abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136974589
Ik denk (en hoop) dat ik niet de enige ben die soms wel eens onrealistische angsten heeft in een relatie.
Soms heb ik er weken geen last van en dan ineens duikt het op, geen idee eigenlijk hoe en waarom maar toch is het er ineens.

Zo heb ik soms ineens de angst dat hij me niet aantrekkelijk genoeg zou vinden, terwijl daar totaal geen aanwijzing voor is.
Of dat seks met zijn exen misschien wel beter was, terwijl hij me verteld dat daar geen sprake van is en hij het nog nooit zo fijn heeft gehad, maar ja, alleen iemand met een een doodswens zou anders zeggen natuurlijk. :P
Of dat hij vreemd zou gaan, terwijl daar ook geen aanleiding voor is om dat te denken.

Als ik logisch nadenk kan ik me er vaak wel weer uitpraten, hij is bij mij, we hebben het goed samen dus waar maak ik me in vredesnaam druk over?

Maar hebben meer mensen hier "last" van en hoe ga je daar mee om? En nog belangrijker, hoe kom je er van af?
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_136975673
Ga een groot ego creëren.
pi_136975743
Ja het klinkt alsof je erg onzeker bent, je vriend hoeft daar niet de reden voor te zijn. Wellicht iets uit je verleden wat je onzeker heeft gemaakt?
Ik heb dit zelf ook vaak meegemaakt hoor, het is echt niet vreemd. Ik had dat voornamelijk in de relaties nadat iemand een keer vreemd bij me was gegaan.
pi_136975870
Gewoon niet aanstellen een optie?
pi_136976118
Misschien dat je (on?)bewust je vriend 'hoger' zet, dan jezelf? Dat je dus denkt dat hij beter kan krijgen, omdat hij een 8 is en jij een 6.

Geloof gewoon dat jullie bij elkaar passen en dat er geen '8-en' en '6-jes' zijn. Hij wil jou, dus ben jij het waard.
And the druids turn to stone...
pi_136976171
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 15:10 schreef Gioia26 het volgende:
Ja het klinkt alsof je erg onzeker bent, je vriend hoeft daar niet de reden voor te zijn. Wellicht iets uit je verleden wat je onzeker heeft gemaakt?
Ik heb dit zelf ook vaak meegemaakt hoor, het is echt niet vreemd. Ik had dat voornamelijk in de relaties nadat iemand een keer vreemd bij me was gegaan.
Het gekke is, bij mijn ex had ik dat helemaal niet terwijl hij wel dingen deed die niet hoorde, maar eigenlijk boeide het me weinig.
Met mijn vriend is het anders, de hele relatie is anders, mijn ideeën over bepaalde zaken zijn ook anders.

Dus ik denk wel dat je een punt hebt, alleen bij mijn ex gaf ik er dus weinig om en bij mijn vriend zou ik het heel erg vinden.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_136976177
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 15:09 schreef Solo14 het volgende:
Juist niet, die zit je alleen maar in de weg.

@ Snakelady:

Het zal een combinatie zijn van teveel nadenken en een rijke fantasie.
Rationaliseren die gedachten, des te sneller kom je erachter dat ze onrealistisch zijn
Let's drop some acid and go to a titty bar.
pi_136976256
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 15:18 schreef Panthera1984 het volgende:
Misschien dat je (on?)bewust je vriend 'hoger' zet, dan jezelf? Dat je dus denkt dat hij beter kan krijgen, omdat hij een 8 is en jij een 6.

Geloof gewoon dat jullie bij elkaar passen en dat er geen '8-en' en '6-jes' zijn. Hij wil jou, dus ben jij het waard.
Dat heb ik soms wel ja, niet alleen wat betreft uiterlijk maar hij heeft een hoge studie gedaan, is gewoon enorm slim, hij zegt altijd dat ik ook heel slim ben maar soms voel ik me wat betreft dat minderwaardig aan hem, wat eigenlijk nergens voor nodig is.
Bij mijn ex, niet lullig bedoeld, was ik degene die slimmer was. :P
pi_136976335
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 15:19 schreef PBateman1978 het volgende:

[..]

