abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 donderdag 20 februari 2014 @ 08:52:40 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_136919622
Het rommelt binnen FOX. Er is zelfs kans dat de samenvattingen van de eredivisiewedstrijden op zondag weer te zien zijn bij de NOS. Een halfjaar terug lanceerde FOX speciaal voor de begeerde samenvattingen een nieuwe gratis tv-zender, maar die loopt voor geen meter.

FOX zit met een stevig dilemma: zenden we straks de begeerde samenvattingen uit op onze eigen zender of gaan we ze verkopen aan bijvoorbeeld de NOS? De kwestie verdeelde het mediabedrijf de afgelopen maanden in twee kampen. Enkele kopstukken hielden het zelfs voor gezien, onder wie de pas 3,5 maand daarvoor aangetrokken programmadirecteur Peter Lubbers. Dit had nooit een dilemma mogen worden, zeggen ingewijden. De top zou zich ernstig hebben verkeken op het bouwen van een aantrekkelijke eigen tv-zender.

Het concern van mediamagnaat Rupert Murdoch kocht in 2012 voor een slordige 1 miljard euro een meerderheidsbelang in Eredivisie Media en Marketing (EMM) voor een periode van maar liefst 13 jaar. Ze verwierven daarmee de rechten voor de livewedstrijden én die van de samenvattingen. Onder knop 11 van de afstandsbediening lanceerde FOX augustus vorig jaar ook een nieuwe, gratis zender. Met veel herhalingen van The Simpsons, populaire series als The Walking Dead én veel sport.

Voor het programma FOX Voetbal werden Toine van Peperstraten en Jan van Halst bij de NOS weggekaapt. Kijkers blijven massaal weg. Zelfs een aflevering van Spongebob op Nickelodeon scoort beter.

'Zwaar onderschat'
FOX Voetbal trok ook op een ander tijdstip (het programma stond eerst recht tegenover de hit Voetbal International van RTL7) geen kijker extra. Een stevige domper. Dit moest hét platform worden voor de samenvattingen. Geen wonder met zulke programma's, zeggen critici. 'Ze hebben het zwaar onderschat.'

Door het gebrek aan kijkers voor de gratis zender zou er wel eens te weinig geld in het laatje kunnen komen. Het risico is te groot, zegt het ene kamp. Met de inkomsten van een verkoop aan NOS, SBS of RTL kan eerst in een aantrekkelijker kanaal worden geďnvesteerd dat niet enkel bestaat uit herhalingen van The Simpsons, maar ook uit Nederlandse programma's en series. Dus pak je verlies, volgende ronde beter.

Anderen zeggen: Murdoch mag dan multimiljonair zijn, hij wacht niet nog eens 3 jaar in de hoop dat de zender beter draait. Hij wil nu rendement zien. De dood of de gladiolen.

Wie de volledige eredivisiewedstrijden wil zien, moet zijn portemonnee pakken. Hoe meer abonnees voor 'betaalkanalen' FOX Sports Eredivisie of FOX Sports International, hoe blijer Murdoch. EMM-directeuren Raymond van der Vliet en Frank Rutten stelden eerder in het AD dat de gratis zender niet los van de betaalkanalen moet worden gezien. Het een jaagt het ander aan.

Het aantal abonnees voor de betaalkanalen van FOX wordt geschat op 600.000, een fors getal. Maar in het businessplan zou over 800.000 tot zelfs een miljoen worden gerept. Met straks de samenvattingen op het open kanaal worden liefhebbers hopelijk in groten getale eindelijk eens naar die 'knop 11' gedreven. En wie weet besluiten ze dan ook nog een FOX-abonnement te nemen...

NOS
Bronnen beweren dat de NOS (al sinds mensenheugenis gastheer van het voetbal ) recent zo'n 20 miljoen euro heeft geboden voor het behoud van de samenvattingen. Voor FOX, dat de voetbalclubs veel geld beloofde, een meer dan fraai bedrag. De NOS gaat ervoor en FOX weet dondersgoed dat de kijkcijfers daar zullen fonkelen. Zowel SBS als RTL zou ongeveer de helft, zo'n 10 miljoen euro, hebben geboden. De laatste maakt weinig kans. RTL scoorde in 2013 voor het zoveelste jaar op rij nóg betere cijfers dan ooit. Wat heeft RTL nog te winnen?Reclamegeld en hoge kijkcijfers zijn welkom. Ook bij SBS, dat de samenvattingen goed kan gebruiken. Alleen weet aandeelhouder John de Mol hoe het óók kan uitpakken. In 2005 flopte Talpa. Kijkers bleven boos weg. En de Nederlandse kijker is conservatief van aard.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_136920119
quote:
Er is zelfs kans dat de samenvattingen van de eredivisiewedstrijden op zondag weer te zien zijn bij de NOS.
:? Die samenvattingen zijn nu gewoon bij de NOS te zien...
  donderdag 20 februari 2014 @ 09:25:12 #3
265048 banapples
Appelig banaantje
pi_136920137
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 09:24 schreef Homijn het volgende:

[..]

:? Die samenvattingen zijn nu gewoon bij de NOS te zien...
Ik snap het ook niet helemaal. Ik wist niet eens dat zij ook samenvattingen uitzonden en daarbij is het ook nog zo dat ik gewoon lekker om 19:00 uur samenvattingen bij de NOS kan kijken.
Sometimes you see knopjes
pi_136920418
quote:
2s.gif Op donderdag 20 februari 2014 09:25 schreef banapples het volgende:

[..]

Ik snap het ook niet helemaal. Ik wist niet eens dat zij ook samenvattingen uitzonden en daarbij is het ook nog zo dat ik gewoon lekker om 19:00 uur samenvattingen bij de NOS kan kijken.
Dit.
Verder mag FOX van mij direct weer optyfen, doe mij het "ouderwetse" Eredivisie Live maar _O_
Brutal. Fucking. Metal.
pi_136920629
Ze hebben het dus over volgend seizoen, al is dat niet helemaal duidelijk uit het artikel. Dit seizoen is het nog bij de NOS, volgend seizoen mag FOX doen wat ze willen, het zelf 'houden' en op hun open net uitzenden (aangezien samenvattingen Eredivisie verplicht op het open net moeten worden uitgezonden). Dit zal dus hopelijk een boost opleveren in hun kijkcijfers, maar verder scoort de zender totaal niet, dus een Talpa/Sport7 scenario ligt op de loer. Óf ze verkopen de samenvattingen aan een concurrent, maar pakken daar wel gegarandeerd een miljoentje of 20 mee ofzo, die ze vervolgens weer in het op poten zetten van hun zender kunnen steken, zodat áls ze er ooit de samenvattingen uit gaan zenden het echt meer een lopende zender is, en niet een zender die niemand kijkt behalve dat ene uurtje op zondagavond.
pi_136920867
Spongebob is dan ook veel leuker om te kijken dan voetbal.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_136921065
Hopen dat Fox faliekant mislukt en dat de rechten voor een appel en een ei worden opgepikt door SBS 6 die het a) gratis uitzenden en b) elke wedstrijd van commentaar laten voorzien door de duo's: Van der Gijp / Boskamp en Kraaij / ten Napel :D
  donderdag 20 februari 2014 @ 10:10:56 #8
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_136921078
Welke debiel heeft dit artikel geschreven?
pi_136922010
Een artikel uit de toekomst?
Nieuw is niet altijd beter.
pi_136923963
Elite
Feyenoordsupporters gaan naar de hemel, als er in de hel geen plaats meer is
Tegen TTIP
  donderdag 20 februari 2014 @ 14:54:37 #11
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_136929830
Belachelijk als de NOS 2 keer het bedrag van de commerciëlen gaat bieden. Nou laat ze dan maar nog meer geld uit Hilversum weghalen.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
  donderdag 20 februari 2014 @ 15:26:47 #12
225540 Pugg
Friends forever
pi_136931037
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 14:54 schreef VeX- het volgende:
Belachelijk als de NOS 2 keer het bedrag van de commerciëlen gaat bieden. Nou laat ze dan maar nog meer geld uit Hilversum weghalen.
azijn pisser
pi_136931159
quote:
Op donderdag 20 februari 2014 10:02 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Spongebob is dan ook veel leuker om te kijken dan voetbal.
pi_136932423
Krijgen we nu een apart forum voor Spongebob?
pi_136932910
...en de clubs hebben vast en zeker weer de inkomsten van Fox in hun jaar berekening verwerkt, als daar iets mee gebeurd zijn de kleine clubs weer dupe dat vervolgens weer competitievervalsing veroorzaakt waardoor clubs sportief gezien een aderlating moeten laten...

ja... ^O^ dat FOX is een echte aanwinst voor het nederlandse voetbal.
pi_136934125
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2014 16:17 schreef reddevil1408 het volgende:
...en de clubs hebben vast en zeker weer de inkomsten van Fox in hun jaar berekening verwerkt, als daar iets mee gebeurd zijn de kleine clubs weer dupe dat vervolgens weer competitievervalsing veroorzaakt waardoor clubs sportief gezien een aderlating moeten laten...

ja... ^O^ dat FOX is een echte aanwinst voor het nederlandse voetbal.
Zo'n vaart zal t nu ook weer niet lopen, aangezien ze die rechten voor 10 jaar hebben. Het punt is volgens mij dat de kijkers voor het 'open net' van FOX dusdanig tegenvallen dat nu daar de vraag is of het handig is voetbalsamenvattingen uit te zenden op een amper bekeken net. Kan me best voorstellen dat ze liever 'even' die 20 miljoen pakken en dat investeren in meer aantrekkelijke programmering op het open net óf gewoon denken 'bekijk het maar met dat open net, we verpatsen die samenvattingen wel, en houden de live uitzendingen achter de decoder'.
  Trouwste user 2022 donderdag 20 februari 2014 @ 16:52:46 #17
7889 tong80
Spleenheup
pi_136934289
Sport5 had nooit moeten mislukken.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_136940026
quote:
Op donderdag 20 februari 2014 16:52 schreef tong80 het volgende:
Sport5 had nooit moeten mislukken.
Sport (z)even was dat toch :?
  vrijdag 21 februari 2014 @ 07:13:10 #19
225540 Pugg
Friends forever
pi_136961933
quote:
6s.gif Op donderdag 20 februari 2014 19:29 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Allemaal bagger.
  Trouwste user 2022 vrijdag 21 februari 2014 @ 13:32:18 #20
7889 tong80
Spleenheup
pi_136971350
quote:
6s.gif Op donderdag 20 februari 2014 19:29 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Je hebt gelijk. Sport7 heeft nooit een kans gekregen. Kostte bijna niks. Had gewoon moeten lukken. Nu gaan we er op 6-4- 6-4 3-6 6-7 6-6 uit voor het journaal.

