abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136908850
beste fokkers,

in onze woningen willen we graag een nieuwe badkamer aanleggen.
de eerste tekeningen zijn al gemaakt en ben nu eea aan het uitzoeken.

het enige wat mij zorgen baat is het gewicht van de badkamer op de houten vloer.

de balklaag is 125x250 mm hoh ca 1000 mm.
daarop liggen vloerdelen van 30 mm dik.

De afmeting van de badkamer is ca 5000 mm

Op de houten vloer komen lewis platen te liggen (haaks op de balklaag) met daarop vloerververwarming met een betonlaag die voldeoende dekkend is (25 mm hoger dan de vloerverwarming)
Ook zou er een bad in de bakamer komen te staan.

Is houten vloer zo goed om het gewicht van de badkamer te dragen?

groet Arie
pi_136909184
Je douched al bijna een jaar in de tuin oid?

K&W / douchekop aan de schuine wand
Dum de dum
  woensdag 19 februari 2014 @ 22:09:36 #4
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_136910348
Een meter hoh is wel veel...
Maar ja je geeft niet aan hoe dik de betonvloer incl vloerverwarming word...
En het gewicht van de badkamer? De betegelde vloer met bad bedoel je zeker?
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_136916667
Geén idee hoe de indeling van de badkamer eruit ziet.

Hier heeft het bad jarenlang op de houten vloer gestaan, de kopse kant ( en kranen) zo dicht mogelijk bij de zijmuur en de lange kant langs de geïsoleerde voorgevel / schuine dak.
Met langszij en andere korte kant 25 cm. tegel als afzetruimte voor shampoo etc.
Daardoor kon de lange man er ook prettig inliggen/zitten, vanwege het schuine dak.

En de ophoging van balken en lewisplaat + cement zonder vloerverwarming daartegenaan als een soort van ingebouwd bad.
De vloer was niet betegeld.

Gevolg was dat bad minder prominent aanwezig was in de kleine badkamer.
Én de reuze makkelijke in- en uitstap, want 25 cm lager.
Er was een aparte douche.

Misschien kun je er iets mee.
pi_136929118
Een overspanning van 1000mm is wel flink! Tenmiste: de overspanning is niet echt een punt met lewis/beton, maar je hebt minder balken waarop je gewicht steunt.

Lichtgewicht beton kan iets helpen, dat is iets van 30% lichter dan normaal beton: daarmee kun je iig de extra laagdikte die nodig is voor je vloerverwarming compenseren: http://www.beamix.com/nl/producten/product.php?id=26

Naast wat hoas al aangeeft, heeft reppel ook een PDF met voorbeeld constructieve berekeningen: http://reppel.nl/static/f(...)ve-eigenschappen.pdf. Op basis van die berekeningen kun je een inschatting maken of je mogelijk een probleem kan krijgen.

In mij eigen badkamer heb ik trouwens helemaal geen betonvloer onder mijn bad gestort (het bad moest onder het raam komen, maar ik kwam hoogte tekort: het bad 'hangt' nu tussen de balken).
pi_136929218
Geen idee, moet je laten uitrekenen.
Ik heb mijn badkamer gemaakt zonder betonvloer. Over de planken 18mm houten planken gelegd en daaroverheen een plastic coating voor lekkage. Direct daarop mijn tegels.

Ik heb het niet uitgerekend en gewoon geprobeerd.
1 m HOH is echt veel, nog nooit gezien. Meestal is het 0,8m. Ik heb dacht ik 0,7m.
Wat is de lengte van de balken van dragende muur naar dragende muur?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_137107325
heb jullie reactie allemaal gelezen, bedankt daarvoor.

maar aan de hand van jullie opmerkingen (dat overspanning van 1 mtr best wel veel is) lijkt het me niet geheel onverstandig om een berekening te laten maken.

groet Arie
pi_137107762
Een overspanning van 1 meter is niets, een hart op hart maat van de balken wel.

Zoals Sjors zegt, wat is de overspanning?

Als je overspanning 2 meter is, dan is er niks loos. Is het echter 4-5 meter, dan gaat het hem niet worden.
Laat die handjes wapperen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')