abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136881307
Ik heb een bril op sterkte (-1), dus niet zo heel sterk. Omdat ik het 1) geen gezicht vind, 2) onhandig vind en 3) opzich nog wel zonder kan aangezien het -1 is, draag ik 'm eigenlijk nooit (alleen tijdens hoorcolleges ivm powerpoint e.d.). Maar ik vroeg me dus af, als ik deze niet draag, worden mijn ogen (en daarmee ikzelf ook) sneller vermoeid? aangezien ik dus buiten redelijk vaak met m'n ogen moet knijpen om borden te lezen e.d. Ik merk laatste tijd dat ik wel redelijk snel vermoeid ben. Nu ga ik ook wel eens laat naar bed e.d. maar alsnog. Ik heb dat vorig jaar bijv. eigenlijk bijna nooit last van gehad. Ik heb de bril nu denk een jaar of 2 a 3. Moet wel zeggen dat ik laatste tijd ook veel in tenten ben waar roken is toegestaan. En zeker met uitgaan staan m'n ogen af en toe te branden dan..
Maarja.. dat gevoel heb ik dus wel vaker overdag alleen dan in (veel) mindere mate.
  woensdag 19 februari 2014 @ 07:57:05 #2
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_136881523
neem lenzen dan
pi_136881609
misschien zijn je ogen achteruitgegaan en heb je allang geen -1 meer? Ga eens langs bij de opticien dan kan je meteen je mogelijkheden bespreken.
pi_136881672
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem, draag mijn bril alleen bij lange dagen in college of congreszalen, of tijdens het autorijden. Soms heb ik een tijdje dat ik hem dagelijks gewoon draag, en dan een hele tijd weer niet meer. Ik merk dat ik er heel snel aan wen als ik hem een periode niet op heb. Niet echt het idee dat mijn ogen sneller moe worden dan. Wel is het weer even wennen als ik hem opzet/net afzet, dan worden ze inderdaad wel sneller moe. Er zit gewoon even een accomodatieperiode in.
pi_136882064
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 07:57 schreef Ambicioso het volgende:
neem lenzen dan
Ja, die zijn helemaal fijn.. harde lenzen zitten voor geen meter, en zachte lenzen moeten er om de haverklap uit.. heb al genoeg mensen zien klooien met hun lenzenvloeistof.

quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 08:06 schreef gargamel het volgende:
misschien zijn je ogen achteruitgegaan en heb je allang geen -1 meer? Ga eens langs bij de opticien dan kan je meteen je mogelijkheden bespreken.
Denk dat ik nog steeds op -1 zit. Maar de moeheid is zeg maar zonder bril he. Met bril zie ik perfect scherp. Echt lang draag ik een bril nooit. Laatste keer dat ik 'm droeg was denk 3 weken terug.

quote:
6s.gif Op woensdag 19 februari 2014 08:12 schreef kirsten. het volgende:
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem, draag mijn bril alleen bij lange dagen in college of congreszalen, of tijdens het autorijden. Soms heb ik een tijdje dat ik hem dagelijks gewoon draag, en dan een hele tijd weer niet meer. Ik merk dat ik er heel snel aan wen als ik hem een periode niet op heb. Niet echt het idee dat mijn ogen sneller moe worden dan. Wel is het weer even wennen als ik hem opzet/net afzet, dan worden ze inderdaad wel sneller moe. Er zit gewoon even een accomodatieperiode in.
Maarja.. zelfs als ik 'm al paar weken niet op heb..? lijkt me raar. Vraag me dus alleen af of je moe wordt omdat niets echt scherp is op een afstand.
  woensdag 19 februari 2014 @ 09:06:22 #6
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_136882281
quote:
7s.gif Op woensdag 19 februari 2014 08:50 schreef andreas612 het volgende:
Ja, die zijn helemaal fijn.. harde lenzen zitten voor geen meter, en zachte lenzen moeten er om de haverklap uit.. heb al genoeg mensen zien klooien met hun lenzenvloeistof.
OK, ben jij ook zo'n klooier ? Die paar miljoen Nederlanders die geen probleem hebben met hun lenzen zijn dus een uitzondering ? Ik ben na 17 jaar zonder correctie en 17 jaar met bril naar zachte lenzen overgestapt, en het was een bevrijding (zeker als fanatiek fietser in de regen). En dat is nu iets over de 20 jaar geleden. Gewoon een paar weken klooien, daarna heb je het ritme voor inzetten en uithalen wel te pakken. Als je goed zuurstofdoorlatende lenzen neemt, aangemeten door een fatsoenlijke opticien, is dat voor de meeste mensen de perfecte oplossing.

