Ik verdien bruto ook iets in de ¤2200,- en netto in de ¤1700,-.quote:Op woensdag 19 februari 2014 21:40 schreef bulbjes het volgende:
[..]
Da fuck, hoe kan jij 1736,92 overhouden, life's not fair![]()
Ik krijg 2467 bruto, en houd netto maar 1791 over. En dan betaal ik nog alleen IB+Zvw.....mijn inkomsten vallen onder 'resultaat overige werkzaamheden' dus ik bouw geen pensioen, WW, vakantiedagen, vakantiegeld etc. op. Er gaat dus ook geen pensioenpremie, WW etc. van mijn 'loon' af.
Toch houd ik verhoudingsgewijs minder over dan een normale loonwerker als jij.
Het leven als verkapte ZZP'er is niet eerlijk......![]()
Niet ieder bedrijf heeft het pensioen geregeld voor de werknemers hoor. En ook niet iedereen heeft een leaseauto.quote:Op donderdag 20 februari 2014 10:58 schreef Reeleezee het volgende:
[..]
[..]
You wish. o.a. Pensioenpremie gaat hier nog vanaf.
18 euro maar ?quote:Op donderdag 20 februari 2014 11:13 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Ik verdien bruto ook iets in de ¤2200,- en netto in de ¤1700,-.
Hoef alleen maar pensioenpremie (zo'n ¤18,-) en wia hiaat (zo'n ¤3,-) af te dragen naast de loonbelasting.
Ben er wel blij mee
Toch maar in loondienst gaan?
Welkom in Nederland, waar je soms beter in de bijstand kan blijven zitten.quote:Op donderdag 20 februari 2014 11:24 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
18 euro maar ?
Mijn bruto loon is lager, zon beetje jou netto (29 uur pw) maar ik betaal fors meer pensioen... richting de 90,-....
Wat mij opvalt is dat *netto* salarissen tussen het minimumloon (1500 bruto) tot 2500,- heel weinig verschilt, wil je veel verdienen dan moet je echt boven de 2500,- uit komen... en ook als je iets meer dan het min loon verdient krijg je amper huurtoeslag, en fors minder zorgtoeslag![]()
Een maat van mij werkt voor het minimum loon en hij is amper vooruit gegaan tov zijn uitkering wat hij eerst had, incl kwijtscheldingen en toeslagen... arm ventje 40 uur per week werken
Ah, heb je een koophuis? dan kan je weer flink melken aan je hypotheekrente aftrek! dat kan ik weer nietquote:Op woensdag 19 februari 2014 16:01 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat is ook veel...
Ik heb 2180 netto tegenover 3700 bruto
Lijkt me ook weer saai... 24/7 thuis zitten, maarja als je flinke schulden hebt kan dat soms wel lonen, een kale kip kan je niet kaler makenquote:Op donderdag 20 februari 2014 11:26 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Welkom in Nederland, waar je soms beter in de bijstand kan blijven zitten.
Beetje zwart bijbeunen, volgens mij is dat vrij gebruikelijk.quote:Op donderdag 20 februari 2014 11:30 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]
Ah, heb je een koophuis? dan kan je weer flink melken aan je hypotheekrente aftrek! dat kan ik weer niet
[..]
Lijkt me ook weer saai... 24/7 thuis zitten, maarja als je flinke schulden hebt kan dat soms wel lonen, een kale kip kan je niet kaler maken
Ja dat heb ik, al snap ik nog niet zozeer hoe je de link legt met mijn netto/bruto verhoudingquote:Op donderdag 20 februari 2014 11:30 schreef Zwolsboy het volgende:
Ah, heb je een koophuis? dan kan je weer flink melken aan je hypotheekrente aftrek! dat kan ik weer niet
Misschien vindt hij straks ook nog dat je HRA voor je bijtelling compenseertquote:Op donderdag 20 februari 2014 12:05 schreef sanger het volgende:
[..]
Ja dat heb ik, al snap ik nog niet zozeer hoe je de link legt met mijn netto/bruto verhouding![]()
quote:Op donderdag 20 februari 2014 12:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Misschien vindt hij straks ook nog dat je HRA voor je bijtelling compenseert
Nee leasauto niet nee, maar daar heb ik het niet over.quote:Op donderdag 20 februari 2014 11:13 schreef Nightquest777 het volgende:
[..]
Niet ieder bedrijf heeft het pensioen geregeld voor de werknemers hoor. En ook niet iedereen heeft een leaseauto.
Ah op die manier dan heb je een punt en bied ik mijn excuses aan!quote:Op donderdag 20 februari 2014 09:38 schreef sanger het volgende:
[..]
Net zomin als die van jou en anderen (en dat was precies wat ik probeerde te verduidelijken).
Sorry maar ik geloof je niet. Ik zit veel op tweakers.net en in het salarissentopic daar verbaast het me hoeveel mensen niks hebben geregeld. Veruit de meerderheid wel gelukkig, maar zeker jonge mensen zijn daar niet zo mee bezig.quote:Op donderdag 20 februari 2014 13:12 schreef Reeleezee het volgende:
[..]