pi_136978680
quote:
Op vrijdag 21 februari 2014 13:32 schreef tong80 het volgende:
Je hebt gelijk. Sport7 heeft nooit een kans gekregen. Kostte bijna niks. Had gewoon moeten lukken. Nu gaan we er op 6-4- 6-4 3-6 6-7 6-6 uit voor het journaal.
Lijkt me ook niet meer dan normaal.
Wat er in de grote-mensen-wereld gebeurt is dan ook nét een tikkeltje belangrijker dan één of ander spelletje.
  Trouwste user 2022 vrijdag 21 februari 2014 @ 16:36:01 #22
7889 tong80
Spleenheup
pi_136979136
quote:
6s.gif Op vrijdag 21 februari 2014 16:25 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Lijkt me ook niet meer dan normaal.
Wat er in de grote-mensen-wereld gebeurt is dan ook nét een tikkeltje belangrijker dan één of ander spelletje.
Ook zo kwaad dat Sesamstraat is ingekort ?

pi_136979197
quote:
Op vrijdag 21 februari 2014 16:36 schreef tong80 het volgende:
Ook zo kwaad dat Sesamstraat is ingekort ?
Daar heb ik geen mening over; ik val niet in de doelgroep.
pi_137191585
Artikeltje uit De Telegraaf;

quote:
Knikkers of kijkers?

Vermoedelijk half maart wordt duidelijk waar komend seizoen de samenvattingen uit de eredivisie te zien zijn. Insiders verwachten dat rechteneigenaar FOX voor het eigen kanaal gaat, maar nog steeds liggen alle opties open. FOX staat voor een dilemma: kiest het bedrijf ervoor om zelf de samenvattingen te brengen en zo de broodnodige kijkers naar de eigen open zender te lokken, of gaat FOX voor de miljoenen euro’s die NOS of SBS over heeft voor de uitzendrechten?

En welke partij is dan aantrekkelijker: de aan strenge regels gebonden publieke omroep, of het commerciële SBS 6? Het bod van de NOS – naar verluidt circa 20 miljoen euro per seizoen – is vermoedelijk hoger. Bovendien is dit voor de kijkers een vertrouwd podium. Maar SBS 6 kan voor FOX veel meer reclame maken voor de betaalkanalen van de zendergroep (ook via websites en tijdschriften van grootaandeelhouder Sanoma) en brengt zo een bepaalde waarde in. Tevens kunnen bekende FOX-gezichten als Toine van Peperstraten en Jan van Halst probleemloos aanschuiven bij de commerciële collega’s.

FOX kan met de samenvattingen zijn eigen open zender een flinke impuls geven. Geen overbodige luxe: in januari haalde het station een marktaandeel van 0,5 procent, oftewel gemiddeld 28.000 kijkers (gemeten tussen 18.00 en 00.00 uur). Vraag is wel of FOX straks tevreden is met de kijkcijferpieken in het weekeinde of dat de zender zich ook de rest van de week in de toch al bikkelharde strijd om de kijker mengt. En dan is er nog het risico dat een deel van de liefhebbers afhaakt na een ’verhuizing’ naar een vrij onbekende zender. Clubs en sponsoren zullen op z’n zachtst gezegd niet blij zijn met minder exposure.

Kabelaars
Op de achtergrond zou nog een zaak een rol kunnen spelen: FOX zit op positie 11 bij de grote kabelaars. Hoe lang laten die een zender met relatief weinig kijkers op zo’n prominente plek staan? En natuurlijk kan FOX de eredivisieflitsen op de eigen zender optimaal gebruiken om kijkers naar de abonneekanalen te lokken. Interessant is ook welke mogelijkheden de nieuwe Wet op de Kansspelen straks biedt voor voetbalclubs en zenders.
Rest de vraag of het ’bord op schoot’-tijdstip blijft bestaan. Kenners sluiten niet uit dat op termijn de samenvattingen pas later op de avond te zien zijn, om zo de betaalkanalen van FOX nog aantrekkelijker te maken.
pi_137206142
Ik ben benieuwd. Fox moet gewoon meer abonnees hebben voor de betaalzenders, maar zolang bij de nos om 19.00 de samenvattingen te zien zijn zie ik dit niet gebeuren. Of er moet met de tijd geschoven worden (wat wettelijk niet eens kan) of er moet een extra drijfveer zijn voor het publiek om toch een abonnement te nemen. Die paar miljoenen extra van de nos wegen niet op tegen 200.000 extra abonnees waar ze zich op richten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')