Juist niet, die zit je alleen maar in de weg.

@ Snakelady:

Het zal een combinatie zijn van teveel nadenken en een rijke fantasie.
Rationaliseren die gedachten, des te sneller kom je erachter dat ze onrealistisch zijn
Daar heb je een heel sterk punt, ik denk altijd te veel en te ver na en heb een hele rijke fantasie, soms is dat leuk, soms ook niet, zoals met dit soort dingen.
Ik merk dat ik het erger heb wanneer het even moeilijk gaat, ik bv teleurgesteld ben in mezelf om wat voor reden dan ook, bijvoorbeeld als het financieel even minder gaat of ik een meningsverschil met een vriendin of mijn vriend heb gehad, als het met de kinderen eventjes iets minder gaat of wat dan ook, het hoeft niet eens met hem te maken te hebben.

[ Bericht 2% gewijzigd door snakelady op 21-02-2014 15:34:25 ]
pi_136976485
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 15:23 schreef snakelady het volgende:

[..]

Daar heb je een heel sterk punt, ik denk altijd te veel en te ver na en heb een hele rijke fantasie, soms is dat leuk, soms ook niet, zoals met dit soort dingen.
Ik merk dat ik het erger heb wanneer het even moeilijk gaat, ik bv teleurgesteld ben in mezelf om wat voor reden dan ook, bijvoorbeeld als het financieel even minder gaat of ik een meningsverschil met een vriendin of mijn vriend heb gehad, als het met de kinderen eventjes iets minder gaat of wat dan, het hoeft niet eens met hem te maken te hebben.
''Een mens lijdt het meest door het leed dat hij vreest''
Let's drop some acid and go to a titty bar.
pi_136976512
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 15:18 schreef Panthera1984 het volgende:

Dit dus. Cijfer jezelf niet weg. Hij heeft voor jou gekozen. Dit soort angsten zijn niet onrealistisch maar het is niet nodig om je er druk over te maken als er geen aanleiding is.
Huh? Cause I can't keep track of your professions honey! Last month you were a wine connoisseur, and now you're an aspiring landscape architect, Isn't that right?
pi_136976531

[ Bericht 100% gewijzigd door Belfort op 21-02-2014 15:27:41 ]
Huh? Cause I can't keep track of your professions honey! Last month you were a wine connoisseur, and now you're an aspiring landscape architect, Isn't that right?
pi_136976548
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 15:21 schreef snakelady het volgende:

[..]

Dat heb ik soms wel ja, niet alleen wat betreft uiterlijk maar hij heeft een hoge studie gedaan, is gewoon enorm slim, hij zegt altijd dat ik ook heel slim ben maar soms voel ik me wat betreft dat minderwaardig aan hem, wat eigenlijk nergens voor nodig is.
Bij mijn ex, niet lullig bedoeld, was ik degene die slimmer was. :P
Met die cijfers bedoelde ik ook helemaal niet specifiek uiterlijk. Het kan op allerlei vlakken zijn, of zelfs een aantal gecombineerd.
Sommige mensen hebben geen baan, geen verantwoordelijkheidsgevoel, maar stralen uit dat ze van het leven genieten. Stiekum missen zij misschien wel eens een plekje om te settelen, een baan waar ze op kunnen vertrouwen (financiële zekerheid). Een ander heeft wel die vaste baan en zekerheden, maar is stikjaloers op de eerste omdat hij het gevoel heeft dat het leven voorbij gaat zonder dat hij geniet.

Op zo'n manier kan je ook naar je relatie kijken, misschien heb je niet 'dit of dat' maar biedt je voor hem wel 'zus of zo'. Jij vindt 'zus of zo' vanzelfsprekend, want zo ben jij en ziet er de waarde niet van in. Om je heen hoor je dat 'dit of dat' belangrijk is. Dat hoeft voor jouw partner niet te gelden. We bepalen allemaal zelf wat we belangrijk vinden, en zelfs daarin verbazen we onszelf nog wel eens. (ineens vallen op iets anders dan we altijd hebben gezegd.)
And the druids turn to stone...
  vrijdag 21 februari 2014 @ 15:32:11 #14
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_136976735
quote:
12s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 15:26 schreef PBateman1978 het volgende:

[..]

