abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136786323
Situatieschets:

Ik heb een 7-jarige laso apso. Een lieve en speelse hond, maar ook tamelijk dominant van karakter.

Achteraf hebben mijn vrouw en ik het helemaal verkeerd aangepakt. We hadden met hem op puppycursus moeten gaan en zo zijn er meerdere opvoedkundige dingetjes die we in zijn puppytijd hadden moeten oppakken. Wij zouden dat nu heel anders aanpakken, Nu zitten we met de sores, want wij wonen in een flat en zijn karakter begint zo lastig te worden dat we echt klachten beginnen te krijgen van de buren. Zodra wij er niet zijn begint hij met blaffen totdat we weer terug zijn. Dat wordt ook steeds erger. Een andere gedraging van hem dat gewoon echt niet kan is dat zodra er een onbekend iemand binnen komt of aan de deur staat dan wordt die persoon eerst een minuut of 3 toegeblaft op een hele irritante manier. Dat houdt dan wel weer op, maar toch.. Zo zijn er wel meer dingetjes, maar deze 2 dingen zorgen er voor dat hij steeds onhoudbaarder wordt voor ons. We wonen klein en hebben er inmiddels 3 kinderen bij. Mijn vrouw is er klaar mee, maar ik vind dat het onze opvoedkundige fout is en ik vind het een enorme nederlaag om die hond er voor "af te straffen"door hem weg te doen. Ik kan dat niet, maar zo kan het ook niet langer. Het liefst zie ik de Dog Whisperer zonder camera's langskomen, maar ik betwijfel of zelfs de Ceasars en Martin Gausen van deze wereld het niet lukt dit baasje te temmen.

Wie kan me een bepaalde richting op helpen?

Wij zijn nu in de buurt op zoek naar een oudere dame of heer die hem gratis over wil nemen. Mijn voorkeur zou het hebben dat ik een, laat zeggen, jaar het eigendomsrecht houdt. Moet er niet aan denken dat, wanneer hij niet bevalt, hij binnen een maand naar een asiel wordt gedaan, maar veruit het liefst zou ik hem heropvoeden.

Wie helpt ons met de of meerdere gouden tip(s)?
  zondag 16 februari 2014 @ 20:28:38 #2
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_136786435
Als je wegbent zorgen dat je hond geen ramen heeft om maar buiten te kijken. Dat hielp bij die van ons iniedergeval.

En blaffen als er iemand voor de deur staat dat doen echt vrijwel alle honden. Als dat al een probleem is :')
pi_136786595
Je woont op een flat en vond het wel een goed idee om 3 kinderen en een hond te nemen? Pff....
pi_136786630
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 20:28 schreef TweeGrolsch het volgende:
Als je wegbent zorgen dat je hond geen ramen heeft om maar buiten te kijken. Dat hielp bij die van ons iniedergeval.
Dat lukt hem sowieso niet en hij wordt alleen maar recalcitranter in andere ruimtes.