quote:
Denk dat ik nog steeds op -1 zit. Maar de moeheid is zeg maar zonder bril he. Met bril zie ik perfect scherp. Echt lang draag ik een bril nooit. Laatste keer dat ik 'm droeg was denk 3 weken terug.
Hoe sterker de afwijking, hoe harder je ogen werken om te proberen het nog scherp te krijgen. En, afhankelijk van de oorzaak van de afwijking, kan het langdurig zonder bril of lenzen rondlopen het probleem verergeren en je afwijking dus sneller groter worden dan zonder correctie.

quote:
Maarja.. zelfs als ik 'm al paar weken niet op heb..? lijkt me raar. Vraag me dus alleen af of je moe wordt omdat niets echt scherp is op een afstand.
Ja, want je hersenen willen wel scherp zien, en blijven je ogen constant aansturen om dat te proberen te bereiken, dus de spieren in je ogen krijgen het zwaar te verduren omdat ze voortdurend maximaal worden gespannen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_136883671
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 09:06 schreef mvdejong het volgende:

[..]

OK, ben jij ook zo'n klooier ? Die paar miljoen Nederlanders die geen probleem hebben met hun lenzen zijn dus een uitzondering ? Ik ben na 17 jaar zonder correctie en 17 jaar met bril naar zachte lenzen overgestapt, en het was een bevrijding (zeker als fanatiek fietser in de regen). En dat is nu iets over de 20 jaar geleden. Gewoon een paar weken klooien, daarna heb je het ritme voor inzetten en uithalen wel te pakken. Als je goed zuurstofdoorlatende lenzen neemt, aangemeten door een fatsoenlijke opticien, is dat voor de meeste mensen de perfecte oplossing.

[..]

Hoe sterker de afwijking, hoe harder je ogen werken om te proberen het nog scherp te krijgen. En, afhankelijk van de oorzaak van de afwijking, kan het langdurig zonder bril of lenzen rondlopen het probleem verergeren en je afwijking dus sneller groter worden dan zonder correctie.

[..]

Ja, want je hersenen willen wel scherp zien, en blijven je ogen constant aansturen om dat te proberen te bereiken, dus de spieren in je ogen krijgen het zwaar te verduren omdat ze voortdurend maximaal worden gespannen.
Ben geen klooier, heb nooit lenzen gehad. Maar ken dus wel aantal maten die dat hebben.
  woensdag 19 februari 2014 @ 10:24:51 #8
8252 mvdejong
pi_136883915
quote:
7s.gif Op woensdag 19 februari 2014 10:15 schreef andreas612 het volgende:

[..]

Ben geen klooier, heb nooit lenzen gehad. Maar ken dus wel aantal maten die dat hebben.
Dan moet je niet over lenzen oordelen voordat je het zelf een keer geprobeerd hebt.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
pi_136884003
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 10:24 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Dan moet je niet over lenzen oordelen voordat je het zelf een keer geprobeerd hebt.
Beetje kort door de bocht maar oke.
pi_136885262
Ja. Dan zijn je ogen sneller vermoeid omdat ze zo vaak moeten corrigeren wat je met die bril niet hebt. Keuze is aan jou: miepen om de bril of hem gewoon opzetten en niet miepen.
  woensdag 19 februari 2014 @ 11:18:55 #11
8252 mvdejong
pi_136885402
quote:
7s.gif Op woensdag 19 februari 2014 10:28 schreef andreas612 het volgende:

[..]

Beetje kort door de bocht maar oke.
Serieus : ga naar een betere lenzen-zaak, die doen gewoonlijk een paar standaard-lenzen van ongeveer de juiste sterkte in je ogen, en dan mag je even een rondje gaan lopen om te kijken hoe het bevalt.

Voor mij was dat en revelatie, ondanks dat mijn uiteindelijke lenzen een heel ander recept hadden (mijn cylindrische afwijking is sterker dan mijn sferische, en onder een schuine hoek). Ik heb daarna mer dan 10 jaar geen bril meer gehad, die heb ik pas weer aangeschaft toen ik weer katten in huis haalde en soms mijn bed uit moest om in het donker mijn donkerbruine Burmees uit een vechtpartij te sleuren, dat ging niet zonder bril.
  woensdag 19 februari 2014 @ 21:34:54 #12
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_136908509
quote:
7s.gif Op woensdag 19 februari 2014 08:50 schreef andreas612 het volgende:

[..]

Pessimist
pi_136977982
moeie???
5 Ferrari's op videoband!
pi_136978446
Bij mij niet, maar zonder bril staar ik maar gewoon een beetje in de verte zonder proberen te focussen, want van dat focussen worden mijn ogen wel echt zwaar vermoeid door na een tijdje.

Maar ik ga bijna nooit een dag de deur uit zonder mijn bril, voor iedereens veiligheid :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')