''Een mens lijdt het meest door het leed dat hij vreest''
True that!

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 15:27 schreef Belfort het volgende:

[..]

Dit dus. Cijfer jezelf niet weg. Hij heeft voor jou gekozen. Dit soort angsten zijn niet onrealistisch maar het is niet nodig om je er druk over te maken als er geen aanleiding is.
Dit moet ik gewoon iedere keer als ik me zo voel even teruglezen. ;)
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 15:27 schreef Panthera1984 het volgende:

[..]

Met die cijfers bedoelde ik ook helemaal niet specifiek uiterlijk. Het kan op allerlei vlakken zijn, of zelfs een aantal gecombineerd.
Sommige mensen hebben geen baan, geen verantwoordelijkheidsgevoel, maar stralen uit dat ze van het leven genieten. Stiekum missen zij misschien wel eens een plekje om te settelen, een baan waar ze op kunnen vertrouwen (financiële zekerheid). Een ander heeft wel die vaste baan en zekerheden, maar is stikjaloers op de eerste omdat hij het gevoel heeft dat het leven voorbij gaat zonder dat hij geniet.

Op zo'n manier kan je ook naar je relatie kijken, misschien heb je niet 'dit of dat' maar biedt je voor hem wel 'zus of zo'. Jij vindt 'zus of zo' vanzelfsprekend, want zo ben jij en ziet er de waarde niet van in. Om je heen hoor je dat 'dit of dat' belangrijk is. Dat hoeft voor jouw partner niet te gelden. We bepalen allemaal zelf wat we belangrijk vinden, en zelfs daarin verbazen we onszelf nog wel eens. (ineens vallen op iets anders dan we altijd hebben gezegd.)
Dat is waar, je vult elkaar aan in een relatie.
pi_136977604
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 15:19 schreef snakelady het volgende:

[..]

Het gekke is, bij mijn ex had ik dat helemaal niet terwijl hij wel dingen deed die niet hoorde, maar eigenlijk boeide het me weinig.
Met mijn vriend is het anders, de hele relatie is anders, mijn ideeën over bepaalde zaken zijn ook anders.

Dus ik denk wel dat je een punt hebt, alleen bij mijn ex gaf ik er dus weinig om en bij mijn vriend zou ik het heel erg vinden.
Alleen omdat je er niet om gaf dat hij verkeerde dingen deed, betekent niet dat het geen breuk heeft gemaakt in je vertrouwen in het algemeen. En zoals je zei, bij je ex voelde je je de meerdere, nu de mindere, het maakt niet uit dat dit helemaal niet waar is, als jij dat zo voelt ga je je er ook naar gedragen. Je moet jezelf wat meer waarderen, je bent een goede vriend zeker wel waard. Dit gaat alleen niet zo 1,2,3.. Probeer wat meer op je eigen leven te focussen, ga lekker stappen met vriendinnen of dagjes weg. Hij moet je geluk aanvullen, niet maken.
Daar komt bij dat dit met de tijd wel weggaat, hoe meer hij blijft hangen, hoe meer jij gaat vertrouwen. Je moet alleen uitkijken dat je met je onzekerheid niet de relatie zelf onbedoeld saboteert.
Dat laatste heb ik zo vaak gedaan.. geen aanrader.
  vrijdag 21 februari 2014 @ 15:56:47 #16
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_136977692
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 15:53 schreef Gioia26 het volgende:

[..]