quote:
En blaffen als er iemand voor de deur staat dat doen echt vrijwel alle honden. Als dat al een probleem is :')
Tuurlijk doen alle honden dat. Uiteraard, maar ik zou dat dan ook niet noemen als het niet problematisch was. ik moet er wel bij zeggen dat dit te behapstukken zou zijn wanneer hij dat blaffen zou laten.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 16 februari 2014 @ 20:36:15 #5
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_136786800
Gedragstherapie kan je hierin helpen
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_136786836
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 20:32 schreef Tja..1986 het volgende:
Je woont op een flat en vond het wel een goed idee om 3 kinderen en een hond te nemen? Pff....
Nee, kijk, wij woonden in een kleine woning en hadden geen kinderen. We namen hem als puppy en mn vrouw werd 3 jaar later zwanger. Wij moesten ivm kinderkamer snel verhuizen en konden niet anders dan een flat accepteren. 1 werden er 3 en zijn gedrag, hoewel superlief voor kinderen, werd alleen maar vervelender. Maar je punt maak je ergens wel terecht.. ik wil hem niet hiervoor laten opdraaien. Maar goed, mn vraag is niet hoe jullie vinden dat we deze situatie hebben aangepakt, maar mn vraag is of iemand een oplossing weet met name voor dat geblaf continue :)
pi_136786899
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 20:36 schreef Ynske het volgende:
Hmmm is zoiets betaalbaar vraag ik me af... het is me veel waard om hem voor ons te "redden", maar we hebben weinig geld..
pi_136786931
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 20:36 schreef Ynske het volgende:
Al snap ik goed dat er amper andere oplossingen kunnen zijn.
  zondag 16 februari 2014 @ 20:39:40 #9
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_136787018
Ik heb wel te doen met de hond. Zoals ik het lees moet ie nu toch weg want je bent op zoek naar een nieuw baasje toch? Beestje zelf kan er niks aan doen dat jullie niet capabel zijn geweest de afgelopen 7 jaar om um goed op te voeden. Zelfs oudere honden met gedragsproblemen (ik vind die problemen eigenlijk best meevallen) kun je mee op cursus bij een hondengedragstherapeut. Dit kost wel wat natuurlijk, geld en tijd.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_136787308
Je moet in ieder geval ervoor zorgen dat je dat blaffen de kop indrukt door meteen in te grijpen zodra hij begint, meteen corrigeren zodat de hond merkt dat hij even mag aanslaan mar daarna meteen moet stoppen. Vereist wel veel inzet en doorzettingsvermogen maar het is aan te leren als je voldoende overwicht bezit.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_136787715
Je hebt het over ceaser. In zijn shows is heel vaak te zien hoe je de voordeur moet 'claimen' zodat de hond vaak ook stopt met blaffen. Ik vind dat een redelijk makkelijke methode die je goed zelf kan uitproberen. Maak het ook leuk als er mensen komen. Laat bezoek iets lekkers geven als de hond stil is.
Verder zou ik toch het liefste een cursus volgen of gedrags deskundige inhuren, maar dat gaat je toch echt wat kosten.
pi_136787798
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 20:39 schreef controlaltdelete het volgende:
Ik heb wel te doen met de hond. Zoals ik het lees moet ie nu toch weg want je bent op zoek naar een nieuw baasje toch? Beestje zelf kan er niks aan doen dat jullie niet capabel zijn geweest de afgelopen 7 jaar om um goed op te voeden. Zelfs oudere honden met gedragsproblemen (ik vind die problemen eigenlijk best meevallen) kun je mee op cursus bij een hondengedragstherapeut. Dit kost wel wat natuurlijk, geld en tijd.
Hier heb je 1000% gelijk in. Denk er precies zo over.

Ik wil dan ook een oplossing. Overigens vallen de problemen helaas niet mee. Mn buurman belde me laatst op dat ie stapelgek er van werd en vanmiddag zat er een briefje in de bus van de onderbuurvrouw dat dit zo echt niet meer kan. Geloof me, de problemen vallen niet mee. Helaas.
pi_136787892
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 20:44 schreef trovey het volgende:
Je moet in ieder geval ervoor zorgen dat je dat blaffen de kop indrukt door meteen in te grijpen zodra hij begint, meteen corrigeren zodat de hond merkt dat hij even mag aanslaan mar daarna meteen moet stoppen. Vereist wel veel inzet en doorzettingsvermogen maar het is aan te leren als je voldoende overwicht bezit.
Helaas. Dat is echt niet mogelijk met hem. Wat ik wel eens doe is wanneer ik de deur (een beetje) hard dicht trek en hij blaft meteen is die deur meteen weer openen en hem op zn sodemieter geven, maar zodra ik een paar minuten bezig ben begint hij weer.
pi_136787942
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 20:50 schreef Dragonberry het volgende:
Je hebt het over ceaser. In zijn shows is heel vaak te zien hoe je de voordeur moet 'claimen' zodat de hond vaak ook stopt met blaffen.
Hmm... kun je dat iets beter uitleggen?
pi_136787980
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 20:53 schreef Dokkertje het volgende:

[..]

Helaas. Dat is echt niet mogelijk met hem. Wat ik wel eens doe is wanneer ik de deur (een beetje) hard dicht trek en hij blaft meteen is die deur meteen weer openen en hem op zn sodemieter geven, maar zodra ik een paar minuten bezig ben begint hij weer.
Dan ga je weer naar binnen toe (of laat iemand die in het huis aanwezig is, desnoods gewoon een paar keer om te oefenen) ingrijpen maar als ik de OP zo lees is de beslissing eigenlijk al gevallen in deze. :{
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_136788109
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 20:55 schreef trovey het volgende:

[..]

Dan ga je weer naar binnen toe (of laat iemand die in het huis aanwezig is, desnoods gewoon een paar keer om te oefenen) ingrijpen maar als ik de OP zo lees is de beslissing eigenlijk al gevallen in deze. :{
Nee. Dat is dus een strijd hier in huis. Ik wil hem pertinent niet weg doen en zoek een oplossing. Gewoon OMDAT ik ook vind dat ons opvoedkundig falen hem zn levensvreugde niet moet gaan kosten. Dat is niet eerlijk en ik vond en vind stellig dat je een hond niet weg doet.
pi_136788165
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 20:57 schreef Dokkertje het volgende:

[..]

Nee. Dat is dus een strijd hier in huis. Ik wil hem pertinent niet weg doen en zoek een oplossing. Gewoon OMDAT ik ook vind dat ons opvoedkundig falen hem zn levensvreugde niet moet gaan kosten. Dat is niet eerlijk en ik vond en vind stellig dat je een hond niet weg doet.
Mits de hond niet bijt oid uiteraard.
  zondag 16 februari 2014 @ 21:04:38 #18
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_136788639
Thuis de hond ander gedrag aanleren gaat niet echt lukken heb ik het idee. Bovendien gaat het al 7 jaar zo. Je zal dan toch naar een hondengedragstraining moeten gaan.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_136788660
Uit wat ik lees laat je het nog steeds toe,dus daar zal verandering in moeten komen .
Gedragstherapeuten geven je advies /een handvest maar je zal het zelf consequent moeten uitvoeren .
En er is geen vaste regel qua gedragstraining ,wat werkt voor jou of je hond
zoveel manieren .
Youtube verschaft veel advies ,forums ,boeken (desnoods via marktplaats ),dan spring je van Gaus naar Ceasar Milan of hoe al die andere heten en het beter weten .

Ik moest het ras even opzoeken : http://nl.wikipedia.org/wiki/Lhasa_apso kon hem niet wel andere oosterse rassen blinken uit in een eigen willetje.
Tevens :de hond goed tegen de kou weerbaar is, en bovendien fel reageert tegenover vreemdelingen.
raseigenschap ,haal je er niet snel uit ,zeker niet op die leeftijd .
Wat ik ondervond bij bv. Akita's,Chows of Shih Tzu is dat ze niet overactief zijn als een Border .
Dus na een lange wandeling gaan ze echt wel slapen (in het geval je weg moet )
Shih Tzu die ik in de kost gehad heb wilde avonds geeneens mee naar buiten,dus beginnen met lekker afmatten .
Hij is al middelbaar dus dat scheelt ook al kilometers .

Hij zal het toch in de eigen omgeving moeten gaan doen .
Ik ken wel gevallen die extern geplaatst werden ,daar door een ringetje thuis wederom een drama .
Ging soms om duizenden euro's ,vreemde ogen dwingen maar daar heb je niks aan .

[ Bericht 9% gewijzigd door JerryLee op 16-02-2014 21:11:56 ]
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_136788997
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 20:54 schreef Dokkertje het volgende:

[..]

Hmm... kun je dat iets beter uitleggen?
deurbel gaat, hond gaat blaffen bij de deur, je gaat tussen de deur en de hond staan, wachtten tot de hond afstand neemt.
Zelf doe ik dat meestal om mijn hond even te kalmeren zodat hij niet op bezoek of de pakket bezorger af stormt :P
pi_136789227
Heel dom om niet op puppycursus te gaan. Jullie dachten dat jullie het zonder wel konden redden? Niet dus, dat blijkt. Arme hond, die is er de dupe van en wordt (uiteindelijk) weggedaan omdat hij niet te handelen is door jullie eigen schuld.
pi_136789323
Hoe oud zijn je kinderen ?
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_136789437
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 21:12 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Heel dom om niet op puppycursus te gaan. Jullie dachten dat jullie het zonder wel konden redden? Niet dus, dat blijkt. Arme hond, die is er de dupe van en wordt (uiteindelijk) weggedaan omdat hij niet te handelen is door jullie eigen schuld.
Zeker te weten, maar als je even verder had gelezen wil ik hem helemaal niet weg doen. Het was idd dommigheid/naiviteit, maar ook eerdere ervaring met andere honden waardoor we hem niet op cursus hebben gedaan. Idd gruwelijk veel spijt van. Dat wil ik dus corrigeren. Heb hier en via PM al wat dingetjes gelezen waar we echt al wel wat aan hebben.
pi_136789497
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 21:13 schreef JerryLee het volgende:
Hoe oud zijn je kinderen ?
0 tm 4.

Hij is trouwens heel lief met de kinderen en beschermend. Ik wil hem dan ook absoluut niet kwijt.
pi_136789552
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 21:04 schreef JerryLee het volgende:

Ik moest het ras even opzoeken : http://nl.wikipedia.org/wiki/Lhasa_apso kon hem niet wel andere oosterse rassen blinken uit in een eigen willetje.
Tevens :de hond goed tegen de kou weerbaar is, en bovendien fel reageert tegenover vreemdelingen.

Yep.. we hadden ons hier veel beter in moeten verdiepen. Is zo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')