80% heeft een pensioenregeling. En als je het niet hebt, geloof mij dat de andere 20% wel particulier iets heeft geregeld, want van een AOWtje kun je niet leven.
Die hebben toch wel haast altijd via het werk iets lopen?quote:Op donderdag 20 februari 2014 13:28 schreef Nightquest777 het volgende:
[..]
Sorry maar ik geloof je niet. Ik zit veel op tweakers.net en in het salarissentopic daar verbaast het me hoeveel mensen niks hebben geregeld. Veruit de meerderheid wel gelukkig, maar zeker jonge mensen zijn daar niet zo mee bezig.
Bij de grote bedrijven wel, bij de kleine lang niet altijd.quote:Op donderdag 20 februari 2014 13:36 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Die hebben toch wel haast altijd via het werk iets lopen?
Tuurlijk. Wat denk jij dan. Ik heb 10 baantjes gehad, en allemaal hadden ze een pensioenregeling. Ik snap niet dat je dat niet gelooft. In de detailhandel heb je een Collectieve pensioenregeling. Als leraar zit je bij het het APB, Zit je in de bouw of metaal heb je er ook 1. and so on...quote:Op donderdag 20 februari 2014 13:28 schreef Nightquest777 het volgende:
[..]
Sorry maar ik geloof je niet. Ik zit veel op tweakers.net en in het salarissentopic daar verbaast het me hoeveel mensen niks hebben geregeld. Veruit de meerderheid wel gelukkig, maar zeker jonge mensen zijn daar niet zo mee bezig.
http://www.telegraaf.nl/o(...)ling._Wat_nu___.htmlquote:Volgens de Pensioenfederatie is ongeveer 80 procent van de werknemers aangesloten bij een collectief pensioenfonds
Ik denk niet aan bijbaantjes, maar meer aan bedrijven zonder CAO, zoals veel middelgrote commerciële IT bedrijven en goed betalende bedrijven die zelf de pensioenpremie voor hun rekening nemen.quote:Op donderdag 20 februari 2014 14:53 schreef Reeleezee het volgende:
[..]
Tuurlijk. Wat denk jij dan. Ik heb 10 baantjes gehad, en allemaal hadden ze een pensioenregeling. Ik snap niet dat je dat niet gelooft. In de detailhandel heb je een Collectieve pensioenregeling. Als leraar zit je bij het het APB, Zit je in de bouw of metaal heb je er ook 1. and so on...
Jij zit denk ik te kijken naar bijbaantjes. Dan is het niet zo gek dat je dat niet hebt. Toen ik in de winkel werkte op mn 17de kon ik er ook vanaf zien d.m.v. een afstandsverklaring.
[..]
http://www.telegraaf.nl/o(...)ling._Wat_nu___.html
Steeds vaker kan je kiezen of je wel mee wilt doen met inleggen... er is nergens een garantie dat je echt 100% je pensioen krijgt, ofwel je betaalt 40/50 jaar lang premie... en dan ben je 65/67 en je krijgt geen cent of heel weinig...quote:Op donderdag 20 februari 2014 13:12 schreef Reeleezee het volgende:
[..]
Nee leasauto niet nee, maar daar heb ik het niet over.
80% heeft een pensioenregeling. En als je het niet hebt, geloof mij dat de andere 20% wel particulier iets heeft geregeld, want van een AOWtje kun je niet leven.
Linksom of rechtsom. Pensioenregeling kost geld.
Daarbij kun je van TS uitgaan dat ie er 1 heeft. Grote organisaties of detacheerders hebben heus wel wat geregeld.
Ligt er ook ook hoe en wat en toch wel beter iets dan niets lijkt me!quote:Op vrijdag 21 februari 2014 18:18 schreef Five_Horizons het volgende:
Mensen die denken dat het hebben van een pensioenregeling zegt dat ze een goed pensioen hebben. En nee: 'iets is beter dan niets' gaat hier niet op.
Nee, ik kies liever voor 'niets' via m'n werkgever. Dan kan ik immers zélf bepalen wat er gebeurt.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 22:19 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Ligt er ook ook hoe en wat en toch wel beter iets dan niets lijkt me!
Jawel maar dat kun je alsnog wel, dit gaat min of meer ''ongemerkt'' en ik heb nog wel vertrouwen in ons stelsel!quote:Op vrijdag 21 februari 2014 22:26 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee, ik kies liever voor 'niets' via m'n werkgever. Dan kan ik immers zélf bepalen wat er gebeurt.
Erm.. hoe precies?quote:Op vrijdag 21 februari 2014 22:29 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Jawel maar dat kun je alsnog wel,
Dat is leuk, maar naïef. Het is allang niet meer 'jouw' potje.quote:dit gaat min of meer ''ongemerkt'' en ik heb nog wel vertrouwen in ons stelsel!
1. Je kunt toch zelf nog vanalles er naast doen? Dat maandelijke bedrag is vrij beperkt.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 22:30 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Erm.. hoe precies?