Alleen omdat je er niet om gaf dat hij verkeerde dingen deed, betekent niet dat het geen breuk heeft gemaakt in je vertrouwen in het algemeen. En zoals je zei, bij je ex voelde je je de meerdere, nu de mindere, het maakt niet uit dat dit helemaal niet waar is, als jij dat zo voelt ga je je er ook naar gedragen. Je moet jezelf wat meer waarderen, je bent een goede vriend zeker wel waard. Dit gaat alleen niet zo 1,2,3.. Probeer wat meer op je eigen leven te focussen, ga lekker stappen met vriendinnen of dagjes weg. Hij moet je geluk aanvullen, niet maken.
Daar komt bij dat dit met de tijd wel weggaat, hoe meer hij blijft hangen, hoe meer jij gaat vertrouwen. Je moet alleen uitkijken dat je met je onzekerheid niet de relatie zelf onbedoeld saboteert.
Dat laatste heb ik zo vaak gedaan.. geen aanrader.
Ik kan niet anders dan je gelijk geven, Dank je voor je goede advies, ik ga er zeker aan denken als ik me weer eens zo voel. :*
pi_136977896
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 15:09 schreef Solo14 het volgende:
Ego = angst.
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 14:46 schreef snakelady het volgende:
En nog belangrijker, hoe kom je er van af?
Je hebt er geen last meer van op het moment dat je niet meer van dat gevoel af wil.

Wat je denk ik nu doet is wanneer er een bepaald onzekerheids/angst gevoel aanwezig is je je hoofd/denken in gaat om daar redenen te verzinnen waardoor dat zou kunnen komen (wat al een manier om voor het ervaren ervan te vluchten is) en vervolgens verder 'mag' fantaseren over wat je zou kunnen doen om er van af te komen. De fantasie, hoe rot die gedachten ook zijn, zorgt ervoor dat je mag.kan geloven dat er een manier is om eraan te ontsnappen en je hoeft niet aanwezig te zijn bij wat je voelt. Probleem is dat elke keer dat je doet je dat mechanisme bevestigt en kracht geeft.

Je haalt ook dingen door elkaar, angst is iets wat je voelt in je lichaam, het idee dat hij je niet aantrekkelijk zou vinden is een gedachte in je hoofd. Dat je die gedachte ervaart als angst laat zien hoe diep je dan in je denken zit, alsof dat werkelijk aan de hand is, wat natuurlijk niet zo is. Gedachtes waar je in gelooft creëer je de ervaring van, stel je maar eens heel hard voor dat je iets heel vies aan het eten bent dan wordt je vanzelf misselijk, zo werkt dat met alle gedachten.

Stel je zou dat gevoel wat geraakt wordt er laten zijn en niet je denken 'inzetten' om het weg te duwen, dan zou je richting vrijheid kunnen gaan. Zolang je dat gevoel als vijand beschouwt en behandelt blijf je eronder lijden.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
  vrijdag 21 februari 2014 @ 16:05:06 #18
409903 kristalhelder
geen troebel zicht
pi_136977965
Wat is dezen |:(
  vrijdag 21 februari 2014 @ 17:21:23 #19
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_136980659
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 16:03 schreef Canillas het volgende:

[..]

Ego = angst.

[..]

Je hebt er geen last meer van op het moment dat je niet meer van dat gevoel af wil.

Wat je denk ik nu doet is wanneer er een bepaald onzekerheids/angst gevoel aanwezig is je je hoofd/denken in gaat om daar redenen te verzinnen waardoor dat zou kunnen komen (wat al een manier om voor het ervaren ervan te vluchten is) en vervolgens verder 'mag' fantaseren over wat je zou kunnen doen om er van af te komen. De fantasie, hoe rot die gedachten ook zijn, zorgt ervoor dat je mag.kan geloven dat er een manier is om eraan te ontsnappen en je hoeft niet aanwezig te zijn bij wat je voelt. Probleem is dat elke keer dat je doet je dat mechanisme bevestigt en kracht geeft.

Je haalt ook dingen door elkaar, angst is iets wat je voelt in je lichaam, het idee dat hij je niet aantrekkelijk zou vinden is een gedachte in je hoofd. Dat je die gedachte ervaart als angst laat zien hoe diep je dan in je denken zit, alsof dat werkelijk aan de hand is, wat natuurlijk niet zo is. Gedachtes waar je in gelooft creëer je de ervaring van, stel je maar eens heel hard voor dat je iets heel vies aan het eten bent dan wordt je vanzelf misselijk, zo werkt dat met alle gedachten.

Stel je zou dat gevoel wat geraakt wordt er laten zijn en niet je denken 'inzetten' om het weg te duwen, dan zou je richting vrijheid kunnen gaan. Zolang je dat gevoel als vijand beschouwt en behandelt blijf je eronder lijden.
Ik denk altijd veels te ver door, ik ben ook een echte dagdromer.
pi_136982996
Herkenbaar... Gelukkig heb ik sinds kort dit soort dingen bespreekbaar weten te maken met mijn vriend.
Ik durfde het eerst niet aan.

Hij komt uit een lange relatie, samengewoond, heeft een topbaan en alles op een rijtje.
Dan kom ik als alleenstaande moeder in een crappy huisje en een simpel baantje..
Ik voelde me in het begin van onze relatie echt minder dan hij en was bang dat hij me daardoor zou verlaten.
Dat zijn ex beter was dan ik, dat ze weer terug bij elkaar zouden komen.
Toevallig werd hij laatst weer FB vriendjes met zijn ex en net op die dag was hij wat kortaf op whatsapp.
Dat is voor mij genoeg om hele doemscenario's in mijn hoofd te halen terwijl dat nergens voor nodig is.
Mijn vriend heeft al vaak zat tegen me gezegd dat het hem om mij gaat en niet om hoe ik momenteel mijn leven leef.
Sinds we het kunnen bespreken kan ik er een stuk beter mee omgaan.

Bij mij is het voornamelijk onzekerheid en ik kom uit een lange relatie waarin ik me nooit gewaardeerd voelde om wie ik was.
Dat, dat in deze relatie wel het geval is, daar moest (en soms nog steeds) ik erg aan wennen.
  vrijdag 21 februari 2014 @ 19:00:29 #21
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_136984393
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 18:23 schreef annie89 het volgende:
Herkenbaar... Gelukkig heb ik sinds kort dit soort dingen bespreekbaar weten te maken met mijn vriend.
Ik durfde het eerst niet aan.

Hij komt uit een lange relatie, samengewoond, heeft een topbaan en alles op een rijtje.
Dan kom ik als alleenstaande moeder in een crappy huisje en een simpel baantje..
Ik voelde me in het begin van onze relatie echt minder dan hij en was bang dat hij me daardoor zou verlaten.
Dat zijn ex beter was dan ik, dat ze weer terug bij elkaar zouden komen.
Toevallig werd hij laatst weer FB vriendjes met zijn ex en net op die dag was hij wat kortaf op whatsapp.
Dat is voor mij genoeg om hele doemscenario's in mijn hoofd te halen terwijl dat nergens voor nodig is.
Mijn vriend heeft al vaak zat tegen me gezegd dat het hem om mij gaat en niet om hoe ik momenteel mijn leven leef.
Sinds we het kunnen bespreken kan ik er een stuk beter mee omgaan.

Bij mij is het voornamelijk onzekerheid en ik kom uit een lange relatie waarin ik me nooit gewaardeerd voelde om wie ik was.
Dat, dat in deze relatie wel het geval is, daar moest (en soms nog steeds) ik erg aan wennen.
Herkenbaar ja, zijn ex heeft een PhD , ik heb alleen een middelbare diploma wegens omstandigheden. :P
Gelukkig kunnen we er wel over praten.
Ik voel me dan wel wat beter om eerlijk te zijn.

We moeten gewoon niet te veel doemscenario's in ons hoofd halen. ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door snakelady op 21-02-2014 19:15:58 ]
pi_136985605
Ja, ik voel me ook beter als we er normaal over kunnen praten, hij stelt me ook altijd weer gerust.
Toch vind ik het soms wel moeilijk ook en hou ik liever mijn mond omdat ik dan weer bang ben dat hij gaat denken 'heb je haar weer met d'r gezeik'.
Maak het mezelf lekker moeilijk. :P

Hier dus ook alleen middelbare school door omstandigheden en zijn ex weet ik wat voor hoge school en geweldige baan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')