft op iets.

Verder op de site van duo staat:
quote:
Van een 4-jarige hbo-bachelor naar een hbo-master: 12 maanden extra beurs, als de master door het ministerie van OCW erkend is.

Van een 4-jarige hbo-bachelor naar een 1-jarige wo-master: geen extra beurs. Als je al 4 jaar beurs hebt gehad, kun je voor een 1-jarige wo-master alleen nog lenen.
Volgens de site van ISO heb ik tijdens mijn pre-master recht op studiefinanciering:
quote:
Heb ik recht op studiefinanciering als ik een pre-master volg?
Ja, je hebt recht op studiefinanciering, mits je staat ingeschreven als voltijdstudent of als duale student. Je kunt bij je instelling navragen hoe je staat ingeschreven. Het recht op studiefinanciering betekent echter niet dat je automatisch recht hebt op een basisbeurs.
Maar vervolgens zeggen ze ook dit:
quote:
Ik ga een universitaire master volgen na mijn hbo bachelor. Heb ik recht op extra basisbeurs?
Wanneer jij een vierjarige hbo bachelor hebt gevolgd en daarna een éénjarige universitaire master gaat volgen, heb je in totaal recht op vier jaar basisbeurs. Bij een tweejarige master, heb je in totaal vijf jaar recht op basisbeurs en bij een driejarige master heb je daar zes jaar recht op.
Uiteindelijk is het niet allemaal zo duidelijk. Kan iemand voor mij even de situatie duidelijk maken? En wat is nou precies het verschil tussen een hbo-master en een wo-master? :P
pi_137010932
Geen verschil.
Het is vrij duidelijk lijkt me. . Als je master twee jaar duurt dan krijg je tijdens je premaster een jaar stufi en 2 jaar van de 3 ov, als tie 1 jaar duurt krijg je alleen ov tijdens het premaster jaar.

Hoe het zit met het feit dat jij maar 3 jaar over je bachelor hebt gedaan weet ik niet; of je sowieso nog een jaar krijgt.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_137080436
Ik heb laatst met DUO aan de lijn gehangen over precies hetzelfde onderwerp. Mij werd gezegd dat je maar 4 jaar recht heb op prestatiebeurs, ongeacht of je daarna doorgaat met een master. Het enige wanneer je nog een jaar recht heb op prestatiebeurs, is als je langer dan een jaar naar het buitenland gaat en een master gaat volgen die bekend is bij DUO. Ik weet niet of je van plan was om naar het buitenland te gaan?

Als je goed leest op de DUO site, vermelden ze ook dat je 4 jaar recht hebt op prestatiebeurs, 5 jaar op OV en naast de 4 jaar prestatiebeurs mag je nog 2 jaar extra (6 jaar in totaal dus) lenen. Er wordt alleen verschil gemaakt als je van het MBO naar het HBO gaat, maar niet vanaf het HBO naar WO. Omdat je 3 jaar hebt gestudeerd, heb je nog gewoon 1 jaar recht op prestatiebeurs. Dat laatste jaar zul je toch met lening/zelffinanciering moeten betalen.

Bron: de altijd zo betrouwbare DUO werknemers ;)

(Ik zou zelf ook gewoon even naar DUO bellen, dan kunnen ze je beter helpen) Ben trouwens ook wel benieuwd of ze tegen jou hetzelfde zeggen.
pi_137084919
Ik ben in september 2012 begonnen met een premaster voor een twee jarige master en ik heb een extra jaar stufi en ook een extra jaar ov gekregen. Maar misschien dat dat nu gewijzigd is omdat je geen beurs meer voor masters krijgt oid.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_137087420
Inderdaad zelf ook gesproken met een DUO medewerker bij een loket. Alleen nog recht op één jaar OV tijdens je premaster.
pi_137087425
quote:
Ik ben in september 2012 begonnen met een premaster voor een twee jarige master en ik heb een extra jaar stufi en ook een extra jaar ov gekregen. Maar misschien dat dat nu gewijzigd is omdat je geen beurs meer voor masters krijgt oid.
Misschien krijg je dan inderdaad een extra jaar beurs als je master langer dan een jaar is.
pi_137087530
Ik doe dezelfde opleiding, ben wel benieuwd aan welk (pre)master je zat te denken?
pi_137112370
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 12:57 schreef maccollac het volgende:
Inderdaad zelf ook gesproken met een DUO medewerker bij een loket. Alleen nog recht op één jaar OV tijdens je premaster.
Dus tijdens je master zelf, geen recht op zowel een beurs als OV? Dat is wel zuur, zonder een beurs is te doen. Zonder OV is ander verhaal.

quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 13:00 schreef Zolder het volgende:
Ik doe dezelfde opleiding, ben wel benieuwd aan welk (pre)master je zat te denken?
Ik heb momenteel nog geen duidelijke keuze gemaakt. Maar waarschijnlijk iets dat veel raakvlakken heeft met het vakgebied van verandermanagement en minder met de techniek zelf.
pi_137119667
Vergeet niet dat je bij je master een half jaar afstudeerd hé! Hierdoor ben je waarschijnlijk niet veel aanwezig op de uni zelf maar bij een organisatie. Als je er eentje zoekt dichtbij je woonplaats, scheelt dat weer reiskosten! :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')