[..]
Dat is leuk, maar naïef. Het is allang niet meer 'jouw' potje.
Ik ben benieuwdquote:Op vrijdag 21 februari 2014 22:30 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Ligt er aan wat voor een pensioen je hebt.
ja zeur dan niet. Ik hou 100 euro meer over, maar dan met iets meer loon en een netto onkostenvergoedingquote:
dat was ik ook al aan het denken.quote:Op woensdag 19 februari 2014 16:01 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat is ook veel...
Ik heb 2180 netto tegenover 3700 bruto
Ik zat op ongeveer 1690 netto bij 2300. Dus dat kun je helemaal niet zeggen zonder het totale plaatje te hebben. Die calculators op internet zijn veel te rooskleurig en houden geen rekening met je persoonlijke situatie.quote:Op woensdag 19 februari 2014 15:40 schreef Nightquest777 het volgende:
1736,92 netto ja.
Nee, je krijgt waarschijnlijk zelfs iets terug door allerlei aftrekposten die je dan kan opvoeren, zoals studiegeld, algemene heffingskorting en meer van dat soort grappen.
Daar heb je ook allemaal best wel een punt hoor, er zou best wel iets mogen veranderen. Maar ''niets'' via je werkgever lijkt me niet goed, de meeste mensen gaan dat geld dan niet aan hun pensioen besteden lijkt me.quote:Op vrijdag 21 februari 2014 22:38 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd
Het pensioenstelsel is gezien de veranderende samenleving gewoon hopeloos ouderwets. Het gaat in beginsel uit van een werkzaam leven tussen 18 en 70 en daarna niet meer.
Eenvoudige voorbeelden:
Doorwerken na je 70e: je hebt het pensioen nog niet nodig. Ben je afhankelijk van het pensioenreglement. AOW keert simpelweg uit en is niet op te sparen, bijvoorbeeld (tegen een hogere uitkering láter)
Je wordt doodziek op je 60e. Vier ton in je pensioenregeling, maar helaas. Daar kun jij in de vijf jaar die je nog rest, niet aankomen. Leuk, zo'n flexibel pensioen.
Levensloop: minder werken, meer werken... het leven ziet er momenteel gewoon anders uit dan 30 jaar geleden. Zorg wordt meer gewerkt en er wordt meer en meer parttime gewerkt. In de jaren dat er (bijvoorbeeld) kinderen zijn, kun je misschien mínder willen werken, maar financieel kán dat helemaal niet.
Pensioenregelingen zijn starre, logge regelingen die niet zijn toegespitst op jóuw leven. Ergens wacht de fiscus sowieso op je en ben je gebonden aan veranderende regels waaruit blijkt dat de overheid onbetrouwbaar is als we het over financiële planning gaan hebben.
Daarnaast hebben mensen niet meer één werkgever. Het zijn er straks makkelijk 10... of mensen beginnen voor zichzelf. Met een BPF kun je dan niets, behalve overhevelen naar de volgende werkgever, maar stiekem weet je niet hoelang je dáár blijft en of het dus na 10 jaar niet handiger was om het gewoon te laten staan.
Ah, de paternalistische gedachte dat de overheid wel weet wat goed voor je is. Een verplicht pensioen, waar je niets zelf over te zeggen hebt en waar de baas wel weet wáár 'ie aan betaalt.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 09:18 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Daar heb je ook allemaal best wel een punt hoor, er zou best wel iets mogen veranderen. Maar ''niets'' via je werkgever lijkt me niet goed, de meeste mensen gaan dat geld dan niet aan hun pensioen besteden lijkt me.
Yep!quote:Op zaterdag 22 februari 2014 09:22 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ah, de paternalistische gedachte dat de overheid wel weet wat goed voor je is. Een verplicht pensioen, waar je niets zelf over te zeggen hebt en waar de baas wel weet wáár 'ie aan betaalt.
Bron?quote:Op zaterdag 22 februari 2014 09:25 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Yep!
Omdat ik het wel weet maar de meeste mensen niet.
Er moet gewoon een soort van ''verplicht'' pensioen bestaan, wat je er naast zelf nog doet moet je zelf weten. Ik heb via m'n werk een pensioenverzekering zit al een verschil in met een pensioenfonds ( en is volgens mij 70 euro per maand dus waar hebben we het over) en daarnaast kan ik er zelf nog extra voor sparen via diversen producten of gewoon van mijn part zelf op de bank.quote:Op zaterdag 22 februari 2014 09:27 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Bron?
Want als je het niét via de werkgever doet, weet je tenminste dat er niets gebeurt en heb je het volledig zelf voor het zeggen en hoef je niet aan het piramidespel mee te doen.
Wanneer er wél iets via de werkgever hebt, weten de meeste mensen helemaal niet wát ze nu eigenlijk hebben. ( "heeft m'n baas geregeld... zal wel goed zijn")
En wát weet jij precies? Wat de overheid over 40 jaar aan regels heeft?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |