quote:
Op woensdag 30 juli 2014 13:20 schreef Peter88Online het volgende:Mooie releases van Venus & Mars en At The Speed Of Sound
. De lange periode tussen de releases van de remasters heeft misschien te maken met het werk wat ze erin stoppen?"Tot nu toe zijn alle releases wel netjes verzorgd. En iedere remaster komt nog steeds uit als deluxe editie in boekvorm. Al vraag ik mij af of ze dat ook zouden doen met een album als Press To Play
.
Al blijkt dat niet (altijd) uit de audiovisuele 'content' die ze aanbieden, is het wel zo dat ze elke steen in het archief omdraaien, en er ontzettend veel werk in de nieuwe interviews met alle hoofdrolspelers en de credits zitten. Ik denk dat je qua foto's in de boeken een niet veel meer compleet beeld zou kunnen krijgen. Maar qua 'outtakes' en alternatieve versies en demo's blijft er veel in het archief zitten, wat ongetwijfeld een plan is om achter te houden om ooit in een soort Anthology te verzamelen. Maar wanneer, 2050? Het beeldmateriaal op de DVD's is natuurlijk vreselijk karig. Van sommige periodes is nu eenmaal geen stortvloed aan 'achter de schermen'-materiaal, maar bij 'One Hand Clapping' lijkt de eerste de beste bootleg uit de kast getrokken, en is zelfs de audio maar gewoon in mono gelaten. Aan restauratie is sowieso niet gedaan. Of de video van 'Wonderful Christmastime'. Dat lijkt wel een verloren master van een obscure film, terwijl een prima kopie nota bene op hun eigen 'McCartney Years'-DVD staat.
Het is wat dat betreft jammer hoe McCartney zoals gewoonlijk met vlagen de kans om de geschiedenis recht te zetten - nummer 1 doel van deze serie - niet met beide handen aangrijpt. Want dit is natuurlijk het definitieve woord. We hebben een seconde-tot-seconde verslag van het ontstaan van de Beatles-liedjes, maar over de solo-liedjes zijn er vaak niet meer dan een paar zinnetjes opgeschreven, of spreekt hij met z'n gebruikelijke ingetogenheid over z'n solo-materiaal... Desalniettemin spreekt de muziek voor zich, en liggen er straks al van 6 van de 10 albums uit de 70's een prachtig definitief overzicht in de winkels.
Het is aannemelijk dat de lange periode tussen de releases alles te maken heeft met promo en langdurigheid. Je kunt niet 10 van deze boxsets in één keer op de markt kwakken, en het is fijn als er elk jaar weer even de volledige aandacht op één of twee projecten kan worden gericht. Dat de 'coming soon'-advertenties uit 2010 releases aankondigde die pas in september 2014 in de winkels zouden blijken te liggen, zegt ook wel genoeg. Echter, dat laatste feit, in combinatie met het hele amateuristische gegeven dat het grootste deel van zijn catalogus op het moment gewoon niet in de winkel te krijgen is, doet het dan misschien wel weer meer lijken alsof het allemaal grote vertraging heeft opgelopen. Wel een beetje des McCartney's, grote projecten starten en weer beginnen aan een nieuw groot project voordat de eerste substantie heeft gekregen. 'The Bruce McMouse Show' (animatiefilm met bijbehorende liedjes) uit 1972, 'Cold Cuts' met al die 70's-outtakes welke tot 5 maal toe opnieuw is opgepakt en in de kast is gezet, de 'Rubert Bear'-projecten met bijbehorende liedjes, 'Tropic Island Hum' waar je hem al in de 'Flaming Pie'-docu uit mid-90's aan ziet werken, de lijst is eindeloos. Maar goed, daarom is het een creatief brein, een artiest, en geen zakelijke planner, dat is verder ook geen kritiek. McCartney zit natuurlijk ook niet stil, en het merendeel van het inhoudelijke werk is natuurlijk niet iets wat van hem overgenomen kan worden. Maar er zijn dingen, zoals deze releases, die anderen ook voor hem kunnen doen. Het betaalgedeelte op z'n website met groot archief waar na 3 maanden al niets meer mee werd gedaan, die hele HP-archiveringszeepbel die na de bombastische aankondiging ook maar wat voortkabbelde en toen uit elkaar spatte...
Goed, in ieder geval zijn deze releases geen paar maanden werk. De bandleden uit de 'London Town'- en 'Back To The Egg'-sessies hebben al in recente interviews aangegeven dat hun medewerking gevraagd is voor de re-releases van die albums, en er staan dingen op de aankomende releases die volgens de credits al in 2011 gemixt zijn, om maar eens een paar voorbeelden te geven.
En 'Press To Play'... Het feit dat 'McCartney II' zo'n uitgebreide release kreeg, inclusief 24 minuten aan onuitgebrachte liedjes, en dan nog eens 42 minuten aan edits/langere versies van bestaande liedjes, maakte het voor mij heel hoopgevend dat het hier niet stopt. Sowieso 'Tug Of War'/'Pipes Of Peace' kan niet missen. Wat die lange edits en dergelijke betreft, wat misschien wat overdadig klinkt, ben ik heel blij dat de unieke single-mix voor 'Letting Go' niet is overgeslagen, eerste keer op CD, maar is het jammer dat de radio-edits - hoe beroerd ook - van de nummers die op die manier bekend zijn bij het grotere publiek niet zijn inbegrepen. Het zijn zelfs de versies die hij nu nog steeds zo live speelt ('Junior's Farm', 'Venus And Mars'/'Rock Show'), dingen als 'Love In Song' met een intro zonder crossfade en dergelijke. En andere omissies, zoals specifiek: 'One Hand Clapping' is op video zo goed als compleet tussen de 'Band On The Run' deluxe-editie en die van 'McCartney' ('Suicide'), maar enkel 'Junior's Farm' mist. En waar is die op de 'Venus And Mars' deluxe-editie...? Ook, een complete Glasgow '79-versie zit er niet meer in nu 'Cook of the House' van dat concert niet is inbegrepen. Al is dat misschien maar be.......